مهاجرت کاری لیتوانی

حقوق بازنشستگی در لیتوانی

حقوق بازنشستگی در لیتوانی

اطلاعات حقوق بازنشستگی در لیتوانی یکی از مهم ترین موضوعاتی برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، می باشد. این کشور، کشوری در منطقه بالتیک اروپا است. یکی از 3 کشور بالتیک است و در ساحل شرقی دریای بالتیک قرار دارد. این کشور از شمال با لتونی، از شرق و جنوب با بلاروس، از جنوب با لهستان و از جنوب غربی با روسیه (استان کالینینگراد) مرز زمینی دارد. مساحت این کشور 65300 کیلومتر مربع با جمعیت 2.8 میلیون نفر است. پایتخت و بزرگترین شهر آن ویلنیوس است. شهرهای بزرگ دیگر کاوناس و کلایپدا هستند.

مردم این کشور به گروه قومی-زبانی بالت ها تعلق دارند و به لیتوانیایی، یکی از معدود زبان های زنده بالتیک صحبت می کنند. برای هزاران سال، سواحل جنوب شرقی دریای بالتیک توسط قبایل مختلف بالتیک سکونت داشتند. در دهه 1230، سرزمین های این کشور توسط مینداگاس متحد شد و این کشور را در 6 ژانوییه 1253 تأسیس کرد. در قرن چهاردهم، دوک نشین بزرگ این کشور بزرگترین کشور اروپا بود. این کشور، بلاروس، اوکراین، و بخش هایی از لهستان و روسیه همگی سرزمین دوک اعظم بودند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش قصد دارد به موضوع حقوق بازنشستگی در لیتوانی پرداخته است.

سیستم بازنشستگی در لیتوانی

سیستم بازنشستگی در این کشور از 3 ستون تشکیل شده است که در آن ها حقوق بازنشستگی در لیتوانی به طور متفاوت انباشته می شود.

در جدول زیر ستون ها توضیح داده شده است:

ستونتوضیح
ستون 1سیستم تامین اجتماعی دولتی است که افراد از طریق آن بیمه می شوند یا خود را برای بازنشستگی بیمه اجتماعی بیمه می کنند.
ستون 2منابع جدید تامین مالی در سال 2019 معرفی شده است: سهم خصوصی شخص (3% از دستمزد ناخالص فرد) و سهم دولت (1.5% از میانگین دستمزد ملی)، انتقال سهم بیمه اجتماعی به صندوق های ستون دوم دیگر امکان پذیر نیست.
ستون 3کمک داوطلبانه به صندوق بازنشستگی یا مشارکت در طرح بیمه عمر است. همه می توانند شرکت کنند، از جمله کسانی که به SoDra (هیأت صندوق بیمه اجتماعی دولتی) کمک پرداخت نمی کنند و در ستون 1 و 2 شرکت نمی کنند.

پس از راه اندازی یک طرح صندوق بازنشستگی، امکان برداشت قبل از رسیدن به سن بازنشستگی وجود ندارد.

بررسی حقوق بازنشستگی در لیتوانی

استحقاق مستمری سالمندی مستلزم داشتن حداقل سابقه بیمه اجتماعی بازنشستگی اجباری 15 سال است. در سال 2024، مستمری کامل سالمندی به افرادی که سابقه مشارکت 32 ساله دارند قابل پرداخت است. 3 ماه قبل از رسیدن به سن بازنشستگی یا در هر زمانی پس از آن می توان برای دریافت مستمری سالمندی درخواست داد. کسانی که در طرح انباشت بازنشستگی شرکت کرده‌اند باید به شرکتی که این طرح را سازماندهی می‌کند درخواست دهند تا به شما مشاوره دهد که آیا مستمری به شما تعلق می‌گیرد یا اینکه آیا می‌توانید کل مبلغ انباشته شده را به صورت یکجا یا اقساط برداشت کنید.

حقوق بازنشستگی در لیتونی کمک های اجتماعی به پایه مستمری کمک های اجتماعی تعیین شده توسط دولت و ضریب آن که 1 (143€ (یورو)) است بستگی دارد. مستمری کمک های اجتماعی از تاریخ استحقاق قابل پرداخت است. آن ها ممکن است تا 6 ماه قبل از ارسال تمام اسناد لازم به SoDra محلی به طور ماسبق اعطاء شوند.

شرایط اخذ حقوق بازنشستگی در لیتوانی

شرایط اخذ حقوق بازنشستگی در لیتوانی

افراد زیر حق دریافت مستمری از SoDra را دارند:

  • کسانی که به سن بازنشستگی رسیده اند. سن بازنشستگی در حال حاضر سال به سال به 65 سال افزایش می یابد. می توانید از این ماشین حساب برای اطلاع از سن بازنشستگی استفاده کنید.
  • کسانی که حداقل 15 سال سابقه بازنشستگی بیمه اجتماعی دارند. تعداد سال های حق الزحمه برای دریافت مستمری کامل از سال 2018 به تدریج هر سال 6 ماه افزایش یافته است تا اینکه در سال 2027 به 35 سال می رسد. در سال 2024، دوره پرداخت 32 سال است.
  • کسانی که در یک طرح بازنشستگی تامین شده (ستون دوم) شرکت می کنند، با رسیدن به سن بازنشستگی، یا در صورت اعطای بازنشستگی زودرس، حق دریافت مستمری را به دست می آورند.

افراد زیر حق دریافت مستمری کمک اجتماعی را دارند:

  • کسانی که به سن بازنشستگی رسیده اند. سن بازنشستگی در حال حاضر سال به سال به 65 سال افزایش می یابد.
  • کسانی که حق بازنشستگی سالمندی بیمه اجتماعی را ندارند یا برای آن ها این حقوق بازنشستگی بسیار ناچیز است.

مبلغ حقوق بازنشستگی در لیتوانی

کل مستمری قانونی شامل بازنشستگی مرتبط با درآمد یا مستمری ملی یا هر دو و یک مستمری تضمینی احتمالی است. علاوه بر این، مستمری های احتمالی اعطایی بر اساس حوادث نظامی، مسئولیت موتوری و بیمه غرامت کارگران (بازنشستگی SOLITA) نیز در محاسبات لحاظ شده است. میانگین کل مستمری محاسبه شده برای همه دریافت کنندگان بازنشستگی، میانگین رقم برای گسترده ترین گروه ممکن از دریافت کنندگان بازنشستگی است. در سال 2022، این رقم €1748 (یورو) در ماه بود. این رقم شامل مستمری های پرداخت شده در خارج از کشور و همچنین مستمری بازماندگان می شود.

از آنجایی که میانگین مستمری پرداختی در خارج از کشور 454€ (یورو) در ماه و متوسط ​​مستمری یتیم 657€ (یورو) در ماه بود، با احتساب این مستمری ها، میانگین کل مستمری کاهش می یابد. اگر گروه دریافت‌کنندگان بازنشستگی محدود به افرادی باشد که در فنلاند زندگی می‌کنند و تنها بر اساس سابقه شغلی خود مستمری دریافت می‌کنند (مستمری به خودی خود)، میانگین کل مستمری در پایان سال 2024 1845€ (یورو) در ماه است. مستمری های پاره وقت و مستمری های جزئی سالمندی در این محاسبات لحاظ نمی شود. بالاترین میانگین حقوق بازنشستگی مربوط به حقوق بازنشستگی مربوط به سالمندی است.

در این بخش شاهد مبلغ حقوق بازنشستگی در لیتوانی هستید:

مبلغ حقوق بازنشستگی در لیتوانی

درخواست مستمری بازنشستگی در لیتوانی

قرار است تا سال 2026 سن بازنشستگی برای مردان و زنان به 65 سال برسد. SoDra سیستم بازنشستگی این کشور است و تضمین می کند که هر کسی که تمام یا بخشی از توانایی کار خود را از دست می دهد تحت مراقبت قرار می گیرد. همه افرادی که با قرارداد کار در لیتوانی کار می کنند به طور خودکار توسط SoDra بیمه می شوند. فریلنسرها موظفند خودشان به SoDra پرداخت کنند.

برای دریافت مستمری سالمندی باید حداقل 3 ماه قبل از سن بازنشستگی خود به SoDra مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت، کارت شناسایی، اجازه اقامت شما در این کشور
  • اگر قبلا ارسال نکرده اید:
    • اسنادی که سوابق کاری شما را تا 31 دسامبر 93 نشان می دهد.
    • گواهینامه سربازی (در صورتی که تا 31 دسامبر 1994 در سربازی ثبت نام کرده باشید).
    • گواهی ازدواج یا طلاق (در صورت تغییر نام)
  • درخواست را می توان به 3 طریق ارسال کرد: حضوری در یکی از دفاتر SoDra، هر پست یا آنلاین

زندگی در لیتوانی

مهاجرانی که به این کشور می روند، کشوری دوستدار ورزش را پیدا می کنند که دارای زیرساخت های کارآمد و مناظر زیبای حومه شهر است. جامعه این کشور ترکیبی از دیدگاه‌ های محافظه ‌کار کاتولیک و فرهنگ جوانان غیرعادی و غیرعادی است. انگلیسی به طور گسترده صحبت نمی شود، و قانون این کشور حکم می کند که تمام تجارت باید به زبان محلی انجام شود. بنابراین، مهاجران متوجه خواهند شد که باید حداقل لیتوانیایی مقدماتی را بیاموزند تا بتوانند مکالمه را به خوبی انجام دهند. یادگیری این زبان نیز بسیار دشوار است، اما مردم محلی اغلب با تلاش خارجی ها برای استفاده از آن مجذوب می شوند.

آنچه فوتبال برای انگلیسی ها و راگبی برای استرالیایی ها است، بسکتبال برای مردم این کشور همان است. این ورزش ملی است و یک تفریح بسیار محبوب با چندین قهرمان جهان که این کشور را خانه می‌ خوانند. ورزش در فضای باز نیز رایج است، و بنابراین، مهاجران ورزش دوست برای یافتن دوستان و باشگاه هایی برای پیوستن به این کشور مشکلی ندارند.

برترین شهرهای این کشور در نمودار زیر می باشد:

برترین شهرهای لیتوانی

هزینه زندگی در لیتوانی در نمودار زیر آمده است:

شرح هزینه زندگی در لیتوانیکارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در امر مهاجرت به لیتوانی و اخذ اقامت دائم می تواند شما عزیزان را یاری کند.

سوالات متداول حقوق بازنشستگی در لیتوانی

در این بخش از مطلب به سوالات متداول شما در خصوص حقوق بازنشستگی در لیتوانی پاسخ داده ایم:

  • شرایط بازنشستگی در لیتوانی چیست؟ استحقاق مستمری سالمندی مستلزم داشتن حداقل سابقه بیمه اجتماعی بازنشستگی اجباری 15 سال است. در سال 2024، مستمری کامل سالمندی به افرادی که سابقه مشارکت 32 ساله دارند قابل پرداخت است.
  • حقوق بازنشستگی در لیتوانی چقدر است؟ حقوق بازنشستگی در لیتوانی از 1700€ تا 2000€ (یورو) متغیر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *