مهاجرت سرمایه گذاری تاجیکستان

خرید ملک در تاجیکستان

خرید ملک در تاجیکستان

افراد خارجی جهت خرید ملک در تاجیکستان جهت سرمایه گذاری محدودیتی ندارند اما نکته مهم که مالکیت زمین در تاجیکستان به دولت تعلق دارد. افراد خارجی مگر در صورت کسب مجوز نمی توانند زمینی را در این کشور تصاحب کنند. تاجیکستان در کل یکی از کشورهای ارزان برای اقامت شمرده می شود اما این کشور دارای اقتصاد و امکانات ضعیفی است. بحث خرید ملک در تاجیکستان با توجه به قدیمی بودن املاک در این کشور و پتانسیل ضعیف برای سرمایه گذاری در این بخش قابل توجه است. برای بررسی بیشتر موضوع خرید ملک در ادامه این مقاله همراه با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید.

کشور تاجیکستان

تاجیکستان یکی از فقیرترین و کم ثبات ترین کشور در آسیای میانه است. جنگ داخلی ساله آن بیش از یک دهم مردم را مجبور به ترک کشور کرد که در سال 1997 پایان یافت و اقتصاد تاجیکستان را ویران کرد. اقتصاد آن اکنون به دلیل صادرات پنبه به سرعت در حال رشد است. اما هم مرزی با افغانستان جنگ زده به همین ترتیب خطر امنیتی زیادی را تهدید می کند. این کشور اغلب به تحمل اردوگاه های شورشی افراطی در سرزمین های خود متهم می شود. این کشور جنگ زده و فقیر اجازه مالکیت خصوصی زمین حتی به شهروندان خود را در گذشته نمی داد. در حال حاضر مسکن در تاجیکستان یک بحران است و وضعیت مناسبی ندارد. این کشور یکی از بدترین مکان های برای سرمایه گذاری برای خرید ملک است.

بازار خرید ملک در تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان و جمهوری سوسیالیست شوروی سابق تاجیکستان در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی یک کشور آسیای میانه است. از جنوب با افغانستان، از شرق با چین، از شمال با قرقیزستان و ازبکستان و از غرب با ازبکستان هم مرز است. بنابراین یک کشور محصور در خشکی است و پایتخت آن دوشنبه است. اگر قصد انتقال و خرید ملک برای فروش در تاجیکستان را دارید، اطلاعات از بازار املاک و مستغلات در تاجیکستان می تواند مهم باشد. هنگام بررسی گرانترین بازارهای املاک و مستغلات در جهان، پایتخت تاجیکستان دوشنبه با 700000 نفر جمعیت بلافاصله به ذهن خطور نمی کند. اما این شهر که بیشتر خانه های مسکونی قدیمی آن به دوران اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد، طعمه یک بحران مزمن املاک و مستغلات است.

با تقاضا برای خرید املاک جدید در تاجیکستان که بیش از حد موجود اس ، قیمت ملک در اطراف دوشنبه طی یک دهه گذشته افزایش یافته است. برای جمعیت تاجیکستان که به ضمانت های مسکن دولتی در دوران اتحاد جماهیر شوروی عادت کرده اند، ازدحام بیش از حد منجر به کاهش ضعیف سطح زندگی شده است. در دهه گذشته موجی از مهاجران از حومه تاجیک در دوشنبه مشاهده شده است و ساخت خانه های اقتصادی در پایتخت تاجیکستان نتوانسته ادامه یابد. افزایش هزینه های املاک و مستغلات امروزه مرکز شهرهای دارای مسکن عمومی را که به طور فزاینده ای شلوغ ساخته شده است. افزایش هزینه املاک برای فروش در تاجیکستان و به ویژه در دوشنبه با دو عامل تشدید می شود:

  • اول اینکه حدود 80% از مصالح ساختمانی تاجیکستان وارد می شود.
  • ثانیا، دولت تاجیکستان سیستمی از مالیات و تعرفه ها را وضع می کند که حدود یک سوم هزینه ساخت خانه های جدید را شامل می شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در تاجیکستان

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در تاجیکستان

سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی که مجوز سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند می توانند طبق قوانین جمهوری تاجیکستان زمینی را برای استفاده خود از طریق خرید یا اجاره به دست آورند. به دست آوردن حقوق مالکیت در خانه ها و ساختمانها همچنین به شخص حق می دهد که حق استفاده از زمینی را که خانه یا ساختمان در آن قرار دارد، به دست آورد. به سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی خارجی که سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند، می توانند حق کاوش و استخراج منابع معدنی در منطقه اقتصادی جمهوری تاجیکستان را داشته باشند، مشروط بر اینکه این شرکت دارای پروانه معتبری باشد که توسط دولت صادر شده باشد.

همچنین موجر می تواند املاك خود را به سرمايه گذاران و شركت هاي خارجي كه بر اساس قرارداد اجاره و طبق قوانين مربوط به فعاليت هاي اجاره در جمهوري تاجيكستان دريافت كرده اند، اجاره مي دهد. سرمایه گذاران و شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در تاجیکستان می توانند زمین های مورد استفاده خود را از طریق خرید یا اجاره مطابق با قوانین جمهوری تاجیکستان خریداری کنند. سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی خارجی نیز می توانند از امتیازاتی برای اکتشاف منابع طبیعی و انجام سایر فعالیت های اقتصادی طبق توافق نامه های بین سرمایه گذاران خارجی و مقامات دولتی استفاده کنند. این توافق نامه ها شرایط فعالیت سرمایه گذاران خارجی را تعیین می کند.

قانون حق مالکیت در تاجیکستان

سرمایه گذاری خارجی در این کشور تحت قانون سرمایه گذاری خارجی در جمهوری تاجیکستان اداره می شود که به عنوان یک چارچوب قانونی، اقتصادی و اجتماعی راهنما عمل می کند. هدف این قانون تأمین سرمایه گذاران خارجی با همان فرصت های تجاری و حمایت از حقوقی است که به سرمایه گذاران داخلی ارائه می شود. طبق قانون، سرمایه گذاران خارجی می توانند املاک و مستغلات را بدست آورند. با این حال، مالکیت زمین خصوصی ممنوع است زیرا زمین املاک دولت است. در مورد خرید سهام در بازارهای سهام محلی محدودیت قانونی برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد. روش های خرید سهام توسط سرمایه گذاران خارجی توسط وزارت دارایی نظارت می شود. به سرمایه گذاران خارجی نیز حق بازگرداندن آزادانه سرمایه، سود سهام و درآمد داده می شود.

هزینه خرید ملک در تاجیکستان

برای شهروندان خارجی هزینه خرید ملک در تاجیکستان به دلیل ارزش کم پول ملی این کشور و هزینه زندگی در تاجیکستان ارزان است. این کشور به دلیل فقر زیاد و کمبود امکانات فاقد املاک لوکس و مناسب است. لذا در این امر نیز سرمایه گذاری انجام نمی شود. همچنین بیش از 60% مردم این کشور در روستاها زندگی می کنند. این کشور همچنین از نظر جغرافیایی 90% از کوه تشکیل شده است و ایجاد شهرک های مسکونی و سایر به دلیل طبیعی بسیار سخت است. در حال حاضر هزینه خرید ملک در تاجیکستان در پایتخت بیشتر از سایر شهرهای این کشور است. توجه داشته باشید که هزینه خرید ملک برای تاجیکی ها به دلیل درآمد پایین بسیار بالا می باشد.

در جدول زیر میزان هزینه خرید ملک و یا اجاره در تاجیکستان آورده شده است:

آیتمهزینه به دلار
خرید هر متر مربع در مرکز شهر$680
خرید ملک هر متر مربع در خارج از شهر$285
اجاره ماهیانه 3 خوابه در مرکز شهر$532
اجاره ماهیانه 3 خوابه در خارج شهر$242
اجاره ماهیانه تک خوابه در مرکز شهر$190
اجاره ماهیانه تک خوابه در خارج شهر$109

همچنین در نمودار زیر می توانید متوسط خرید هر متر مربع در مرکز شهر در تاجیکستان با سایر کشورهای منطقه را مشاهده کنید:

هزینه خرید هر متر مربع ملک در تاجیکستان

خرید املاک اجاره ای در تاجیکستان

یک مستاجر می تواند با رضایت موجر به طور کامل یا جزئی ملک مورد اجاره را خریداری کند. روش ها و شرایط خرید باید توسط قرارداد اجاره و قرارداد خرید تعریف شود. همه این سوالات باید توسط داوری دادگاه اقتصادی حل و فصل شود. قوانین جمهوری تاجیکستان ممکن است مواردی را در مورد محدود کردن یا منع خرید ملک مورد اجاره پیش بینی کند. قرارداد اجاره املاک دولتی که بعدا قصد خرید آن را دارد توسط کمیته اجرایی محلی یا مقام دولتی مربوطه که مسئول اداره املاک دولتی است منعقد می شود. هزینه ملک مورد خرید توسط مقامات فوق الذکر تخمین زده می شود.

موجر حق دارد در قرارداد خرید شرایطی را تنظیم کند که وظایف و حقوق مورد نیاز مستاجر خرید را تنظیم می کند. این شرایط ممکن است شامل تعهدات زیر باشد:

  • برای پرداخت هزینه ملک از جمله ارزش تولید شده توسط ملک
  • برای تأمین سهم تعیین شده از تولید ملک به مصرف کنندگان تعیین شده توسط فروشنده ملک
  • فروش مجدد ملک خریداری شده
  • سایر تعهدات خریدار ملک مشخص شده در قرارداد خرید

امیدواریم با مطالعه این نگارش اطلاعات مناسبی درباره خرید ملک در تاجیکستان را بدست آورده باشید. جهت خرید ملک در سایر کشورهای آسیایی مانند خرید ملک در ترکیه می توانید به مقاله ارائه شده توسط مشاورین و تیم ترجمه ما که در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت منتشر شده است مراجعه نمایید.

2.6/5 - (5 امتیاز)

11 دیدگاه برای “خرید ملک در تاجیکستان

  1. محمدحسین وطنی گفت:

    با سلام
    کار در دانشگاهها ، روزنامه ها ، مجلات ، رادیو و تلویزیون با توجه زبان فارسی برای افرادی که در وادی شعر و ادب و هنر دستی دارند چگونه است؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام برایکار در تاجیکستان باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید.

  2. مریم گفت:

    سلام ، از اطلاعات صادقانه تان بی نهایت سپاسگزارم

    1. صادقی گفت:

      خواهش میکنم

  3. Ali zakery گفت:

    سلام تشکر از اطلاعات خوب شما سوال داشتم ایا سرمایه گذاری با خرید خانه در تاجیکستان گزینه خوبی است یا نه اگر هست با چی مبلغی می توان یک خانه در مرکز شهر دوشنبه خرید تشکر

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. لطفا در خصوص بررسی شرایط اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  4. ابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید،میخواستم بدونم میشه در تاجیکستان بساز و بفروش شد،و اگر میشه حاشیه سود چقدره،ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در این خصوص بایستی با وکلا کشور مقصد ارتباط بگیرید.

  5. زمان گفت:

    از معلومات که دادی خیلی ممنون. واقعا خیلی مفید بود.
    بزرگوار یه سوال داشتم اگر رهنمایی کنید ممنون میشم
    من قصد رفتم به تاجکستان را دارم و میخواهم در آنجا یه خانه خرید کنم. نه آن قدر گران. یه خانه معمولی. ولی تو اطراف شهر کولاب تاجکستان.
    اگر من خانه خرید کنم میتونم اقامه دائم تاجکستان را دریافت کنم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما. با خرید ملک در کشور تاجیکستان نمی توان اقدام به اخذ اقامت نمود. برای اخذ اقامت باید از سایر طرق افدام نمائید. در خصوص بررسی بیشتر با مشاورن ما در تماس باشید.

  6. رودابه گفت:

    خوب بود باید فکر کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *