مهاجرت کاری لیتوانی

کار در لیتوانی

کار در لیتوانی

کار در لیتوانی در سال 2024 یکی دیگر از روش های اخذ اقامت این کشور می باشد. این مقاله توسط تیم ترجمه کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.  در خصوص اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمائید. در این مقاله شرایط کار و بازار کار این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ابتدا می باید روند اخذ اجازه کار در این کشور شرح داده شود. متقاضیانی که قصد کار در این کشور را دارند با ابهاماتی رو به رو می شوند، در این نگارش پاسخ گوی ابهامات شما خواهیم بود.

سوالات اساسی در باب موضوع کار در این کشور عبارت است از:

  • آیا در این کشور اجازه کار وجود دارد؟
  • روند قانونی کار در این کشور چگونه است؟
  • میانگین پرداختی در این کشور چه قدر می باشد؟
  • آیا پیدا کردن کار در این کشور راه آسانی است؟

اینفوگرافی کار در لیتوانی

شرایط کار در کشور لیتوانی

شرایط کار در این کشور با توجه به شرایط اقتصادی از تغییراتی برخوردار خواهد شد. این کشور در حال حاضر بر صنعت های مانند خدمات، صادرات و واردات احاطه دارد. همین امر موجب گردیده است که اقتصاد در این کشور رشد نماید و کاهش نرخ بیکاری یکی پیامدهای مثبت رشد اقتصاد این کشور می باشد. در خصوص اطلاع از شرایط کار در این کشور، موضوع میزان دریافتی مهمترین عامل می باشد که به فاکتورهایی مانند تجربه افراد، سن، میزان تحصیلات و شهری که متقاضی مشغول به فعالیت می باشد بسیار بستگی خواهد داشت. از این بسیاری از مشاغل در این کشور به صورت پاره وقت و یا تمام وقت خواهد بود. چندین حرفه وجود دارد که در لیتوانی جزء محبوب ترین ها هستند. این موارد شامل مشاغل تجاری، تولیدی و آموزشی هستند

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر تکمیل کنید:


وضعیت کار در لیتوانی

اکثر شهروندان خارجی می توانند در این کشور مشغول به کار و کسب درآمد شوند. افراد خارجی برای کار قانونی در این کشور می باید مراحل و مدارک مستندی را ارائه دهند. اولین مدرکی که نسبت به سایر مدارک از اهمیت حائزی برخوردار می باشد، دریافت پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای این کشور است. در مرحله بعد می باید متقاضی برای ویزای کاری این کشور با توجه به مدارک مورد نیاز و تصمیم قطعی برای کار اقدام کند. حداقل ساعت کاری در این کشور حدود 40 ساعت در هفته می باشد.

همچنین حداقل و حداکثر دریافتی در این کشور بدین صورت می باشد:

حداقل و حداکثر دریافتی در لیتوانی

همچنین متقاضیان به ازای هر ساعت کار قانونی در این کشور حدود 19LTL (لیتاس لیتوانی) دریافت می نمایند. در حالت کلی شرایط ورود متقاضیان خارجی برای کار در این کشور طبق نمودار زیر می باشد:

شرایط ورود متقاضیان خارجی برای کار لیتوانی

بررسی اجازه کار در لیتوانی

برای کار قانونی در این کشور در ابتدا می باید ویزای کاری و ویزای ملی نوع D (ویزای اقامت بلند مدت) را دریافت نمود. قبل از روند اجرایی ویزای کاری این کشور اخذ پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای معتبر این کشور ضروری می باشد. اعتبار پیشنهاد کاری و ویزای کاری می باید از نظر جمهوری کار لیتوانی مورد تایید باشد. کمتر از 5 روز کاری برای ثبت مدارک زمان لازم می باشد. اجازه کار بیش از 7 روز کاری و ویزای نوع D بیش از 15 روز کاری صادر می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ویزای کاری لیتوانی را از طریق لینک مربوط در سایت مرجع ما مطالعه فرمائید.

در نمودار زیر به بررسی سطح حقوق بر حسب سال های کاری به لیتاس لیتوانی می پردازیم:

سطح حقوق بر حسب سال های کاری به لیتاس لیتوانی

مدارک زیر برای اجازه در این کشور در جدول زیر شرح داده شده است:

مراحلمدارک
1ارائه حداقل 1 سال سابقه کاری
2ارائه درخواست معتبر برای ویزا
3ارائه 2 کپی از گذرنامه
4ارائه رسید پرداخت ویزا
5ارائه پیشنهادکاری یا قرارداد معتبر از جانب کارفرمای این کشور
6ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

مشاغل مورد نیاز در لیتوانی

نرخ بیکاری در این کشور سالانه رو به کاهش می باشد و کارفرمایان بسیاری در این کشور برای مشاغل مورد نیاز در حرفه های خاص اعلام نیرو داشته اند. مشاغلی حرفه ای که در این کشور مورد نیاز می باشند در 3 بخش صنعت، خدمات و ساخت و ساز هستند. به طور کلی این کشور در بخش پزشکی، خدمات، مهندسی و فناوری و اطلاعات نیرو خارجی می پذیرد.

در این بخش جدولی از مشاغل حرفه ای مورد نیاز شرح داده شده است:

بخش صنعتبخش خدماتبخش ساخت و ساز
جوشکارنقلیه و حمل و نقل بین المللیجوشکار
جوشکار برقیراننده وسایلگچ کار
سازنده فلز_داربست کار
جوشکار قفل ساز_جوشکار برقی و گازی
قصاب_گچ کار ساختمان
خیاط_نصاب سازه فلزی

کار در لیتوانی با اخذ ویزای کاری

تمامی اتباع خارجی از کشورهای ثالث که قصد کار در لیتوانی را دارند، باید قبل از اعزام برای اخذ ویزای کاری این کشور اقدام نمایند. اما در مقابل، کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی که اروپا که قصد کار در لیتوانی را دارند، نیازی به دریافت ویزا ندارند. ویزای کاری لیتوانی یکی ویزای طولانی مدت است که به دارندگان این امکان را می دهد، که در صورت یافتن شغل در لیتوانی بمانند. از سوی دیگر، معمولا اگر یک کارفرمای لیتوانیایی به استخدام شما علاقه نشان داده باشد باید از طرف شما نیز برای مجوز کار اقدام نماید. سپس باید برای ویزای کار از کشور خود درخواست دهید و در لیتوانی شروع به کار کنید. البته لازم به ذکر است که پس از دریافت ویزای کاری لیتوانی باید برای اجازه اقامت موقت این کشور نیز اقدام نمایید.

برای افرادی که قصد دریافت ویزای کاری برای کار در لیتوانی را دارند باید فرآِیند زیر را به درستی طی کنند:

فرآیند درخواست ویزای کاری لیتوانیتوضیحات
مجوز کار را دریافت کنید.بورس کار لیتوانی مجوز کار را صادر می کند. کارفرمای شما باید از طرف شما برای این مجوز درخواست دهد. شما باید چندین سند را به کارفرمای خود ارائه دهید، تا بتوانند برای دریافت مجوز کار درخواست دهند.
نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری لیتوانی را بیابید.قبل از اینکه بتوانید برای اجازه اقامت موقت درخواست دهید، باید از نزدیک ترین سفارت لیتوانی برای ویزای کار درخواست دهید.
فرم درخواست ویزای کاری لیتوانی را تکمیل کنید.این فرم به صورت آنلاین در ویب سایت اداره مهاجرت موجود است.
پرداخت هزینه درخواست ویزای کاریمتقاضیان باید مبلغ 210€ (یورو) برای درخواست ویزای کاری را بپردازند.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف جهان مشاهده فرمایید:

هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف جهان

نکات اساسی جهت کار در لیتوانی

جهت فراهم آوردن شرایط مساعد جهت کار در لیتوانی باید به یک سری نکات اساسی در خصوص زندگی و کار در لیتوانی توجه فرمایید. به طور کلی کار در لیتوانی مزایای زیادی دارد، از شرایط زندگی مقرون به صرفه تا سبک زندگی آرام که برای تمامی افراد محیا می شود. اما قبل از اعزام به این کشور جهت کار و زندگی، به تکات زیر توجه فرمایید:

  • بیمه سلامت: باید به این نکته توجه فرمایید که بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، بیمه درمانی در لیتوانی اجباری است. تمامی افرادی که قصد زندگی و کار در لیتوانی را دارند باید بیمه درمانی داشته باشند.
  • هزینه های زندگی و متوسط دستمزد کار در لیتوانی: یکی از دلایل اصلی بسیاری از مهاجران، برای کار در لیتوانی هزینه زندگی مقرون به صرفه در این کشور است. شما برای زندگی راحت در لیتوانی باید ماهانه بین 1200€ تا 2900€ (یورو) درآمد داشته باشید.

اجازه کار برای دانشجویان بین المللی در لیتوانی

دانشجویان خارجی که در این کشور به ادامه تحصیل مشغول هستند. اجازه کار در این کشور را با توجه به نوع اجازه اقامت خود دارند. حدود 20 ساعت در هفته ضمن تحصیل می توانند کار قانونی در این کشور داشته باشند. اجازه اضافه کار داده نمی شود و دانشجویان با مدرک دکترا می توانند به صورت تمام وقت به کار مشغول شوند. پس از اتمام دوره تحصیلی دانشجویان خارجی با توجه به نوع اجازه اقامت متقاضی، به مدت 12 ماه اضافی اجازه جستجوی کار با هدف خود اشتغالی داده می شود.

اگر استخدام متقاضی به عنوان دانشجو در این کشور اتفاق افتاد، متقاضی می باید اجازه اقامت خود در این کشور را با توجه به قرارداد کاری معتبر از کارفرما تجدید کند. در این مورد باید به سازمان استخدام این کشور و ناحیه مربوطه مراجعه کند. برای استخدام در این کشور راه های بسیاری وجود دارد.

در این بخش چند نمونه کاریابی برای دانشجویان بین المللی ارائه شده است:

  1. شرکت های صنعتی (شرکت های ماشین آلات صنعتی و کشاورزی)
  2. شرکت ‌های خدماتی ( صنعت توریست و گردشگری)
  3. شرکت های پیشرفته (میکروسافت)

کار و اقامت در لیتوانی

کار و اقامت در لیتوانی

برای افراد بین المللی یافتن کار و اقامت در این کشور بسیار راحت تر از سایر کشور های اروپایی می باشد. این کشور در استخدام متقاضیان برای مهارت های حرفه ای از سایر کشورها پیشی گرفته است. اغلب مشاغل در این کشور برای استخدام افراد بین المللی نیاز به مدرک زبان لیتوانی ندارند. برای افراد اروپایی برای شروع کار در این کشور نیاز به اجازه کار نمی باشد. افراد غیر اروپایی می باید ویزای کار قبل از مهاجرت و اقدام کار برای این کشور را داشته باشند. پس از چند سال کار قانونی در این کشور امکان اقامت این کشور اروپایی میسر خواهد. حقوق ماهیانه کار در لیتوانی یکی از موارد مهم در خصوص کار در این کشور می باشد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه شود، نرخ بیکاری در کشور لیتوانی است. این کشور نیز در اوایل دهه دوم قرن 21 با بحران بیکاری روبرو شد و نرخ بیکاری در سال 2010 در این کشور از 17% نیز بیشتر شد. با این حال در در سال 2020 برنامه های دولت لیتوانی به ثمر نشست و نرخ بیکاری این کشور در یک دهه به 6.2% کاهش پیدا کرد. از این رو نرخ بیکاری در کشور لیتوانی در سال 2023 حدود 7.9% اعلام گردیده است.

میانگین درآمد در ویلنیوس لیتوانی

حداقل درآمدی که در پایتخت این کشور دریافت می شود حدود 607€ (یورو) ماهیانه می باشد. میانگین پرداختی افراد متقاضی برای کار در پایتخت این کشور بیشتر از سایر شهرهای این کشور می باشد. به طور میانگین حدود دریافتی به صورت ماهیانه در سال 2022 میلادی 900€ (یورو) است. این کشور از لحاظ اقتصادی دارای پیشرفت به سزایی می باشد. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان این کشور را برای کار و آینده حرفه ای انتخاب می کنند. یکی از برترین مشاغل این کشور بخش IT می باشد. در این بخش پیشنهادات کاری بسیاری برای متقاضیان خارجی امکان پذیر می باشد. از مزایای اقدام برای این شغل در این کشور پرداخت حقوقی مناسب و بدون نیاز به دانش زبان لیتوانی است.

میانگین درآمد در این کشور به عواملی مانند سن متقاضی، میزان تحصیلات، تجربه کاری و منطقه ای که متقاضی مشغول به فعالیت می باشد بستگی دارد. همچنین در بسیاری از شرکت ها به متقاضیان پاداش کاری تعلق می گیرد. بدین ترتيب درآمد متقاضیان با افزایش رو به رو خواهد بود. همین امر موجب گردیده است که پایتخت این کشور، ویلیونس نسبت به سایر شهرهای این کشور از میزان توجه بیشتری برای کار و درآمد بهره مند گردد.

کار و زندگی در لیتوانی

شاخص کیفیت زندگی در لیتوانی در سال های متوالی مطابق با نظر سنجی های گرفته شده در سطح مثبتی قرار دارد. می توان گفت که شاخص زندگی هر ساله با افزایش مواجه است. در سال 2003 شاخص زندگی در این کشور به میزان 5.4 بوده است که در سال 2016 دچار تغیرات مثبتی بوده است و توانسته به میزان 6.5 برسد.

در تاریخ 10 جولای توافقی نامه به صورت جمعی توسط وزیر تأمین اجتماعی و کار لیناس کوکورایتیس و 15 اتحادیه کارگری امضاء شد که افزایش دستمزد را در بخش دولتی در سال 2020 فراهم می کند. این توافق نامه مربوط به حدود 286000 کارمندی است که دستمزد آنها افزایش خواهد یافت.

جهت زندگی در این کشور هزینه اجاره آپارتمان در لیست زیر بیان شده است:

  • اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر حدود 1057€ (یورو)
  • اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در خارج از مرکز شهر حدود 640€ (یورو)

معرفی مشاغل پر درآمد لیتوانی

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با کار در لیتوانی باید به آن توجه شود، مشاغل پولساز در لیتوانی هستند. در جدول زیر حدود دستمزد شهروندان لیتوانی در مشاغل مختلف اعلام شده است.

نوع شغلحداقل درآمد به لیتاسحداکثر درآمد به لیتاس
جراح یا پزشکltl5840ltl19100
قاضیltl4910ltl16100
وکیلltl3970ltl13000
مدیر بانکltl3740ltl12200
مدیران اجراییltl3510ltl11500
مدیر مالیltl3270ltl10700
دندانپزشکltl3160ltl10300
اساتید سطح بالا (کالج و دانشگاه)ltl2810ltl9180
خلبانltl2340ltl7650
مدیران فروش و بازاریابیltl2100ltl6880

در این مقاله موضوع کار در لیتوانی توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. امروزه بسیاری از کشورها از طریق روند قانونی تحصیل و کار اجازه اقامت در کشور مورد نظر را طبق قوانین حاکم در آن کشور به متقاضی اعطاء می کنند. در این خصوص با وارد شدن به این کشور می توانید اقامت این کشور را به دست آورید. همچنین در صورت وجود ابهام در موضوع کار در این کشور می توانید با مشاورین ما جهت مشاوره تلفنی و حضوری تماس حاصل فرمائید.

سوالات پرتکرار در باب کار در لیتوانی

در این مقاله به سوالات پرتکرار در باب کار در لیتوانی می پردازیم:

  • وضعیت حقوق و دستمزد در لیتوانی به چه صورت است؟ میزان حقوق و دستمزد شما در لیتوانی بستگی به نوع تخصص و تجربه شما دارد، ولی به طور کلی میانگین درآمد مشاغل تخصصی در لیتوانی 750€ (یورو) در ماه می باشد.
  • آیا برای کار در لیتوانی محدودیت سنی خاصی وجود دارد؟ خیر، در واقع این نظر کارفرما است، در برخی از مشاغل کارفرما به نیروی جوان نیاز دارد و در برخی از مشاغل تجربه و تخصص اهمیت بیشتری دارد.
  • آیا در حین تحصیل میشه به صورت تمام وقت کار کرد؟ معمولاً اجازه کار حین تحصیل بسته به مقطع تحصیلی بین 20 الی 30 ساعت در هفته و به صورت پاره وقت خواهد بود، ولی نظارت دقیقی رو میزان ساعات کاری دانشجویان وجود ندارد.
  • برای کار در لیتوانی مدرک زبان لازم است؟ یکی از اصلی ترین موارد برای کار در این کشور داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در این کشور است. آشنایی با زبان انگلیسی و لیتوانیایی می تواند شانس افراد را برای دست یابی به موقعیت های شغلی ایده ال بسیار افزایش دهد.
4.7/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار در لیتوانی

  1. سامان گفت:

    سلام و وقتتون بخیر
    هزینه مشاوره چقدر هستش؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص کار در لیتوانی و اخذ ویزای کاری لیتوانی با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *