مهاجرت سرمایه گذاری تاجیکستان

سرمایه گذاری در تاجیکستان

سرمایه گذاری در تاجیکستان

اخذ سرمایه گذاری در تاجیکستان از روش های مطمئن مهاجرتی است. در این روش فرد باید مبلغ کلانی در تاجیکستان سرمایه گذاری کنید. در صورت پذیرش نوع سرمایه گذاری انجام شده فرد می توانید ویزای سرمایه گذاری دریافت کند. ویزای سرمایه گذاری تاجیکستان منجر به اخذ سرمایه گذاری در تاجیکستان به مدت 2 سال می شود که قابل تمدید است. این نوع ویزا اجازه مهاجرت با تمام اعضای خانواده به تاجیکستان را نیز فراهم می کند. برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در تاجیکستان به مقاله تهیه شده در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

اقتصاد تاجیکستان

اقتصاد کوچک تاجیکستان فرصت های پر ریسکی را برای صادرکنندگان و سرمایه گذاران فراهم می کند. تاجیکستان با 9 میلیون نفر جمعیت و تعداد قابل توجهی از زیرساخت های انرژی، معادن و پروژه های گردشگری و دسترسی منطقه ای به ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان و چین، امکان تبدیل شدن به یک قطب و بازار قابل توجه ترانزیت را دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال 2017 معادل 818 دلار است. اقتصاد تاجیکستان به شدت به حواله های فرستاده شده توسط مهاجران شاغل در روسیه وابسته است. براساس داده های بانک مرکزی روسیه و برآوردهای مختلف، حواله های ارسالی از روسیه معادل %30 تولید ناخالص داخلی تاجیکستان است. اقتصاد تاجیکستان با وجود رشد تولید ناخالص داخلی هنوز با مشکلات عمده اقتصادی باقی مانده از جنگ داخلی 1992-1997 مواجه است.

پیوندهای فزاینده تاجیکستان با شرکای تجاری در جنوب آسیا می تواند رشد اقتصادی قابل توجهی را به دنبال داشته و تقاضا را افزایش دهد. اقتصاد تاجیکستان به شدت به واردات وابسته است. تاجیکستان پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی برق آبی دارد و پس از ایجاد این پتانسیل می تواند رشد تقاضای قابل توجهی را تجربه کند. موقعیت جغرافیایی تاجیکستان می تواند این کشور را قادر سازد که به مرکز حمل و نقل منطقه ای تبدیل شود، پس از گسترش فرودگاه های آن برای جابجایی حمل و نقل باری و مسافری استفاده شود.

شرکای اصلی صادراتی تاجیکستان در نمودار زیر نشان داده شده است:

زندگی در تاجیکستان

تاجیکستان کشوری در قلب آسیای میانه است و مساحت آن 142.600 کیلومتر مربع است و در گوشه جنوب شرقی آسیای میانه واقع شده است. تاجیکستان با ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و چین هم مرز است. 93% این کشور کوهستانی است و دومین رشته کوه مرتفع جهان را در خود جای داده است که معروف به رشته کوه پامیر که دروازه ورودی رشته کوه هندوکش است. بر اساس قانون اساسی سال 1994، جمهوری تاجیکستان یک کشور مستقل، دمکراتیک و واحد است. شکل دولت پارلمانی است که عملکردهای قانونی، نظارتی و اجرایی را با هم ترکیب می کند. این کشور به چهار بخش اداری معروف به استانها یا مناطق تقسیم شده است.

تاجیکستان مدتهاست که روابط تجاری خود را با تعدادی از کشورهای شوروی سابق قوت بخشیده است. قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و همچنین با روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان و تعدادی از کشورهای اروپایی دارای روابط مناسب است. این کشور از طریق سه فرودگاه بین المللی که انواع پروازهای مستقیم را با هواپیمایی های ملی یا بین المللی انجام می دهند، به جهان متصل می شود. سیستم های حمل و نقل زمینی شامل اتصالات ریلی با ازبکستان و ارتباطات بزرگراهی با قرقیزستان، افغانستان و چین است. این کشور از نظر اقتصادی ضعیف است و چالش های زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

در نمودار زیر رتبه تاجیکستان در عوامل مهم سرمایه گذاری آورده شده است:

رتبه تاجیکستان درعوامل مهم سرمایه گذاری

بررسی سرمایه گذاری در تاجیکستان

تصمیم به ایجاد کسب و کار در تاجیکستان در برخی از مواقع، سرمایه گذاران معمولا باید شخصا به تاجیکستان بیایند. ارگان های دولتی مجاز برای صدور، تمدید شرایط، بازیابی و لغو ویزا:

  • نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری تاجیکستان در خارج از کشور
  • بخش کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان در خارج از کشور
  • نمایندگی وزارت امور خارجه در جمهوری تاجیکستان (دفتر کنسولی در فرودگاه ها، نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان در مناطق آزاد اقتصادی)

تعیین کننده نوع مناسب ویزا مدت و هدف اقامت در تاجیکستان است. تعدادی ویزای مختلف وجود دارد که عمدتا به هدف اقامت شخص در تاجیکستان بستگی دارد. در جدول زیر می توانید اطلاعات انواع ویزا در تاجیکستان از جمله ویزای سرمایه گذاری در تاجیکستان را مشاهده کنید:

انواع ویزای تجارت و کار در تاجیکستانمدت زمان اقامت
ویزای دیپلماتیکمتغیر و کم تر از 2 سال
ویزای رسمی تجارت1 سال
ویزای سرمایه گذاری2 سال
ویزای تجاری1 سال
ویزای کار3 ماه و سپس 1 سال
ویزای منطقه آزاد اقتصادی3 ماه

تمدید سرمایه گذاری در تاجیکستان

مدت اعتبار ویزا در تاجیکستان عمدتا به هدف ورود بستگی دارد و ویزای سرمایه گذاری در تاجیکستان نیز عمدتا به مدت 2 سال تمدید می شوند. توجه داشته باشید که قبل از اتمام انقضای ویزا، برای تمدید اقدام کنید. اتباع خارجی با ویزای معتبر باید ظرف 72 ساعت (3 روز) از ورود به وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان ثبت نام کنند. عدم انجام این کار منجر به جریمه های سنگین می شود و ممکن است احتمال تمدید ویزا در آینده را به خطر بیندازد. ثبت نام نیاز به ارائه:

  • اصل گذرنامه
  • کپی پاسپورت
  • آدرس پستی (یا نام هتل یا اقامت در خانه)
  • و پرداخت هزینه ثبت نام دارد.

ثبت نام اتباع خارجی همیشه باید در محل اصلی اقامت انجام شود. با توجه به درخواست ویزا شخص یا درخواست کتبی یک سازمان دعوت کننده، ثبت نام فقط برای مدت زمان مشخص شده در فرم درخواست یا سایر اسناد مربوط انجام می شود. ثبت نام از اتباع خارجی ممکن است توسط اسپانسر یا میزبان انجام شود.

سرمایه گذاری خارجی در تاجیکستان

اقتصاد تاجیکستان تقریبا در تمام بخشهای تجاری و صنعتی برای سرمایه گذاری خارجی باز است. هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی وضع نشده است و همچنین بخشهای تجاری در انحصار دولت نیستند. شرکت های خارجی و سرمایه گذاری های آنها نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی تاجیکستان دارند. تا به امروز، سرمایه گذاران از چین، کانادا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کره، آلمان، سوئیس، ایتالیا، مجارستان و روسیه دارای بخش های مختلف این کشور هستند. علاوه بر این، مشاغل مشترک بزرگ موفق در صنعت نساجی، تولید نوشیدنی، تولید کانتینر، بخش ساخت و ساز و معدن نیز وجود دارد. از دیگر ذخایر منابع طبیعی می توان به سرب و روی، مس و بیسموت، مولیبدن و وولفرامیت، استرانسیم، آهن، طلا، نقره و قلع اشاره کرد.

بعلاوه، در شمال تاجیکستان ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی ساخت و ساز و تزئین مواد معدنی مانند سنگ مرمر، گرانیت، توف آتشفشانی، سنگ آهک و چشمه های معدنی وجود دارد و ذخایر اساسی سنگ نمک نیز در قسمت جنوبی کشور متمرکز شده است. کشت پنبه، دامداری، کشت سبزیجات، زنبورداری و فرآوری سبزیجات، میوه، پشم و چرم نیز در اولویت قرار دارد. تاجیکستان با داشتن منابع برق آبی فراوان می تواند به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه آسیای مرکزی تبدیل شود. همچنین این کشور به دلیل مناظر باشکوه خود، از پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه بخش گردشگری خود نیز برخوردار است. علاوه بر این، ذخایر طلا، نقره، مس، ولفرامیت، میکا، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تاجیکستان را به مکانی امیدوار کننده برای سرمایه گذاری های آینده در تبدیل کرده است.

در نمودار زیر می توانید بیشترین سرمایه گذاران خارجی در تاجیکستان را مشاهده کنید:

بیشترین سرمایه گذاران خارجی در تاجیکستان

چالش سرمایه گذاری و اقامت در تاجیکستان

تاجیکستان مکانی چالش برانگیز برای تجارت است اما می تواند فرصت های پرخطر و با پاداش بالا را برای سرمایه گذاران خارجی که در منطقه تجربه دارند و افق سرمایه گذاری طولانی مدت و منابع لازم برای انجام تحقیقات قابل توجه و دقت لازم را دارند به همراه بیاورد. در بالاترین سطح، دولت تاجیکستان به طور مداوم علاقه خود را به جذب سرمایه گذاران خارجی ابراز می کند، اما فقیرترین کشورهای آسیای میانه تعداد اندکی از سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب می کنند و همچنان یک مقصد سرمایه گذاری تا حد زیادی غیرقابل رقابتی است. رئیس جمهور تاجیکستان، به طور علنی بر لزوم تقویت رشد به رهبری بخش خصوصی تأکید می کند و جذب سرمایه گذاری در استراتژی توسعه ملی تا سال 2030 برای توسعه اقتصادی در اولویت است.

از جمله چالش های سرمایه گذاری در تاجیکستان شامل:

  • موانع اداری و مالی
  • فساد گسترده
  • بخش بانکی عمدتا ناکارآمد
  • سیستم مالیاتی غیر شفاف و بازرسی های بیشمار تجاری

وضعیت تاجیکستان برای سرمایه گذاری

اقتصاد تاجیکستان با چالش های بومی روبرو است. مصرف عامل اصلی رشد اقتصادی تاجیکستان بوده است، اما وابسته به جریان حواله مهاجران از روسیه است، جایی که حدود یک میلیون مهاجر برای کار در روسیه آنجا زندگی می کنند. پیش بینی شده است که ویروس کرونا باعث کاهش شدید حواله ها در سال جاری و کاهش 2% تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان شود. سقوط حواله ها همچنین منجر به کمبود ارز می شود و به دلیل دفاع از پول ملی، ذخایر کشور را تحت فشار قرار می دهد. بخش بانکی تاجیکستان گرفتار وام های غیرفعال سیاسی، نرخ بهره بالا و نبود حساب های بانکی در غرب است. با وجود این چالش ها و خطرات موجود برای سرمایه گذاران بالقوه، تاجیکستان روابط تجاری بیشتری با همسایگان خود دنبال می کند و طی سال گذشته پیشرفت چشمگیری در بهبود فضای سرمایه گذاری خود داشته است.

مقامات در این سال گام هایی را برای انطباق بیشتر با حمایت از حقوق مالکیت معنوی برداشتند و تاجیکستان به دلیل پیشرفت قابل توجه در زمینه شفافیت در بخش استخراج، شناخته شد. در صورت ادامه راه اصلاح اقتصادی دولت، فرصت های سرمایه گذاری در بخش های زیر امیدوار کننده خواهد بود:

  • انرژی تجارت کشاورزی
  • فرآوری مواد غذایی
  • گردشگری
  • منسوجات
  • معادن

قوانین سرمایه گذاری در تاجیکستان

قوانین سرمایه گذاری در تاجیکستان

سرمایه گذاران خارجی می توانند به ترتیب تعیین شده در قانون در خصوصی سازی املاک جمهوری و مالکیت جمعی جمهوری تاجیکستان شرکت کنند. رویه های قانونی سرمایه گذاری خارجی در جمهوری تاجیکستان باید مشابه رویه های مربوطه برای کسب مالکیت و حقوق مالکیت و فعالیت های سرمایه گذاری بنگاه ها، سازمان ها و شهروندان تاجیکستان باشد. قوانین جمهوری تاجیکستان ممکن است مالیات یا امتیازات اضافی را برای سرمایه گذاری خارجی در بخشهای اولویت دار اقتصاد و در مناطق خاص جمهوری تاجیکستان در نظر بگیرد. اقدامات قانونی تاجیکستان ممکن است مناطقی را تعیین کند که فعالیت سرمایه گذاران خارجی و شرکتهایی که سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند به دلیل منافع ملی در آنها ممنوع است.

سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی خارجی که سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند، در صورتی که در قوانین جمهوری تاجیکستان پیش بینی نشده باشد می توانند هر فعالیتی را انجام دهند. برخی از فعالیت های سرمایه گذاران و شرکت های خارجی که سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند، فقط با مجوز انجام می شود، لیست این فعالیت ها در قوانین تاجیکستان موجود است.

فرصت های سرمایه گذاری در تاجیکستان

دولت تاجیکستان اقداماتی را برای ساده سازی مراحل ثبت مشاغل و ترخیص کالا از گمرک انجام داده و سیستم عامل های مالیاتی آنلاین و مدل های پرداخت مالیات به صورت آنلاین ایجاد کرده است. جامعه تجارت تاجیکستان از این اقدامات استقبال کرد، اما فساد اداری و بوروکراسی سنگین همچنان یک نگرانی اساسی است. از میان شاخص های مختلف مورد استفاده، تاجیکستان در حمایت از سرمایه گذاران اقلیت، شروع کار و اجرای قراردادها، از نمره کلی خود بالاتر است. تاجیکستان یک استراتژی توسعه ملی 2030 دارد که در آن جذب سرمایه گذاری به عنوان عامل اصلی توسعه عنوان شده است. با این حال، طی 25 سال گذشته تاجیکستان توانسته است سالانه کمتر از 100 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به این کشور جذب کند.

چین با بیش از %50 از کل وام های تضمینی دولت به تاجیکستان بر بازار وام مسلط است. در مقایسه با کشورهای همسایه، بازارهای تاجیکستان کمتر توسعه یافته اند اما پتانسیلی را به سرمایه گذاران ارائه می دهند که مایل به ریسک هستند. فرصت های سرمایه گذاری در تاجیکستان در بخش های زیر وجود دارد:

ردیفشرح
1تولید و توزیع برق
2پردازش و بسته بندی مواد غذایی
3تجهیزات و خدمات استخراج
4صنعت هواپیمایی
5توریسم و گردشگری

تاجیکستان به شدت وام گرفته و در زیرساخت های جاده ای و خطوط برق فشار قوی سرمایه گذاری کرده است. بانک EXIM چینی، OPIC و بانک EXIM ایالات متحد ، MIGA ،EBRD ،IFC ،WB، بانک توسعه اسلامی، KfW آلمان، صندوق توسعه کویت، عربستان سعودی، قطر، صندوق های امارات متحده عربی در تاجیکستان فعال هستند. چرخه کوتاه مدت اقتصادی در تاجیکستان تحت تأثیر حواله های مهاجرت کار حدود 1 میلیون تاجیک ساکن و کار در روسیه قرار دارد.چالش های سرمایه گذاری در کشور تاجیکستان

تاجیکستان دارای زمینی کوهستانی و محصور در خشکی است که در مرزهای چین، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان است. در دسترس ترین بندرهای دریایی در پوتی (جورجیا) و ریگا (لتونی) واقع شده اند. بنادر نزدیک تر بندرعباس و چابهار (ایران) و کراچی (پاکستان) به دلیل تحریم ها علیه ایران و عدم توافق نامه تجارت ترانزیتی با پاکستان و افغانستان، استفاده از تاجیکستان برای آنها دشوار است. بی ثباتی در افغانستان خطرات زیادی را برای حمل بار از بندرهای دریایی پاکستان ایجاد می کند اما برخی از مشاغل محلی و توزیع کنندگان از بندرهای کراچی استفاده می کنند و هزینه های غیررسمی را به گروه های کنترل کننده مناطق مختلف افغانستان پرداخت می کنند. تاجیکستان دارای اداره گمرک و مالیات غیر شفاف و دست و پاگیر است.

دولت تاجیکستان از طریق وام های تضمینی دولت از چین و پروژه های بودجه ADB به شدت در زیرساخت های جاده ای سرمایه گذاری کرده است اما برای ارتقا زیرساخت های حمل و نقل در مناطق از جمله راه آهن و فرودگاه ها، هنوز به سرمایه گذاری های اساسی نیاز دارد و دسترسی به بازارهای تاجیکستان برای مشکلات جغرافیایی و امنیتی خاص وجود دارد و کشورهای همسایه برای انجام مشاغل ممکن است با چالش های زیر روبرو شوند:

  • مقررات دست و پا گیر استاندارد سازی و صدور گواهینامه
  • قدرت ضعیف خرید مصرف کننده
  • جو سرمایه گذاری غیرقابل پیش بینی
  • بخش های کوچک توسعه نیافته و بانکی و بیمه
  • نوسانات ارز
  • نگرانی های احتمالی برای نقدینگی
  • مشکل در دریافت وام های داخلی

چنانچه قصد اقامت و سرمایه گذاری در کم هزینه ترین کشورها برای مهاجرت را دارید می توانید به توصیه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالب ارائه شده را مطالعه کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “سرمایه گذاری در تاجیکستان

  1. امیر گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون سوال دارم میتونم بپرسم

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *