مهاجرت کاری تاجیکستان

شرایط کار در تاجیکستان در سال 2023

کار در تاجیکستان

یکی از روش های اخذ اقامت کشور تاجیکستان و مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق کار در تاجیکستان است که دارای متقاضیان مختص به خود است. تاجیکستان کشور در آسیای میانه و جزوی از شوروی سابق بوده است و این کشور در گذشته ضربه بزرگی از نظر اقتصادی خورده است. همچنین تاجیکستان سال ها درگیر جنگ داخلی بوده است و در 10 سال اخیر با اتمام آن در حال بهبود شرایط خود می باشد.

اما در حال حاضر میزان فقر در این کشور بالا می باشد و شرایط کار در تاجیکستان مناسب نیست و میزان حقوق کم تر از حد انتظار است. در هر صورت چنانچه یک پیشنهاد کاری در این کشور دریافت کردید می توانید برای کار در تاجیکستان ویزای این کشور را با ارائه دعوتنامه بدست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در تاجیکستان به ادامه مطالب نوشته شده توسط تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

اینفوگرافیک کار در تاجیکستان

زندگی در تاجیکستان

تاجیکستان در قسمت مرکزی آسیا واقع شده است. تاجیکستان کشوری محصور در خشکی است که مرزهای بین المللی خود را با چین در شرق، قرقیزستان در شمال شرقی، ازبکستان در شمال و شمال غربی و افغانستان در جنوب دارد. پایتخت تاجیکستان دوشنبه است. نوع حکومت تاجیکستان جمهوری ریاست جمهوری است که دارای سیستم چند حزبی است. بر اساس این سیستم سیاسی، رئیس جمهور هم رئیس دولت است و هم رئیس دولت است. بعلاوه، قوه مقننه توسط هر دو قوه مجریه و دو پارلمان اعمال می شود. اقتصاد کشور تا حد زیادی به تولید آلومینیوم، پنبه زنی و درآمد ارزی کارگران مهاجر بستگی دارد. زبان اصلی این کشور تاجیکی است و زبان روسی نیز به عنوان زبان دوم استفاده می شود. واحد پول این کشور سامانی است و درآمد کار به این واحد پول ارائه می شود.

کاریابی در تاجیکستان

تاجیکستان کشور در حال رشد است اما اقتصاد آن هنوز ضعیف است و فرصت های کاریابی در این کشور بسیار کم است و نرخ بیکاری بالا است. معمولا شرکت های تاجیکستان موقعیت شغلی مورد نظر خود را در روزنامه های این کشور تبلیغ می کنند و کم تر از سایت های کاریابی برای این کار استفاده می کنند. برای یافتن کار در تاجیکستان می توانید به این روزنامه ها مراجعه کنید و یا به صورت فیزیکی با ویزای توریستی به این کشور سفر کنید و در عرض 45 روز برای یافتن کار در تاجیکستان تلاش کنید. تاجیکستان در حال حاضر نمی تواند مکان مناسبی برای کار باشد اما در صورت دریافت پیشنهاد کاری می توانید اقامت این کشور را بدست آورید.

عمده ترین راه های کاریابی در تاجیکستان:

  • روزنامه های تاجیکستان
  • مراجعه مستقیم به شرکت ها
  • سایت های کاریابی

مراحل مهاجرت از طریق کار در تاجیکستان

مراحل مهاجرت از طریق کار در تاجیکستان

مراحل مهاجرت به تاجیکستان از طریق کار ساده است. شما برای کار در این کشور در ابتدا باید از حمایت یک کارفرما بهره مند شوید و قرارداد کاری دریافت کنید. پس از آن با مراجعه به سفارت می توانید ویزای کار در تاجیکستان را دریافت کنید. همچنین می توانید به صورت آنلاین برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید که در اینصورت تمامی مدارک را باید به صورت الکترونیکی بارگذاری کنید.

در جدول زیر مراحل مهاجرت و کار در تاجیکستان به صورت ساده شرح داده شده است:

مراحلشرح
مرحله اولکاریابی و دریافت یک پیشنهاد کاری
مرحله دومدریافت پیشنهاد کاری و دعوتنامه
مرحله سومدرخواست ویزای کار
مرحله چهارماخذ ویزای کار و مهاجرت به تاجیکستان
مرحله پنجماقامت در کشور و ثبت نام در اداره ثبت اتباع خارجی

رشد اقتصادی و مشاغل در تاجیکستان

اقتصاد تاجیکستان برای نیروی کار مشاغل کافی ایجاد نمی کند. بین سالهای 2003 و 2013، تولید ناخالص داخلی به طور متوسط ​​%7.2 در سال رشد کرد. با این وجود اشتغال سالانه فقط با 2.1% افزایش یافت. در همین زمان، نرخ باروری در تاجیکستان همچنان بالا است و جمعیت در سن کار (افراد 15 تا 64 ساله) از 3.31 میلیون نفر در سال 2000 به 5.23 میلیون نفر در سال 2015 افزایش یافت، به طور متوسط ​​هر ساله 40 هزار نفر وارد نیروی کار می شوند. کمبود شغل در تاجیکستان منجر به افزایش مهاجرت کارگری شده است و حواله های ارزی در دهه گذشته به منبع مهم درآمد تاجیکستان تبدیل شده است. سهم زیادی از نیروی کار تقریبا %30 از نیروی کار ترجیح داده اند که کشور را برای کار و یا حقوق بهتر ترک کنند. حدود %90 برای کار در روسیه به این کشور مهاجرت کرده اند.

امروز حواله ها حدود %40 از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند و تاجیکستان را به وابسته ترین کشور به حواله در جهان تبدیل می کند. این، علاوه بر پایه صادرات محدود ، اقتصاد را در برابر شوک های خارجی ، به ویژه تحولات روسیه آسیب پذیر می کند. تحولات ساختاری عقب مانده است و بهره وری نیروی کار به ویژه در بخش کشاورزی و خدمات همچنان پایین است. سهم کارگران در کشاورزی بین سالهای 2000 و 2014 تغییری نکرده است که نشانگر عدم تحول ساختاری در اقتصاد است. جابجایی کارگران در بخشهای مختلف به طور کلی باعث افزایش بهره وری نمی شود و به رشد تولید نیروی کار کمک منفی می کند.

در نمودار زیر نرخ بیکاری در تاجیکستان مشخص است:

نرخ بیکاری در تاجیکستان

نیروی کار در تاجیکستان

نیروی کار بالقوه در تاجیکستان در حال رشد است، اما تعداد زیادی از بزرگسالان در سن کار در نیروی کار نیستند. در نتیجه، از ارزشمندترین منبع تاجیکستان سرمایه انسانی آن استفاده کمتری می شود. تاجیکستان دارای جمعیتی در سن کار است که به طور مشخص حدود 15 تا 64 سال، حدود 4 میلیون نفر است. کمتر از نیمی از آنها (%43) در نیروی کار هستند. بسیاری از جوانان و بزرگسالان در سن کار، به ویژه زنان، نه شاغل هستند و نه بدنبال کار هستند و بنابراین در رشد اقتصادی سهمی ندارند. در سال 2013، میزان مشارکت در نیروی کار زنان فقط 27% درصد بود در حالی که در مردان %63 بود. اکثر کسانی که کار می کنند در مشاغل کم کیفیت در بخش غیررسمی هستند. بخش غیررسمی 5 منبع بزرگی و رو به رشد مشاغل است.

بین سالهای 2007 و 2013، نسبت کلیه کارمندان دستمزد در بخش غیررسمی از %28 به 39% افزایش یافته است. همچنین سهم کارگران بدون حقوق از 16 به %18 کمی افزایش یافت. جای تعجب نیست که بخش غیررسمی به ویژه در مناطق روستایی و کشاورزی، جایی که کارگران خانواده بدون حقوق بسیار رایج هستند، گسترده است. علاوه بر این مشاغل زیادی در تاجیکستان فصلی یا موقت است و سهم آنها با گذشت زمان افزایش یافته است. در عین حال اشتغال در بخش دولتی همچنان بزرگ است. تعداد مشاغل در بخش دولتی 6 از دهه 1990 به دلیل تلاش های خصوصی سازی کاهش یافته است.

از جمله ویژگی های بازار کار در تاجیکستان:

  • کاهش اشتغال در بخش های دولتی
  • رشد اشتغال در بخش خصوصی
  • تعمیق شکاف بین تقاضا و عرضه نیروی کار
  • افزایش بیکاری
  • حمایت اجتماعی کم از کارگران

وضعیت کار برای زنان در تاجیکستان

کارشناسان از نقش اساسی اشتغال غیررسمی در زندگی زنان تاجیکستان صحبت می کنند که منجر به عدم اشتغال امن و حمایت اجتماعی ضعیف می شود. شیوع اشکال سخت کار، سطح پایین حقوق، عدم حقوق بازنشستگی و کمبود فرصت برای توسعه و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی از جمله مشکلات برای کار زنان در این کشور است.

افزایش مشارکت زنان در اقتصاد غیررسمی به دلیل عوامل زیر می باشد:

  • سطح پایین درآمد که توسط مردان به خانواده های آنها ارائه می شود.
  • کاهش سطح تحصیلات زنان
  • سطح بالای رقابت در بازار کار
  • کشته شدن مردان در جنگ داخلی
  • مهاجرت نیروی کار به سایر کشورها

بیکاری و فقر بسیاری از مردم را مجبور به ترک کشور برای فرصت های شغلی کرد. اکثر مهاجران مردانی هستند که به عنوان کارگر کم مهارت با حقوق کم در ساخت و سازها و بخشهای خدمات کار می کنند. برخی از زنان به عنوان عضوی از خانواده با مردان مهاجرت می کنند، اما تعداد آنها ناچیز است. آن زنانی که در این کشور باقی می مانند با مشکلات مختلفی روبرو کی شوند. جهت اطلاع از شرایط کار در سایر کشورهای آسیایی مانند کار در آذربایجان می توانید به سایر مقالات ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رجوع نمایید.

سوالات پرتکرار در مورد کار در تاجیکستان

در این بخش از مطلب قصد داریم تا به سوالاتی که شما در مورد کار تاجیکستان دارید پاسخ دهیم:

  • راه های کاریابی در تاجیکستان چیست؟ معمولا شرکت های تاجیکستان موقعیت شغلی مورد نظر خود را در روزنامه های این کشور تبلیغ می کنند و کم تر از سایت های کاریابی برای این کار استفاده می کنند. برای یافتن کار در تاجیکستان می توانید به این روزنامه ها مراجعه کنید و یا به صورت فیزیکی با ویزای توریستی به این کشور سفر کنید و در عرض 45 روز برای یافتن کار در تاجیکستان تلاش کنید. تاجیکستان در حال حاضر نمی تواند مکان مناسبی برای کار باشد اما در صورت دریافت پیشنهاد کاری می توانید اقامت این کشور را بدست آورید.
  • مراحل مهاجرت کار به تاجیکستان چیست؟ مرحله اول کاریابی و دریافت یک پیشنهاد کاری و مرحله دوم دریافت پیشنهاد کاری و دعوتنامه و مرحله سوم درخواست ویزای کار و مرحله چهارم اخذ ویزای کار و مهاجرت به تاجیکستان و مرحله 5 اقامت در کشور و ثبت نام در اداره ثبت اتباع خارجی.
  • آیا مهاجرت کاری به تاجیکستان پیشنهاد می شود؟ خیر. شرایط کار در این کشور مناسب و ایده ال نیست و اگر می خواهید به تاجیکستان مهاجرت کنید باید راه های دیگر مانند سرمایه گذاری و تحصیل را انتخاب کنید. که در این خصوص با توجه به تخصص مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید تصمیم خوبی اتخاذ کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *