مهاجرت کاری تاجیکستان

حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

حقوق بازنشستگی در تاجیکستان به تمامی شهروندان متقاضی و واجد شرایط پرداخته می شود و شهروندان با رسیدن به سن مدنظر از آن استفاده کنند. در تاجیکستان می توانید از طریق ویزای بازنشستگی برای مهاجرت به این کشور مسیر خود را طی کنید. برای حقوق بازنشستگی نیز این مسیرراحت تری برای شما خواهد بود. اما اگر شرایط ویزای بازنشستگی را ندارید و یا به فکر آینده کاری و زندگی خود در این کشور هستید در این مقاله در خصوص حقوق بازنشستگی در تاجیکستان با شما صحبت خواهیم کرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به تاجیکستان و ویزای بازنشستگی این کشور به سوالات متقاضیان پاسخ آن ها را راهنمایی می کند.

در سال 2009، تاجیکستان یکی از اولین کشورهای آسیای مرکزی بود که پرداخت الکترونیکی به بازنشستگان را اجرا کرد. از اکتبر 2012، این سیستم الکترونیکی در 15 منطقه از 68 منطقه اجرا شده است که 192000 نفر از حدود 596000 مستمری بگیر تاجیکستان را پوشش می دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که این تغییر اثرات مثبتی به ‌ویژه بر راحتی درک شده و زمان انتظار داشته است. با این حال، همه مستمری بگیران به طور یکسان از تغییر در سیستم پرداخت سود نبرده اند. به ویژه، بازنشستگان روستایی با چالش هایی روبرو بوده اند و افزایش زمان انتظار و سفر را تجربه کرده اند. این ارزیابی به تعدادی از زمینه‌هایی اشاره می‌کند که در آن بهبود ها می‌تواند منجر به افزایش ارائه خدمات برای بازنشستگان و افزایش کارایی هزینه شود.

در نمودار زیر شاهد میزان افزایش حقوق بازنشستگی در کشور تاجیکستان هستید:

افزایش حقوق بازنشستگی در کشور تاجیکستان

سیستم حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

علاوه بر هرگونه مزایای قابل اعمال از سیستم مزایای تعریف شده قدیمی، کارمندان دولتی که پیوستن به صندوق بازنشستگی را انتخاب کرده اند، مبلغ انباشته شده در طرح بازنشستگی به اضافه بهره را به عنوان مبلغ یکجا در سن 60 سالگی دریافت خواهند کرد. تحت چارچوب، صندوق بازنشستگی مستمری ها عبارتند از در دسترس نیست و دارایی ها قابل حمل نیستند. سهم سازمان تا سقف €6378 (یورو) (300000 THB) سالانه از مالیات معاف است. پس از بازنشستگی، مزایا مشمول مالیات بر درآمد نمی شوند. تاجیکستان در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای معرفی صندوق بازنشستگی ملی، یک طرح جدید پس انداز اجباری بازنشستگی برای همه کارگران در بخش رسمی است. صندوق بازنشستگی با حساب های فردی بر اساس مشارکت تعریف شده کار خواهد کرد. کارمندان و کارفرمایان باید در 5 سال اول هر کدام %3 از دستمزدها را بپردازند.

نرخ مشارکت در سال 6 به 4 درصد و در سال 11 به 6 درصد افزایش می یابد. مشارکت ها معاف از مالیات هستند. دارایی ها توسط شرکت های مدیریت دارایی های خصوصی اداره می شود که ملزم به دریافت مجوز از کمیسیون بورس و اوراق بهادار تاجیکستان خواهند بود. در حالی که اجرای صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدا برای اول بهمن سال 90 برنامه ریزی شده بود، با تاخیر مواجه شده است. یک پیاده‌سازی مرحله‌ای وجود خواهد داشت که عمدتاً تنها شرکت‌هایی با حداقل 100 کارمند را پوشش می‌دهد. شرکت‌های با 10 تا 99 کارمند باید این طرح را در سال 6 اجرا کنند و شرکت‌هایی که کمتر از 10 کارمند دارند موظف به اجرای این طرح خواهند بود. کمیته راهبری برای ایجاد ساختاری مناسب برای این طرح، مطابق با ترتیبات بازنشستگی موجود صندوق بازنشستگی به جای جایگزینی ترتیبات بازنشستگی داوطلبانه موجود در نظر گرفته شده است.

طرح های حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

طرح های بازنشستگی تحت حمایت شرکت می تواند به صورت داوطلبانه در قالب صندوق های تامینی ثبت شده ارائه شود. ایجاد صندوق تامینی برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار الزامی است. وجوه تأمینی که به عنوان اشخاص حقوقی مستقل تحت قانون صندوق تأمین تأسیس شده اند، از مؤسسه حامی جدا می شوند. دارایی ها باید نزد یک متولی نگهداری شود که باید توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایید شود. کمیته صندوق متشکل از نمایندگان کارفرما و کارمند مسئول نظارت بر فعالیت های صندوق، انتصاب یک شرکت مدیریت مسئول اداره و مدیریت دارایی ها است. آنها همچنین وظیفه تعیین استراتژی سرمایه گذاری مناسب را بر عهده دارند. شرکت‌ های مدیریت عموماً مجموعه‌ای از استراتژی ‌های سرمایه‌گذاری را ارائه می‌کنند که کمیته صندوق ممکن است برای سرمایه‌گذاری در آن انتخاب کند.

تاجیکستان دارای سیستم بازنشستگی 3 ستونی است که به موجب آن:

  • رکن اول یک طرح بیمه اجتماعی مشارکتی برای کارگران بخش خصوصی است.
  • دومین رکن، طرح بازنشستگی عمومی دولت تاجیکستان است.
  • رکن سوم شامل طرح های بازنشستگی خصوصی داوطلبانه است.

در جدول زیر شاهد بازه سن بازنشستگی و میزان بخوداری از حقوق و مزایا می باشید:

سنمیزان برخوداری از حقوق و مزایا
55-6065%-85%
60-6585%-100%

حقوق بازنشستگی در قوانین تاجیکستان

حقوق بازنشستگی در قوانین تاجیکستان

ارائه‌دهندگان صندوق تأمین مالی ممکن است بانک‌های تجاری، شرکت‌های مالی، شرکت‌های اوراق بهادار، شرکت‌های مدیریت صندوق‌های متقابل و شرکت‌های بیمه عمر باشند. علاوه بر این، تامین کنندگان وجوه باید از وزارت دارایی مجوز برای انجام مدیریت صندوق های خصوصی دریافت کنند. کارمندان ممکن است بین 2 تا %15 از حقوق خود را مشارکت دهند و کارفرما با این مبلغ مطابقت دارد. کمک های مالی بیش از 15% باید توسط وزارت دارایی تایید شود. هر صندوق باید قوانین خود را با توجه به دوره های واگذاری مشارکت های کارفرما تعریف کند. در غیر این صورت، کل مبلغ انباشته شده پس از خاتمه به کارمند پرداخت می شود. تقریباً 10٪ از صندوق های تأمینی ثبت شده در تاجیکستان به یک دوره 10 ساله یا کمتر نیاز دارد تا اعضا بتوانند سهم کامل کارفرما را شامل شوند. کمتر از 5 درصد دوره اجباری را بیش از 10 سال تمدید می کند.

در قوانین تاجیکستان هیچ الزامی برای طرح های بیمه در برابر خسارات مالی وجود ندارد، به عنوان مثال، هیچ گونه حفظ سهم اعضا باید ارائه شود. در حال حاضر 519 صندوق تامینی در بازار وجود دارد که 42 درصد از آنها بیش از 1000 عضو دارند. تعداد صندوق های تامینی به طور پیوسته در طول زمان در نتیجه ادغام در ترتیبات تلفیقی کاهش یافته است. حدود 87% از دارایی های صندوق تأمین به شرکت های مدیریت دارایی اختصاص دارد. کمیته صندوق در تعریف استراتژی سرمایه گذاری خاصی که شرکت مدیریت انتخاب شده باید آن را اجرا کند آزاد است. همچنین می تواند به مدیر صندوق آزادی عمل بدهد تا سرمایه گذاری ها را به صلاحدید خود مدیریت کند. به منظور تنوع بخشیدن به ریسک سرمایه گذاری، محدودیت هایی بر طبقات مختلف دارایی تعیین شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعمال می شود.

سن لازم برای حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

در بهترین شهرهای تاجیکستان تا قبل از رسیدن به سن55 سالگی امکان بازنشستگی عادی و قانونی وجود ندارد مگر در شرایط ویژه مانند از کار افتادگی و یا فوت و یا بیکاری و بازخرید و بازنشستگی پیش از موعد. در تاجیکستان میزان حقوق بازنشستگی براساس سوابق کاری پرداخت می شود که حداقل سابق کاری 15 سال با میزان مقرر قانونی و حداکثر 25 سال سابقه کار می باشد. شما می توانید در بین این سال ها با رسیدن به سن 55 درخواست خود را به همراه مدارک لازم اعم از فیش حقوقی و واریز بیمه تامین اجتماعی و مدارک مثبت هویتی خود و اقامت قانونی در تاجیکستان فرم مربوطه را پر کنید و پس از ان به فاصله چند هفته حقوق بازنشستگی شما واریز خواهد شد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به تاجیکستان مشاور و راهنمای شماست.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *