مهاجرت سرمایه گذاری در جمهوری چک

سرمایه گذاری در چک

سرمایه گذاری در چک

جمهوری چک یکی از کشورهای با پتانسیل بالا برای سرمایه گذاری است و بسیاری از افراد خارجی از طریق سرمایه گذاری در چک هم به سود خوبی می رسند. استفاده از روش سرمایه گذاری در چک برای اخذ اقامت روش سرمایه گذاری شما را محدود می کند. با این حال روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد. جمهوری چک یک دموکراسی پارلمانی کاملا پیشرو و یکی از پیشرفته ترین کشورها در میان کشورهای CEE است. سیاست اقتصادی آن سازگار و قابل پیش بینی است. یک فضای سرمایه گذاری آزاد عنصر اساسی در اقتصاد جمهوری چک است.

جمهوری چک از سال 1990 میزان زیادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را به خود جلب کرده است و این امر را از نظر سرانه مستقیم خارج از کشور را به موفق ترین کشور CEE تبدیل می کند. رتبه بندی میزان سرمایه گذاری کشور از آژانس های بین المللی رتبه بندی و عضویت زودهنگام آن در OECD گواهی بر اصول اقتصادی مثبت جمهوری چک دارد. در ادامه این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دقیق تر سرمایه گذاری در چک را بررسی کرده اند.

اینفوگرافی سرمایه گذاری در جمهوری چک

آشنایی با چک

جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور توسط برخی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا مانند لهستان، آلمان، اتریش و اسلواکی احاطه شده است. چک در سال 2004 عضو اتحادیه اروپا شد. این کشور دستخوش اصلاحات اساسی اقتصادی شده است و بخش اعظم آن از جمله بخش ارتباط از راه دور و بانکی را به بخش خصوصی اختصاص داده است. این کشور دارای اقتصاد توسعه یافته ای است و یکی از پایدارترین کشورها است که رشد تولید ناخالص داخلی متوسط سالانه بیش از 2% در 3 سال گذشته را ثبت می کند. جمهوری چک را می توان به عنوان یکی از کشور های موفق در اقتصاد عنوان کرد. چرا که حفظ پایداری اقتصاد، کار دشواری می باشد. این کشور اروپایی دارای نظام آموزشی مطلوبی می باشد. ویژگی های کلی جمهوری چک عبارتند از:

ویژگی های کلی جمهوری چک

این کشور یکی از موفق ترین کشورها در اتحادیه اروپا از نظر جذب سرمایه گذار خارجی است. این امر عمدتا به دلیل ترکیب کاملی از منابع طبیعی فراوان و یک زیرساخت کارآمد است. جمهوری چک دارای ذخایر خوبی از کک، چوب، زغال سنگ، اورانیوم و منیزیم است. این کشور همچنین به لطف شبکه راه آهن قابل توجهی که دارد تقریبا با تمام مراکز مهم اروپا ارتباط مستقیمی دارد. جدا از این ها، سیستم آموزش و پرورش کشور با اقتصاد رقابتی همگام است و از این رو کشور قادر به تولید نیروی کار بسیار ماهر و رقابتی است.

اقتصاد جمهوری چک

مطابق گزارش جهانی رقابت سال 2019 که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، جمهوری چک از نظر رقابت پذیری در بین 141 اقتصاد جهان رتبه 32 را دارد. جمهوری چک عضو آژانس ضمانت سرمایه گذاری چند جانبه (MIGA)، یک سازمان بین المللی برای حمایت از سرمایه گذاری ها است که بخشی از گروه بانک جهانی صندوق بین المللی پول است. این کشور معاهدات دو جانبه ای را امضا کرده است که از سرمایه گذاری های خارجی حمایت می کند.

کشورها برای جلوگیری از مالیات مضاعف توافق نامه هایی منعقد کرده اند، این کشورها عبارتند از:

  • ایالات متحده
  • آلمان
  • انگلیس
  • فرانسه
  • اتریش
  • سوئیس
  • ایتالیا
  • بلژیک
  • لوکزامبورگ
  • هلند
  • فنلاند
  • نروژ
  • دانمارک
  • چین

مقررات اتحادیه اروپا برای آماده سازی برای ورود به اتحادیه اروپا تصویب شده است. کلیه نقل و انتقالات بین المللی (به عنوان مثال سود و حق امتیاز) مربوط به یک سرمایه گذاری می تواند آزادانه و بدون تأخیر انجام شود. اشخاص حقوقی خارجی از اتحادیه اروپا و سایر کشورها ممکن است املاک و مستغلات را در جمهوری چک بدون هیچ محدودیتی و تحت همان شرایطی که اشخاص حقوقی چک خریداری می کنند، بدست آورند. از این رو، اصل قانونی محدودیت های مربوط به ثبت شرکت در جمهوری چک یا ایجاد شعبه در جمهوری چک و حق انجام تجارت در جمهوری چک برداشته شده است.

بررسی سرمایه گذاری در چک

جمهوری چک اولین کشوری در اروپای مرکزی و شرقی بود که در OECD پذیرفته شد. این کشور عضو ناتو است و در سازمان های بین المللی دیگری چون WTO ،IMF ،EBRD و سازمان جهانی دیگر عضویت دارد. عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و منطقه شنگن فرصت سرمایه گذاری بدون محدودیت در کل این مناطق را به سرمایه گذاران می دهد. این کشور در سال های اخیر اقتصاد پایداری داشته و نرخ بیکاری رو به کاهش بوده است. جهت مهاجرت به چک ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

از زمان انقلاب مخملی در سال 1989، جمهوری چک به مقصدی بسیار محبوب تبدیل شده است. ده ها هزار نفر از خارجی ها اقامت جمهوری چک را بدست آوردند و استانداردهای بالای زندگی و هزینه های پایین زندگی لذت می برند. اگرچه در اکثر جهات زندگی در جمهوری چک به سرعت به استانداردهای زندگی غربی نزدیک شده است اما هزینه زندگی همچنان قابل ملاحظه ای پایین تر از اروپای غربی است. پراگ و بسیاری از شهرهای دیگر جمهوری چک به دلیل میراث معماری، موزه ها، تئاترها، سینماها، گالری ها و باغ های تاریخی هستند.

الزامات سرمای گذاری در کشور چک

سرمایه گذاری در چک می تواند شامل بسیاری از الزامات باشد. برخی از این الزامات را موانع حقوقی و برخی دیگر را قئوانین عمومی و معمولی تشکیل می دهند. از این رو مطاعه الزامات برای سرمایه گذاران و یا نمایندگان آنان الزامی می باشد. این الزامات می توانند شامل مواردی باشند که ذیلا عنوان می شوند.

  • حداقل میزان سرمایه گذاری
  • امکانات در دسترس سرمایه گذار
  • ابزارهای مالی
  • مدت سرمایه گذاری
  • حداکثر میزان سرمایه گذاری

بررسی الزامات و قوانین سرمایه گذاری در این کشور به متقاضیان در تامین امنیت سرمایه و سود یاری می رساند. متقاضیان می توانند به پشتوانه تخصص متخصصان و یا مطالعه بررسی های لازم را انجام دهند. توصیه می شود متقاضیان از طریق متخصصان اقدام کنند. چرا که تخصص و تجربه برای سرمایه گذاری در چک می تواند کمک شایانی به متقاضیان کند.

مزایای سرمایه گذاری در چک

در لیست زیر می توانید مزایای سرمایه گذاری در چک را در یک نگاه مشاهده کنید:

  • محیط سرمایه گذاری ایمن
  • نیروی کار ماهر و فرهیخته
  • هزینه های مطلوب کار و ثبات قیمت
  • موقعیت مرکزی در اروپا
  • زیرساخت های متراکم و با کیفیت بالا
  • سیستم شفاف مشوق های سرمایه گذاری
  • تمرکز جدی روی تحقیق و توسعه
  • سیستم اجتماعی و سیاسی پایدار
  • عضویت در اتحادیه اروپا
  • ذهنیت، فرهنگ و نگرش هایی مشابه نگرش کشورهای غربی
  • کیفیت بالای و هزینه زندگی درچک

محدودیت ها و مشکلات سرمایه گذاری در چک

متقاضیان میتوانند از مزایای متعددی برای سرمایه گذاری در چک برای سال 2023 بهره مند شوند. اما برای بهره مندی از این مزایا بایستی محدودیت هایی را نیز بپذیرند. متقاضیان قادر اند تا با استفاده از سرمایه گذاری در این کشور برای آینده ای مطلوب در چک برنامه ریزی نمایند. شایان ذکر است که متقاضیان علاوه بر رشد سرمایه خود، می توانند از مزایای دیگر سرمایه گذاری در این کشور بهره مند شوند. برخی از محدودیت های رایج سرمایه گذاری در چک عبارتند از:

محدودیت های رایج سرمایه گذاری در چک

سرمایه گذاری مستقیم در چک

جمهوری چک از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از موفق ترین کشورهای CEE است. براساس اعلام بانک ملی چک، از سال 1993 مبلغی بیش از 130 میلیارد یورو از خارج از کشور به ثبت رسیده است. معرفی مشوق های سرمایه گذاری در سال 1998، جریان گسترده ای از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را به پروژه های گرینفیلد تحریک کرد. اصلاحات در قانونگذاری مشوق های سرمایه گذاری باعث جذب بیشتر سرمایه گذاری های جدید به کشور شده است. طبق اعلام موسسه مطالعات اقتصادی بین المللی وین، جمهوری چک به طور مداوم میزان بالایی از سرمایه های مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده است، که این نشان دهنده جذابیت شدید این کشور برای سرمایه گذاران خارجی است.

جمهوری چک به عنوان یک کشور میزبان بالغ برای FDI با تورم پایین، نرخ بهره متوسط​​، ارز نسبتا پایدار و نرخ رشد اقتصادی مناسب شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. ساختار ورود مستقیم FDI به جمهوری چک در حال تغییر اساسی بوده و انتظار می رود این روند در سال های آینده تقویت شود. جمهوری چک در حال معرفی یک نوع اقتصادی جدید و بسیار با ارزش است، زیرا سرمایه گذاری در تحقیقات و توسعه و پشتیبانی از مشاغل در این کشور نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های تولیدی در سال های اخیر پیشی گرفته است.

 

روش سرمایه گذاری در چک و اخذ اقامت

لازم است به یاد داشته باشید که تمامی روش های سرمایه گذاری در چک منجر به اخذ اقامت جمهوری چک نمی شود لذا باید روش مورد نظر را با توجه به هدف خود انتخاب کنید. از آنجایی که جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است دارندگان بلوکارت و یا اقامت دائم چک نیازی به بررسی این موضوع ندارند. در جدول زیر می توانید به طور خلاصه روش های سرمایه گذاری در چک را ببینید:

روش سرمایه گذاری در چکامکان اقامت
ثبت شرکت در چکدارد
خرید املاک و مستغلاتندارد
خرید اوراق قرضهندارد
سهام داری در شرکتدارد
سرمایه گذاری مستقیمدارد

ویزای طلائی سرمایه گذاری در چک

ویزای طلائی سرمایه گذاری در چک

همانطور که اشاره کردیم روش های مختلفی برای اخذ اقامت چک از طریق سرمایه گذاری وجود دارد. این روش یکی از این روش های استفاده از روش مستقیم و ویزای طلائی سرمایه گذاری است. شرایط سرمایه گذاری در این روش به شرح زیر است:

  • فرد باید حداقل 75 میلیون ZCK (کرون چک) معادل 2850000€ (یورو) سرمایه گذاری کنند.
  • فرد باید موجب اشتغال 20 فرد عضو اتحادیه اروپا شود.
  • فرد دارای پلن و برنامه تجاری مدون باشد.

منظور از برنامه تجاری مدون اثر مثبت طرح بر اقتصاد و کیفیت زندگی مردم چک باشد. همچنین حداکثر 60% درصد سرمایه گذاری می توانند در حوزه های IT، فناوری، املاک و مستغلات و تولید باشد. حداکثر محدودیتی که می توان در املاک و مستغلات یا املاک غیر منقول سرمایه گذاری کرد 1.8 میلیون یورو است. پس از ارائه درخواست این نوع ویزا و اثبات مستندات مقامات ظرف 1 ماه نتیجه را اعلام می کنند. در صورت موفقیت به فرد ویزای 2 ساله ارائه می شود که قابلیت تمدید دارد. فرد می تواند از همان ابتدا برای مهاجرت اعضای خانواده خود نیز اقدام کند. اعضای خانواده در اینصورت اجازه کار در چک را خواهند داشت. در موارد پیچیده مدت زمان صدور ممکن است 2 ماه به طول بی انجامد.

دلایل سرمایه گذاری در چک

یکی از جذابیت های اصلی اقتصاد چک، کارگران ماهر و فرهیخته آن است که با کسری از هزینه افراد در اقتصادهای غربی در دسترس هستند. علاوه بر این، جذابیت این کشور ریشه در زیرساخت های خوب و با کیفیت آن و همچنین نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی آن با اروپای غربی دارد. گرچه هزینه کار این کشور از برخی کشورهای آسیایی بیشتر است، اما عوامل فوق از جنبه های منفی بالاتر است و جمهوری چک را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل می کند.

در مقابل، FDI تأثیر مثبتی بر بازار محلی و مشاغل محلی دارد، که بعنوان تامین کننده و پیمانکار خدمات و محصولات برای سرمایه گذاران خارجی فعالیت می کنند. اختلاف دستمزدها در مناطق چک تقریبا کم است. به طور کلی کارمندان در پراگ 20% بیش از سایر مناطق حقوق می گیرند.

مشوق های سرمایه گذاری در چک

دولت جمهوری چک با همکاری ارگان های مختلف اقتصادی در این کشور، مشوق های گوناگونی را جهت سرمایه گذاری در چک به اتباع خارجی ارائه می دهند. به طور کلی جمهوری چک انواع مشوق های سرمایه گذاری را به سرمایه گذاران بین المللی از سراسر جهان ارائه می دهد. البته لازم به ذکر است که رایج ترین مشوق سرمایه گذاری که در سالهای اخیر به متقاضیان اعطا شد، مشوق های سرمایه گذاری در صنعت تولید بوده است. اما طیف پروژه های واجد شرایط اکنون شامل خدمات پشتیبانی کسب و کار در جمهوری چک است. که مراکز خدمات مشترک، مراکز توسعه نرم افزار، مراکز تعمیرات با فناوری پیشرفته و مراکز داده را پوشش می دهد. همچنین از آنجایی که، مشوق ها به عنوان کمک های دولتی در نظر گرفته می شوند، آنها در انطباق کامل با مقررات کمک های دولتی اتحادیه اروپا اعطا می شوند.

همانطور که اشاره شد، مشوق های گوناگونی توسط دولت جمهوری چک به سرمایه گذاران بین المللی جهت سرمایه گذاری در این کشور اعطا می شود. در نهایت اینکه مشوق ها در جمهوری چک، تحت قانون مشوق های سرمایه گذاری ارائه می شوند که عبارت اند از:

انواع مشوق های سرمایه گذاری در چکتوضیحات
مشوق مالیاتیمعافیت مالیات بر درآمد تا 10 سال برای شرکت جدیدی که برای یک پروژه سرمایه گذاری در جمهوری چک تاسیس شده است. همچنین ارائه تخفیف مالیاتی تا 10 سال برای سرکت موجودی که پروژه سرمایه گذاری در چک را توسعه می دهد.
کمک های نقدیارائه کمک های نقدی برای حداکثر30% سرمایه گذاری در پروژه های استراتژیک خاص در جمهوری چک
ارائه یارانه اشتغالیارانه اشتغال در جمهوری چک، در قالب کمک های بلاعوضی برای ایجاد شغل و آموزش با توجه به مراکز فناوری در این کشور اعطا می شود.

صنایع عمده جهت سرمایه گذاری در چک

طی سالهای اخیر، برخی از صنایع عمده در جمهوری چک، مورد استقبال اتباع خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در چک هستند قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با صنایع عمده جهت سرمایه گذاری در چک به جدول زیر مراجعه فرمایید:

انواع مختلف صنایعتوضیحات
صنعت تولیدطبق آمار به دست آمده، صنعت تولید یکی از مهمترین صنایع اقتصاد جمهوری چک است.
صنعت خدماتصنعت خدمات طی سالهای اخیر به دلیل جهانی شدن و پیروی از محیط رقابتی جهانی در صنایع خودروسازی در جمهوری چک جذابیت دوچندانی پیدا کرده است.
صنعت کشاورزیبه طور کلی دولت جمهوری چک برای تضمین امنیت غذایی در این کشور، صنعت کشاورزی را در اولویت قرار داده است.
حمل و نقلجمهوری چک شبکه حمل و نقل گسترده ای را ایجاد کرده است که این کشور را به کشورهای همسایه متصل می کند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین بخش صنایع جهت سرمایه گذاری در چک را از دیدگاه سرمایه گذاران بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین بخش صنایع جهت سرمایه گذاری در چک را از دیدگاه سرمایه گذاران بین المللی

برای کسب مشاوره تخصصی در رابطه با مهاجرت و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری می توانید با وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار در باب سرمایه گذاری در چک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب سرمایه گذاری در روسیه می باشیم:

  • به چه دلیل بایستی در کشور چک سرمایه گذاری کرد؟ افراد به 2 دلیل در کشور چک سرمایه گذاری می کنند، یا صرفاً دلیل وی سرمایه گذاری است و یا قصد دارد تا از طریق این سرمایه گذاری اقامت نیز اخذ نماید. هر 2 حالت برای افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این کشور را دارند ممکن است.
  • مزایای سرمایه گذاری در کشور چک چیست؟ از مزایای سرمایه گذاری در این کشور می توان به موقعیت جغرافیایی این کشور، نرخ رشد بالا و نرخ بیکاری پایین، پلت فرم تحقیق و توسعه این کشور، شفافیت سیستم مالی و اداری و محیط امن برای سرمایه گذاری اشاره کرد.
  • سیاست های دولت چک برای سرمایه گذاری در این کشور چیست؟ وزارت صنایع و معادن در این کشور از سال 2013 با هدف ایجاد امکان مهاجرت برای سرمایه گذاران در این کشور، امکان اخذ اقامت و کار را برای افرادی که در این کشور سرمایه گذاری می کنند فراهم آورده است.
  • در چه زمینه هایی در کشور چک می توان سرمایه گذاری کرد؟ سرمایه گذاری در کشور چک می تواند در زمینه های مختلفی صورت بگیرد، به طور مثال یک سرمایه گذار می تواند در بخش های تولیدی، آب و برق و یا به طور مستقیم در وزارت صنایع شرکت کند.
5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه برای “سرمایه گذاری در چک

  1. خلیلی گفت:

    سلام مرسی از شما که در مورد سرمایه گذاری چک خیلی خوب و راحت اطلاعات داده بودید. خسته نباشید و خدا قوت. من سوالی دارم ازتون در باره سرمایه گذاری در چک. شما یک راه خیلی خوب و مطمئن برای سرمایه گذاری در چک رو میشناسید که قطعی بشه اقامت گرفت؟ یعنی شما پروسه سرمایه گذاری رو می تونید برای متقاضیان انجام بدید؟

    1. صادقی گفت:

      سلام پروسه های سرمایه با وکیل تخصصی مهاجرت که اشتا به امور اقتصادی کشور چک هست بررسی می شود. در خصوص مشاوره برای سرمایه گذاری در چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. ارمین قدیری گفت:

    سلام وقتتون بخیر من برای سرمایه گذاری در چک می خوام اقدام کنم ولی 21 سالمه ، می خوام ببینم برای سرمایه گذاری در چک محدودیت سن مطرحه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام بهترین طرق مهاجرت برای شما تحصیل در چک است . در خصوص مشاوره برای تحصیل در چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *