مهاجرت به کشور تاجیکستان

شرایط مهاجرت به تاجیکستان

مهاجرت به تاجیکستان

تاجیکستان از کشورهای آسیای میانه است. مهاجرت به تاجیکستان و اخذ اقامت این کشور به دلیل افزایش مهاجرت هموطنان مورد توجه قرار گرفته است. البته تاجیکستان در کل کشور پیشرفته ای نیست و کیفیت زندگی در آن در سطح پایین قرار دارد. این کشور اما دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است و پتانسیل مناسبی در بخش های توریسم دارد.

مهاجرت به تاجیکستان می تواند بر اساس اهداف مختلفی صورت گیرد که در این مقاله همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به آن پرداخته اند. یکی از مزایای مهاجرت به تاجیکستان هزینه پایین زندگی و تحصیل در این کشور است اما به دنبال آن نیز میزان درآمد کار در این کشور نیز کم می باشد.

اینفوگرافیک مهاجرت به تاجیکستان

زندگی در تاجیکستان

زندگی در تاجیکستان اکنون با زندگی 10-12 سال پیش که دچار جنگ داخلی بود 180 درجه متفاوت است. زندگی در تاجیکستان نسبتاً ارزان است، اما هنوز فقر در این کشور جریان دارد. شما می توانید به بیشتر مایحتاج مورد نیاز خود غذا، میوه و سبزیجات که طعم شگفت انگیزی در فصول بهار، تابستان و پاییز دارند، اینترنت، تلفن، لباس، خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی پیدا کنید. سفر به داخل و خارج از کشور بسیار پرهزینه است زیرا کشوری محصور در خشکی است که کاملا از دیگران فاصله دارد. اکثر مردم تاجیکی و روسی صحبت می کنند. تاجیک های جوان همچنین مشتاق یادگیری زبان انگلیسی هستند و شما همیشه می توانید کسی را پیدا کنید (به جز روستاها) که بتواند به اندازه کافی انگلیسی صحبت کند تا در هر کجا که بروید ارتباط برقرار کنید.

در جدول زیر شاهد نرخ افزایش مهاجرت به تاجیکستان می باشید:

سالنرخ افزایش مهاجرت
202110%
202210%
2023%8

از نظر فرهنگی، مردم بسیار دوستانه و مهمان نواز هستند. البته، درست مثل هر جای دیگر ممکن است بدشانسی بیاورید اما به طور کلی، مهاجران و گردشگران تاجیکستان را دوست دارند. طبیعت در تاجیکستان بسیار زیبا است. چشم اندازهای زیبا از کوه، دریاچه های زیبا، رودخانه ها و مزارع وسیع در اینجا یافت می شوند. با وجود تمام پوشش منفی رسانه ها و درگیری ها، تاجیکستان کاملاً ایمن است. حوادث اتفاق می افتد، اما در مقایسه با سایر مناطق منطقه و حتی فراتر از آن، این به نسبت بسیار ناچیز است. اگر در پایتخت یا یک شهر بزرگ دیگر باشید مشکلی نخواهید داشت.

طرق مهاجرت به تاجیکستان

همانند سایر کشورها برای مهاجرت به تاجیکستان نیز راه های متفاوتی وجود دارد. در حال حاضر به دلیل نامناسب این کشور نرخ مهاجرت در این کشور منفی است و بیشتر شهروندان جویای فرصت های بهتر سعی بر مهاجرت از این کشور دارند. در هر صورت چنانچه علاقه مند به مهاجرت و زندگی در این کشور هستید می توانید از طریق یکی از راه های زیر اقدام کنید:

  • مهاجرت به تاجیکستان از طریق تحصیل
  • مهاجرت کاری به تاجیکستان
  • مهاجرت به تاجیکستان از راه تولد
  • مهاجرت به تاجیکستان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به تاجیکستان از طریق ازدواج با شهروند تاجیک

مهاجرت به تاجیکستان از طریق تحصیل

مهاجرت به تاجیکستان از طریق تحصیل

یکی از روش های شایع مهاجرتی به کشور تاجیکستان که در حال حاضر افراد خارجی بیشتر از این طریق به تاجیکستان مهاجرت می کنند، تحصیل در تاجیکستان است. این کشور دارای نظام آموزشی قدیمی و به جا مانده از شوروی است. زبان آموزش در این کشور روسی و تاجیکی است. در کنار آن نیز دوره های انگلیسی زبان نیز ارائه می شوند. دانشگاه های معتبر این کشور همچنین مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشند. از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به تاجیکستان هزینه کم تحصیل در این کشور است. جهت تحصیل در تاجیکستان باید مدارک تحصیل معتبر خود را ارائه کنید و شرایط دانشگاه مورد نظر خود را برآورده کنید.

شرایط معمولا شامل مصاحبه و ارائه مدارک لازم است. اکثر دانشگاه های تاجیکستان بیش از 70 سال سابقه دارند و از دانشجویان خارجی به خصوص فارسی زبانان استقبال می کنند. در زیر چندی از دانشگاه های تاجیکستان معرفی شده اند:

  • دانشگاه دولتی خوجند
  • دانشگاه ابن سینا
  • دانشگاه رودکی
  • دانشگاه تجارت تاجیکستان
  • دانشگاه بازرگانی خوجند
  • دانشگاه فنی تاجیکستان

مهاجرت به تاجیکستان با ویزای غیرتوریستی

برنامه های سفر مهاجرتی و غیر توریستی به تاجیکستان از طریق انواع ویزا، از جمله دیدار با خانواده یا دوستان (ویزای XC1)، برای انجام تجارت (ویزای K)، یا حضور در یک مرکز آموزشی (ویزای O ، می تواند آنلاین به وزارت امور خارجه تاجیکستان (MFA) ارسال شود. مدارک پشتیبانی از جمله نامه پشتیبانی ویزای تاجیکستان الزامی است. اعتبار ویزا و هزینه آن بسته به هدف سفر متفاوت است. بسته به نوع ویزا ممکن است حضور شخصی در سفارت یا کنسولگری تاجیکستان لازم باشد. نامه های پشتیبانی ویزای تاجیکستان برای کلیه ویزاهای غیر توریستی الزامی است. برای دریافت نامه پشتیبانی ویزا، سازمان دعوت کننده درخواستی را به وزارت امور خارجه ارائه می دهد.

هنگام دعوت توسط یک ساکن خصوصی تاجیکستان (به عنوان مثال، یک دوست یا یکی از اقوام)، طرف دعوت کننده نامه ای را از اداره ویزا و ثبت وزارت امور داخلی (OVIR)) درخواست می کند. هرگونه مدارک پشتیبانی و نامه پشتیبانی ویزا باید توسط طرف دعوت کننده به بخش کنسولی وزارت امور خارجه در تاجیکستان ارسال شود. برخی از دسته های ویزای غیر توریستی اجازه صدور ویزا را در بدو ورود می دهند و از این رو نیازی به حضور حضوری در سفارت یا کنسولگری تاجیکستان نیست. این درخواست هنگام ورود باید در زمان ارسال درخواست به صورت آنلاین انتخاب شود و هزینه اضافی مورد نیاز است.

مهاجرت به تاجیکستان با ویزای غیرتوریستی

مهاجرت به تاجیکستان از طریق کار

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت در تاجیکستان مانند اقامت آذربایجان از طریق کار می باشد. مهاجرت کاری به تاجیکستان در حال حاضر به دلیل وضعیت نه چندان مطلوب کسب و کار و فقر در این کشور بسیار کم می باشد. اما در هر صورت این کشور می تواند فرصت های مناسبی را برای ایجاد کسب و کار و ثبت شرکت در تاجیکستان فراهم کند. برای اخذ ویزای کار در تاجیکستان شهروندان خارجی باید دارای پیشنهاد کاری و حمایت از سمت یک کافرما باشند. تاجیکستان در حال حاضر به کشاورزی بسیار وابسته است و بیش از 60% مردم آن در روستاها زندگی می کنند. لذا فضای کسب و کار در این کشور کمتر متنوع و نوین است.

البته در سال های اخیر با برنامه های دولت میزان نرخ بیکاری همانطور که در نمودار زیر مشاهد می کنید در حال کاهش است:

نرخ بیکاری در تاجیکستان

مهاجرت به تاجیکستان از راه سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های مورد علاقه سرمایه گذاران برای مهاجرت، استفاده از سرمایه گذاری در تاجیکستان است. این کشور در بسیاری از زمینه ها دارای پتانسیل است و از آنجایی که از کمبود سرمایه رنج می برد می تواند فرصتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی باشد. در صورت که طرح سرمایه گذاری شما با موافقت دولت همراه شود می توانید از طریق سرمایه گذاری در تاجیکستان در این کشور اقامت یابید. بزرگترین پتانسیل تاجیکستان برای گسترش، شاید در منابع معدنی و انرژی کشور باشد. تاجیکستان در حال استخراج مقادیر قابل توجهی طلا، نقره و فلزات غیر آهنی و همچنین سنگهای قیمتی و غیر فلزی با ارزش بالا است. این کشور به دلیل سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، از جمله پازل لازوریت، لاجورد، یاقوت، آمتیست، اسپینل و انواع مختلف کوارتز زینتی به شهرت رسیده است.

نیروگاه برق آبی در نورک، در رودخانه واکش در 80 کیلومتری شرق دوشنبه، بزرگترین در آسیای میانه و یکی از بزرگترین در جهان است. این سد با 300 متر ارتفاع، با نگه داشتن حدود 100 میلیارد متر مکعب آب، در میان بلندترین سدهای جهان قرار دارد. تاجیکستان به حق می تواند ادعا کند که یک اقتصاد چهار سوختی است. بزرگترین شرکت صنعتی کشور ذوب آلومینیوم در تورسونزاده است. در حالی که کشاورزی در پنبه، ابریشم، میوه ها، آجیل و سبزیجات متمرکز است، تاجیکستان همچنین یکی از تولید کنندگان اصلی روغن شمعدانی برای استفاده در عطرها است. بخش عمده ای از صنعت سبک به تولید پوشاک و منسوجات از جمله پنبه و ابریشم، لباس دوخته شده و بافتنی، جوراب بافی و کفش اختصاص می یابد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تاجیکستان

با استفاده از یکی از راه های گفته شده می توانید برای دریافت اقامت تاجیکستان اقدام کنید. خوشبختانه در ایران این کشور دارای کنسولگری است و با ارائه مدارک زیر می توانید برای دریافت ویزای بلند مدت اقدام کنید.

  • ارائه گذرنامه بیش از 6 ماه اعتبار
  • فرم درخواست ویزای بلند مدت در تاجیکستان
  • پرداخت هزینه ویزا
  • چند قطعه عکس
  • اثبات تمکن مالی برای هزینه زندگی در تاجیکستان
  • مدارک اطلاعاتی مانند گواهی تولد، شناسنامه، گواهی ازدواج و سایر
  • بیمه نامه
  • ارائه گواهی پزشکی و نداشتن سابقه کیفری
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک دیگر با توجه به نوع مهاجرت

توجه داشته باشید که مهاجرت از طریق تولد تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از والدین تبعه تاجیک و یا شهروند این کشور باشند. نظام تولد در تاجیکستان مانند تولد در آذربایجان از طریق خون دنبال می شود. همچنین در صورت ازدواج با یک تبعه تاجیکی می توانید اقامت این کشور را با اثبات این مسئله بدست آورید. برای دریافت اطلاعات مهاجرتی به کشورهای مختلف جهان مشاورین ما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

سوالات پرتکرار در خصوص مهاجرت به تاجیکستان

در این قسمت از مقاله در مورد مهاجرت به تاجیکستان به سوالات مختلف شما پاسخ داده ایم:

  • راه های مهاجرت به تاجیکستان چیست؟ شایع ترین راه های مهاجرت به تاجیکستان تحصیل و سرمایه گذاری و ازدواج است و به دلیل شرایط نا مناسب کاری مهاجرت کاری و استارت آپ و ثبت شرکت برای افراد پیشنهاد نمی شود مگر انکه فرصت شغلی بسیار خوب و مطمئنی وجود داشته باشد. برای بررسی راه های مهاجرت به تاجیکستان با مشاوران در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.
  • شرایط مهاجرت تحصیلی به تاجیکستان چیست؟ زبان آموزش در این کشور روسی و تاجیکی است. در کنار آن نیز دوره های انگلیسی زبان نیز ارائه می شوند. دانشگاه های معتبر این کشور همچنین مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشند. از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به تاجیکستان هزینه کم تحصیل در این کشور است. جهت تحصیل در تاجیکستان باید مدارک تحصیل معتبر خود را ارائه کنید و شرایط دانشگاه مورد نظر خود را برآورده کنید.
  • شرایط مهاجرت کاری به تاجیکستان چیست؟ مهاجرت کاری به تاجیکستان در حال حاضر به دلیل وضعیت نه چندان مطلوب کسب و کار و فقر در این کشور بسیار کم می باشد. اما در هر صورت این کشور می تواند فرصت های مناسبی را برای ایجاد کسب و کار و ثبت شرکت در تاجیکستان فراهم کند. برای اخذ ویزای کار در تاجیکستان شهروندان خارجی باید دارای پیشنهاد کاری و حمایت از سمت یک کافرما باشند
  • شرایط مهاجرت و سرمایه گذاری به تاجیکستان چیست؟ این کشور در بسیاری از زمینه ها دارای پتانسیل است و از آنجایی که از کمبود سرمایه رنج می برد می تواند فرصتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی باشد. در صورت که طرح سرمایه گذاری شما با موافقت دولت همراه شود می توانید از طریق سرمایه گذاری در تاجیکستان در این کشور اقامت یابید. بزرگترین پتانسیل تاجیکستان برای گسترش، شاید در منابع معدنی و انرژی کشور باشد. تاجیکستان در حال استخراج مقادیر قابل توجهی طلا، نقره و فلزات غیر آهنی و همچنین سنگهای قیمتی و غیر فلزی با ارزش بالا است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *