مهاجرت به کشور ایسلند

اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

یکی از معدود روش های اخذ پاسپورت و شهروندی ایسلند اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد است که اخذ تابعیت فقط از طریق والدین ایسلندی امکان پذیر است. لذا برعکس کانادا فرد خارجی که در ایسلند از والدین خارجی متولد می شود نمی تواند تابعیت را از طریق تولد به دست آورد اما می تواند با استفاده از قوانین دیگر در ایسلند اقامت یابد و اقامت خود را به تابعیت تبدیل کند. لذا برای بررسی این روش ها و اخذ تابعیت ایسلند می توانید به سایر مطالب نوشته شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رجوع کنید. در این مقاله به صورت خاص درباره اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد نوشته شده است.

قوانین اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

هر کشوری برای تولد فرد در خاک کشور خود قوانینی تعبیه کرده است. ایسلند یکی از کشورهای اروپایی است که قوانین تولد در آن بر اساس خون پیروی می شود. البته سال تولد در ایسلند نیز می تواند در بدست آوردن تابعیت ایسلند از طریق تولد تاثیرگذار باشد. در جدول زیر قانون کلی اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد آورده شده است:

سال تولدشرح
بین سال های 1964 تا 1982اگر كودكی قبل از اول ژوئن 1982 از مادری كه تبعه ایسلند است و با پدر كه تبعه خارجی است ازدواج كرده به دنیا بیاید، كودک به طور خودكار تابعیت ایسلند را از بدو تولد به دست نمی آورد. قانون ملیت ایسلند اصلاح شده است و شامل ماده ای است که به متقاضیان متولد 1 ژوئن 1964 تا 30 ژوئن 1982 اجازه می دهد حق خود را برای تابعیت ایسلند اعلام کنند.
قبل از جولای 2018اگر کودک والدین ایسلندی داشته باشد، اگر کودک هنوز به سن 18 سالگی نرسیده باشد ممکن است کودک درخواست تابعیت کند یا سرپرست قانونی کودک برای او درخواست کند. قوانین مختلفی برای صلاحیت اعمال می شود.
بعد از جولای 2018کودکی که در جولای 2018 یا پس از آن از والدین ایسلندی متولد شد، در بدو تولد به طور خودکار تابعیت ایسلند را به دست می آورد. اگر کودک در خارج از کشور متولد شود، والدین می توانند برای اخذ تابعیت کودک نام او را در اداره ثبت ایسلند، ثبت نام کنند.

شرایط اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

طبق قوانین ایسلند فقط افرادی می توانند تابعیت ایسلند از طریق تولد را بدست آورند که یکی از گزینه های زیر را داشته باشند:

  • از پدر ایسلندی متولد شوند.
  • از مادر ایسلندی متولد شوند.
  • از والدین خارجی متولد شوند که آنها تابعیت ایسلند را قبل از تولد بدست آورده باشند.
  • از والدین ایسلندی در خارج از ایسلند متولد شده باشند و در اداره ثبت، ثبت نام کرده باشند.
  • در ایسلند متولد شده باشند و به صورت قانونی 7 سال در این کشور اقامت پیدا کرده باشند و در سن 18 سال به بالا درخواست تابعیت داده باشند.
  • فردی در ایسلند بدون تابعیت متولد شود.

در جهت مهاجرت به ایسلند و کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

شرایط اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

تابعیت ایسلند برای شهروندان ایسلندی خارج از کشور

وزیر دادگستری می تواند شخصی را که در خارج از کشور مقیم است و تابعیت ایسلندی خود را به تابعیت خارجی درآورده است و یا می خواهد تبدیل کند، صلب کند، در صورتی که شخص ثابت کند که در مدت مشخصی شهروند خارجی خواهد شد. اگر وی در ایسلند اقامت داشته باشد، نمی تواند از تابعیت ایسلند دربیاید مگر اینکه از نظر وزیر دادگستری دلایل خاصی برای این امر وجود داشته باشد. شخصی که تبعه خارجی است و مقیم خارج از كشور است نمی تواند از تابعیت ایسلند محروم شود و تابعیت دوگانه در ایسلند پذیرفته شده است. شهروندان ایسلندی مقیم خارجی که تابعیت خود را از دست داده اند در صورت اقامت به مدت 1 سال در ایسلند می توانند از وزیر دادگستری تابعیت ایسلند را مجددا درخواست کنند.

یک شهروند ایسلندی که در خارج از کشور متولد شده است و هرگز مقیم ایسلند نبوده و یا برای هر هدفی در ایسلند اقامت داشته است که ممکن است تفسیر شود که نشان می دهد او می خواهد یک شهروند ایسلندی باشد، با رسیدن به سن 22 سالگی تابعیت ایسلند را از دست می دهد. با این حال وزیر دادگستری ممکن است به او اجازه دهد تابعیت ایسلند خود را حفظ کند، اگر قبل از آن زمان برای آن درخواست کند. اگر این منجر به بی تابعیت شدن می شود، وی تابعیت ایسلند را از دست نخواهد داد. شرایط و هزینه زندگی در ایسلند از جمله مقالات مورد توجه در خصوص مهاجرت به ایسلند از طریق تولد خواهد بود.

تابعیت و اقامت ایسلند از طریق تولد

اعطاء تابعیت ایسلند از طریق اقامت و تولد به شرایط زیر است:

  • متقاضی باید 7 سال در ایسلند اقامت داشته باشد. با این حال، در مورد شهروندان هر یک از کشورهای شمال اروپا، این شرط تنها 4 سال خواهد بود.
  • متقاضی که با یک شهروند ایسلندی ازدواج کرده باید به مدت 3 سال پس از ازدواج یا ایجاد شراکت ثبت شده در ایسلند اقامت داشته باشد، مشروط بر اینکه ایسلندی همسر یا شریک زندگی حداقل 5 سال تابعیت ایسلندی را داشته باشد.
  • متقاضی که در یک اتحاد زندگی مشترک ثبت شده با یک شهروند ایسلندی است و هر 2 مجرد هستند، باید به مدت 5 سال پس از ثبت اتحاد زندگی مشترک در ایسلند سکونت داشته باشند، مشروط بر اینکه شهروند ایسلندی تابعیت ایسلندی را برای مدتی بیش از 5 سال داشته باشد.
  • متقاضی که یکی از والدین آنها شهروند ایسلندی است، باید به مدت 2 سال در ایسلند اقامت داشته باشد، مشروط بر اینکه والدین ایسلندی حداقل 5 سال تابعیت ایسلندی را داشته باشند.
  • متقاضی که قبلا شهروند ایسلند بوده است اما تابعیت کشور دیگری را دریافت کرده است باید به مدت یک سال در ایسلند اقامت داشته باشد.
  • پناهنده ای که شرایط تعریف اصطلاح ارائه شده در کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان 1951 را داشته باشد باید به مدت 5 سال در ایسلند به عنوان پناهنده اقامت داشته باشد.

به طور کلی تابعیت ایسلند از طریق تولد در نمودار زیر شرح داده است:

بررسی تابعیت ایسلند از طریق تولد

اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد در اسکاندیناوی

چنانچه فردی در یکی از کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند به دنیا بیاید و به کشور ایسلند مهاجرت کند در صورت اقامت به مدت 4 سال در این کشور می توانید تابعیت و پاسپورت ایسلند را بدست آورد. همچنین اگر فردی تا سن 11 سالگی در یکی از کشورهای اسکاندیناوی به عنوان فردی بدون تابعیت زندگی کند در صورت مراجعه به وزیر دادگستری ایسلند می تواند از سن 13 سالگی درخواست تابعیت و پاسپورت ایسلند را دهد که وزیر دادگستری وی را از سن 18 سالگی به صورت قانونی تبعه ایسلند می کند. کشورهای اسکاندیناوی با ایسلند دارای روابط مناسب و چند جانبه ای هستند و این موارد نیز در ایسلند اجرا می شود.

تولد در ایسلند

ایسلند یکی از کشورهای کم جمعیت در جهان است و میزان تولد در این کشور با توجه به پیشرفت اقتصادی این کشور و افزایش کیفیت زندگی رو به افزایش است. لذا تولد در ایسلند چه به عنوان یک ایسلندی و چه به عنوان یک خارجی با توجه به افزایش مهاجرت و سفر به ایسلند در حال افزایش است. خوشبختانه این کشور بسیار امن است و از نظر تجهیزات پزشکی و بیمارستان در سطح بالایی قرار دارد. با ازدواج در ایسلند با یک شهروند ایسلندی در صورت تولد فرزند، فرزند شما می تواند تابعیت دوگانه داشته باشد. لذا می توانید با استفاده از این قانون نیز با تولد فرزند در ایسلند شهروندی ایسلند را برای فرزند خود به ارمغان بیاورید. توجه داشته باشید که تولد در ایسلند از طریق والدین خارجی منجر به اقامت ایسلند برای فرزند و یا والدین نمی شود.

 

سیستم بهداشتی و درمانی ایسلند برای تولد

ایسلند از یک سیستم بهداشتی جهانی استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که همه دسترسی مساوی به خدمات درمانی با کیفیت دارند. با این حال، مهاجران باید حداقل 6 ماه در ایسلند زندگی کنند. این بیمه درمانی ایالتی شامل درمان های بیمارستانی، مراقبت های فوری، نسخه های پزشکی، مراقبت های زایمان، حمل و نقل آمبولانس و موارد دیگر است. با این اوصاف، تا رسیدن به آستانه 6 ماه، هم مهاجران و هم گردشگران باید راه حل های جایگزین برای مراقبت های بهداشتی در نظر بگیرند. تعداد محدودی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خصوصی در ایسلند وجود دارند که خدمات را به کسانی ارائه می دهند که استحقاق آن را ندارند و یا نمی خواهند از بخش دولتی به دنبال درمان پزشکی باشند.

هزینه های پزشکی در ایسلند از جیب شما معمولا بسیار گران است. به همین ترتیب، بهتر است یک بیمه سفر خریداری کنید که تمام موارد احتمالی را پوشش دهد. بازدید کنندگان از داخل اتحادیه اروپا می توانند از EHIC خود برای دسترسی به خدمات بهداشتی استفاده کنند. اما این فقط شامل مراقبت های اساسی است. ایده آل ترین راه حل برای سبک زندگی مهاجران، تهیه یک برنامه بیمه درمانی بین المللی است. چنین برنامه هایی پرهزینه است، حدود 3000€ (یورو) در سال، اما تقریبا همه موارد پزشکی از جمله بازگشت به کشور را شامل می شود. همچنین حقوق بازنشستگی در ایسلند یکی از موضوعات مهم می باشد که در مقاله مذکور شرح داده شده است.

مزایای اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

در صورت تولد و درخواست اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد افرادی که شهروند ایسلندی تلقی می شوند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • تحصیل در ایسلند به صورت رایگان
  • انجام کار بدون نیاز به مجوز در ایسلند
  • استفاده از پاسپورت شنگن ایسلند
  • حق رای در امور کشور
  • اخذ تابعیت ایسلند برای فرزندان
  • کسب تابعیت دوگانه

مدارک لازم اخذ تابعیت ایسلند از طریق تولد

جهت دریافت تابعیت ایسلند از طریق تولد مدارک زیر مورد نیاز می باشند:

  • ارائه گواهی تولد و بیمارستان
  • ارائه مدارک اثبات کننده تابعیت ایسلندی والدین
  • شماره شهروندی
  • گواهی ازدواج والدین
  • وضعیت اقامت کنونی پدر و مادر
  • درخواست از وزیر دادگستری

امیدواریم در این مقاله با مطالعه مبحث تولد در ایسلند و اخذ تابعیت از قوانین این کشور آگاه شده باشید. برای اخذ تابعیت کانادا می توانید با تولد فرزند در کانادا به این امر برسید. برای بررسی سایر قوانین مهاجرتی و مسافرتی می توانید با مشاورین و کارشناسان با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با انجام تماس و یا مراجعه حضوری ارتباط برقرار کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *