شرایط جمهوری چک

هزینه زندگی در چک

هزینه زندگی در چک

یکی از موارد قابل توجه درباره کشور چک هزینه زندگی در چک است که این هزینه نسبت به بسیاری از کشورها ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. مطمئنا بررسی هزینه زندگی چک برای افرادی که خواهان زندگی در این کشور یا خواهان انجام کار و یا سرمایه گذاری در این کشور هستند مسئله ای مهم است. چک امروز به عنوان یکی از کشورهای ارزان در منطقه مرکز اروپا شناخته می شود.

این کشور که عضو اتحادیه اروپا، و بسیاری از سازمان های بین المللی است مسیر و مکان مناسبی برای ورود با بازار بزرگ اتحادیه اروپا و زندگی و کار در قاره اروپا است. این کشور همچنین یکی از زیباترین شهرهای قاره اروپا را در خود جای داده است و زندگی در آن بسیار لذت بخش است. جهت بررسی بیشتر هزینه ها همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را منتشر نموده اند.

اینفوگرافی هزینه زندگی در چک

هزینه زندگی در جمهوری چک

هزینه های زندگی در جمهوری چک مقرون به صرفه است. متوسط هزینه های زندگی دانشجویان از 350$ الی 750$ (دلار) در ماه از جمله وعده های غذایی، محل اقامت، حمل و نقل عمومی و فرهنگ است. البته قیمت ها ممکن است بسته به مکان، انتخاب محل اقامت، سبک زندگی و عادت های شما متفاوت باشد. بر فرض مثال کسی که بیشتر از فرم زندگی دانشجویی خرج زندگی خود می کند، می تواند هزینه های زندگی این فرد در ماه بیشتر از 1000$ (دلار) نیز باشد و حتی بیشتر از این هم امکان پذیر است.

توزیع هزنیه های زندگی در چک در نمودار زیر شرح داده شده است:

توزیع هزنیه های زندگی در چک

شاخص زندگی در چک

هزینه زندگی در جمهوری چک 915$ (دلار) است که 1.24 برابر متوسط جهانی است. جمهوری چک از نظر هزینه های زندگی در بین 197 کشور، در رتبه 73 و همچنین رتبه 28 را در بین کشورهایی که بهترین رفاه اجتماعی را دارند به دست آورده است. متوسط حقوق پس از مالیات در جمهوری چک 1081$ (دلار) است که برای تأمین هزینه های زندگی 1.2 ماه کافی است. در مقاله هزینه زندگی در جمهوری چک می توانید اطلاعات جامعی در این خصوص به دست آورید.

اگر بخواهیم خلاصه ای از هزینه های زندگی در کشور چک را با کشور ایران داشته باشیم به این آمار دست خواهیم یافت که هزینه های تخمینی ماهیانه یک خانواده چهار نفره مبلغی بالغ بر 2174$ (دلار) بدون اجاره خانه است. هزینه های ماهانه یک نفر مجرد 653$ (دلار) بدون اجاره برآورد می شود. شاخص هزینه زندگی در پراگ 22.26% بیشتر از تهران است و اجاره خانه در پراگ به طور متوسط 2.81% بیشتر از تهران است.

در جدول زیر مقایسه ای از میانگین هزینه زندگی چک با دیگر کشور های اروپایی را برای شما نشان داده ایم:

میانگین هزینه زندگی چک

هزینه اقامت چک در شهر پراگ

پراگ یک شهر شگفت انگیز است و زیبا، پر جنب و جوش و تاریخی می باشد. پایتخت جمهوری چک شخصیت خاصی دارد. دلایل زیادی وجود دارد که ما می توانیم فکر کنیم که چرا شما باید به پراگ بروید، اما امروز ما اینجا هستیم تا در مورد هزینه ها صحبت کنیم. واقع بینانه، هزینه زندگی در پراگ، بسیار پایین تر از سایر پایتخت های اروپا است. این گزینه مناسب برای افرادی است که می خواهند به خارج از کشور مهاجرت کنند.

بنابراین ما برای شما در جدول زیر تجزیه و تحلیلی از هزینه برخی اقلام مورد نیاز در شهر پراگ چک انجام داده ایم:

نوع هزینهمیانگین هزینه به یوروبازه های هزینه به یورو
رستوران ارزان قیمت یک وعده8€5€ تا 12€
رستوران معمولی، 3 وعده برای 2 نفر40€22€ تا 60€
مک دونالد7€6€ تا 10€
شیر معمولی یک لیتری0.89€0.6€ تا 1.2€
قرص نان سفید1.21€0.8€ تا 2.1€
یک کیلوگرم برنج1.86€1€ تا 2.88€
بلیط یک طرفه اتوبوس1€0.8€ تا 1.65€
بلیط ماهانه اتوبوس20€12€ تا 25€
تعرفه عادی تاکسی1.65€1.23€ تا 3.7€
باشگاه تناسب اندام40€20€ تا 60€
سینما اکران بین المللی یک صندلی8.23€6.17€ تا 10.29€
قیمت هر متر خرید در مرکز شهر4571€2500€ تا 8200€
قیمت هر متر خرید در حومه شهر3571€2057€ تا 5556€

زندگی در چک

جمهوری چک کشور در مرکز اروپا و محصور در خشکی در میان کشورهای لهستان، اتریش، آلمان و اسلواکی است. پراگ پایتخت جمهوری چک است و از نظر تاریخی، پراگ پایتخت امپراتوری روم مقدس، شهری مهم در اتریش، مجارستان و پایتخت چک اسلواکی بوده است. این شهر اکنون یکی از پر بازدیدترین شهرها در اروپا تبدیل شده است. این کشور که زمانی با چک اسلواکی یکی بوده امروز جدا شده و به جمهوری چک تبدیل شده است. واحد پول این کشور کرون چک می باشد که با نام اختصاری CZK شناخته می شود و نماد آن CZK می باشد. در حال حاضر در ماه ژانویه سال 2023، 1 کرون چک CZK معادل با 0.043$ (دلار آمریکا) می باشد.

جمهوری چک شاید یکی از کشورهایی است که نادیده گرفته می شود اما به آرامی هر ساله محبوب تر می شود. از شهرهای شلوغ و پر جنب و جوش پراگ و برنو گرفته تا محل هایی ساکت تر و آرام تر از شهرهایی مانند پلزن و استراوا، جمهوری چک پایانی برای کشف ندارد. میزان درآمد مردم در چک نیز مطلوب می باشد. میانگین درآمد در چک ذیلا بررسی شده است:

میانگین درآمد در چک

هزینه های اقامت در خوابگاه های چک

شما می توانید اتاق خود را را رزرو کنید یا اطلاعات بیشتری را با هماهنگی برنامه دانشگاه شما در اختیار شما قرار می دهد. قیمت ها متفاوت است اما متوسط ​​هزینه ماهانه در اتاق با هم اتاقی ها (به طور تقریبی 2 نفر در یک اتاق زندگی می کنند) حدود 120€ (یورو) در ماه است. قیمت ها شامل تختخواب و ملافه، دسترسی به یک آشپزخانه یا آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترک و سرویس های سرویس می باشد. زندگی در خوابگاه برای شناخت دیگران و به اشتراک گذاشتن تجربه شما بسیار مناسب است، زیرا دانشجویان در زمینه های مختلف ملاقات دیگر انجام می شوند.

به صورت کلی جمهوری چک از 60% کشورهای جهان ارزان تر است و 47% از کشورهای شرق اروپا نیز ارزان تر می باشد. در نمودار زیر می توانید میزان مشارکت هزینه ها را در جمهوری چک ببینید:

میزان مشارکت هزینه ها را در جمهوری چک

خورد و خوراک از هزینه های زندگی در چک

همانطور که مشاهده کردی عمده هزینه زندگی در جمهوری چک را که حدود 30% است صرف هزینه خورد و خوراک می شود. در جدول زیر می توانید هزینه برخی از اقلام مصرفی را در سال 2023 مشاهده کنید.

آیتمهزینه
1 لیتر شیر پرچربCZK21
1 قرص نانCZK29
1 کیلوگرم برنجCZK45
1 کیلوگرم سیبCZK35
1 کیلوگرم سیب زمینیCZK20
1 کیلوگرم گوجهCZK64.4
1 کیلوگرم پیازCZK19.3
1 بطری 1.5 لیتری آبCZK13.4
1 شانه تخم مرغCZK47
1 کیلوگرم گوشت مرغCZK168
1 کیلوگرم موزCZK32.3
1 کیلوگرم پرتقالCZK41.5

هزینه زندگی و اقامت در جمهوری چک

خوشبختانه، هزینه اقامت جمهوری چک بسیار پایین تر از سایر کشورهای اروپایی است و این گزینه ای مناسب برای افرادی است که به دنبال مهاجرت به خارج از کشور هستند. البته باید به شما هشدار دهیم که هزینه اجاره در چک به خصوص در پراگ طی 3-4 سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت. اگر به دنبال مکانی ارزان تر هستید، می توانید نکاهی به بیرون از مراکز شهرها داشته باشید. به طور کلی، یافتن یک خانه یا آپارتمان یک خوابه در مناطق گران چک کمتر از CZK10000 الی CZK12000 (کرون چک) در هر ماه غیرممکن است.

در حال حاضر هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان یک تخته در مرکز شهری در کشور چک در بازه CZK9000 الی CZK25000 (کرون چک) است. در حالتی که این بازه برای یک آپارتمان 3 خواب در مرکز شهر در بازه CZK15000 الی CZK45000 (کرون چک) می باشد. در جدول زیر هزینه میانگین اجاره و خرید آپارتمان در جمهوری چک آورده شده است:

آیتمهزینه میانگین
کرایه ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهرCZK15948
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهرCZK12693
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در خارج شهرCZK25878
کرایه ماهیانه آپارتمان 3 تخته در خارج شهرCZK20250
خرید خانه هر متر مربع در مرکز شهرCZK111063
خرید خانه هر متر مربع در خارج شهرCZK86767

هزینه زندگی در چک و حمل و نقل

خوشبختانه هزینه حمل و نقل در جمهوری چک یکی از ارزان ترین ها در قاره اروپا است. با این حال حدود 11.5% از میزان هزینه زندگی در چک صرف حمل و نقل می شود. می توانید انواع مختلفی از بلیط ها را بصورت ساعتی، روزانه، ماهانه و سالانه انتخاب کنید. اگر می دانید که حداقل یک سال اقامت چک را خواهید داشت توصیه می کنیم بلیط های سالانه بخرید زیرا ارزان تر خواهند بود. در جدول زیر میزان هزینه حمل و نقل در چک را مشاهده می کنید:

آیتمهزینه میانگین
حمل و نقل ماهیانهCZK500
یک لیتر بنزینCZK45
تعرفه تاکسیCZK40
تعرفه یک کیلومتر تاکسیCZK28
یک بلیت تک سفره حمل و نقل عمومیCZK25
خرید ماشین تویوتا کورولا سدانCZK545245

هزینه زندگی در پراگ چک

شهر پراگ چک که پایتخت جمهوری چک است گران ترین شهر این کشور برای زندگی است. این شهر همچنین توریستی ترین شهر چک است و هر سال میزبان هزاران گردشگر و بازدید کننده است. مهاجرین دانشجوی نیز برای تحصیل در چک غالبا به این شهر مهاجرت می کنند. پس از شهر پراگ، شهرهای برنو و استراوا از گران ترین ها می باشد. هزینه اقامت در این شهر برای یک نفر ماهیانه حدود CZK35000 (کرون چک) تخمین زده شده است. در حالی که این هزینه برای زندگی یک خانواده 4 نفره در شهر پراگ حدود CZK68000 (کرون چک) اعلام شده است. بررسی هزینه های زندگی در شهر های مختلف چک به متقاضیان امکان بررسی به صرفه بودن مهاجرت را می دهد.

در لیست زیر میزان هزینه برخی از اقلام مصرفی در شهر پراگ را ملاحظه می کنید:

  • هزینه 3 وعده غذایی در یک رستوران میان رده در پراگ برای 2 نفر: CZK750 (کرون چک)
  • هزینه 1 لیتر شیر در شهر پراگ: CZK82 (کرون چک)
  • هزینه 1 شانه تخم مرغ: CZK15 (کرون چک)
  • هزینه 1 کیلوگرم برنج: CZK41 (کرون چک)
  • هزینه 1 کیلوگرم سیب زمینی: CZK41 (کرون چک)
  • هزینه 1 کیلوگرم گوجه: CZK50 (کرون چک)
  • هزینه 1 کیلوگرم گوشت مرغ: CZK89 (کرون چک)
  • هزینه اجاره ماهانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر پراگ: CZK20167 (کرون چک)
  • هزینه اجاره ماهانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر پراگ: CZK34737 (کرون چک)
  • هزینه حمل و نقل ماهیانه در شهر پراگ: CZK550 (کرون چک)
  • هزینه 1 لیتر بنزین در پراگ: CZK27 (کرون چک)

هزینه زندگی در چک و مالیات

هزینه زندگی در چک و مالیات

دو روش برای پرداخت مالیات در چک وجود دارد. شما می توانید از قانون 40 به 60 استفاده کنید یا می توانید از میزان کل درآمد خود مالیات بگیرید. نحوه انجام این کار روی ویزای شما تأثیر می گذارد، بنابراین قبل از اقدام، حتما روش خود را هم با حسابدار و هم با مشاور بررسی کنید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات کامل و یا کمک در تکمیل اظهارنامه مالیاتی، با یک حسابدار حرفه ای مشورت کنید. قانون 60 به 40 بیان می کند که افراد دارای مجوز تجاری می توانند به طور خودکار %60 از درآمد خود را به عنوان هزینه کسر کنند و فقط 40% باقیمانده از آن ها را مالیات بدهند. این بدان معناست که پیش پرداخت مالیات بر درآمد، مالیات اجتماعی و بیمه درمانی شما بر اساس 40% درآمد شما محاسبه می شود. لذا برای پرداخت مالیات در این کشور دو روش به متقاضیان ارائه می گردد.

مالیا یکی از مهمترین درآمد های دولت ها می باشد. جمهوری چک نیز بخشی از امور خود را به پشتوانه مالیات مردم اداره می کند. لذا مالیات در این کشور نیز دارای اهمیت بالایی می باشد. متقاضیان می توانند با بررسی میزان مالیات در این کشور و تطبیق آن با درآمد، مقرون به صرفه بودن مهاجرت را نیز بررسی کنند.

هزینه زندگی در چک و مدیریت آن

هزینه های زندگی در چک هرگز به 0 نمی رسند. اما می توان آن ها را مدیریت و کاهش داد. متقاضیان می توانند برای این مسئله از تکنیک های مختلفی استفاده کنند. کاهش هینه ها کمی تواند مهاجرت به این کشور را مقرون به صرفه تر نماید. همچنین از بروز مشکلات مالی برای متقاضیان مهاجرت نیز جلوگیری می شود. از این رو مدیریت هزینه برای بسیاری از دانشجویان حائز اهمیت می باشد. برخی از روش های کاهش هزینه زندگی در چک عبارتند از:

روش های کاهش هزینه زندگی در چک

هزینه زندگی در چک و مقایسه آن

هزینه زندگی در چک نسبت به دیگر کشورهای هم رده پایین تر است. این کشور همواره در تلاش است تا رفاه شهروندان خود را به خوبی افزایش دهد. از این رو متقاضیان نیز از رفاه ایجاد شده در این کشور بهره مند خواهند شد. مهاجرت به چک مستلزم بررسی هزینه زندگی در آن و مقایسه مقرون به صرفه بودن مهاجرت می باشد. هزینه زندگی در چک به نسبت از کشورهای فرانسه، انگلستان و ایتالیا پایین تر می باشد.

هزینه زندگی در چک برای دانشجویان بین المللی

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، هزینه زندگی در جمهوری چک به ویژه برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه است. به طور کلی بسیاری از دانشجویان مطمئن هستند که هزینه های زندگی در چک بسیار گرانتر از زندگی در کشورهای آنها است، اما این موضوع یک افسانه ای بیش نیست. زیرا سیستمی از مزایای زندگی دانشجویی در جمهوری چک وجود دارد که در اغلب کشورهای اروپایی وجود ندارد. به طور مثال دانشجویان بین المللی با داشتن کارت دانشجویی معتبر می توانند از بسیاری از تخفیفات گوناگون دانشجویی در این کشور بهره مند شوند. این سیستم تخفیف دانشجویی در جمهوری چک، تخفیف برای سفر به موزه و سینما، تخفیف برای حمل و نقل در داخل و خارج جمهوری چک ارائه می شود. اما به این نکته مهم نیز توجه فرمایید که هزینه زندگی در جمهوری چک، به سبک زندگی دانشجویان در این کشور ارتباط مستقیم دارد.

از اصلی ترین هزینه های زندگی در چک برای دانشجویان بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع هزینه های زندگی در چک برای دانشجویانتوضیحات
حمل و نقل دانشجویانهزینه بلیط سفر در پراگ، برای دانشجویان CZK450 (کرون چک) به صورت ماهانه می باشد. که این هزینه با ارائه کارت دانشجویی معتبر در این کشور به CZK120 (کرون چک) کاهش می یابد.
اقامت دانشجویی در چکهزینه اقامت دانشجویان در خوابگاه دانشجویی در جمهوری چک CZK290 (کرون چک) می باشد. همچنین هزینه اجاره یک آپارتمان یک اتاقه نیز در مرکز پراگ CZK12000 (کرون چک) می باشد.
غذامقرون به صرفه ترین مقدار پولی که با ارائه کارت دانشجویی در جمهوری چک می پردازید CZK2500 تا CZK5500 (کرون چک) در ماه می باشد.
مراقبت های بهداشتیاغلب مراقبت های بهداشتی در جمهوری چک برای دانشجویان رایگان است.

در نمودار زیر می توانید تفکیک هزینه های زندگی در چک برای دانشجویان بین المللی را مشاهده فرمایید:

تفکیک هزینه های زندگی در چک برای دانشجویان بین المللی

بررسی متوسط دستمزد جهت پوشش هزینه زندگی در چک

در این بخش از مقاله قصد داریم تا متوسط و حداقل دستمزد افراد را برای پوشش هزینه زندگی در چک را بررسی کنیم. به طور کلی تا پایان سال 2022 حداقل دستمزد در جمهوری چک بدون تغییر باقی ماند و به CZK15500 (کرون چک) در ماه رسید. معمولا این میزان دستمزد در چک می تواند هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره را در این کشور پوشش دهد. تمامی مردم این کشور معمولا حقوق خود را به کرون چک دریافت می کنند، که ارز رسمی این کشور می باشد. البته لازم به ذکر است که حداقل دستمزد کشوری در جمهوری چک نسبت به سال قبل 15% افزایش یافته است. جالب است بدانید که جمهوری چک در بین 100 کشور با کنریت حداقل دستمزد در رتبه 31 قرار دارد.

هزینه مراقبت های بهداشتی در چک

به عنوان یک مقیم در جمهوری چک، از شما خواسته می شود وارد سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی چک شوید، به این معنی که پیش پرداخت های ماهانه را نیز مستقیما به شرکت بیمه پرداخت خواهید کرد. اینها همچنین بر اساس میزان درآمد گزارش شده در زمان مالیات تعیین می شود، اما وقتی برای اولین بار مهاجرت به جمهوری چک را انجام می دهید با حداقل مقدار شروع می کنید که هر سال نیز کمی افزایش می یابد. برای سال 2023، این مبلغ CZK2532 (کرون چک) در هر ماه است. چنانچه خواستار مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی هستید می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و از مشاوره و راهنمایی آنها بهره مند گردید.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در جمهوری چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در جمهوری چک می باشیم:

  • هزینه ها در کشور چک بطور کلی به چه میزان است؟ کشور چک به عنوان یکی از کشورهای عضور اتحادیه اروپا می باشد. هزینه ها به طور کلی در این کشور نسبت به کشور های دیگر در حوضه اروپا بسیار مقرون به صرفه است. البته هزینه های زندگی به طور کلی شهر به شهر متفاوت خواهد بود.
  • مسکن در این کشور چه هزینه ای در بر دارد؟ بازار مسکن در این کشور به دلیل نوسانات بازار دستخوش تغییر بوده ولی بطور کلی برای هزینه اجاره ملک در این کشور، حداقل هزینه 272€ (یورو) لازم است.
  • هزینه های خود و خوراک در کشور چک به چه شکل است؟ کشور چک از نظر هزینه های کلی زندگی از سایر کشورهای اروپایی، از هزینه های پایین تری برخوردار است. بطور مثال برای هزینه خورد و خوراک، می توان مبلغ 400€ (یورو) در نظر گرفت.
  • هزینه های جانبی در کشور چک به چه میزان است؟ هزینه های عمومی شامل هزینه هایی از جمله هزینه موبایل، هزینه برق و آب، هزینه اینترنت و پوشاک می شود و تمام این هزینه ها در ماه شاید 300€ (یورو) بیشتر نباشد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “هزینه زندگی در چک

  1. سوگل گفت:

    سلام وقت بخیر من برای تحصیل در چک میخوام اقدام کنم اما میخواستم بدونم که هزینه زندگی در چک به چه شکل هست و اینکه هزینه زندگی در چک برای دانشجویان نسبتا زیاده یا معقوله؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. هزینه زندگی در چک برای زندگی دانشجویی ایده آل است. در خصوص مشاوره برای تحصیل در چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *