شرایط لیتوانی

هزینه زندگی در لیتوانی

هزینه زندگی در لیتوانی

تامین هزینه زندگی در لیتوانی از موضوعات مهم برای متقاضیان و علاقه مندان سفر به این کشور می باشد که بایستی مدنظر داشته باشند. به طور کلی، لیتوانی مکان مناسبی برای زندگی است و این امر بارها توسط مهاجران و گردشگران بیان شده است. مهاجرت به لیتوانی می تواند کم هزینه محسوب گردد. تمام خدمات و امکانات اساسی مورد نیاز افرادی برای زندگی در شهرهای این کشور در دسترس می باشد و از نظر کیفیتی لیتوانی محلی مناسب برای زندگی می باشد. این کشور از جمله کشورهایی حوزه بالتیک می باشد. برای برآورد صحیح هزینه ها نوع اقامت و مدیریت شخص در هزینه ها بسیار تاثیرگذار است.

  • برای زندگی در لیتوانی به عنوان یک دانشجوی خارجی چقدر باید ماهیانه هزینه کرد؟
  • هزینه های رفت و آمد در این کشور ماهیانه چقدر می شود؟
  • آیا عضویت این کشور در میان کشورهای اتحادیه اروپا تاثیری در هزینه ها داشته است؟

هزینه زندگی در کشورهای اروپایی متفاوت می باشد و با توجه به سبک زندگی متقاضی در ارتباط خواهد بود. لازم به ذکر است که از زمان پیوستن لیتوانی به اتحادیه اروپا قیمت ها و دستمزدها به طور یکسان سالانه حدود 6% افزایش یافته است. در ادامه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هزینه زندگی در لیتوانی از جنبه های مختلف اشاره خواهند کرد.

اینفوگرافی هزینه زندگی در لیتوانی

هزینه روزمره در لیتوانی در سال 2024

یک فرد عادی ​​در لیتوانی پول خود را مانند اکثر مردم در سراسر دنیا صرف مواد غذایی می کند. بنابراین، هزینه زندگی اصلی بعدی برای شخص عادی ساکن لیتوانی، قطعاً اجاره مسکن خواهد بود. علاوه بر این، رستوران ها می توانند در لیتوانی بسیار گران قیمت باشند، به همین دلیل آنها 15% از هزینه های زندگی یک فرد عادی ​​در لیتوانی را همراه با حمل و نقل که ارزان است شامل می شود. همچنین هزینه های خدمات آب و برق و تفریحات و ورزش سایر هزینه هایی می باشند که باید برای زندگی در لیتوانی پرداخت شوند.

در نمودار زیر به هزینه های اصلی زندگی در لیتوانی اشاره شده است:

هزینه های اصلی زندگی در لیتوانی

همانطور که در این نمودار هم مشخص است قسمت عمده ای از هزینه ها صرف تهیه مسکن و همچنین مواد غذایی می شود. برخی در مورد هزینه های تهیه مسکن سوال می کنند که در بخشی جداگانه در همین نوشتار به بررسی آن پرداخته است. منتهی برای یک مهاجر عمدتا خرید مسکن خیلی در ابتدا به صرفه نیست. اکثر افرادی که در این کشور اقامت دارند محصل و یا نیروی کار هستند که در منازل اجاره ای یا خوابگاه و سوئیت های کوچک زندگی می کنند.

فاصله لیتوانی تا آلمان

لیتوانی و آلمان دو کشور اروپایی هستند که بین آنها کشور لهستان قرار دارد. فاصله لیتوانی تا آلمان 1000 کیلومتر است که طی این فاصله با هواپیما حدود 1 ساعت 11 دقیقه زمان می برد. همچنین مسافت لیتوانی تا آلمان با وسیله نقلیه شخصی اتومبیل حدود 13 ساعت است. این در حالیست که فاصله لیتوانی تا آلمان را می توان با اتوبوس در زمان حدود 6 ساعت طی کرد. با توجه به اینکه قطاری بین این دو کشور به صورت مستقیم وجود ندارد اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد. فاصله لیتوانی تا آلمان در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

  • فاصله هواپیما ویلنیوس تا فرانکفورت: 5 ساعت و 4 دقیقه
  • فاصله هواپیما ویلنیوس تا مونیخ: 5 ساعت و 26 دقیقه
  • فاصله هواپیما ویلنیوس تا هامبورگ: 5 ساعت و 2 دقیقه

هزینه زندگی در لیتوانی در شهر آلیتوس

همواره هزینه زندگی در لیتوانی برای افرادی که به تازگی وارد این کشور شده اند، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. به خصوص اگر پایتخت این کشور یعنی شهر ویلنیوس را برای زندگی انتخاب کنند. اما نکته قابل توجه این است که در سال 2024 طبق آمار به دست آمده شهر آلیتوس یکی از مقرون به صرفه ترین شهرهای لیتوانی برای زندگی انتخاب شده است. به طوری که هزینه زندگی در آلیتوس 685€ (یورو) برای یک نفر است. که تقریبا 29% کم هزینه تر از شهرهای دیگر لیتوانی می باشد. علاوه بر این متوسط حقوق در این شهر پس از کسر مالیات بر درآمد حدود 1540€ (یورو) می باشد. که برای پوشش هزینه های زندگی برای 2 ماه کافی است. از سوی دیگر آلیتوس رتبه دوم بهترین شهر برای زندگی را در لیتوانی به خود اختصاص داده است.

در نمودار زیر می توانید هزینه های رایج زندگی در آلیتوس را مشاهده فرمایید:

هزینه های رایج زندگی در آلیتوس

هزینه زندگی در لیتوانی در بخش سفرهای تفریحی

جالب است بدانید که مردم لیتوانی به سفرهای تفریحی بسیار علاقه مند هستند. به همین جهت، هزینه زندگی در لیتوانی در بخش سفرهای تفریحی، بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. از سوی دیگر، جاده های لیتوانی یکی از بهترین جاده های اروپای شرقی محسوب می شود. زیرا این کشور، دارای شبکه توسعه یافته ای از بزرگراه های 4 خطه است، که ویلنیوس، کلاپیدا، کاوناس و آلیتوس را به هم متصل می کند. جالب است بدانید که، هزینه حمل و نقل عمومی نیز برای سفرهای داخلی در لیتوانی زیاد نیست. به طور مثال بلیط اتوبوس از ویلنیوس در شرق به کلاپیدا در غرب حدود 9€ (یورو) خواهد بود.

مکان های مقرون به صرفه جهت خرید خانه در لیتوانی

Lazdynai محله ای آرام و مسکونی است که در بخش جنوب غربی ویلنیوس واقع شده است. این منطقه به خاطر فضاهای سبز، حمل و نقل عمومی عالی و نزدیکی به مرکز شهر شناخته شده است. بازار املاک و مستغلات در Lazdynai عمدتاً از ساختمان ‌های آپارتمانی تشکیل شده است که گزینه ‌های مقرون به صرفه را برای خریداران خانه و خانواده‌ ها ارائه می ‌دهد. Karoliniškėمحله ای است که در بخش غربی ویلنیوس واقع شده است. این منطقه به خاطر فضاهای سبز، حمل و نقل عمومی عالی و نزدیکی به مرکز شهر شناخته شده است. بازار املاک و مستغلات در Karoliniškės در درجه اول از ساختمان های آپارتمانی تشکیل شده است که گزینه های مختلفی را برای خریداران بالقوه ارائه می دهد.

در این بخش برخی از معیارهای زندگی در لیتوانی را مشاهده می کنید:

معیارهای زندگی در لیتوانی

هزینه زندگی و اقلام غذایی در لیتوانی

قیمت ها در لیتوانی به آرامی افزایش می یابند، اما مواد غذایی به صورت گسترده از میوه های تازه و سبزیجات گرفته تا انواع مواد غذایی محلی که غذاهای شما را خوشمزه می کند در دسترس هستند. مردم می توانند در کشور لیتوانی از وعده های غذایی بسیار مناسبی بهره مند شوند. ساکنین لیتوانی حتی اگر پول کافی برای تهیه مواد غذایی و پخت و پز نداشته باشند، می توانند از کمک های دولتی برای کسانی که قادر به تهیه غذا نیستند، بهره مند شوند.

به طور کلی، رستوران ها در لیتوانی نسبتا گران هستند، هرچند می توانید با قیمت بسیار کمی غذای خوشمزه ای پیدا کنید. به طور کلی، رستوران های ارزان قیمت برای هر نفر 9€ (یورو) هزینه دارند، اما افرادی که قصد دارند در بیرون از خانه غذا بخورند، می توانند هزینه های کمتری نیز پرداخت کنند. اگر می خواهید مقداری پول پس انداز کنید، همیشه روش هایی وجود دارد که می توانید از پس این کار برآیید، این کشور سرشار از انواع رستوران ها و انواع غذا است.

در جدول زیر به هزینه های مواد غذایی در لیتوانی اشاره شده است:

آیتمهزینه ها به یورو
1 وعده غذایی در 1 رستوران ساده8€
1.5 لیتر آب0.71€
1 لیتر شیر1.18€
500 گرم نان1.15€
12 عدد تخم مرغ1.97€
1 کیلوگرم فیله مرغ5.72€
1 کیلوگرم سیب1.19€
1 کیلوگرم موز1.23€
1 کیلوگرم گوجه2.29€
1 کیلوگرم پنیر محلی8.50€
1 کیلوگرم سیب زمینی0.66€

هزینه تفریحات، ورزش و پوشاک در لیتوانی

در کشور لیتوانی لذت بردن از ورزش و حضور در برنامه های تفریحی مختلف با هزینه های بسیار کمی همراه می باشد. برای مثال، عضویت در یک سالن ورزشی یا باشگاه بدنسازی فقط در حدود 35€ (یورو) در ماه هزینه دارد. همچنین بلیط های سینما نیز گران نیستند و اگر قصد دارید در سینماهای کشور لیتوانی فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید، تقریبا باید 7€ (یورو) هزینه کنید. خرید لباس و کفش همانند سایر نقاط اروپا و همچنین شهرهای مرفه تر اروپا هزینه دارد.

برای مثال، هزینه خرید یک دست لباس به شرح زیر است:

  • یک شلوار جین: 69€ (یورو)
  • یک جفت کفش درجه یک: 80€ (یورو)
  • یک پیراهن: 32€ (یورو)
  • یک جفت کفش نایک: 77€ (یورو)

برخی کشورهای شرق اروپا از جمله مجارستان برای تفریح نیز ارزان تر از لیتوانی هستند.

هزینه تفریحات، ورزش و پوشاک در لیتوانی

هزینه زندگی و حمل و نقل در لیتوانی

حمل و نقل عمومی در لیتوانی شرایط خوب و سازماندهی خوبی دارد. در این کشور، اتوبوس ها معمولاً به موقع به در ایستگاه خود حاضر می شوند و هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور بسیار ارزان است. لازم به ذکر است که افرادی که دانشجو هستند هزینه های کمتری برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در لیتوانی پرداخت کنند. حمل و نقل ماهانه با وسایل نقلیه عمومی در کشور لیتوانی بسیار ارزان است و ساکنین این کشور برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید تقریبا 30€ (یورو) در ماه پرداخت کنند.

در لیست زیر به هزینه های اصلی حمل و نقل در لیتوانی اشاره شده است:

آیتمهزینه ها به یورو
بلیط یک طرفه وسایل نقلیه عمومی0.97€
بلیط استفاده ماهانه از وسایل نقلیه عمومی30€
بنزین1.75€

هزینه زندگی و مسکن در لیتوانی

قیمت های اجاره مسکن در لیتوانی و بخصوص در شهرهای بزرگ آن بسیار سریع در حال رشد است. با این وجود در خصوص مهاجرت به لیتوانی، هنوز هم می توانید مکانی مناسب برای زندگی با قیمتی مناسب در کشور لیتوانی پیدا کنید. برای مثال می توانید یک آپارتمان در مرکز یکی از شهرهای بزرگ لیتوانی را با قیمت حدود 550€ (یورو) پیدا کنید. همچنین هزینه های خدمات و امکانات در لیتوانی بسیار مناسب می باشد. هزینه خدمات و امکانات در کشور لیتوانی برای کلیه موارد اولیه (مانند گاز، برق، خدمات جمع آوری زباله، سیستم گرمایش، سرمایش و غیره) به طور متوسط حدود 160€ (یورو) است. علاوه بر این، اینترنت در لیتوانی بسیار سریع می باشد و به طور باورنکردنی ارزان است و فقط 12€ (یورو) در ماه هزینه دارد.

همچنین هزینه خرید آپارتمان در این کشور بدین صورت است:

  • خرید هر متر مربع در مرکز شهر حدود 3177€ (یورو)
  • خرید خر متر مربع در خارج از مرکز شهر حدود 2012€ (یورو)

در این بخش هزینه خرید و اجاره آپارتمان که مهم ترین بخش هزینه زندگی در این کشور می باشد را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

هزینه خرید و اجاره آپارتمان در لیتوانی

هزینه تحصیل و زندگی در لیتوانی

هزینه تحصیل بخشی از مهمترین هزینه های زندگی مربوط به دانشجویان می باشد. متقاضیان تحصیلی در این کشور علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های مربوط به ویزا می باید هزینه های شاخصی برای زندگی مانند هزینه مسکن، حمل و نقل، پوشاک و اقلام غذایی را در نظر بگیرند. هزینه تحصیل در این کشور نیز در مقاطع مختلف متفاوت می باشد. این هزینه با توجه به نوع دانشگاه، رشته مورد نظر، طول دوره تحصیل و شهری که متقاضی مشغول به تحصیل خواهد شد، متفاوت خواهد بود.

بیشترین هزینه های تحصیلی در این کشور مربوط به رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشد که در نمودار زیر شرح داده شده است:

هزینه تحصیل رشته های پزشکی و پیراپزشکی در لیتوانی

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف لیتوانی

یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه ای داشت، شاخص هزینه های زندگی است. این شاخص بر مبنای محاسبات مختلف صورت می گیرد. شاخص هزینه های زندگی در حقیقت مقرون به صرفه بودن زندگی در یک شهر یا کشور را نشان می دهد. در جدول زیر اطلاعات مربوط به شاخص هزینه های زندگی در شهرهای اصلی لیتوانی بیان شده است.

رتبهنام شهرشاخص اجاره شاخص هزینه زندگی و اجاره شاخص نیازهای روزانه شاخص هزینه رستوران شاخص قدرت خرید
1ویلنیوس 17.8531.7336.1145.1861.79
2کاناس10.6224.6832.3133.7968.74
3کلایپدا9.3825.6932.0240.4769.09

نمودار زیر نیز شاخص کلی هزینه زندگی در شهرهای مختلف لیتوانی را به تصویر کشیده است. نمودار زیر نشان می دهد که بالاترین کیفیت زندگی از نظر شاخص هزینه های زندگی، شهر کلایپدا در رومانی است.

بالاترین کیفیت زندگی در لیتوانی

هزینه زندگی دانشجویی در لیتوانی

از آنجاییکه جمعیت عمده مهاجران در این کشور را دانشجویان تشکیل می دهند به طور خاص در این بخش به بررسی ریز هزینه هایی که یک دانشجو در این کشور برای زندگی خود هزینه می کند پرداخته ایم. لیتوانی برای اقامت دانشجویی یک کشور ارزان قیمت محسوب می شود و دانشجویانی که در شهر دانشجویی Kaunas تحصیل می کنند، باید انتظار داشته باشند که هزینه های زندگی آنها می تواند بین 300€ تا 800€ (یورو) در ماه باشد، به این آمار توجه فرمائید:

  • اجاره خوابگاه یا سوئیت ماهیانه 60€ الی 3050€ (یورو)
  • خورد و خوراک 150€ الی 350€ (یورو)
  • هزینه های کمک آموزشی 20€ الی 50€ (یورو)
  • هزینه تفریحات در اوقات فراغت ماهیانه 10€ الی 300€ (یورو)

طبق نظرسنجی انجام شده در سال تحصیلی اخیر آمار نشان داده که 2% دانشجویان بین المللی با دریافت کمک هزینه و بورسیه ها حدود 100€ (یورو) در ماه هزینه کرده اند، همچنین 32% دانشجویان حدود 300€ (یورو) در ماه و 48% دانشجویان 300€ الی 500€ (یورو) در ماه و 15% دانشجویان 500€ الی 700€ (یورو) در ماه و 3% بیش از 700€ (یورو) در ماه صرف هزینه های ماهیانه زندگی در این کشور کرده اند. به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در این کشور با توجه سیک زندگی متقاضی متفاوت می باشد. در رابطه با هزینه های تحصیل و زندگی در لیتوانی نیز می توانید به این مقاله مراجعه فرمایید.

هزینه زندگی دانشجویی در لیتوانی

میانگین حقوق در لیتوانی

مشکل لیتوانی این است که قیمت ها به طور متوسط ​​در سطح منطقه یورو در حال افزایش است، اما رشد دستمزدها کند و این امر باعث می شود که مصرف کننده ​​نتواند تمام ضروریات را خریداری کند. با این حال، سایر آمار اعلام می کند که از زمان عضویت لیتوانی در اتحادیه اروپا، قیمت و دستمزدها به طور یکسان سالانه حدود 6% افزایش می یابد. هرچه باشد، واقعیت این است که میانگین حقوق متوسط ​​ماهانه خالص حدود 850€ (یورو) است.

چند نمونه از میزان دریافتی در این کشور در سال 2024 در جدول زیر شرح داده شده است:

نام موقعیت شغلیمیزان دریافتی به لیتاس لیتوانی
حسابدار2300LTL
منشی1460LTL
معلم2550LTL
پزشک8620LTL
متخصص تغذیه6380LTL

در این بخش از مقاله هزینه زندگی در پایتخت کشور لیتوانی با سایر کشورها را مقایسه می کنیم:

  •  هزینه های زندگی در ویلنیوس 36% ارزان تر از برلین است.
  • هزینه های زندگی در ویلنیوس 27%  گران تر از مینسک است.
  • هزینه های زندگی در ویلنیوس است 55% ارزان تر از کپنهاگ است.
  • هزینه های زندگی در ویلنیوس 32% ارزان تر از بارسلونا است.
  • هزینه های زندگی در ویلنیوس 59% ارزان تر از آمستردام است.

معایب زندگی در لیتوانی

فقر زیاد، مردم فقیر و افسرده، اعتیاد زیاد، سبک زندگی ناسالم، آلودگی خودرو و اعتیاد به الکل در لیتوانی وجود دارد و از معایب زندگی در لیتوانی است. آب و هوا سرد و خشن و دچار کمبود منابع طبیعی است. خشونت خانگی و مدرسه معمول است و پلیس آن را نادیده می گیرد. زندگی فقط برای نخبگsaان ثروتمندی خوب است که موفق به کسب درآمد می شوند. لیتوانی بالاترین میزان خودکشی را دارد. چنین مشکلاتی در همه کشورهای سرد پس از شوروی وجود دارد. بسیاری از مردم واقعاً می خواهند مهاجرت کنند. لیتوانیایی ‌هایی که در روستاها یا شهرهای کوچکتر زندگی می ‌کنند بسیار صادق، مهمان‌ نوازتر و دوستانه‌ تر هستند. بر خلاف این افراد، نسل جوان، به ویژه ساکن در پایتخت شهر ویلنیوس، اغلب می تواند به عنوان افراد متکبر و بی ادب شناخته شوند.

در نمودار زیر شاخص فاکتورهای مهم زندگی در لیتوانی را از 10 مشاهده می کنید:

شاخص های مهم زندگی در لیتوانی از ده

بررسی در آمد در لیتوانی

میزان در آمد در این کشور بسته به حرفه افراد مختلف است. در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم:

ردیفمشاغلحقوق ناخالص به یورو در سال
1هتل ها و جهانگردی43493€
2حمل و نقل هوایی36286€
3فناوری اطلاعات و مخابرات32988€

در انتها به خلاصه ای از هزینه های زندگی در این کشور می پردازیم:

  • لیتوانی جزء سومین کشور گران در شرق اروپا است.
  • هزینه های زندگی در لیتوانی در مجموع 49% ارزان تر از سایر کشورهای جهان است.

شما عزیزان اگر قصد دارید برای مهاجرت به آلمان، مهاجرت به هلند، نیوزلند، لیتوانی، انگلستان، آمریکا، استرالیا و یا سایر کشورهای دنیا کنید، می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. از شرایط و هزینه های تمام امور مهاجرتی آگاه شوید.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در لیتوانی

در انتها مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب هزینه زندگی در لیتوانی 2024 هستیم:

  • هزینه زندگی در لیتوانی در قیاس با ایران به چه صورت می باشد؟ اولین هزینه ای که مهاجران هر کشوری بایستی بدانند هزینه مسکن است. اگر قصد مهاجرت به لیتوانی را دارید آگاه بودن از هزینه ها بهتر می توانید برای مهاجرت خود برنامه ریزی کنید .هزینه زندگی در لیتوانی از هزینه زندگی در ایران بالاتر است.
  • هزینه اجاره آپارتمان در لیتوانی به چه میزان می باشد؟ هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر 38990€ (یورو) و در خارج از شهر 22967€ (یورو) است.
  • هزینه خورد و خوراک در لیتوانی به چه صورت می باشد؟ شاخص هزینه مواد غذایی در لیتوانی به میزان 12.36% بالاتر از ایران می باشد. به عنوان مثال هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران معمولی 5.00€ (یورو) است.
  • هزینه حمل و نقل، تاکسی و هزینه های جانبی در لیتوانی چقدر است؟ تاکسی یک کیلومتری در لیتوانی با تعرفه معمولی 0.64€ (یورو) و بنزین یک لیتری 1.09€ (یورو) است. هزینه یک دقیقه مکالمه داخلی با موبایل 0.09€ (یورو) و هزینه 10 مگابایت اینترنت 8.68€ (یورو) است.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *