مهاجرت سرمایه گذاری تاجیکستان

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

علاقه مندان به کسب و کار در تاجیکستان را دارند با سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان می توانند کسب و کار خود را به راه بیاندازند. تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی و زبان تاجیکی (فارسی) یکی از گزینه های مورد علاقه هموطنان برای کسب و کار و مهارت است اما نباید فراموش کنید که این کشور اقتصادی ضعیف دارد و جمعیت کم و آلمان های ضعیف سرمایه گذاری در این کشور برای سرمایه گذاری آنچنان مناسب نیست و دارای ریسک بالای است و لذا سرمایه گذاری در این کشور توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیشنهاد نمی شود. در هر صورت برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان به موارد زیر توجه فرمایید.

درباره سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

تاجیکستان فقیرترین کشور آسیای میانه است و باقیمانده هایی از دوران اتحاد جماهیر شوروی به همراه دارد. اداره بی نظم، فساد، اصلاحات اقتصادی بدون سکان و سو مدیریت اقتصادی به طور کلی اقتصاد تاجیکستان را آسیب پذیر کرده است. اقتصاد تاجیکستان در طی دهه 1990 از نابسامانی های ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به دنبال آن دو جنگ داخلی، دچار آشفتگی شدیدی شد. بهبود تقریبا آهسته و با توافق صلح 1997 آغاز شد. برخی از تحولات مثبت در سال های اخیر شامل تورم بیش از حد است که اقتصاد را در طول جنگ داخلی نابود کرده و به %7.5 کاهش داده است. تاجیکستان کشوری کاملا روستایی است و مناطق وسیعی از بیابان را همراه با مناطق کشاورزی در جنوب غربی آن پوشانده است. کمی بیش از 10% درصد از اراضی کشور قابل کشت است.

با این وجود، تاجیکستان دارای بخش کشاورزی قابل توجهی است که یک چهارم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و نیمی از نیروی کار کشور را اشتغالزایی می کند. در سالهای اخیر، این کشور با بلایای طبیعی مانند خشکسالی منطقه ای، زلزله و یکسری لغزش های زمین روبرو شده است و دولت را مجبور می کند چندین درخواست کمک غذایی بین المللی کند. تاجیکستان در توانایی خود برای بهره برداری از منابع معدنی خود، که شامل طلا، آلومینیوم، آهن، سرب، قلع و جیوه جدا از ذخایر زغال سنگ است، تمایل زیادی پیدا کرده است. مقادیر اندک گاز طبیعی، همراه با طرح های برق آبی در حال کار، بخش عمده ای از انرژی مورد نیاز کشور را برآورده می کنند. هیچ صنعت سنگینی به جز فرآوری مواد معدنی (عمدتا از آلومینیوم) وجود ندارد. صنعت سبک عمدتا در پردازش مواد غذایی و منسوجات است.

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

برای راه اندازی کار در تاجیکستان، لازم است روش 5 مرحله ای زیر را برای ثبت شرکت در پیش بگیرید و سپس فعالیت خود را آغاز کنید:

مراحلشرح
مرحله اولثبت نام و پرداخت و دریافت رسید تایید ثبت نام را پرداخت کنید. این کار 1 روز طول خواهد کشید.
مرحله دومثبت شرکت در ثبت احوال اشخاص حقوقی و کارآفرینان فردی و دریافت گواهی ثبت احوال و شماره شناسایی مالیاتی (TIN) که این کار 5 روز طول خواهد کشید. هزینه های مربوطه عبارتند از TJS1000 (سامانی تاجیکستان) به عنوان هزینه دولتی + TJS80 سامانی (به عنوان هزینه برای خلاصه اطلاعات مربوط به نهاد ثبت شده)
مرحله سومکد کمیته آماری را در کمیته آمار دریافت کنید. این کار 1 روز طول خواهد کشید و هزینه ای دریافت نمی شود.
مرحله چهارمدر آژانس حمایت از اجتماعی و بازنشستگی ثبت نام کرده و SIN دریافت کنید. این 14 روز طول خواهد کشید. بدون هزینه های مرتبط
مرحله پنجممهر شرکت خود را بزنید. این کار 3 روز طول خواهد کشید. و 70TJS (سامانی) هزینه خواهد داشت.

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

مدارک لازم برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

برای ثبت نام به عنوان یک شخص حقوقی باید بسته ای از اسناد را تهیه کرده و به مقامات ثبت ارائه کنید. بسته اسناد شامل:

  • کپی و اصل اساسنامه شخص حقوقی
  • پروتکل مجمع عمومی که تأسیس شخصیت حقوقی و اجازه اخذ اسناد اساسی شرکت را تأیید می کند.
  • درصورتی که یک شخص حقوقی موجود تصمیم به تشکیل یک شغل جدید گرفته باشد، لازم است که از بخش ایالتی ثبت را تهیه کند.
  • اطلاعات موثقی در مورد بنیانگذار شامل یک کپی، گذرنامه و شماره مالیات
  • برای ثبت نام موفقیت آمیز باید آدرس مکانی را که می خواهید در آن تجارت خود را انجام دهید مشخص کنید.
  • تأیید پرداخت عوارض دولتی به صورت فاکتور

افراد زیر می توانند در اشکال مختلف کسب و کار را راه اندازی کنند:

  • شخص کارآفرین
  • شخصیت حقوقی: شرکت (شرکت با مسئولیت محدود، شرکت با مسئولیت تکمیلی، شرکت سهامی)
  • مشارکت ها: (مشارکت کامل، مشارکت محدود و تعاونی های تولید)
  • شعبه یا دفتر نمایندگی یک شرکت خارجی

موانع سرمایه گذاری در تاجیکستان

طبق گزارش رقابت جهانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شده است، مهمترین عوامل برای تجارت و سرمایه گذاری در تاجیکستان را شناسایی کرده است. این عوامل بر اساس نظرسنجی از مدیران بازرگانی که از آنها پرسیده شد که بیشترین مشکل جلوگیری از تجارت در تاجیکستان چیست، مشخص شد. عوامل مشکل ساز و درصد پاسخ دهندگانی که عامل تعیین شده را مشخص کرده اند، در زیر آورده شده است:

  • نرخ مالیات
  • دسترسی به منابع مالی
  • مقررات مالیاتی
  • فساد
  • تورم
  • مقررات ارزی
  • بوروکراسی ناکارآمد دولت
  • نیروی کار با آموزش ناکافی

در نمودار زیر همچنین رده بندی تاجیکستان در المان های مهم برای سرمایه گذاری را در سال 2022 مشاهده می کنید:

گرایش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان

تاجیکستان پذیرای سرمایه گذاری های خارجی در تعداد زیادی از بخشها، به ویژه فرآوری آلومینیوم است. نیاز احساس شده به این دلیل است که امکانات صنعتی کشور برای پردازش منسوخ شده است. بطور خاص شرکتهای خارجی از هیچ بخشی منع نشده اند و می توان زمین، دام و منابع معدنی را از دولت اجاره کرد. نگرانی های خارجی مجاز به شرکت در برنامه های خصوصی سازی است. اگرچه بخشهای اولویت دار برای سرمایه خارجی هنوز تعیین نشده اند، اما چنین سرمایه گذاری هایی برای تخفیفات مالیاتی از جمله عوارض واردات و صادرات واجد شرایط هستند.

در واقع این بدان معناست که هر سرمایه گذار خارجی می تواند مجموعه ای از شرایط مطلوب را که برای او در نظر گرفته شده مذاکره کند. و ممکن است معلوم شود که بسیاری از اینها بهتر از موارد مقرر در قانون هستند. در هر صورت همه سرمایه گذاران خارجی در تاجیکستان باید در وزارت امور اقتصادی خارجی ثبت نام کنند.

رشد سرمایه گذاری در تاجیکستان

طبق آژانس های آماری، در تاجیکستان سالانه تعداد مشاغل کوچک و متوسط ​​در حال افزایش است. این تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور دارد. در سطح دولتی، موسساتی ایجاد شد که از کارآفرینان حوزه ها و سطوح مختلف حمایت می کنند. روابط بازار جدید در مناطق شهری و روستایی در حال توسعه است، اما توسعه در مناطق روستایی با کارآیی بیشتری پیش می رود. بسیاری از روستاییان مزارعی را تشکیل می دهند که محلی ها به کار کشاورزی یا فرآوری مشغول هستند. شرکت های کوچک، متوسط ​​و بزرگ قبلا تولید خود را در تاجیکستان آغاز کرده اند. یک شخص حقوقی مجاز است فعالیت خود را فقط پس از گذراندن مراحل ثبت نام در تاجیکستان مطابق با چارچوب قانونگذاری کشور آغاز کند. ثبت اشخاص حقوقی توسط وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان تنظیم می شود.

تاجیکستان کشوری کم درآمد است که طی 20 سال اخیر به دنبال جدا شدن اتحاد جماهیر شوروی قبلی، جنگ مشترک ناشی از آن و حادثه جدی پولی که در این دو مورد رخ داده است یک تغییر آسیب زا را تجربه کرده است. این کشور با یک اقتصاد حمله شده و یک پایگاه نهادی ضعیف روبرو شده بود که از طریق آن می توانست با تغییر نهایی خود به سمت اقتصادی با موقعیت بازار روبرو شود. تاجیکستان در دهه های اخیر توسعه اقتصادی مداومی را تجربه کرده و به سرعت کاهش یافته است که دلیل اصلی آن شرایط بیرونی خوب است. به هر حال اقتصاد تاجیکستان عمیقا در معرض شهرک سازی، کشاورزی و حواله های کارگران در حال کار در روسیه است.

فرهنگ کار در تاجیکستان

پس از ثبت شرکت در تاجیکستان افتتاح حساب بانکی تجارت در تاجیکستان یکی از مهمترین کارهایی است که می توان هنگام راه اندازی تجارت در تاجیکستان انجام داد. حساب بانکی مشاغل در تاجیکستان نقش اساسی در کسب و کار نوپای شما در تاجیکستان دارد که به شما امکان می دهد هزینه های تجارت در تاجیکستان را ردیابی کنید، گزارش مالیات را در تاجیکستان ساده کنید و پرداخت های شرکت خود را در تاجیکستان سپرده گذاری کنید. علاوه بر این نیز شناخت فرهنگ و شرایط کار در تاجیکستان نیز مهم است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • روز کاری استاندارد در بخش تولید 8 ساعت در روز برای یک هفته کاری 5 روزه و 7 ساعت برای یک هفته کاری 6 روزه است.
  • قانون کار کشور مقرر کرده است که حداقل استراحت روزانه مورد نیاز 12 ساعت است.
  • هفته کار از دوشنبه تا جمعه است.
  • ساعات کار معمول از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر ساعت است.
  • دفاتر پستی از ساعت 8 تا 18 از دوشنبه تا جمعه باز خواهند بود.
  • زنانی که به تنهایی سفر می کنند ممکن است در تاجیکستان مورد استقبال قرار نگیرند.

برای بررسی سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سایر کشورها از جمله ثبت شرکت در ترکیه می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *