اروپا, متفرقه

افتتاح حساب خارجی

افتتاح حساب خارجی

یکی از نیازهای اساسی برای سرمایه گذاران یا مهاجرت افتتاح حساب خارجی است. با افتتاح حساب خارجی افراد میتوانند به دارای حساب خارجی باشند. و برای نقل و انتقال و سرمایه گذاری و تمامی امورات بانکی و مالی خود اقدام کنند. امروز بانک های خارجی می توانند برای شهروندان مقیم و حتی غیر مقیم حساب باز کرده و خدمات بانکی مختلف از جمله صدور کارت های اعتباری و غیره را ارائه دهند. البته افتتاح حساب خارجی برای شهروندان ایران مقیم داخل به دلیل تحریم ها بسیار سخت و دارای ابهامات است. البته شهروندان ایرانی می توانند در بانک های دیجیتال با داشتن مدارک معتبر برای افتتاح حساب خارجی اقدام کنند. در ادامه این مطالب همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباره افتتاح حساب خارجی بیشتر توضیح داده اند.

درباره افتتاح حساب خارجی

بانکداری در خارج از کشور اغلب با سطح بالایی از پیچیدگی مالی و گاهی اوقات با موارد امنیتی است. با این حال، واقعیت این است که یک فرد عادی می تواند تنها با چند ساعت کار حساب بانکی خارجی را باز کند. هر بانک خارج از کشور و حوزه قضایی خارجی الزامات خاص خود را دارد، بنابراین برای یافتن مشخصات مربوط به شرایط خود مجبور به انجام برخی تحقیقات هستید. در زیر خلاصه ای از آنچه می توانید در صورت تصمیم به افتتاح حساب خارجی انتظار داشته باشید، آمده است:

  • چنانچه خواستار بانکداری خارج از کشور هستید، این کار را با یک موسسه مالی خارج از کشور خود انجام می دهید.
  • برای افتتاح حساب در یک بانک خارجی، باید مدارک هویت و سایر مدارک را برای اثبات هویت خود ارائه دهید.
  • همچنین بانک ها ممکن است اطلاعاتی در مورد منبع واریزهای شما داشته باشند.
  • با استفاده از کارت نقدی یا انتقال وجهی می توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب خارجی

به عنوان یک قاعده، هر فرد 18 سال یا بیشتر که دارای پاسپورت معتبر یا سایر انواع کارت ملی باشد، واجد شرایط افتتاح حساب خارجی است. ساکنان یک کشور خاص معمولا می توانند فقط با گذرنامه و مدرک نشانی خود درخواست دهند. به عنوان مثال، اسلوونی حتی به گردشگران اجازه می دهد بدون داشتن اقامت رسمی یک حساب بانکی باز کنند. سایر کشورها، مانند کشورهای اسکاندیناوی، محدودیت های شدیدتری دارند و احتمالا راه اندازی آن کمی بیشتر طول می کشد. به دنبال بانکی باشید که به وضوح شرایط را اعلام کند. در خصوص اطلاع از شرایط اخذ مستر کارت اروپا خالی از لطف نخواهد بود که مقاله مشخص شده را مطالعه بفرمائید.

هر بانکی برای افتتاح حساب الزامات مختلفی دارد، اما به احتمال زیاد حداقل مدارک لازم برای افتتاح حساب خارجی:

  • گذرنامه یا شناسنامه ملی
  • اثبات آدرس قبض آب و برق، قرارداد اجاره، یا
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا ثبت نام در دانشگاه

مزایای افتتاح حساب خارجی بدین شرح می باشد:

مزایای افتتاح حساب خارجی

بانکداری برون مرزی یا خارجی

اصطلاح بانکداری برون مرزی به طور کلی برای توصیف بانک ها، شرکت ها و سرمایه گذاری های بین المللی استفاده می شود. برخی از مکان ها به مناطق شناخته شده بانکداری خارجی از جمله سوئیس، برمودا یا جزایر کیمن تبدیل شده اند. اما سایر کشورهایی که بانکداری خارجی در آنها اتفاق می افتد و چندان رایج نیستند مانند موریس، دوبلین و بلیز هستند. بیشتر مردم بانکداری خارج از کشور را با ثروتمند بودن یا کاری که فقط نخبگان می توانند انجام دهند مرتبط می دانند. در حالی که بسیاری از افراد ثروتمند از این موسسات استفاده می کنند، افراد روزمره نیز می توانند این کار را انجام دهند.

بانکداری در خارج از کشور اغلب در یک دیدگاه منفی مورد بحث قرار می گیرد. برخی دیگر از آن برای اهداف غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی استفاده می کنند. در حالی که این فعالیت ها جرم است و می تواند منجر به پیگرد قانونی، حبس و یا جریمه های سنگین شود، اما بانکداری در خارج از کشور نباید غیرقانونی باشد.

داشتن یک بانک خارج از کشور می تواند کاملا قانونی باشد چنانچه:

  • شما در یک کشور خارجی تجارت می کنید
  • سرمایه گذاری داشته باشید
  • یک حساب در کشوری داشته باشید که ممکن است قسمتی از سال را در آن سپری کنید

همچنین می توانید در کشوری که رفتار مالیاتی مطلوبی دارد از بانکداری خارج از کشور استفاده کنید. برخی از نقاط جهان به شما امکان می دهند پول خود را سرمایه گذاری کنید در حالی که از طریق آن بدون مالیات، درآمد کسب می کنید. به عنوان مثال در خصوص اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در اروپا نیز می توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

شرایط افتتاح حساب خارجی

شرایط افتتاح حساب خارجی با توجه به نوع بانک و وضعیت اقامتی شما متفاوت است. لذا در جدول زیر آمده است:

نوع بانکمناسب برای
بانک های فیزیکیافراد مقیم
بانک های دیجیتالافراد غیر مقیم

همانطور که مشاهده می کنید افرادی که دارای اقامت کشور خارجی مانند اقامت هلند هستند می توانند با مراجعه به بانک برای افتتاح حساب خارجی خود اقدام کنند. در این صورت نیاز به ارائه مدارک همانند مدارک هویتی، اثبات اقامت و شماره مالیاتی هستند. اما شرایط برای افتتاح حساب بانک دیجیتال راحت تر است و با مراجعه به سایت اینترنتی و در صورت لاگین شدن و ثبت نام می توان برای افتتاح حساب دیجیتال اقدام نمود (متاسفانه این مورد با توجه به تحریمات برای کاربران ایرانی مهیا نیست و فقط در صورت استفاده از شرکت های واسطه و فعال در این زمینه قابل اجراست)

در نمودار زیر می توانید پاک ترین سیستم بانکی در کشورهای خارجی را مشاهده کنید:

پاک ترین سیستم های بانکی در کشورهای خارجی

الزامات اساسی برای افتتاح حساب بانکی اروپا

اصول افتتاح حساب بانکی خارجی مانند افتتاح حساب بانکی در کشور خود است. بانک های خارج از کشور به اطلاعات شخصی شما مانند نام، تاریخ تولد، آدرس، تابعیت و شغل شما نیاز دارند. برای تأیید اطلاعات شخصی خود باید کپی پاسپورت، گواهینامه رانندگی یا سایر مدارک شناسایی صادر شده توسط یک سازمان دولتی را ارائه دهید. همچنین بانک ها نگران تأیید محل سکونت یا آدرس فیزیکی شما هستند زیرا این امر ممکن است در موارد مالیات تأثیر بگذارد. این شرط ممکن است با ارائه صورتحساب ابزار یا موارد مشابه برآورده شود.

صرف نظر از نوع سندی که ارائه می دهید، بانک ها باید از اصالت آنها اطمینان حاصل کنند. کپی محضری اسناد خاص ممکن است در بعضی موارد کافی باشد. اما سایر مراکز خارجی نوع خاصی از مدارک که در سطح بین المللی استفاده می شود را ترجیح می دهند. در این صورت، شما باید از دفتر دولتی که مجاز به صدور این مدارک اقدام کنید.

مدارک اضافی برای افتتاح حساب خارجی

اغلب موارد اضافی قابل توجهی برای افتتاح حساب در یک بانک خارج از کشور وجود دارد. این الزامات برای جلوگیری کردن از پولشویی، منفعت طلبی مالیاتی یا سایر فعالیتهای غیرقانونی است که غالباً با بانکداری خارج از کشور مرتبط هستند. اولا، بانک های خارجی ممکن است از بانک فعلی شما اسناد مرجع مالی بخواهند که نشان دهنده مانده متوسط ​​و یک رابطه رضایت بخش است. ثانیا، بسیاری از بانک های خارجی در مورد ماهیت معاملات پیش بینی شده از طریق حساب سوال می کنند. این ممکن است بیش از حد سختگیرانه به نظر برسد، اما مراکز بانکی برای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی تحت فشار بیشتری قرار گرفته اند. برای این منظور، بسیاری از بانک های خارج از کشور با ذکر منبع وجهی که در بانک واریز می کنید، مستندات اضافی می خواهند.

به عنوان مثال، اگر از حساب برای سپرده گذاری از کارفرمای خود استفاده می کنید، فیش حقوقی از کارفرمای شما کفایت می کند. برای تأیید درآمد سرمایه گذاری شما، ممکن است یک بانک خارجی اطلاعاتی راجع به سرمایه گذاری های شما و محل نگهداری آنها بخواهد. برای معاملات تجاری یا املاک و مستغلات، ممکن است لازم باشد قراردادهای فروش یا سایر اسناد مربوطه را ارائه دهید. اگر وجوه خود را از یک قرارداد بیمه واریز می کنی ، ممکن است لازم باشد نامه ای از شرکت بیمه خود ارائه دهید. اگر پول شما از طریق ارث باشد، بانک ممکن است نامه ای از مجریه املاک بخواهد که گواهی بر این اثر باشد.

افتتاح حساب خارجی و ارزهای خارجی

افتتاح حساب خارجی و ارزهای خارجی

برخلاف حساب های داخلی، حساب های بانکی خارج از کشور گزینه ارزی مانند افتتاح حساب یورویی و غیره را که می خواهید در آن وجه خود را نگه دارید ارائه می دهند. گرچه ممکن است این یک ویژگی جذاب باش، اما درک عواقب نگه داشتن حساب خود با ارزهای مختلف مهم است. به عنوان مثال ، نگه داشتن وجوه با ارزهای خاص ممکن است به شما امکان دهد سود سپرده های خود را بدست آورید، اما همچنین می تواند منجر به بدهی مالیات خارجی شود. برای سپرده گذاری و برداشت نیز ممکن است نیاز به تعویض ارز داشته باشید که بسته به ساختار کارمزد و نرخ ارز ارائه شده می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. لذا هزینه های زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه معامله ارز خارجی
  • هزینه تبدیل ارز
  • هزینه کارمزد
  • نرخ ارز محاسبه شده

برداشت وجه از حساب خارجی

بانک های خارج از کشور روش های مختلفی را برای برداشت وجوه ارائه می دهند تا راحتی استفاده از خدمات آنها بیشتر شود. بسیاری از بانک های خارج از کشور کارت بدهی صادر می کنند که به شما امکان می دهد به راحتی به وجوه خود در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. حتما از هزینه های استفاده از کارت مطلع شوید زیرا هزینه این کارت می تواند زیاد باشد. برداشت مقادیر بیشتر پول نقد در یک زمان ممکن است به حداقل رساندن این هزینه ها کمک کند. برخی از بانک های خارج از کشور چک ارائه می دهند. با این حال، این معمولا یک روش ترجیحی نیست. در درجه اول، زیرا محرمانه بودن اغلب در حساب های خارج از کشور مورد نظر است. همچنین ممکن است مشکلاتی بوجود آیند زیرا چک های ثبت شده در حساب های خارجی همیشه به صورت محلی پذیرفته نمی شوند.

بهترین گزینه ممکن است استفاده از دو حساب باشد یکی در خارج از کشور و دیگری در داخل. به این ترتیب می توان از انتقال الکترونیکی برای انتقال مقادیر بیشتری وجوه خارجی به یک حساب داخلی استفاده کرد که در آن می توان به راحتی به آنها دسترسی داشت البته متاسفانه این مورد در ایران در دسترس نیست. چنانچه قصد افتتاح حساب خارجی برای مهاجرت به آلمان و یا هر کشور دیگر و یا سرمایه گذاری و هر اقدام دیگری را دارید می توانید شرایط آن را از وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بپرسید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *