مهاجرت تحصیلی بلژیک

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک 2023 فرصت تحصیل در قلب اروپا را برای دانشجویان خارجی فراهم می سازد که آمار چشم گیری را به خود اختصاص داده است. در چند سال اخیر تحصیل در این کشور یکی از بهترین انتخاب های مهاجرتی ایرانیان بوده است. این کشور یکی از کشورهای برجسته غرب اروپا و در همسایگی آلمان، فرانسه و هلند قرار دارد. مردم بلژیک با توجه به موقعیت مکانی زندگی خود به 2 زبان فرانسوی و هلندی صحبت می کنند. دین اکثریت مردم این کشور مسیحیت است اما باید بدانید که آنها از پایبند ترین مردمان اروپا به عقاید خود هستند.

در این مطلب میخوانید پنهان

جامعه مسلمان این کشور نیز درصد قابل توجهی از جمعیت 11 میلیون نفری این کشور را به خود اختصاص داده است. متخصصان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در زمینه مهاجرت تحصیلی به بلژیک، طی این مقاله شما را با تمام جوانب تحصیل در بلژیک آشنا خواهد کرد. در خصوص تحصیل در این کشور به سوالات زیر در این مقاله پاسخ خواهیم داد:

اینفوگرافی تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک

پیش از این که به بررسی تفصیلی و دقیق تحصیل در بلژیک بپردازیم، در ابتدای کار اطلاعاتی در مورد کشور بلژیک و مهاجرت تحصیلی به این کشور را بیان می کنیم که بر اساس آخرین آمارهای سال 2023  به روز شده اند:

مواردتوضیحات
پایتختبروکسل
جمعیت بلژیک11.59 میلیون نفر
زبان رایجفلندری (هلندی)، فرانسوی، آلمانی
وسعت جغرافیایی 30,528 km²
تعداد دانشجویان بین المللی در بلژیک44978
شروع سال تحصیلیسپتامبر و ژوئن
واحد پول€ (یورو)
پیش شماره تلفن ها32+
خدمات درمانیرایگان نیست اما یارانه دارد.
دین رسمیکاتولیک
زبان رشته های دانشگاهیهلندی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی

در خصوص مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید:


مزایای تحصیل در بلژیک

دانشجویان بین المللی با تحصیل در بلژیک، با مزایای بی شمار در این کشور آشنا خواهند شد. به طور کلی بلژیک چیزهای زیادی برای ارائه به دانشجویان دارد. از مهمترین مزایای تحصیل در بلژیک می توان به موارد زیر شاراه کرد:

  • ارائه مجموعه ای از برنامه ها به زبان انگلیسی: اگرجه زبان رسمی در بلژیک هلندی، فرانسوی و آلمانی است، اما دانشگاه های این کشور برنامه های بسیاری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.
  • فضای خلاقانه در خوابگاه دانشگاه های بلژیک: مدیریت سالن خوابگاه ها به طور مرتب مهمانی ها و مراسم برگزار می کنند، که بسیار پیوند دهنده است.
  • کلاس ها و فرصت های جالب برای توسعه و خلاقیت: اغلب دانشگاه های بلژیک از متخصصان ماهر از کشورهای مختلف به عنوان مدعو دعوت می کند.
  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه: اغلب دانشگاه های بلژیک بر خلاف سایر دانشگاه های اروپا، هزینه شهریه کمتری را دریافت می کنند.

کار حین تحصیل در بلژیک

در بلژیک تمامی دانشجویان بین المللی، حتی اگر خارج از اتحادیه اروپا به این کشور سفر کنند، می تواند در حین تحصیل در بلژیک مشغول به کار شوند. البته لازم به ذکر است که، آنها باید در یک موسسه آموزش عالی در کشور بروکسل ثبت نام کرده و باید مجوز اقامت معتبر داشته باشند. نکته قابل توجه این است که از سال 2022 دیگر نیازی به درخواست مجوز کار نیست، فقط به مجوز واحد ضروری نیاز دارید. به طور کلی در طول سال تحصیلی دانشجویان بین المللی نمی توانند بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند زیرا کار شما در بلژیک باید با مطالعه سازگار باشد. اما در تعطیلات مدرسه دانشجویان می توانند بدون محدودیت در تعداد ساعت کار در این کشور مشول به کار شوند.

کار در حین تحصیل در بلژیک راهی عالی برای درک فرهنگ این کشور و آشنایی با افراد جدید است. البته از آنجایی که دانشجویان بین المللی فقط مجاز به کار پاره وقت هستند انواع شغلی که می توانند به دست آورند محدود است. این امر بیشتر به صلاحیت، تجربه کاری قبلی و مهارت آنها در زبان محلی بستگی دارد. همچنین پیدا کردن شغل در بلژیک اغلب برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا آسانتر از دانشجویان کارشناسی است. به این نکته نیز توجه فرمایید که دانشجویان بلژیک ممکن است تا 5500€ (یورو) دستمزد ناخالص به صورت ماهانه دریافت کنند. البته این مبلغ پس از کسر حداقل سهم همبستگی است. این مبلغ همچنین مبلغ معاف از مالیات است، مبلغی که تحت آن از پرداخت مالیات در بلژیک معاف هستید.

در نمودار زیر می توانید مشاغل مختلف برای دانشجویان در بلژیک را با حقوق ماهیانه آنها مشاهده فرمایید:

مشاغل مختلف برای دانشجویان در بلژیک را با حقوق ماهیانه آنها

شهرهای برتر برای تحصیل در بلژیک برای دانشجویان بین المللی

بروکسل شهری پویا است که می تواند نیازهای هر مسافری را برآورده کند. این شهر به عنوان پایتخت بلژیک، مقر دولت، تجارت و فرهنگ است. این نه تنها در مورد بلژیک بلکه برای کل سازمان‌ها نیز صادق است مقر اتحادیه اروپا و ناتو در این شهر بی ادعا قرار دارد. با دو زبان رسمی، بروکسل پذیرای هر دو زبان فرانسوی و هلندی است و بسیاری از آنها زبان انگلیسی را نیز پذیرفته اند. مهمتر از همه، بروکسل یکی از بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل برای دانشجویان بین المللی است. آنتورپ یک شهر بندری است که به شهر خود تبدیل شد. این شهر دریایی که در 40 کیلومتری شمال بروکسل قرار دارد، به عنوان مرکز غیر رسمی منطقه فلاندر نیز شناخته می شود. آنتورپ خانه یکی از بزرگترین بنادر جهان، دومین بندر بزرگ اروپا و در میان 20 بندر برتر جهان است.

لوون که کمی خارج از بروکسل قرار دارد، در بخش هلندی کشور و مرکز استان برابانت فلاندری است.Leuven یک شهر عالی در بلژیک برای تحصیل است، در درجه اول به این دلیل که یک شهر دانشگاهی است. از سال 1425، صدها دانش آموز را در خود جای داده است که انرژی شلوغ شهر را در طول سال تحصیلی به ارمغان می آورد. دانش‌ آموزان می ‌توانند از قدم زدن در خیابان‌ ها با همکلاسی‌های خود لذت ببرند و روز را با زندگی شبانه پرهیاهوی شهر به پایان برسانند. گنت یک شهر بندری در منطقه هلندی بلژیک است. گنت با توجه به موقعیت مکانی خود، ناگزیر به مرکز تجارت با تمرکز بر منسوجات و تولید تبدیل شده است. بعدها، شهر در فعالیت های خود متنوع شد از بانکداری مدرن گرفته تا باغبانی. این شهر را به مقصد اصلی برای انواع تخصص های دانشگاهی تبدیل می کند.

تحصیل در مدارس بلژیک برای دانش آموزان

مهاجرانی که از طرق کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری، یا ازدواج وارد این کشور می شوند، می توانند از مزیت تحصیل رایگان فرزندان خود در مدارس بلژیک بهره مند شوند. تحصیل در بلژیک به زبان بلژیکی رایگان است، اما افرادی که تمایل دارند، فرزندان به زبان انگلیسی تحصیل کنند، آنها را در مدارس بین المللی و چند ملیتی ثبت نام می کنند. سن تحصیل برای دانش آموزان در این کشور 6 تا 18 سال است. اطفال 2 تا 6 ساله از برنامه های مختلف پیش دبستانی بهره مند می شوند. تحصیل در بلژیک از دیر باز تا کنون پیشرفت بسیاری را به خود اختصاص داده است. از این رو روش مهاجرت تحصیلی به بلژیک در مقاطع مختلف، روشی تاثیر گذار میان مهاجرین بوده است.

در کنار انتخاب کشور بلژیک برای تحصیل بایستی هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در این کشور را تفکیک نماییم که این موضوع در نمودار زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک

کیفیت تحصیل در بلژیک

اول از همه، کیفیت تحصیل در بلژیک دلیل واضحی برای انتخاب این کشور است. از نظر تاریخی، شهرهای بلژیک مانند بروکسل، آنتورپ و بروژ نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی ایفا کردند و این سنت امروزه در دانشگاه‌های معتبر جهانی این کشور ادامه دارد. برای کسانی که علاقه مند به تحصیل در سیاست، روابط بین الملل و موارد مشابه هستند، بروژ خانه کالج اروپا است. این موسسه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای کسانی که امیدوارند تغییر دهندگان فردا باشند ارائه می دهد. اگر پزشکی منطقه مورد علاقه شماست، آنتورپ مکان مناسبی برای شماست. این شهر خانه دانشکده پزشکی دانشگاه آنتورپ است، یک بیمارستان دانشگاهی عالی که برای کسب تجربه عملی در طول تحصیل شما مناسب است.

سپس البته مدارس هنر بروکسل وجود دارد. معروف ترین آن، Bozar در سراسر جهان برای برنامه های هنری درجه یک خود شناخته شده است. از دیگر مدارس هنری در بروکسل می توان به مدرسه هنرهای LUCA و La Cambre اشاره کرد. همچنین، پایتخت تقریباً گزینه های بی شماری در زمینه های تحصیلی دارد. مدارس بازرگانی مانند مدرسه اقتصاد و مدیریت Solvay Brussels و همچنین موسسات عمومی تر مانند Université Libre de Bruxelles گزینه های عالی هستند.

مزایای تحصیل در بلژیک

در نمودار زیر همچنین می توانید تعداد دانشجویان در حال تحصیل در بلژیک را مشاهده می کنید:

تعداد دانشجویان در حال تحصیل در بلژیک

تقسیم بندی آموزش در مدارس کشور بلژیک

سال های تحصیل قبل از دانشگاه در بلژیک در یک نگاه کلی به این ترتیب است:

مقطع تحصیلیطول دورهدسته بندی دوره ها
دوره پیش دبستانیبین 2 تا 6 سالاکثرا وابسته به مدارس هستند.
اجباری نیست اما تقریبا همه ثبت نام می کنند.
دوره دبستاندوره ابتدایی 3 بخش دارد و 6 سال طول می کشد.بخش اول: سال اول و دوم ابتدایی (6 و 7 ساله ها)
بخش دوم: سال سوم و چهارم ابتدایی (8 و 9 ساله ها)
بخش سوم: سال پنجم و ششم ابتدایی (10 و 11 ساله ها)
دوره متوسطهدوره ابتدایی 3 بخش دارد و 6 سال طول می کشد.بخش اول: سال اول و دوم ابتدایی (12 و 13 ساله ها)
بخش دوم: سال سوم و چهارم ابتدایی (14 و 15 ساله ها)
بخش سوم: سال پنجم و ششم ابتدایی (16 و 17 ساله ها)

دوره متوسطه در کشور بلژیک

گفتنی است تحصیل در دوره متوسطه این کشور در 4 شاخه انجام می پذیرد که قابل مقایسه با شاخه های چهارگانه نظری، فنی حرفه ای، هنر و کار و دانش است که در نظام آموزشی ایران، سابقه ارائه دارند.

سن متوسط در این دوران تحصیلی بدین صورت می باشد:

سن متوسط تحصیل در بلژیک

شاخه های تحصیل در مقطع متوسطه به این ترتیب است:

شاخه متوسطهتوضیحات
آموزش عمومی (AOS)مطابق با شاخه نظری
 آموزش فنی (TSO)متمرکز بر 2 دوره فنی (TTK) و عملی (STK)
آموزش هنری (KSO)طیف وسیعی از فعالیت های هنری را پوشش می دهد.
 آموزش فنی حرفه ای (BSO)آموزش عملی
بر اساس انتخاب شغل
آموزش علم در کنار فن و حرفه

مدارس بین المللی بلژیک

هر ساله والدین زیادی تمایل به ثبت نام فرزندان خود در مدارس بین المللی بلژیک دارند. زبان تحصیل در بلژیک در مدارس با توجه به نوع ایالت متغیر است. زبان تحصیل در این مدارس به زبان های هلندی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی می باشد. در جدول زیر به اسامی چند مدرسه بین المللی و میزان شهریه در سال 2023 پرداخته می شود:

نام مدرسهشهریه به یورو در سال 2023
International School Bogaerts9900€ الی €19000
Birtish International School of Brussels7000€ الی €18900
International School BEPC16000€ الی €24000

تحصیل کارشناسی در بلژیک

یکی از مهمترین شاخه های اصلی مهاجرت تحصیلی به بلژیک، مقطع کارشناسی می باشد. اساتید دانشگاه در مقطع کارشناسی کشور بلژیک، صرفا به تدریس سرفصل ها اکتفا می کنند و این خود دانشجویان هستند که در طول بازه زمانی 3 یا 4 ساله خود، باید کارهای تحقیقی و پژوهشی خود را انجام دهند. در ضمن دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند 10 تا 16 ساعت در هفته کار نیمه وقت دانشجویی داشته باشند. حقوق ماهیانه افرادی که از این طریق کار می کنند، 320€ تا 400€ (یورو) در ماه است که تقریبا می تواند نیمی از هزینه های زندگی در این کشور را پوشش دهد. دانشجویان بین المللی گزارش می دهند که بلژیک آموزش عالی با کیفیت را در اروپا ارائه می دهد. 7 دانشگاه در بلژیک جایزه رضایت دانشجویان بین المللی را دریافت کردند. 5 دانشگاه عالی در نظر گرفته شدند و امتیاز 9 از 10 را دریافت کردند، در حالی که 2 دانشگاه دیگر در بلژیک رتبه بسیار خوب را دریافت کردند.

این مقاله در باب راهنمای دانشجویان در سال 2023 در خصوص تحصیل در بلژیک نگارش شده است.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد

نکته اساسی درباره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بلژیک انطباق کامل رشته کارشناسی با کارشناسی ارشد است. از این امکان تحصیل در رشته غیر مرتبط منتفی است. طیف وسیعی از رشته ها در زمینه هنر، طراحی، تجارت، علوم پایه، مدیریت مالی و فناوری اطلاعات در دانشگاه های این کشور ارائه می شوند. دوره کارشناسی ارشد در بلژیک 1 تا 2 سال طول می کشد. معمولا افرادی در مقاطع تحصیلی بالاتر به ادامه تحصیل می پردازند علائق پژوهشی خاصی را دنبال می کنند. تحصیل در این دوره به صورت اختصاصی تر خواهد بود. متقاضیان در این دوره تحصیلی ملزم به پرداخت هزینه بیشتری می باشند.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک

هزینه چند دانشگاه در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد به شرح جدول زیر می باشد:

نام دانشگاههزینه تحصیل به یورو
KU leuven923€ الی €9000
University of Namur835€ الی €4175
University of leige835€

مطلوب ترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک عبارتند از:

  • اقتصاد
  • علوم سیاسی
  • تجارت بین الملل
  • زیست شناسی
  • روابط بین الملل

برای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد از این قرار است:

  • مدارک تحصیلی کارشناسی
  • ریز نمرات مقطع تحصیلی کارشناسی
  • مدرک زبان
  • مدارک تمکن مالی

تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا عمدتا به عنوان یک دانش پژوه یا دستیار تدریس شناخته می شوند، نه دانشجو. به عبارت دیگر، مقطع دکترا، نوعی عنوان شغلی محسوب می شود. این مقطع تحصیلی کوتاه مدت می باشد و بیشتر در خصوص تحقیقات علمی و تز خواهد بود. این کشور در مقطع دکترا، در رشته های متعددی امکان تحصیل برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که از این قرار است:

  • روابط بین المللی
  • اقتصاد
  • تجارت
  • مطالعات صلح
  • علوم طبیعی

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی

بلژیک یک مکان تاریخی و خانه بهترین مکان‌های میراث جهانی است. این کشور همچنین  بسیار متنوع است که میزبان اکثر بزرگترین دانشگاه‌ های مدرن 2 زبانه اروپا است که برنامه ‌های تحصیلی را به زبان ‌های فرانسوی، هلندی، آلمانی و انگلیسی ارائه می‌ دهد. علاوه بر این، شهرهای بلژیک نیز به عنوان مهمان ‌پذیرترین مکان ‌ها در جهان برای دانشجویان و گردشگران بین ‌المللی شناخته شده ‌اند. تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی بهترین کیفیت آموزش عالی منحصر به فرد در منطقه و زیباترین تجربه زندگی با مردم بلژیک و فرهنگ آنها را برای دانشجویان فراهم می کند. تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی در برخی از مقاطع ارائه می شود. از جمله دانشگاه های ارائه کننده دوره ها به زبان انگلیسی:

  • دانشگاه کاتولیک لئوون
  • دانشگاه خنت
  • دانشگاه لووین
  • دانشگاه وریجه

پذیرش تحصیلی در بلژیک

انتخاب برنامه اولین قدمی است که باید برای پذیرش تحصیلی در بلژیک دنبال کنید. علایق خود را دنبال کنید و نقاط قوت خود را در نظر بگیرید. خودتان را در آینده چگونه تصور می کنید؟ آیا می خواهید در منطقه هلندی یا فرانسوی زبان بلژیک تحصیل کنید؟ به خاطر داشته باشید که برای هر دو مورد، اگر به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، باید صلاحیت زبانی خود را به زبان هلندی یا فرانسوی ثابت کنید. سطح تحصیلات خود را نیز تعیین کنید، یعنی بین مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا انتخاب کنید و در مورد گزینه هایی که در دانشگاه های بلژیک دارید تحقیق کنید.

هر برنامه، بسته به سطح تحصیلات و محل، شرایط ورودی متفاوتی دارد. برای برخی از آنها باید ثابت کنید که فرانسوی یا هلندی را در سطح بالاتری صحبت می کنید، در حالی که برخی دیگر فقط به مهارت های زبان انگلیسی نیاز دارند. از آنجایی که قوانین متفاوتی در موسسات آموزشی در مناطق مختلف بلژیک اعمال می شود، برای آشنایی بیشتر با شرایط پذیرش تحصیلی در بلژیک، مستقیماً با هماهنگ کننده های برنامه دانشگاه های مورد نظر تماس بگیرید.

در خصوص اطلاع از گزینه های تحصیلی و شرایط کاری درکشور  بلژیک به اطلاعات زیر توجه فرمائید:

گزینه های تحصیلی در بلژیک

دانشگاه های معتبر بلژیک در سال 2023

رنکینگ بین المللی هر دانشگاه نشان از اعتبار علمی آن دانشگاه دارد. در سال 2023 در جمع 250 دانشگاه برتر دنیا 5 دانشگاه برتر کشور بلژیک نیز دیده می شوند که در جدول زیر ارائه شده است.

در این جدول، معتبرترین دانشگاه های کشور بلژیک را معرفی می کنیم:

نام موسسهرتبه بین المللی در سال 2023رتبه داخلی در سال 2023
دانشگاه لوون801
دانشگاه خنت1072
دانشگاه کاتولیک دی لواین1673
دانشگاه وریج بروکسل1954
دانشگاه آنترب2235
دانشگاه آزاد بروکسل2516
دانشکاه لی یژ4297

هزینه تحصیل در بلژیک در سال 2023

هزینه تحصیل در این کشور کمی بالاتر از سایر کشورهای اروپایی است. برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، هزینه تحصیل در دانشگاه به طور متوسط 900€ (یورو) در سال است اما برای دانشجویان خارجی اما هزینه های تحصیلی کمی متفاوت تر است. علاوه برا 900€ (یورو)، هر دانشجو موظف است هزینه ای اضافه در حدود 1000€ تا 4000€ (یورو) دیگر نیز پرداخت کند. البته در صورتی که در دانشگاه های خصوصی قصد ادامه تحصیل دارید باید انتظار مبالغی به مراتب سنگین تر را نیز داشته باشید.

گفتنی است این کشور به 3 کامیونیتی یا اجتماع فلندری، فرانسوی و آلمانی تقسیم می شود. در یک نگاه کلی می توان به صورت دقیق تر هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی را به این ترتیب مشخص کرد:

دسته بندی اجتماعاتدانشجویان اتحادیه اروپا

هزینه سالانه به یورو

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

هزینه سالانه به یورو

اجتماع فلندری50€40€ الی €1500
اجتماع فرانسوی3754€ تا 840€890€ الی €4175
اجتماع آلمانی100€ تا €600425€

هزینه تحصیل در بلژیک در سال 2020

بورسیه تحصیلی در بلژیک در سال 2023

در این کشور بورسیه های مختلفی وجود دارد که دانشجویان می توانند از آنها استفاده کنند. یکی از این بورسیه ها، بورسیه VLIR است. این بورسیه تنها به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد کشورهای در حال توسعه اهدا می شود و می تواند هزینه های، تحصیل، اقامت و سایر هزینه های تحصیلی را پوشش دهد. نوع دوم بورسیه، بورسیه دولت این کشور است که بدون توجه به ملیت شما تا سقف 7500€ (یورو) به شما بورسیه اهدا می کند. این بورسیه تنها به دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی ارشد تعلق می گیرد.

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور بلژیک

در این کشور انوع مختلف بورسیه های تحصیلی وجود دارد. اما بیشتر این بورسیه های تحصیلی تنها مربوط به سال نخست دوره تحصیلی شما است و امکان اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد به مراتب و به صورتی چشمگیر بیشتر است.

برخی از معروف ترین بورسیه های تحصیلی در این کشور به این ترتیب است:

  • بورسیه های Master Mind
  • بورسیه های ARES
  • بورسیه های Erasmus Mundus
  • بورسیه همکاری توسعه بلژیک
  • بورسیه Innoviris
  • بورسیه AUF
  • بورسیه FRS-FNRS

زبان تحصیل در بلژیک

این کشور به دلیل همجواری با هلند و فرانسه، تحت تاثیر این 2 کشور قرار گرفته است و مردم این کشو نیز به 2 زبان فرانسوی و هلندی صحبت می کنند. در برخی از مناطق بسیار محدود نیز زبان آلمانی رایج است. شما می توانید در دانشگاه به هر 3 زبان ذکر شده تحصیل کنید اما زبان فرانسوی در دانشگاه های بلژیک رایج تر است.

با توجه به رشد روز افزون مهاجران به کشور های اروپایی، بلژیک نیز امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم کرده است. بدیهی است که برای تحصیل به زبان رسمی این کشور شما باید در این زبان تخصص ویژه ای داشته باشید. تحصیل به زبان انگلیسی نیز مستلزم در اختیار داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی است. در بسیاری از دانشگاه های این کشور، موسساتی وجود دارد که به شما کمک خواهند کرد تا قدرت خود در زبان های خارجی را تقویت کنید و قدرت یادگیری و فهم مطالب درسی را داشته باشید.

 ویزا و اجازه اقامت بلژیک

برای اینکه بتوانید در این کشور تحصیلات خود را ادامه دهید باید حتما ویزای تحصیلی بلژیک خود را از طریق سفارت خانه این کشور دریافت کنید. در هنگام مراجعه به سفارت باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر
  • کپی پذیرش تحصیلی و کلیه مدارک مرتبط با دوره
  • اصل مدارک مربوط به تمکن مالی 617€ (یورو) در ماه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه های جانبی و سفارت
  • در صورتی که سن شما از 21 سال بیشتر است باید برگه عدم سوء پیشینه قضایی خود را نیز ارائه دهید.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در بلژیک

پس از اخذ پذیرش و بعد از ورود به بلژیک 8 روز فرصت دارید تا به شهرداری محل زندگی خود مراجعه کنید و درخواست خود مبنی بر تمایل به اقامت را اعلام کنید. در صورتی که نتوانید در مدت مشخص شده درخواست خود را ثبت کنید باید دلیل قانع کننده ای برای این اقدام داشته باشید و در اولین فرصت برای انجام این کار مهم اقدام کنید.

شما به محض ورود به خاک این کشور می توانید ثبت نام خود را انجام دهید. پس از به پایان رسیدن مراحل ثبت نام در دانشگاه، به شما یک گواهینامه داده می شود که ثابت می کند شما در دانشگاه ثبت نام کرده اید. این گواهینامه باید حتما در هنگام ثبت درخواست اقامت در شهرداری در اختیار شما باشد. در غیر این صورت اجازه اقامت شما صادر نخواهد شد.

هزینه زندگی در بلژیک

باید به این نکته توجه کرد که هزینه زندگی در بلژیک به محل زندگی شما بستگی دارد. شما می توانید در خوابگاه های دانشگاه یا خوابگاه های خصوصی نیز زندگی کند. اما باید به صورت تقریبی انتظار هزینه های 700€ تا 950€ (یورو) در ماه را داشته باشید. این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید یک کار نیمه وقت داشته باشید تا بخشی از هزینه زندگی خود را پرداخت کنید. شانس شهروندان اتحادیه اروپا برای یافتن شغل به مراتب بیشتر است. در غیر این صورت شما باید ابتدا اجازه کار در بلژیک حین تحصیل را داشته باشید. در این صورت شما اجازه خواهید داشت که در نهایت هفته ای 20 ساعت کار نیمه وقت داشته باشید.

به عنوان مثال خرید هر متر مربع در این کشور بدین شرح می باشد:

  • خرید هر متر مربع در مرکز شهر حدود 334665€ (یورو)
  • خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر حدود 262191€ (یورو)

معیارهای مورد بررسی برای هزینه زندگی در بلژیک در نمودار زیر مورد بررسی قرار گرفته شده است:

هزینه اصلی زندگی در بلژیک

هزینه بیمه خدمات درمانی در بلژیک

یکی دیگر از هزینه هایی که شما باید پرداخت کنید، هزینه بیمه سلامت است. اگر شما از بیمه سلامت اروپایی برخوردار هستید هزینه درمان شما نیز مانند سایر مردم این کشور خواهد بود. در غیر این صورت باید بتوانید شرایط بیمه خود را تامین کنید. شما باید ابتدا کارت اقامت بلژیک را دریافت کنید تا بتوانید بر مبنای قوانین 2023 از خدمات بیمه آن کشور استفاده کنید.

در این خصوص درصد نمودار هزینه زندگی در این کشور شرح داده است:

توزیع هزینه زندگی در بلژیک

بررسی هزینه مسکن و مواد غذایی در بلژیک

هزینه اجاره منزل در بلژیک به این ترتیب است:

نوع منزل مسکونیهزینه اجاره ماهانه به یورو
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر810€
آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر659€
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر1183€
آپارتمان 3 خوابه در خارج از مرکز شهر967€

برای نمونه هزینه خوردن غذا در رستورانی در بلژیک به این ترتیب است:

آیتمهزینه به یورو
یک وعده ناهار در KFC8€
یک وعده ناهار در مک دونالد9€
پیتزا11€
کباب ترکی6€
سرویس غذا در رستوران چینی20€
یک فنجان چای یا قهوه2€
کاپوچینو3€
ساندویچ پنیر2.8€
یک وعده ناهار در رستوران معمولی به همراه نوشیدنی15€

ویزای همراه برای بلژیک

همسر شما و فرزندان شما می توانند در هنگام تحصیل در این کشور در کنار شما باشند. همراه متقاضی می باید گواهی معتبری به منظور اثبات رابطه خود به عنوان همسر به سفارت این کشور ارائه دهد. ارائه پذیرش از طریق یکی از موسسه های قانونی در این کشور نیز یکی دیگر از این پیش شرط ها است. ارائه مدارک مالی که نشان دهد شما توانایی پرداخت هزینه زندگی فرد یا افراد مورد نظر در خاک این کشور را دارید، باید در این مرحله انجام پذیرد. محل مشخص زندگی که امکان زندگی همه شما در آن مکان وجود داشته باشد، باید برای این مرحله اعلام شود. جهت زندگی در این کشور نیازمند کار خواهید بود.

در این بخش بهتر است متقاضیانی که از طریق تحصیل به این کشور مهاجرت کرده اند، ابتدا تحصیل خود را به پایان برسانند. شغل مناسبی پیدا کنند و درآمد کافی کسب نمایند. سپس برای خانوداه یا همسر و فرزندان خود درخواست الحاق خانواده ارسال نماید.

معرفی دانشگاه های تحصیلی در بلژیک

این کشور از دانشگاه های بسیار خوبی برخوردار می باشد. سطح علمی دانشگاه های این کشور بسیار بالا بوده و متقاضیان می باید خود را با سطح آموزشی دانشگاه های این کشور تطبیق دهند.

تعدادی از دانشگاه های ممتاز این کشور در لیست زیر بیان شده است:

  • Ghent university
  • University of Antwerp
  • Vrije Universiteit Brussels
  • University of Leige
  • KU Leuven

افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، روش های متعددی از جمله مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و غیره است. چنانچه قصد کار در این کشور را دارید، بهتر است یکی از مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه های این کشور گذرانده باشید. بهترین روش مهاجرت به این کشور روش تحصیلی خواهد بود. دانش آموختگان دانشگاه های این کشور یا حداقل دانشگاه های کشورهای اروپایی در گزینش برای فرصت های شغلی، موقعیت بهتری را خواهند داشت. وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سابقه چندین ساله در زمینه ویزا و مهاجرت تحصیلی به این کشور ، می توانند در مسیر مهاجرتی شما، همراه شما باشند. شما می توانید از طریق مشاوره های تلفنی رایگان یا تخصصی در مشاوره های حضوری موسسه برای پاسخ به سوالات خود در زمینه مهاجرت بهره مند شوید.

سوالات پر تکرار در باب تحصیل در بلژیک

در این بخش از مقاله به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیل در بلژیک در سال 2023 می پردازیم:

  • از نظر اعتبار و سطح علمی دانشگاه های بلژیک در چه سطحی قرار دارد؟ دانشگاه های کشور بلژیک از نظر سطح علمی جزء دانشگاه هایی با رنکینگ زیر 250 هستند که در جمع برترین دانشگاه ها می توان به این دانشگاه ها اشاره کرد: دانشگاه لوون با رتبه 80 جهانی/ دانشگاه خنت با رتبه 107/ دانشگاه کاتولیک دی لواین با رتبه 167جهانی/ دانشگاه وریج بروکسل با رتبه 195
  • رشته های پر طرفدار تحصیلی در کشور بلژیک کدام اند؟ دانشجوی دکترا در این کشور عمدتا به عنوان یک دانشجو شناخته نمی شود بلکه به عنوان دستیار تدریس یا دانش پژوه شناخته می شود یعنی تحصیل در این مقطع به عنوان یک شغل حساب می شود که از رشته های پرطرفدار می توان رشته های زیر را نام برد: روابط بین الملل/ اقتصاد/ تجارت/ مطالعات صلح/ علوم طبیعی
  • هزینه تحصیل در کشور بلژیک به چه صورت است؟ هزینه تحصیل در کشور بلژیک از باقی کشورهای اروپایی نسبتا بالاتر است به صورت مثال هر دانشجو برای ثبت نام حدودا باید مبلغ 900€ (یورو) برای ثبت نام پرداخت کند که علاوه بر این پرداختی دانشجوهای بین الملل باید مبلغ 1000€ الی 4000€ (یورو) اضافه تر نیز به دانشگاه پرداخت کنند.
  • زبان تحصیل در کشور بلژیک چیست؟ مردم در این کشور علاوه بر زبان بلژیکی به دو زبان المانی و هلندی نیز صحبت می کنند اما امروزه به دلیل مهاجرت دانشجویان بین المللی به این کشور با در دست داشتن مدرک زبان انگلیسی می توان به این زبان هم تحصیل کرد.
5/5 - (23 امتیاز)

3 دیدگاه برای “تحصیل در بلژیک

  1. شاهین گفت:

    سلام برای تحصیل چه مدرک زبانی می خواد؟

    1. صادقی گفت:

      بسته به مدرک تحصیلی متغیر است. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. فاطیما محبی گفت:

    بسیار ممنون بابت اطلاعات مفیدتون. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *