مهاجرت تحصیلی رومانی

ویزای تحصیلی رومانی

ویزای تحصیلی رومانی فرصتی فوق العاده در خصوص تحصیل در این کشور اروپایی با هزینه های مقرون به صرفه و شرایط ویزا آسان برای ایرانیان می باشد. کشور رومانی به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیت 22246000 نفر و مساحتی بالغ بر 538 کیلومتر مربع، در سال های اخیر به دلیل سیستم آموزش قوی آن و همچنین هزینه های کم دانشگاه مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته.

همین امر باعث شده است تا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تصمیم بگیرد تا در این مقاله درباره ویزای تحصیلی رومانی کمی صحبت کند. پایتخت کشور رومانی بخارست بوده و واحد پول این کشور نیز با این که عضو اتحادیه اروپا است، لئو می باشد نه یورو. در ادامه به روش های اخذ ویزای تحصیلی این کشور و همچنین شرایط تحصیل در رومانی می پردازیم.

اینفوگرافیک ویزای تحصیلی رومانی

فرهنگ و زبان کشور رومانی

فرهنگ رومانی غنی است و موقعیت جالبی در اروپای مرکزی و اروپای شرقی دارد. از هنر گرفته تا آشپزی، رومانی از نظر فرهنگی یک کشور غنی محسوب می شود. این کشور همچنین دارای یک تاریخچه جذاب است که دانشجویان علوم انسانی به ویژه آن را هیجان انگیز می دانند. به عنوان مثال، قدیمی ترین نقاشی غار در اروپای مرکزی و شرقی در یک غار رومانی قرار دارد. جنبش هنری دادا توسط 2 هنرمند رومانیایی تاسیس شد. همچنین ترانسیلوانیا بزرگترین موزه معدن نمک جهان را در خود جای داده است. این تنها چند دلیل است که باعث می شود رومانی چنین مطالعه بی نظیری در خارج از کشور داشته باشد.

در خصوص کسب اطلاعات بیشتردر باب کشور رومانی به تصویر زیر توجه فرمائید:

درباره کشور رومانی

شرایط تحصیل در رومانی

رومانی یک کشور چند جانبه است و برای همه سلایق جاذبه هایی دارد، از صومعه های چشمگیر گرفته تا مناظر دیدنی کامل با کوه های زیبا و شهرهای قرون وسطایی. رومانی همچنین کمترین هزینه های تحصیل و زندگی در اتحادیه اروپا را ارائه می دهد که این کشور را به مکانی مناسب برای تجربه تحصیل در خارج از اروپا با هزینه های کم تبدیل می کند. رومانی همچنین دارای سومین اینترنت سریع در جهان صحنه هنری رو به رشد و انتخاب متنوع برنامه های دانشگاهی از جمله برنامه های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، رومانیایی یا مجارستانی است.

 

سیستم تحصیلی رومانی

تحصیل در رومانی از سیستم بولونیا استفاده می کند، به این معنی که دارای سه دوره آکادمیک است:

  • مدرک کارشناسی 3 ساله
  • مدرک کارشناسی ارشد 2 ساله
  • دکترای 3 ساله

هرچند که البته بسته به برنامه تغییرات زیادی نیز وجود دارد. برای مثال مشاغل تحت نظارت اتحادیه اروپا مانند پزشکی و دندانپزشکی می توانند مدت زمان بیشتری داشته باشند. موسسات آموزش عالی رومانی توانایی تنظیم برنامه های تحصیلی خود را دارند، اما اکثریت آنها از هفته اول اکتبر شروع می کنند و به مدت 14 هفته در 1 ترم ادامه می دهند. امتحانات در پایان هر ترم است. رومانی در سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) شرکت می کند، به این معنی که شما می توانید به راحتی بین دانشگاه های رومانی و موسسات خارجی انتقال پیدا کنید.

بررسی ویزای تحصیلی رومانی

دانشجویانی که از کشورهایی در خارج از حوضه اروپا اقدام می کنند و کشورهایی جز آمریکا و کانادا هستند، پس از اینکه توسط یک موسسه یا دانشگاه در کشور رومانی پذیرفته شدند، باید درخواست ویزای دانشجویی کنند. پردازش این موارد ممکن است 2 ماه طول بکشد، بنابراین لحظه ای که پذیرفته شده اید و می دانید در رومانی تحصیل خواهید کرد، اقدام کنید. توجه داشته باشید که هنگام ورود به کشور رومانی در فرودگاه، به گذرنامه، کپی نامه پذیرش و حداقل 2000€ (یورو) پول نقد یا چک مسافرتی نیاز دارید که نشان می دهد بودجه کافی برای زندگی در این کشور دارید.

هزینه ویزای تحصیلی رومانی

شهریه برنامه های رومانیایی می تواند براساس برنامه، دانشگاه و ملیت دانشجو متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر از اتحادیه اروپا (EEA) و یا سوئیس نباشید، هزینه ها معمولاً متفاوت است. با این گفته، بیشترین هزینه ها بین 2000€ تا 5000€ (یورو) در سال است. دولت رومانی برخی از بورسیه ها را برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در رومانی ارائه می دهد. برای سایر فرصت های بورس تحصیلی حتماً از دانشگاه آینده خود استعلام بگیرید. در این خصوص بررسی موضوع هزینه تحصیل پزشکی در رومانی حائز اهمیت می باشد.

هزینه ویزای تحصیلی رومانی

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در رومانی

برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، ابتدا باید با دانشگاهی که علاقه مند به حضور در آن هستید تماس بگیرید و برای برنامه مورد نظر خود اقدام کنید. دانشگاه از شما می خواهد چندین فرم را تکمیل کنید، یکی از آنها فرم قبولی مقدماتی است که اطلاعات مختلفی مانند وضعیت اقامت، سابقه تحصیل و تسلط به زبان از شما می خواهد. پس از ارسال این اطلاعات به دانشگاه، پس از حدود 15 روز با تصمیم مقدماتی پاسخ خواهید داد. پس از آن ظرف مدت 30 الی 60 روز در مورد پذیرش شما تصمیم می گیرد. اگر آنها تصمیم به پذیرش شما بگیرند، نامه پذیرش دریافت خواهید کرد. در صورت عدم قبولی، وزارت آموزش و پرورش با توجه به ترجیحات دانشگاه دیگری را به شما پیشنهاد می دهد.

فرآیند ویزای دانشجویی رومانی

ویزای دانشجویی برای یک دوره 30 تا 90 روزه صادر می شود که طی آن دانشجو باید مراحل ثبت نام در دانشگاه را به پایان برساند و برای مجوز اقامت دانشجویی که 1 سال اعتبار دارد، درخواست دهد. زمانی که وزارت آموزش رومانی نامه پذیرش  را صادر کرد، می توانید برای فرآیند ویزای دانشجویی رومانی اقدام کنید. برای درخواست ویزای دانشجویی رومانی، باید فرم درخواست را پر کنید و آن را به همراه مدارک مورد نیاز به نزدیکترین سفارت/کنسولگری رومانی ارسال کنید.

دانشجویانی که برای تحصیل به رومانی آمده اند می توانند برای ویزای طولانی مدت درخواست دهند. آنها همچنین می توانند در صورت داشتن ویزای طولانی مدت و دریافت مجوز اقامت، برای تمدید درخواست دهند. درخواست مجوز اقامت و تمدید آن باید به اداره مهاجرت رومانیایی در وزارت امور اداری و کشور رومانی ارسال شود.

میزان دانشجویان خارجی در رومانی

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی رومانی

مدارک مورد نیاز به منظور اخذ ویزای تحصیلی از این کشور، مطابق زیر می باشد:

  • گذرنامه اصلی با 2 صفحه خالی
  • 2 عکس پاسپورت اخیر
  • نامه پذیرش از وزارت آموزش و پرورش رومانی
  • اثبات پرداخت شهریه به مدت یک سال
  • انتقال هزینه به حساب بانکی دانشگاه
  • اثبات کمک کافی برای کل مدت مشخص شده در ویزا (تقریباً 2500€ (یورو))
  • گواهی سوء پیشینه کیفری یا سند دیگری با همان ارزش قانونی
  • بیمه پزشکی برای کل مدت اعتبار ویزا
  • تأیید والدین یا والدین خوانده در رابطه با اقامت در قلمرو رومانی برای مقاصد تحصیلی

نحوه درخواست ویزای تحصیلی رومانی

اتباع خارجی که به دنبال دربافت ویزای تحصیلی رومانی هستند، باید ابتدا با نحوه درخواست ویزا آشنا شوند. برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی رومانی را با موفقیت دریافت کنید، باید با نحوه درخواست آن به خوبی آشنا شوید. نحوه درخواست ویزای تحصیلی رومانی به شرح زیر می باشد:

  • هنگام درخواست ویزای تحصیلی رومانی باید در کشور محل زندگی خود حضور داشته باشید. اگر با مجوز اقامت در کشور دیگری زندگی می کنید باید به مرجع مربوطه در آنجا درخواست دهید.
  • تمام مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی رومانی را به دست آورید.
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی آنلاین رومانی را با جزئیات کامل پر کنید.
  • کپی اسکن شده اسناد و مدارک را در سایت کنسولگری رومانی بارگذاری کنید.
  • درخواست خود را ارسال کنید.
  • برای رزرو وقت سفارت رومانی اقدام نمایید. می توانید با تماس با آنها این کار را انجام دهید.
  • با مدارک، تاییدیه درخواست و هزینه های به بخش کنسولی مراجعه فرمایید.

پس از تکمیل فرآیند درخواست ویزای تحصیلی رومانی باید منتظر پردازش ویزای خود باشید. به طور کلی زمان لازم برای رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی رومانی حدود 14 روز کاری پس از ارسال درخواست به سفارت می باشد. با این حال، بر اساس چندین عامل از جمله حجم درخواست در سفارت، سابقه سفر قبلی متقاضیان و صحت مدارک آنها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به این نکته نیز توجه فرمایید که ممکن است مدتی طول بکشد تا دعوت نامه شما تایید شود. در نهایت اینکه، پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی رومانی یکی از اصلی ترین مراحل دریافت ویزا می باشد. هزینه ویزای تحصیلی رومانی بسته به نرخ ارز خارجی متفاوت خواهد بود.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف اروپایی را مشاهده فرمایید:

هزینه درخواست ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف اروپایی

بررسی واجدین شرایط دریافت ویزای تحصیلی رومانی

اتباع خارجی برای اینکه واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی رومانی باشند، باید خصوصیاتی را دارا باشند. برای واجد شرایط شدن جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی باید موارد زیر را طی کنید:

  • متقاضیان باید گذرنامه با اعتبار حداقل 6 ماه از تاریخ ورود خود به کشور داشته باشند.
  • هدف اصلی متقاضیان از بازدید باید دنبال کردن نوعی تحصیل در رومانی باشد.
  • متقاضیان باید بودجه کافی برای حمایت از خود در طول تحصیل در رومانی داشته باشند.
  • باید هزینه های لازم را برای دوره پرداخت کرده باشند.
  • باید رفتار خوبی داشته باشند و سابقه کیفری در هیچ نقطه ای از جهان نداشته باشید.
  • متقاضیان باید به طور رسمی در یک برنامه آموزشی یا برنامه آکادمیک در رومانی پذیرفته شده باشند.

در این مقاله در مورد تحصیل در کشور رومانی و شرایط آن صحبت شد، در صورت وجود هرگونه ابهام، با مشاوران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در باب ویزای تحصیلی رومانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی به سوالات پرتکرار در باب ویزای تحصیلی رومانی می باشیم:

  • آیا اجازه کار دانشجویی با اخذ ویزای تحصیلی رومانی وجود دارد؟ بله، با توجه به مقطع تحصیلی متقاضی مجوز کار دانشجویی برای متقاضی در نظر گرفته خواهد شد.
  • مزایای دریافت ویزای تحصیلی رومانی چیست؟ اجازه کار ضمن تحصیل، اخذ اقامت پس از اتمام دوره تحصیلی، امکان اخذ ویزای همراه
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی شامل چه مواردی خواهد بود؟ گذرنامه، نامه اخذ پذیرش تحصیلی، تمکن مالی، رسید پرداخت هزینه های مربوطه، مدرک زبان، مدارک تحصیلی پیشین
  • آیا امکان تبدیل اخذ ویزای تحصیلی به ریزای کار رومانی وجود دارد؟ بله، در صورتی که متقاضی بتواند پیشنهادکاری قانونی از کارفرمای معتبر در این کشور دریافت نماید.
5/5 - (5 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی رومانی

  1. عرفانه گفت:

    سلام ممنونم که درباره ویزای تحصیلی رومانی انقدر خوب توضیح داده بودید. من خیلی سوال داشتم که اکثرش برطرف شده ولی چندتایی رو هنوز جوابشون رو نگرفتم. گفته بودید که برای ویزای تحصیلی باید هزینه تحصیل تو دانشگاه رو پرداخته باشیم برای این کار میشه بخشی از هزینه رو داد؟ و باقیش رو بعدا پرداخت کرد؟ یا کلا بورسیه گرفت؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص بورسیه که باید استاد راهنما داشته باشید. در خصوص پرداخت هزینه باید بگم که بایستی هزینه را یک جا به حساب دانشگاه در خصوص اخذ پذیرش نهایی پرداخت کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. مظفر گفت:

    سلام دوست عزیز ی سوال دارم. بنده دخترم 17 ساله هستند و هنر میخونه زیاد اهل آزمون دادن نیست برای کشور رومانی امکانش هست رشته هنر برای کارشناسی بدون آزمون براش اقدام کرد؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. در خصوص بررسی شرایط ویزای تحصیلی رومانی برای ایرانیان لطفا با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *