متفرقه

مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

روش های گوناگونی برای مهاجرت کاری به کشورهای مختلف وجود دارد که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این راهنما به بررسی آنها می پردازند. هر ساله مهاجران زیادی برای کار و اشتغال در شرکت های خارجی به کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، سوئد، آمریکا، انگلستان، نیوزلند، استرالیا، سوئیس و سایر کشورهایی که دارای اقتصاد باثبات هستند، مهاجرت می کنند. شرایط و قوانین کار در این کشورها ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی چند روش اصلی برای مهاجرت کاری به کشورهای مختلف وجود دارد. با ما همراه باشید تا با این روش ها به طور کامل آشنا شوید.

روش های مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

همانطور که از تیتر این بخش پیداست، قصد داریم به روش های مهاجرت کاری به کشورهای مختلف اشاره کنیم. به منظور مهاجرت کاری به کشورهای خارجی، مهمترین الزاماتی که متقاضیان باید آن را رعایت کنند داشتن مدرک تحصیلی معتبر یا مدارک فنی و همچنین مدرک زبان مورد نیاز می باشد. متقاضیان باید ثابت کنند که دارای توانایی ها و مهارت های زبان مورد نیاز هستند. برای اشتغال در اکثر کشورهای دنیا، متقاضیان نیاز به داشتن تسلط به زبان انگلیسی دارند اما برای کار در کشورهایی مانند فرانسه آلمان کشورهای نوردیک و همچنین کانادا ممکن است متقاضیان نیاز به داشتن تسلط به سایر زبان ها نیز داشته باشد.

برای مهاجرت کاری به کشورهای مختلف به متقاضیان می توانند از چندین روش اقدام کنند که برجسته ترین آنها عبارتند از:

  • مهاجرت کاری از طریق پیشنهاد شغلی
  • مهاجرت کاری با ویزای جستجوی کار
  • مهاجرت کاری از طریق سیستم امتیازبندی

روش های مهاجرت کاری ذکر شده با شرایط و قوانین خاصی همراه می‌ باشد. همانند سایر راه های مهاجرتی، مهاجرت کاری به کشورهای خارجی نیز با هزینه های مختلفی همراه می باشد که کارگران ماهر، متخصصان، کارآفرینان و سایر افرادی که قصد دارند از این طریق به یک کشور خارجی مهاجرت کنند، باید آنها را در نظر داشته باشند. اگر به فکر مهاجرت کاری به کشور های مختلف هستید، حتما باید از نرخ بیکاری، شرایط اشتغال، بازار کار، هزینه های زندگی و همچنین سایر موارد مرتبط درباره کشور مقصد اطلاعات کافی کسب کنید.

در نمودار زیر به تعداد (درصد) مهاجران کاری ایرانی در کشورهای خارجی اشاره شده است:

مهاجرت کاری به کشورهای خارجی از طریق امتیازبندی

همانطور که در سایر مقالات موسسه ذکر شده است، یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت کاری به کشورهای خارجی، مهاجرت از طریق سیستم امتیازبندی می باشد. کشورهایی مانند استرالیا، اتریش، کانادا، ژاپن، نیوزلند، کره ‌جنوبی و انگلستان از جمله کشورهایی می‌ باشند که مهاجران کاری را از طریق سیستم امتیاز بندی می پذیرند. سیستم امتیاز بندی یک روش رقابتی برای مهاجرت کاری می باشد و افرادی که قصد دارند از طریق این سیستم به کشورهای خارجی مهاجرت کنند حتماً باید توانایی‌های لازم را داشته باشند تا امتیاز کافی در این سیستم امتیاز بندی کسب کنند. کسب امتیاز در سیستم امتیاز بندی بر اساس سطح تحصیلات، سرمایه و توان مالی، ارتباط با کشور مقصد، تسلط به زبان، پیشنهاد شغلی، دانش، توانایی‌های کاری و فنی و سایر موارد مرتبط می باشد.

علاوه بر این، برای مهاجرت کاری از طریق سیستم امتیازبندی به برخی از کشورهای دنیا ممکن است متقاضیان نیاز به رعایت الزامات مرتبط با موارد خاص مانند سابقه کیفری و عدم دخالت در سازمان های تروریستی و غیره داشته باشد. لازم به ذکر است که کانادا استرالیا نیوزلند و انگلستان کشورهایی هستند که بیشترین تجربه را در سیستم مبتنی بر امتیاز دارند. اصلی ترین فاکتورهای مهاجرت کاری از طریق سیستم امتیازبندی عبارتند از:

  • سن
  • توانایی های زبان
  • مدرک تحصیلی
  • سابقه کار
  • همسر و اعضای خانواده
  • سابقه کار در کشور مقصد (برای مثال سابقه کار در کانادا، استرالیا و غیره)
  • سابقه تحصیل در کشور مقصد
  • اسپانسرشیپ

تاریخچه سیستم امتیازبندی در مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

کشور کانادا اولین کشوری بود که مهاجرت کاری از طریق سیستم امتیاز بندی را در سال 1967 معرفی کرد. پس از آن در سال 1972 دولت استرالیا تصمیم گرفت که به مهاجران ویزایی مبتنی بر خصوصیات شخصی و توانایی مشارکت در جامعه استرالیا اعطا کند و در سال 1989 استرالیا یک سیستم مهاجرتی و امتیازات شبیه به کانادا معرفی کرد. همچنین انگلستان و سایر کشورهای ذکر شده از جمله اتریش و کره جنوبی به ترتیب سیستم امتیازبندی را به عنوان یکی از راه های مهاجرت به کشور خود معرفی کردند.

تاریخچه سیستم امتیازبندی در مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

کسب ویزای جستجوی کار کشورهای خارجی

یکی دیگر از روش ‌های مهاجرت کاری به یک کشور خارجی مهاجرت از طریق کسب ویزای جستجوی کار آن کشور می باشد. ویزای جستجوی کار معمولا به عنوان مجوز اقامت 6 ماهه تا 1 ساله استفاده می ‌شود که به متقاضیان این امکان را می‌ دهد تا در این مدت در یک کشور مقصد اقامت داشته باشند و به دنبال شغل مورد علاقه خود باشند. اگر در پایان 6 ماه تا 1 سال متقاضیان موفق به یافتن شغل مورد نظر خود و استخدام در یک شرکت معتبر شوند، می توانند اجازه کار و اجازه اقامت بلند مدت در آن کشور را به دست بیاورد. با کسب مجوز اقامت و مجوز کار در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور، استرالیا، فرانسه، دانمارک، هلند و غیره که ارائه دهنده ویزای جستجوی کار هستند، متقاضیان می توانند مشغول به کار و زندگی در این کشورها شوند.

برای اخذ ویزای جستجوی کار کشورهای ذکر شده، متقاضیان باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • متقاضیان باید واجد شرایط درخواست باشند.
  • متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را به صورت کامل تهیه کنند.
  • متقاضیان باید فرم درخواست را پر کنند و قرار ملاقات ویزا را رزرو کنند.

علاوه بر این، در جدول زیر به معیارهای مختلفی که متقاضیان باید برای واجد شرایط بودن درخواست ویزای جستجوی کار آن ها را در نظر داشته باشند و رعایت کنند اشاره شده است:

آیتمشرح
الزامات تحصیلیداشتن مدرک دانشگاه معتبر (حداقل لیسانس)
الزامات کاریحداقل 5 سال سابقه کاری در زمینه تحصیلی
الزامات مالیاثبات داشتن توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های زندگی در مدت زمان 6 تا 12 ماه
الزامات پزشکیداشتن بیمه درمانی یا مسافرتی برای اقامت در کشور مقصد

کسب پیشنهاد شغلی و مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

یکی دیگر از روش های مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق پیشنهاد شغلی می باشد. پس از پیدا کردن شغل مناسب و کارفرمای معتبر، متقاضیان می ‌توانند با دریافت پیشنهاد شغلی اقدام به مهاجرت به کشورهایی مانند سوئیس، ایسلند، ایتالیا، فرانسه، مجارستان، ترکیه، اوکراین و غیره کنند. این کشورها محبوب ترین کشورهایی می باشند که متقاضیان می‌ توانند برای مهاجرت کاری به آنها از روش پیشنهاد شغلی بهره ‌مند شود. به یاد داشته باشید که مهاجرت کاری از طریق پیشنهاد شغلی حتما نیاز به داشتن مدرک تحصیلی معتبر، مدرک زبان معتبر و همچنین اثبات توانایی های کاری دارد. برای مهاجرت از طریق پیشنهاد شغلی به کشورهای خارجی، متقاضیان حتماً باید لیست مشاغل مورد نیاز کشور مقصد خود را بررسی کنند.

همچنین کارفرمایان شرکت های مستقر در کشورهای ذکر شده، برای استخدام نیروی کار خارجی، نیاز به کسب مجوز دارند. برای مثال کارفرمایان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند بایستی قبل از استخدام نیروی کار خارجی شغل مربوطه را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و همچنین سوئیس آگهی کنند. در صورت عدم وجود نیروی کار داخلی، کارفرمایان این کشورها می توانند با کسب مجوز از دولت خود اقدام به استخدام نیروی کار خارجی کند. اگر قصد دارید از شرایط مهاجرت به اروپا، هزینه زندگی در اروپا و همچنین شرایط مهاجرت و هزینه زندگی در سایر نقاط جهان اطلاعات کامل کسب کنید، می توانید به سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *