مهاجرت کاری جمهوری چک

بازار کار رشته کامپیوتر در جمهوری چک

بازار کار رشته کامپیوتر در جمهوری چک

به کارگیری از سیستم های رایانه ای و برنامه نویسی، شاهد رونق بازار کار رشته کامپیوتر در جمهوری چک خواهیم بود که به بررسی آن می پردازیم. علوم رایانه ای در مطالعه بر زمینه زبان های کد نویسی و رمزگذاری و علوم برنامه نویسی در سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری متمرکز می باشد. محصلان دانشگاهی که فارغ التحصیل در رشته های کامپیوتر می باشند می توانند در حوزه های بین رشته ای مانند هوش مصنوعی، شبکه های یارانه ای، امنیت فضای سایبر، فناوری های وب مدرک تخصص بگیرند و در این زمینه ها مشغول به کار باشند.

افراد برای کار در زمینه های کامپیوتر و در حوزه برنامه نویسی لازم نمی باشد حتما به زبان رسمی آن کشور تسلط داشته باشند و می توانند با سطح بالای زبان انگلیسی نیز در این رشته ها شاغل شوند. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

نرخ بیکاری در کشور جمهوری چک

داده های آماری مربوط به اشتغال و بیکاری در کشور جمهوری چک عمدتا از نتایج نظرسنجی نیروی کار (LFSS) در CZSO منتشر می شود. بررسی های LFSS عمدتا با هدف کسب اطلاعات منظم در مورد وضعیت بازار کار انجام می شود، که تجزیه و تحلیل آن را از دیدگاه های مختلف، به ویژه اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی امکان پذیر می کند. بررسی های نرخ بیکاری نشان دهنده این است که نرخ بیکاری در طول سال در ماه های مختلف تفاوت دارد. در ماه های ژوئن و مه این نرخ به کمترین حالت خود یعنی 2.6% می رسد و در ماه آگوست به 2.7% می رسد. افزایش این آمار در ماه های تابستان معمولاً با ورود فارغ التحصیلان و کارمندان بخش آموزش به نیروی کار است.

در نمودار زیر شاهد نرخ بیکاری در این کشور می باشید:

نرخ بیکاری در چک

با توجه به روند رو پایین اقتصاد جهانی، ما فرض می کنیم که نرخ بیکاری در سال جاری به بالاترین حد خود در کشور چک برسد. علی رغم آن، تعداد جای خالی برای فرصت شغلی بیش از 350 هزار نفر در ماه آگوست به رکورد جدید خود در سال 2020 رسید. تعداد جای خالی شغل به تعداد کل مشاغل کاملاً بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا در جمهوری چک بوده است که نمایانگر گرمازدگی بازار کار داخلی است. بنابراین، رشد دستمزد به احتمال زیاد در این سال با سرعت بالایی روبرو خواهد شد. هرچند، با بیان اینکه بعید به نظر می رسد که رشد دستمزد 7.6% را که در سال 2023 را شاهد باشیم ولی با این حال می تواند شامل افزایش حقوق برای کارمندان کشور چک باشیم.

بررسی بازار کار رشته کامپیوتر در جمهوری چک

برای کسانی که در زمینه رشته علوم کامپیوتر در جمهوری چک تخصص دارند شرایط کاری خوبی فراهم می باشد، زیرا نسبت به به روز رسانی سازمان ها، ادارات و موسسات دولتی، تمام سیستم های رایانه ای این مجموعه ها باید به طور مرتب به روز رسانی شوند. از آن جا که سیستم های کامپیوتری دارای نرم افزار و سخت افزار های مختلفی می باشند این شرایط برای متخصصان کامپیوتر در این کشور شرایط کاری خوبی را فراهم می سازد تا در این زمینه کاری فرصت های شغلی بسیار و مناسبی برای در آمد زایی یا کاری به دست آورند.

کارفرمایان زیادی در کشور چک فعالیت دارند ولی مهم ترین آن ها وزارت کشاورزی، وزارت دفاع و نیروی هوایی و دریایی، وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات می باشد. اخذ ویزای کار در به صورت مستقیم توسط یکی از این ارگان ها به عنوان کارفرما می تواند شما را به ویزای کار کشور جمهوری چک برساند. اگر شما در اتحادیه اروپا زندگی نمی کنید و در اصل شهروند اتحادیه اروپا نیستید و قصد کار یابی در کشور چک را دارید پیشنهاد می شود از شهرهای کوچک برای کار یابی، کار خود را آغاز کنید زیرا در شهرهای بزرگ تر همانند پراگ شرایط کار یابی برای افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نمی باشند سخت تر است.

زیر شاخه های بازار کار رشته کامپیوتر در کشور چک

زیر شاخه های بازار کار رشته کامپیوتر در کشور چک

در کشور چک با دارا بودن بازار کار در زمینه سیستم های کامپیوتری و همینطور برنامه نویسی، افراد می توانند در در زمینه کار رشته کامپیوتر در کشور چک فعالیت گسترده ای داشته باشند. لازم به ذکر است در صورت داشتن مدرک تحصیلی یا کاری در زمینه رشته کامپیوتر نه تنها در کشور چک بلکه در دیگر کشورهای صنعتی اروپایی می توان کار یابی کرد. در کشور چک اکثرا تمرکز کار در رشته کامپیوتر بر روی زیر شاخه های این رشته می باشد.

تخصص هایی از قبیل رمز گذاری، علم برنامه نویسی، و کد نویسی در زمینه سیستم های اطلاعاتی و همینطور رایانه ای در خواست زیادی برای نیروی کار ماهر را دارد. البته فعالیت های بین رشته ای دیگر در نیز وجود دارد که برای مثال می توان به رشته شبکه های رایانه ای، هوش مصنوعی، امنیت فضای سایبری، فناوری های وب سایت و دیگر زمینه های مختص به رشته کامپیوتر تخصص بگیرند و مشغول به کار شوند. البته یکی از مواردی که باید حتما در این زمینه کاری لحاظ شود، در دست داشتن مدرک زبان انگلیسی می باشد.

اشتغال در بازار کار رشته کامپیوتر در جمهوری چک

در کشور چک شرکت های بسیاری در خواست نیروی کار در زمینه رشته کامپیوتر و زیر شاخه های این رشته کاری دارند. شرکت های کار کامپیوتر در زمینه آی تی، تولید سخت افزار و نرم افزار، کمپانی های فناوری اطلاعاتی، شرکت های آموزش های رباتیک در کشور جمهوری چک وجود دارند که مهندسان رشته کامپیوتر می توانند برای کار در این شرکت ها درخواست داشته باشند. کسانی که قصد کار در این زمینه را دارند باید بدانند می تواند برای اشتغال در دانشگاه های کشور چک نیز به این امر دست پیدا کنند. ورود به این زمینه کاری در این موسسات و شرکت ها شرایط خاص به خود را دارد.

درصد استخدام و فعالیت نیروهای کار در رشته کامپیوتر در این کشور به شرح زیر است:

استخدام و فعالیت نیروهای کار در رشته کامپیوتر در چک

سن یکی از پارامترهای مهم برای جلب اعتماد کارفرما می باشد افراد جوان می توانند برای کاریابی شانس بالاتری نسبت به افراد مسن تر داشته باشند. حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای فعالیت در این زمینه داشتن مدرک لیسانس کامپیوتر و یا مدارک فنی مهندسی در زمینه کامپیوتر می باشد. کسانی که مدرک تحصیلی ارشد و دکترا این رشته را دارند می توانند برای تدریس در دانشگاه ها نیز در خواست دهند. دیگر زمینه های فعالیت افرادی که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده اند تولید سخت افزار های نو و تکنیک های حساب نوین، کپی رایت دیجیتالی، فعالیت در زمینه های شبکه و کانال های اجتماعی، نویسندگی وب سایت، تولید فناروری های جدید و مدل سازی نیز می باشد.

شرایط کاریابی در جمهوری چک

در صورتی که فرد در کشور جمهوری چک نباشد برای جمع آوری مدارک لازم برای اخذ ویزای کار چک می بایست دعوت نامه کاری از شرکت یا موسسه در زمینه تحصیلی خود یعنی رشته کامپیوتر داشته باشد و بعد از دریافت این دعوت نامه از کارفرما و اخذ ویزا می تواند برای کار به کشور جمهوری چک برود. اما در خصوص کسانی که در کشور جمهوری چک حضور دارند نوع کاریابی همانند بیشتر کشور ها به چند صورت انجام می شود. یکی از این راه ها مراجعه و خرید روزنامه های محلی کار یابی و دومین راه اقدام همکاری با موسسات کاریابی کشور چک می باشد. راه دیگر برای رسیدن به کار، ارسال رزومه کاری به آدرس ایمیل شرکت مورد نظر در زمینه رشته کامپیوتر می باشد.

به طور کلی کشور جمهوری چک در زمینه کار در رشته مهندسی کامپیوتر خواستار نیروی کار ماهر می باشد و همانطور که گفته شد داشتن مدارک آکادمیک این رشته از الزامات رسیدن به این فرصت شغلی می باشد. در خصوص کسانی که مدرک فنی حرفه ای کامپیوتر را دارند کار یابی در صورت حضور در کشور جمهوری چک امکان پذیر است و همینطور از طریق دعوت نامه کاری. سعی شد تا اطلاعاتی جامع در خصوص بازار کار کامپیوتر در اختیار شما قرار گیرد و اگر درخواست کسب اطلاعات بیشتری را دارید می توانید با تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و مشاوره با دپارتمان امورات کشور جمهوری چک از اطلاعات بیشتری بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *