مهاجرت کاری جمهوری چک

بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک

بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک

وضعیت بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک در سال 2023  با توجه به رکود اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی مورد توجه بسیاری بوده است. کشور چک به عنوان یکی از امن ترین کشورهای اروپایی با میزان امنیت بالا یکی از کشورهای مورد توجه برای مهاجرت است. گسترش صنایع گوناگون و اقتصاد رو به رشد زمینه توسعه این کشور را در سال های پس از جدایی از اسلواکی فراهم کرده است. در مورد بازار کار کشور ممکن است سوالات بسیاری وجود داشته باشد.

سوالاتی چون :

  • چگونه می توان به کشور چک مهاجرت کاری داشت؟
  • بازار کار جمهوری چک در حال حاضر به چه شکل است؟
  • برای رسیدن به کار در کشور چک باید از چه مراحلی عبور کرد؟
  • حداقل حقوق دریافتی مهندسین برق در این کشور چقدر است؟

در این نوشتار قصد داریم پاسخگوی سوالات متقاضیان عزیز باشیم. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین شده است.

کار در کشور چک

جمهوری چک از امن ترین کشورهای اروپاست. این کشور در رتبه بندی شاخص جهانی صلح رتبه 7 را در میان کشورهای جهان دارا است. چک در قلب اروپا واقع شده و از کشورهای عضو شنگن است. جمهوری چک همسایه با لهستان، اتریش، اسلواکی و آلمان است. زبان رسمی این کشور چکی ست. از شهرهای بزرگ چک می توان به پراگ، برنو پلزن اشاره کرد. برای مهاجرت به جمهوری چک باید از طریق یکی از مسیرهای اعلام شده مهاجرتی صورت گیرد.

در سال های اخیر کشور چک رشد اقتصادی بالایی داشته است. کشاورزی در اقتصاد کشور، نقش مهمی به عهده دارد. مارک ها و برندهای مطرحی از کشور چک برخاسته اند. کارخانه ماشین ‌سازی اشکودا، برند زارا از مطرح ترین تولیدات چک هستند. همچنین صنعت گردشگری و میراث فرهنگی این کشور سالانه جمعیت بسیاری را به عنوان میهمان می پذیرد. از صادرات جمهوری چک، می ‌توان به سنگ آهن و زغال سنگ اشاره کرد. هم اکنون کشور چک در حال گذشتن از نظام اقتصادی کمونیستی، به سمت بازار آزاد است.

مهاجرت به کشور چک

با اقتصاد رو به گسترش و دانشگاه های فوق العاده کشور چک در سال های اخیر این کشور یکی از مقاصد مطلوب برای مهاجرت به شمار می رود. همچنین روش های گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری نیز از دیگر روش های مهاجرت به جمهوری چک است. به طور کلی از روش های زیر می توان برای مهاجرت به کشور چک سود جست.

  • مهاجرت به چک از طریق تحصیل
  • مهاجرت به چک از طریق کار
  • مهاجرت به چک از طریق ازدواج
  • مهاجرت به چک از طریق سرمایه گذاری

با هر یک از این روش ها می توان اقامت کشور چک را دریافت کرده سپس به کار در این کشور پرداخت. در سال های اخیر یکی از روش های پرطرفدار مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک است. کشور چک دارای قدیمی ترین دانشگاه های دنیا ست. نظام آموزشی این کشور در زمینه علوم پزشکی یکی از بهترین های دنیا محسوب می شود. دانشجویان با تحصیل در جمهوری چک می توانند به کار و اقامت پس از تحصیل دست یابند. بد نیست بیشتر به مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک پرداخته شود.

مهاجرت به چک از طریق تحصیل

امکان تحصیل به زبان انگلیسی یکی از مواردی ست که موجب افزایش طرفداران تحصیل در چک شده است. دوره تحصیلی در دانشگاه های جمهوری چک، از ماه اکتبر آغاز می گردد. هر سال تحصیلی شامل 2 ترم زمستان و تابستان است. پذیرش برای تمام دوره ها و مقاطع امکان پذیر است. کشور چک دارای دانشگاه های معتبر بسیاری ست. در حال حاضر برای اقدام برای این دانشگاه ها متقاضیان باید دارای مدرک زبان انگلیسی باشند. همچنین دانشگاه های چک دارای فرآیند بلونیا می باشند و از تفاهم نامه اراسموس پیروی می کنند.

در ذیل نام چندی از دانشگاه های معتبر چک عنوان شده است :

  • دانشگاه چارلز
  • دانشگاه Palacký Olomouc (دانشگاه Olomouc)
  • دانشگاه فنی چک در پراگ
  • دانشگاه فنی اوستراوا
  • دانشگاه علوم چک پراگ
  • دانشگاه ماساریک در برنو

اشتغال در بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک

اشتغال در بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک

جمهوری چک با برخورداری از اقتصاد پایدار و موقعیت مکانی مناسب در اروپا مرکزی مملو از فرصت های شغلی است. جمهوری چک از جمله کشورهایی ست که تنها با داشتن پیشنهاد شغلی می توان برای مهاجرت به آنها وارد شد. البته عمده کشور های اروپایی در این دسته قرار می گیرند. کشور چک از قوانین کاری اتحادیه اروپا پیروی می کند. به همین دلیل حتی اگر پیشنهاد کاری مذکور دریافت شود سفارت برای صدور ویزا قوانین اتحادیه اروپا را در نظر خواهد گرفت.

در واقع کارفرما مورد نظر در کشور چک باید کار را 3 ماه در کشور چک آگهی کند. در صورتی که در این 3 ماه هیچ فردی در این کشور با شرایط مورد نظر کارفرما پیدا نشود مجددا 3 ماه نیز باید فرصت شغلی را در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید. اگر باز هم هیچ فردی با صلاحیت ها و ویژگی های مورد نظر کارفرما متقاضی شغل مربوطه نبود، کارفرما می تواند به فردی خارج از حوزه اتحادیه اروپا دعوت نامه کاری را بفرستد و وی را استخدام نماید.

بررسی بازار کار مهندسی برق در جمهوری چک

برای کار به عنوان مهندس برق در چک کارمند خارجی باید قبل از حرکت به جمهوری ‌چک، برای اخذ مجوز کار به اداره کار در چک درخواست بدهد. گفتنی ست کشور چک در این زمینه 5 درصد کمبود نیرو دارد. هرچند زبان رسمی کشور چکی ست اما همواره شرکت ها تمایل به استخدام کارمندهای انگلیسی زبان دارند. افراد برای یافتن شغل در حوزه مهندسی برق 2 راه پیش رو دارد. یا می توانند از طریق موسسات اقدام نمایند. یا با استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های کاریابی از راه دور حتی به جستجوی کار بپردازند. در اغلب کشورهای اروپایی نیاز به نیروی فنی حرف اول را می زند.

برای کار می توان از سایت های زیر کمک گرفت:

  • Hotjobs.cz
  • Indeed.comJobpilot
  • Jobs.cz
  • Stepston.cz

میزان حقوق در بازار کار مهندسی برق در کشور جمهوری چک به شرح زیر است:

میزان حقوق در بازار کار مهندسی برق در کشور جمهوری چک

هزینه زندگی در جمهوری چک

هرچند کشور چک عضو شنگن و اتحادیه اروپاست اما همچنان از واحد پول خود استفاده می نماید. واحد پول در کشور چک کرونا است. هزینه های زندگی در چک بستگی زیادی به سبک زندگی افراد دارد. مسلما بالاترین درآمدها در کشور چک متعلق به قشر پزشک و آنالیزور داده است. اما مهندسین نیز از درآمد قابل توجهی برخوردارند.

در برخی از پایه ها حقوق مهندسین برق حتی به بالای 100000CZK (کرون چک) افزایش می یابد. اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر برابر با 50268€ (یورو) است. این هزینه برای یک واحد آپارتمان در خارج یا حومه شهر کاهش می یابد. هر 1€ (یورو) برابر با 24CZK (کرون چک) است. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بررسی شد. در صورت هرگونه سوال با مشاورین موسسه ما تماس بگیرید. مشاورین ما همواره آماده راهنمایی شما می باشند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *