مهاجرت کاری پرتغال

حقوق بازنشستگی در پرتغال

حقوق بازنشستگی در پرتغال

برای دریافت حقوق بازنشستگی در پرتغال با ویزای بازنشستگی این کشور می تواند برای حقوق بازنشستگی نیز اقدام کنید. در این کشور مهاجران با ملیت و سنین مختلف در حال زندگی هستند که هرکدام ممکن است با گذشت سال ها به سن بازنشستگی برسند. سپس دیگر نمی توانند مانند گذشته کار و درآمد کسب کنند لذا نیازمند حقوق مستمر و ماهانه هستند. در پرتغال می توانید در شرایط بسیار خوبی زندگی خود را بگذرانید و دوران بازنشستگی شما به دوران بازنشستگی طلایی تبدیل می شود. به همین دلیل تعداد بسیاری از افراد بری بازنشستگی خود این کشور را انتخاب می کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به پرتغال و ویزای بازنشستگی به شما مشاوره تخصصی ارائه می دهد. مطالعه مقاله کار در پرتغال برای ایرانیان برای شما خالی از لطف نیست.

شرایط حقوق بازنشستگی در پرتغال

اتباع خارجی، مقیم پرتغال، تحت پوشش مقررات جامعه اروپا در مورد تامین اجتماعی (کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس) و موافقت نامه های بین المللی تامین اجتماعی در حال اجرا در پرتغال (کیپ ورد، کانادا، استرالیا و برزیل). مستمری سالمندی به ذینفعی تعلق می گیرد که در تاریخ مطالبه به سن بازنشستگی دولتی رسیده است: 66 سال و 6 ماه در سال 2021. پس از سال 2014، سن بازنشستگی دولتی با توجه به تکامل میانگین امید به زندگی در 65 سالگی متفاوت خواهد بود. در تاریخی که ذینفع به 60 سال سن می رسد، سن عادی بازنشستگی دولتی به ازای هر سال تقویمی (با درآمد ثبت شده) که بیش از سقف سهم 40 سال کار می کند، چهار ماه کاهش می یابد. این به منظور محاسبه نرخ تعهدی مستمری است، با توجه به اینکه حق بازنشستگی سالمندی قبل از این سن قابل دسترسی نیست.

در جدول زیر شاهد میزان بازنشستگی در سال های اخیر در پرتغال هستید:

سالتعداد بازنشستگان
201912063
202010104
202111090

اگر زیر سن بازنشستگی ایالتی ذکر شده در بالا هستید، ممکن است در شرایط خاصی حق پیش بینی مستمری سالمندی خود را داشته باشید:

  • بیکار شدن غیر ارادی در دراز مدت؛
  • کار در برخی مشاغل سخت: معدنچیان، دریانوردان ثبت نام شده، کنترلرهای ترافیک هوایی، رقصندگان حرفه ای و غیره.
  • تحت سیستمی که در آن سن دسترسی به مستمری سالمندی انعطاف پذیرتر می شود.
  • شغل مشارکت طولانی
  • زمانی که حداقل الزامات دوره واجد شرایط زیر برآورده شده باشد:
  • حداقل 15 سال تقویمی، خواه متوالی یا کل، با درآمد ثبت شده؛
  • 144 ماه با درآمد ثبت شده (برای مشمولان مشمول طرح داوطلبانه تامین اجتماعی)

سن لازم برای دریافت حقوق بازنشستگی در پرتغال

تاریخ تعیین شده توسط ذینفع برای شروع مستمری، در صورت ارائه درخواست از قبل؛ ادعا ممکن است حداکثر سه ماه قبل از تاریخی که ذینفع مایل است بازنشستگی شروع شود، ارائه شود. میزان مستمری با توجه به سوابق بیمه تامین اجتماعی و درآمدهای ثبت شده ذینفع تعیین می شود. حقوق بازنشستگی دولتی تحت طرح کلی تامین اجتماعی سالانه به‌روزرسانی می‌شود، به استثنای مقررات قانونی که برعکس، تولید ناخالص داخلی و میانگین تغییرات سالانه در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده، منهای مسکن، از اول ژانویه هر سال اعمال می‌شود. طبق طرح کلی، حداقل نرخ های مستمری زیر با توجه به سابقه حق بیمه بازنشستگان تضمین می شود: کمتر از 15 سال، 15 تا 20 سال، 21 تا 30 سال و 31 سال به بالا. مستمری سالمندی اجتماعی به طور دوره ای به روز می شود.

برخی از مکمل ها ممکن است علاوه بر مستمری سالمندی پرداخت شود. اینها مکمل وابستگی است که به مستمری بگیران در حالت وابستگی پرداخت می شود و مکمل همبستگی برای سالمندان یک مزایا نقدی ماهانه است که به بازنشستگان با امکانات محدود پرداخت می‌شود که مقیم پرتغال هستند و طبق طرح تأمین اجتماعی عمومی (یا به عبارت دیگر 66 سال و 6 ماه در سال 2021 به سن عادی بازنشستگی دولتی رسیده‌اند یا از آن عبور کرده‌اند).CSI همچنین ممکن است به ذینفعان مستمری های پیش بینی شده که از ژانویه 2014 شروع شده است، پرداخت شود. دریافت کنندگان CSI برای خرید دارو، عینک، لنز و پروتز دندان و همچنین تخفیف در قبوض برق و گاز طبیعی خود حق دریافت سلامتی اضافی را دارند.

در نمودار زیر شاهد انواع بازنشستگی در کشور پرتغال و میزان آن می باشید:

انواع بازنشستگی در کشور پرتغالسیستم حقوق بازنشستگی پرتغال

سیستم بازنشستگی پرتغال یکی از سخاوتمندانه ترین سیستم ها در جهان است. گزارش ویزای بازنشستگی در پرتغال نشان می دهد که میانگین %95 سهم بازنشستگی این کشور پنجمین بالاترین در بین 35 کشور عضو آن است. سیستم بازنشستگی پرتغال شامل یک طرح بازنشستگی دولتی است که توسط دولت ارائه می شود، در کنار گزینه های بسیار کوچکتر بازنشستگی داوطلبانه شغلی و خصوصی. حقوق بازنشستگی دولتی پرتغال به دو دسته تقسیم می شود: حقوق بازنشستگی مبتنی بر سهم تامین اجتماعی. این شامل همه افراد نیروی کار پرتغال می شود که مقدار معینی کمک می کنند. حقوق بازنشستگی اجتماعی با حداقل نرخ معین شده. این برای کسانی است که در نیروی کار شرکت نکرده اند یا به اندازه کافی سهم تامین اجتماعی نپرداخته اند.

بازنشستگی دولتی پرتغال پرداخت ها را به امید به زندگی مرتبط می کند و آنها را با تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده شاخص می کند. حقوق بازنشستگی دولتی پرتغال همچنین کارگران خوداشتغال را تا زمانی که کمک های لازم را در حین کار انجام داده باشند، پوشش می دهد. تنها درصد کمی از جمعیت در پرتغال دارای حقوق بازنشستگی شغلی یا خصوصی داوطلبانه هستند. با این حال، بسیاری از مهاجرانی که به پرتغال بازنشسته می شوند، می توانند حقوق بازنشستگی خصوصی را از طریق طرح های بین المللی منتقل کنند. در سال های 2020 و 2021، سن رسمی بازنشستگی در پرتغال 66 سال است. دولت پرتغال برای برنامه‌ریزی برای افزایش تدریجی جمعیت و افزایش امید به زندگی، قصد دارد به تنظیم سن بازنشستگی مطابق با آمار امید به زندگی ادامه دهد. باتوجه به هزینه زندگی در پرتغال سن بازنشستگی قرار است در سال 2029 به 67 سال برسد.

نکاتی در خصوص حقوق بازنشستگی در پرتغال

معتبرترین صنایع اعطا کننده حقوق بازنشستگی در پرتغال

طبق آمار به دست آمده حقوق بازنشستگی در پرتغال همانند اغلب کشورهای اروپایی کمتر مورد استقبال قرار می گیرد. اما برخی از صنایع همچنان حقوق بازنشستگی را به شیوه قدیمی برای بازنشستگان ارائه می دهند. به طور کلی بسیاری از صنایع و شرکت ها در پرتغال بار پس انداز بازنشستگی را بر دوش کارکنان می گذارند. اما در این زمینه ها شغلی که در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد کارفرمای شما حقوق بازنشستگی را برای ادامه کار شما پس از بازنشستگی فراهم می کند. این صنایع عبارت اند از:

صنایع بازنشستگی در پرتغالاز سوی دیگر، بیشترین احتمال برای دریافت حقوق بازنشستگی در پرتغال برای افرادی بوده است که در پست های دولتی و محلی در این کشور کار می کنند. همچنین در نظر سنجی مزایای کارکنان در سال 2023 توسط اداره آمار پرتغال حدود 88% از مشاغل دولتی به بازنشستگان مستعمری ارائه می کردند.

نکاتی در خصوص حقوق بازنشستگی در پرتغال

اگر حداقل 30 سال مشارکت داشته باشید، امکان بازنشستگی پیش از موعد در پرتغال از سن 55 سالگی وجود دارد. پرداخت ها به ازای هر سال اضافی که پرداخت می کنید کاهش می یابد. همچنین ممکن است بازنشستگی خود را در پرتغال تا رسیدن به 70 سالگی به تعویق بیندازید. به ازای هر سالی که به تعویق می‌افتید، پرداخت مستمری شما افزایش می‌یابد. افراد در شرایط خاص می‌توانند بدون کاهش حقوق بازنشسته شوند، مانند: قرار گرفتن در بیکاری غیرارادی طولانی مدت و فعالیت های حرفه ای ویژه محافظت شده. طبق سیستم بازنشستگی، کارگران بیکار طولانی مدت فقط می توانند برای بازنشستگی پیش از موعد در پایان مزایای بیکاری خود درخواست دهند. کسانی که این کمک هزینه را دریافت نمی کنند و بیش از 1 سال بیکار بوده اند، معمولاً حق بازنشستگی پیش از موعد را ندارند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به پرتغال مشاوره ارائه می دهد.

سوالات متداول در خصوص حقوق بازنشستگی در پرتغال

در بخش پایانی این مقاله قصد داریم به برخی از سوالات شما عزیزان در خصوص حقوق بازنشستگی در پرتغال پاسخ دهیم. برخی از متداول ترین این سوالات به شرح زیر می باشند:

  • برای دریافت حقوق بازنشستگی در پرتغال چه کار باید کرد؟ به طور کلی اغلب اتباع خارجی حق انتخاب زیادی ندارند که آیا بازنشستگی دارند یا خیر، اما برای دریافت حقوق بازنشستگی جستجوی خود را به سمت کارفرمایان هدایت کنید که برای مشارکت شما ارزش قائل هستند. که این کارفرمایان قصد دارند به شما در برنامه ریزی برای یک بازنشستگی موفق کمک کنند.
  • آیا روند دسترسی به حقوق بازنشستگی در پرتغال دشوار است؟ یکی از اصلی ترین معایب حقوق بازنشستگی در پرتغال عدم دسترسی به آن است. زیرا مستمری شما تا روز بازنشستگی نزد کارفرما محفوظ است. بنابراین اگر در شرایط اضطراری قرار بگیرید مستمری شما کمکی به شما نخواهد کرد.
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *