مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

رشته پرستاری در جمهوری چک

رشته پرستاری در جمهوری چک

تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارد به بررسی مبحث رشته پرستاری در جمهوری چک بپردازد. جمهوری چک واقع در اروپای مرکزی است و هر ساله متقاضیان زیادی از کشور ایران برای تحصیل در رشته های متعدد به این کشور وارد می شوند. البته این کشور یکی از کشورهای پر متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی است. کمبود پرستار در خیلی از کشورهای اروپایی و همچنین در کشور چک از عواملی است که دانشجوها را ترغیب به خواندن پرستاری می کند که البته تنها همین یک عامل سبب تحصیل در این کشور نمی شود و از عوامل متعددی که سبب این موضوع شده است می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • وجود دانشگاه های معتبر با رنکینگ QS پایین
  • هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه نسبت به خیلی از کشورهای همسایه و اروپایی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی و چکی در رشته های متعدد

البته عوامل دیگری همچون اقامت و وجود کار پس از تحصیل هم کشور چک را به یکی از مقاصدی تبدیل کرده است که در سال 2023 توجه همگان را به خود جلب کرده است.

تحصیل رشته پرستاری در جمهوری چک

پرستاری رشته اي وابسته به پزشکی و زیر شاخه اي از علوم پزشکی است كه دانش آموختگان آن به عنوان عضوي از تيم بهداشت و سلامت در زمینه هاي مختلف مرتبط به ارائه خدمات بهداشتی، آموزش پزشکی، پژوهشي، مشاوره اي، پیشگیری و درمان، مدیریتی که شامل مدیریت بیماری و یا مدیریت درمان و حمايتي، مراقبت هاي درماني و توانبخشي مي پردازند. این رشته در دوره های تحصیلی دارای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که متقاضی و دانشجو می تواند در هر کدام از این مقاطع در کشور چک تحصیل کند. متقاضی رشته پرستاری به عنوان دستیار یک پزشک علاوه بر تمام موارد گفته شده باید بداند پرستاری حرفه ای بسیار ماهر و کاملاً مفصل با مسئولیت های متنوع است.

علاوه بر تمامی موارد فوق الذکر وظایف زیر هم در حیطه این حرفه است:

  • مدیریت مراقبت از بیماران
  • بیمار را را برای ارائه مراقبت های اولیه آموزش دهد.
  • همراهان بیماران و خانواده های آن ها را آموزش دهد.
  • سلامت جسمی و روحی بیماران را ارزیابی کند.
  • اقدامات بالینی را انجام دهید.

تحصیل کارشناسی در رشته پرستاری در جمهوری چک

ابتدایی ترین مقطع تحصیلی در رشته پرستاری کارشناسی این رشته است که آموزش های این مقطع سبب و بنیان ساز تربیت یک فرد به عنوان یک پرستار درجه یک و حرفه ایی است که می تواند براساس ضوابط و شرایط و بررسی وضعیت ابتدایی یک بیمار به تشخیص و شناخت بیماری و همچنین ارائه خدمات مراقبتی و حتی روانشناختی بپردازد. یک پرستار به عنوان عضوی از خانواده درمان عهده دار انواع خدمات درمانی به بیمار است. رشته پرستاری در این کشور برخلاف ایران که 4 ساله است و یک سال آخر تحصیل به آموزش های بالینی میپردازد 3 ساله است که این سه سال شامل 4600 ساعت آموزش است که 2300 ساعت از آن صرف بخش عملی و بالینی در بیمارستان ها و کلینیک های آموزشی می شود.

آموزش پرستاری در دانشگاه های چک هم جهت و همسو با باقی دانشگاه های اتحادیه اروپا است . بنابراین فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور می توانند به راحتی در دیگر کشور های اروپایی مشغول به کار شوند. رشته های بالینی از آنجایی که با اقشار جامعه در ارتباطند در دانشگاه های این کشور به زبان رسمی این کشور که چکی است ارائه می شوند اما برای دانشجویان بین المللی این قابلیت وجود دارد که در بهترین دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند. دوره پرستاری در دانشگاه های این کشور در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ارائه می شود.

تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه چالز جمهوری چک

جمهوری چک کشوری محصور در خشکی واقع در اروپای مرکزی است و این کشور خوش آب و هوا هم ‌مرز با آلمان، لهستان، اتریش و اسلواکی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. یکی از راه های اقامت در این کشور، داشتن اقامت تحصیلی است. هم اکنون تقریباً 44000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های چک ثبت نام می کنند. طبق آمار اتحادیه اروپا در سال 2014 چک به عنوان دوازدهمین مقصد محبوب دانشجویان اراسموس در اروپا ذکر شده است. مطمئناً امتیازات بسیاری برای کسانی که تحصیل در جمهوری چک را انتخاب می کنند وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه های معتبر
  • شهریه های مقرون به صرفه
  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی
  • زندگی با فرهنگی پر جنب و جوش و پر رنگ

رتبه بندی QS دانشگاه های برتر در چک در سال 2023 بدین صورت است:

دانشگاهرتبه QS
دانشگاه چارلز288
دانشگاه ماساریک551
دانشگاه پالاکی651

سیستم آموزش عالی چک با قدمتی حدود 600 سال پیش، امروزه بیش از 70 دانشگاه را شامل می شود که حدود دو سوم آنها خصوصی هستند. در مجموع 18 دانشگاه در جمهوری چک در 300 رتبه برتر دانشگاه در رتبه بندی QS قرار دارند. پایتخت کشور چک پراگ است و معروفترین دانشگاه این کشور که دانشگاه چارلز است هم در پایتخت واقع شده است. دانشگاه چارلز با قدمت بیش از 600 سال آموزش جز اولین و قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست. امروزه به صورت تقریبی بیش از 38 هزار دانشجو بین المللی در این دانشگاه در حال تحصیل و یادگیری هستند.

تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه چالز جمهوری چک

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پرستاری در چک

از سری مدارک مورد نیاز جهت پذیرش و تحصیل رشته پرستاری در چک می توان به اولین مورد آن که درخواست و تقاضا از دانشگاه مورد نظر است اشاره کرد سپس بعد از آمدن جواب قبولی می توان به مواردی همچون:

  • تکمیل فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • کپی از نمرات تمام مقاطع تحصیلی (دبیرستان و پیش دانشگاهی) همراه با ترجمه رسمی به زبان چکی
  • پرداخت هزینه پذیرش دانشگاه
  • مدرک زبان انگلیسی ( نمره آیلتس حداقل 6)
  • رزومه تحصیلی اعم از هر نوع دست آورد تحصیلی و ورزشی
  • نامه هدف و انگیزه نامه تحصیلی
  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی چک
  • واریز مبلغ هزینه دانشگاه
  • چند قطعه عکس
  • ارائه پاسپورت معتبر، مدت اعتبار پاسپورت باید حداقل 90 روز بیشتر از مدت اقامت باشد.
  • نامه تمکن مالی و پرینت حساب
  • سندی مبنی بر رزرو هتل یا اجاره مسکن یا خوابگاه
  • داشتن بیمه سلامت

هزینه تحصیل پرستاری در چک

هزینه های تحصیل در چک برای دانشجویان بین المللی بسته به زبان تحصیل متفاوت است. در این کشور به شرط تسلط و فراگیری زبان چکی می توان به رایگان هم تحصیل کرد، منتها اغلب متقاضیان به تحصیل به دلیل بلد نبودن این زبان و سختی فراگیری و نبود آموزشگاه های زبان چکی در کشور ترجیح می دهند که به زبان انگلیسی تحصیل کنند. هزینه تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور مقرون به صرفه می باشد و حدود 4600€ (یورو) برای هر سال تحصیلی می باشد.

هزینه زندگی در چک بنا به عادات و سبک زندگی او متفاوت است منتها در شهر های جمهوری چک نسبت به دیگر شهر های اروپایی این هزینه ها کمتر است. متوسط هزینه های زندگی در این کشور بین 400€ تا 750€ (یورو) در هر ماه است. در این مقاله تمامی اهتمام تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر این بود که درباره پرستاری در چک اطلاعات مکفی در اختیار افراد قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر من باب رشته های برتر زیر شاخه های درمان و پزشکی شما می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *