مهاجرت سرمایه گذاری در جمهوری چک

ثبت شرکت در جمهوری چک

ثبت شرکت در جمهوری چک

چنانچه در سال 2023 قصد مهاجرت و تجارت در حوزه شنگن و اروپا را دارید، می‌ توانید از طریق ثبت شرکت در جمهوری چک اقدام ‌نمایید. بنابراین شخص سرمایه گذار می تواند برای همیشه همراه با خانواده خود در این کشور اقامت داشته و زندگی کند. این روش به عنوان آسان ترین راه شناخته شده است. چرا که اقامت در این کشور نیاز به تحصیلات، مهارت و یا زبان انگلیسی ندارد.

با وقوع انقلاب مخملی در سال های 1948 تا 1989، جزء کشورهای کمونیستی گردید و کشور چکسلواکی در سال 1993، شامل دو کشور مستقل با نام های چک و اسلواکی شد. سرانجام این کشور عضوی از اتحادیه اروپا در سال 2004 میلادی گردید. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ثبت شرکت و سرمایه گذاری در چک ارائه می دهد.

اقتصاد جمهوری چک

در موضوع ثبت شرکت در کشور چک، مهم ترین مساله، اقتصاد این کشور است. بنابراین لازم است قبل از هرگونه اقدام جهت سرمایه ‌گذاری و تجارت، حوزه اقتصادی این کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. اقتصاد جمهوری چک همواره در حال توسعه و پیشرفت است. کشور چک دارای ثبات اقتصادی بوده و سطح درآمد در این کشور در مرتبه بالا قرار دارد. حدودا 84% از اقتصاد کشور چک به حوزه صادرات اختصاص دارد. بنابراین می توان گفت جمهوری چک بر پایه صادرات بنا نهاده شده است. از مهم ترین زمینه های اقتصادی در حوزه صادرات، صنعت اتومبیل سازی این کشور است.

از لحاظ رتبه بندی در زمینه اقتصادی،‌ جمهوری چک در رتبه 51 اقتصاد جهانی جای گرفته است. نرخ بیکاری در این کشور نسبت به سایر کشور های همسایه چک، بسیار پایین است. مالیات های شرکت های ثبتی با 2% کاهش، از 26% به 24% تغییر یافته است. میزان 1.294$ میلیارد (دلار) به تولیدات ناخالص داخلی در جمهوری چک بر می‌ گردد. از این مبلغ 4.2% به بخش کشاورزی اختصاص داشته و 7.39% نیز در حوزه صنعت فعالیت می گردد. مابقی یعنی به میزان 9.57% در قسمت خدماتی به شمار می رود.

فرآیند ثبت شرکت در چک

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال ثبت شرکت در چک هستند، باید فرآیند ثبت شرکت در این کشو را به خوبی آموزش ببینند. در غیر این صورت با مشکلاتی در مسیر ثبت شرکت در این کشور مواجه خواهند شد. فرآیند ثبت شرکت در چک به شرح زیر می باشد:

فرآیند ثبت شرکت در چکتوضیحات
اهداف تجارییکی از اصلی ترین مراحل در فرآیند ثبت شرکت در جمهوری چک شناسایی اهداف تجاری اصلی برای انجام تجارت در این کشور می باشد.
جمع آوری داده هاجمع آوری اطلاعات در مورد بنبانگذاران و مالکان ذینفع جهت ثبت شرکت در جمهوری چک الزامی می باشد.
تعیین نام تجاریسرمایه گذاران بین المللی برای ثبت شرکت در جمهوری چک باید برای انتخاب و تایید یک نام تجاری برای یک نهاد آینده نگر اقدام نمایند.
تنظیم اساس نامه شرکتتهیه و تنظیم اساسنامه شرکت و اساسنامه خودرو یکی از مراحل کلیدی در این فرآیند می باشد.
ارائه مدارکجمع آوری و ارائه مدارکمورد نیاز برای ثبت نام به دادگاه محلی مربوطه در جمهوری چک که داده های مربوط به نهاد تازه تاسیس در ثبت تجاری منعکس خواهد شد.
دریافت مجوزدریافت مجوزها و مجوزهای اضافی جهت ثبت شرکت در جمهوری چک نیز از اقدامات نهایی می باشد.

مزایای ثبت شرکت در جمهوری چک

ثبت شرکت در جمهوری چک با مزایایی همراه می باشد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • برخورداری از تسهیلات مختلف
  • اخذ شهروندی و تابعیت اتحادیه اروپا
  • اخذ پاسپورت پس از 5 سال
  • سفر به اتحادیه اروپا بدون ویزا
  • مالکیت 100% فرد خارجی بدون آنکه شرطی باشد مبنی بر شریک محلی

مزایای ثبت شرکت در جمهوری چک

انواع ثبت شرکت در جمهوری چک

راه اندازی و ثبت شرکت در جمهوری چک شامل موارد ذیل می گردد:

  • شرکت با مسئولیت محدود (SRO)
  • مشارکتی
  • شرکت با سهام مشترک (AS)
  • شعب

ضمنا شرکت‌ های SRO و AS (بخصوص SRO) از پرطرفدارترین نوع شرکت ‌های ثبتی بین سرمایه گذاران خارجی به شمار می رود.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در چک

شرکت با مسئولیت محدود رایج ترین نوع شرکت تجاری در جمهوری چک است. این یک انتخاب خوب برای مشاغل کوچک و متوسط ​​است که به دنبال محافظت از مسئولیت شخصی و انعطاف پذیری هستند. در موارد ساده، تأسیس و تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود که در چک به عنوان společnost s ručením omezeným یا sro شناخته می شود می تواند ظرف چند روز انجام شود. اما اگر به تنهایی پیش بروید، این روند می تواند کمی پیچیده باشد، زیرا به مراحل و مستندات متعددی نیاز دارد. یکی از مزایای شرکت با مسئولیت محدود این است که شما مجبور نیستید مبلغ زیادی را در سرمایه شرکت سرمایه گذاری کنید. حداقل مبلغ سهم 1CZK (کرون دانمرک)  کرون برای هر سهامدار است.

در جدول زیر شاهد نرخ رشد اقتصادی در چک هستید:

نرخ رشد اقتصادی در چکسال
23%2020
27%2021
33%2022

سهامداران باید در تفاهم نامه خود یک مدیر مشارکت منصوب کنند که مشارکت ها را که ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد، دریافت و اداره کند. سپس مدیر یک حساب مشخص را به منظور واریز مشارکت های پولی باز می کند. از 1 ژانویه 2021، در صورتی که میزان سرمایه سهام از 20000 CZK تجاوز نکند، افتتاح حساب ویژه برای واریز مشارکت های پولی اجباری نیست. کمک های غیر نقدی باید توسط یک متخصص ارزش گذاری شود. قبل از تسلیم درخواست ثبت شرکت در ثبت بازرگانی، کلیه مشارکتهای غیرنقدی باید به طور کامل پرداخت شده و حداقل %30 از هر سهم نقدی پرداخت شود، مگر اینکه در تفاهم نامه مقدار بیشتری تعیین شده باشد. این با اظهارات مدیر مشارکت و گواهی بانک ثابت می شود.

در نمودار زیر شاهد انواع شرکت های ثبت شده در چک می باشید:

انواع شرکت های ثبت شده در چک

مجوز تجاری و ثبت شرکت در جمهوری چک

مجوزی كه نوع معاملات و پیگیری ها را مشخص می كند مجوز تجاری می نامند. بعد از آنکه درخواست ثبت شرکت ارائه شود، این مجوز توسط دادگاه طی 15 روز صادر می گردد. مشاغلی که معاف از داشتن مجوز تجاری در جمهوری چک هستند، پزشکان، وکلا، مترجمان مشاوران مالیاتی و روزنامه نگاران هستند. این نکته حائز اهمیت است که برای داشتن مجوز ثبت شرکت در این کشور، باید اقامت موقت صورت گیرد پس لازم است هرچه زودتر برای اخذ ویزای چک اقدام کرد.

ثبت نام تجاری نیازمند مدارکی به شرح زیر می باشد:

  • مجوز تجاری
  • سند موسسه
  • نام تجاری و نشانی شرکت
  • اجاره نامه معتبر
  • 5 نمونه از امضاء کارمندان شرکت
  • ارائه عدم سوء پیشینه تمام کارکنان شرکت
  • تاییدیه سرمایه شرکت توسط بانک مرکزی

بعد از آن که مدارک تهیه شد، به منظور تعیین مالیات، باید به اداره مالیات مراجعه کرد. علاوه بر این بعد از 6 الی 7 روز از استخدام اولین کارمند، باید بیمه درمانی تهیه نمود.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود (SRO) در چک

شرکت های SRO‌ به زمینه های کوچک و متوسط اختصاص دارد. بنابراین مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به ثبت شرکت در جمهوری چک قرار گرفته است. این شرکت این امکان را دارد که توسط 1 نفر و یا 50 نفر به تاسیس برسد. حداقل مالیات در ثبت این نوع شرکت ها، 1CZK (کرون جمهوری چک) می باشد. چنانچه سرمایه ‌گذار 1 نفر باشد، پرداخت سرمایه ‌های ثبتی بایستی به صورت کاملا و پیش از زمان ثبت شرکت انجام گردد. پس از آنکه مجوز ثبت شرکت صادر گردید، سرمایه ‌گذار به مدت 90 روز مهلت دارد شرکت تجاری خود را به ثبت برساند.

ثبت شرکت با سهام مشترک  (AS) در جمهوری چک

اعضای تشکیل دهنده یک شرکت با سهام مشترک (AS) عبارتند از:

  • وجود حداقل 2 سهامدار برای شرکت
  • هیئت مدیره شرکت
  • هیئت بازرسی و نظارت

میزان مبلغ سرمایه گذاری در این نوع شرکت ها بایستی حداقل به مبلغ 2 میلیون CZK (کرون چک) در نظر گرفته شود. این نوع شرکت ها برخلاف شرکت های SRO، در زمینه فعالیت‌ های بزرگ و گسترده کسب و کار به ثبت می ‌رسند. چنانچه راه ‌اندازی شرکت از طریق پیشنهادهای عمومی از سهام انجام گیرد، مبلغ سرمایه به 20 میلیون CZK (کرون چک) افزایش می‌ یابد.

ثبت شرکت با سهام مشترک  (AS) در جمهوری چک

ثبت شعبه در جمهوری چک

نوع دیگر ثبت شرکت در جمهوری چک، ثبت و افتتاح شعب است. در واقع شعب شرکت ها، مکمل شرکت های مادر محسوب می گردند. در واقع شعبه نوعی کسب و کار مشارکتی با شرکت مادر را دارا است. این نوع شرکت ها می توانند در قالب شعبه و به صورت جداگانه از شرکت مادر به فعالیت بپردازند. هدف از این تاسیس شعب، گسترش فعالیت شرکت مادر در جمهوری چک یا اروپا می باشد.

مدارک لازم ثبت شرکت در جمهوری چک

ثبت شرکت در کشور چک مستلزم ارائه مدارکی است که بایستی توسط فرد سرمایه گذار تهیه گردد:

  • اساسنامه شرکت مورد نظر
  • ارائه مدارک و اسنادی که حق فعالیت و کسب و کار در چک را به اثبات برساند.
  • ارائه پلان یا طرح توجیهی شرکت توسط سرمایه گذار یا مدیرعامل
  • ارائه تاییدیه از مدیریت سرمایه
  • گواهی صادره از سوی بانک جهت افتتاح حساب و وجود سرمایه اولیه در حساب بانکی سرمایه گذار
  • ارائه فهرست کاملی از مدیران شرکت، اعضای شرکت و امضاء آنها
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه خود و سایر اعضای شرکت

ثبت شرکت در جمهوری چک

در این بخش می خواهیم به مراحل ثبت شرکت در جمهوری چک پرداخته و مورد بررسی قرار دهیم. فرد سرمایه گذار جهت ثبت شرکت از هر ملیت و نژادی می تواند اقدام به این کار نماید. مدت زمان انجام فرآیند ثبت شرکت در این کشور حداکثر یک هفته خواهد بود. صاحبان شرکت های ثبتی در جمهوری چک می بایست برنامه ای در خصوص مالیات بر درآمد تسلیم نمایند. لازم به ذکر است پس از گذشت 15 روز از ثبت شرکت، ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده صورت می پذیرد.

سپس یک کد شناسایی برای شرکت تاسیس شده صادر گردیده و تحویل سرمایه گذار خواهد شد. به مدت 8 روز پس از بکارگیری اولین کارمند، اجازه ثبت نام برای بیمه، بهداشت و درمان و غیره وجود دارد. همچنین ثبت نام بیمه امنیت نیز در همین زمان انجام می گیرد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 2015 در کشور چک، 19% بوده است. اما در حال حاضر این مالیات به نرخ 21% وجود دارد. چنانچه گردش مالی بالغ بر 1 میلیون € (یورو) در مدت 1 سال به ‌صورت مستمر باشد، ثبت نام الزامی خواهد بود.

اخذ تابعیت جمهوری چک

اینکه چگونه بتوانیم از طریق ثبت شرکت در جمهوری چک، تابعیت این کشور را بدست آوریم سوال بسیاری از افراد است. اخذ تابعیت جمهوری چک دارای پیچیدگی هایی است. به طور کلی در این مورد مدارک ذیل مورد نیاز است:

  • ارائه مدارک و اسناد اقامت دائم فرد متقاضی در چک
  • تسلط کافی به زبان مورد نیاز در این کشور (مصاحبه زبان در اداره درخواست محلی انجام می گیرد.)
  • گواهی عدم سوء پیشینه یا سابقه کیفری در طول مدت 5 سال اقامت در چک

لازم است بدانید انجام این فرآیند به مدت 3 الی 6 ماه طول خواهد کشید. اکنون اطلاعات لازم در خصوص ثبت شرکت در جمهوری چک را به دست آوردید. حال بهتر می توانید نسبت به این موضوع در کشور چک اقدام نمایید. اما توصیه ما این است از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز کمک و مشاوره بگیرید. این موسسه وکلا و کارشناسان خبره ای را در اختیار دارد که می توانند بهترین گزینه سرمایه ‌گذاری را پیشنهاد دهند. کسب مشاوره های تخصصی از طریق تماس تلفنی به صورت رایگان و یا مراجعه حضوری قابل دسترسی است.

سوالات متداول در باب ثبت شرکت در چمهوری چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب ثبت شرکت در چمهوری چک می باشیم:

  • مزایای ثبت شرکت در جمهوری چک چیست؟ برخورداری از تسهیلات مختلف، اخذ شهروندی و تابعیت اتحادیه اروپا، اخذ پاسپورت پس از 5 سال، سفر به اتحادیه اروپا بدون ویزا و مالکیت 100% فرد خارجی بدون آنکه شرطی باشد مبنی بر شریک محلی
  • راه اندازی و ثبت شرکت در جمهوری چک شامل چه مواردی است؟ شرکت با مسئولیت محدود (SRO)، مشارکتی  شرکت با سهام مشترک (AS) و شعب
4.9/5 - (12 امتیاز)

15 دیدگاه برای “ثبت شرکت در جمهوری چک

  1. جعفری گفت:

    سلام با خوندن مزایا ثبت شرکت چک و شرایطش میتونم بگم که میشه با تلاش به چک مهاجرت کرد. البته که باید تحت نظر مشاور مهاجرتی باشه. فقط اگر مدارک کامل نباشه یا یکی از اون ها نباشه جایگزین دیگه ای وجود داره؟

    1. صادقی گفت:

      در خصوص مشاوره برای مهاجرت سرمایه گذاری در چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. امید گفت:

    میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در جمهوری چک چقدر می باشد؟

  3. دنیز گفت:

    با سلام.
    آیا ثبت شرکت حق ویزا سرمایه گذاری محسوب میشود یا برای کارآفرینی در جمهوری چک

  4. لیدا بهرامی گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون

  5. امیرحسین گفت:

    مقاله خوب و مطالب مفیدی بود.

  6. قاسم گفت:

    من 33 سال سن دارم. میتونم برای ثبت شرکت اقدام کنم؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام بله این امکان برای شما وجود دارده.

  7. عادل گفت:

    سلام ممنون از مطلبیکه در مورد ثبت شرکت در جمهوری چک نوشیتین

  8. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالبتون درمورد ثبت شرکت در جمهوری چکتشکر می کنم اگه امکانش هست درمورد اعزام دانشجو به جمهوری چک هم مطلب بذارید

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص اعزام دانشجو به جمهوری چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  9. ستاره گفت:

    میشه تو این کشور شرکت ثبت کرد اما برای زندگی رفت تو کشور اتریش؟ یا چه زمانی میشه رفت ؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما در خصوص مشاوره برای مهاجرت به اتریش با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  10. داریوش فغانی گفت:

    ثبت شرکت در جمهوری چک چه میزان زمان میبره؟؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام به میزان 1 سال تقریبا. در خصوص مشاوره مهاجرت به چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *