مهاجرت تحصیلی اسکاتلند

رشته تربیت بدنی در اسکاتلند

رشته تربیت بدنی در اسکاتلند

رشته تربیت بدنی در اسکاتلند در مقایسه کشورهایی مثل ارمنستان، گرجستان، آرژانتین و غیره جایگاه بهتری دارد. اسکاتلند کشوری توسعه یافته است. این کشور تقریبا برای تمامی رشته ها و تخصص ها موقعیت های کاری خوبی دارد و خوشبختانه تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که در این رشته تحصیل کرده باشند می توانند پس از اتمام تحصیلات خود با توجه به گرایشی که در زمان تحصیل انتخاب کرده بودند به عنوان مربی ورزشی، برنامه دهنده غذایی، معلم ورزش مدرسه و غیره مشغول به کار در اسکاتلند باشند. لازم به ذکر است کاریابی در اسکاتلند لازمه تمدید ویزا پس از فارغ التحصیلی از رشته تربیت بدنی و سایر رشته های دانشگاه های این کشور می باشد. به این ترتیب دانشجویان می توانند ظرف 2 سال بعد از فارغ التحصیلی، ویزای تحصیلی یا همان tier 4 خود را تبدیل به ویزای کاری اسکاتلند کنند.

برخلاف تعداد معدودی از کشورهای دنیا که برای هیچکدام از خارجی ها یا برای برخی ملل خاص امکان اخذ پاسپورت را فراهم ننموده اند، در اسکاتلند این امکان وجود دارد. یعنی مراحل به این ترتیب است که ابتدائا افراد با ویزای تحصیلی به اسکاتلند می روند، ویزای تحصیلی خود را با کاریابی به ویزای کاری تبدیل می کنند، برای اخذ اقامت دائم اسکاتلند درخواست می دهند و در نهایت اقدام به اخذ پاسپورت این کشور می نمایند. این در حالی است که مثلا در مالتا ایرانی ها با هر روشی که مهاجرت کنند (تحصیلی، سرمایه گذاری و غیره) هیچگاه امکان اخذ پاسپورت را ندارند. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در اسکاتلند چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند کدام اند؟

هزینه تحصیل رشته تربیت بدنی در اسکاتلند

خود دانشجویان اسکاتلندی غالبا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور را چه در رشته تربیت بدنی و چه در سایر رشته های تحصیلی خواهند داشت. همچنین وقتی بحث هزینه های تحصیل در اسکاتلند است باید توجه داشت که هر دانشگاهی شهریه متفاوتی اخذ می نماید که در میزان آن عواملی مثل ملیت، رشته، مقطع تحصیلی و غیره دخیل خواهد بود. با این تفاسیر به طور کلی شهریه دانشگاه های اسکاتلند را برای علاقمندان تحصیل در رشته تربیت بدنی طی سال 2021 می توان به شرح بیان شده در جدول ذیل دانست:

ملیتشهریه سالانه رشته تربیت بدنی دانشگاه های اسکاتلند در مقطع کارشناسی به پوندشهریه سالانه رشته تربیت بدنی دانشگاه های اسکاتلند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به پوند
اسکاتلندیسالانه 1820£ که در غالب موارد تمامی این هزینه توسط SAAS پرداخت می شودسالانه 5000£ تا 9000£
بریتانیایی (انگلیسی، ولزی و ایرلندی)معمولا سالانه 9250£ برای 3 سال اول تحصیلسالانه 5000£ تا 9000£
دانشجویان بین المللیمعمولا سالانه 10000£ تا 15000£سالانه 15000£ تا 22000£ 

هزینه زندگی حین تحصیل در اسکاتلند

به هزینه و شهریه های دانشگاه باید هزینه های زندگی در اسکاتلند را نیز افزود که البته میزان آن بستگی زیادی به سبک زندگی هر فردی دارد. اما به طور کلی می توان گفت اسکاتلند در مقایسه با انگلیس کشور ارزان تری است. چرا که در حالی که حدود هزینه های زندگی دانشجویی در انگلیس ماهی 1100£ تا 1400£ (پوند) است، هزینه های زندگی در اسکاتلند بین 800£ تا 1000£ (پوند) می باشد. همچنین نکته بسیار مثبتی که در خصوص اسکاتلند وجود دارد این است که همانند سایر کشورهای در حال توسعه نرخ تورم پایینی دارد. یعنی هیچکدام از هزینه های گفته شده از جمله شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در اسکاتلند به مرور زمان افزایش چشم گیری نخواهد یافت.

نرخ تورم در اسکاتلند در نموداری که در ادامه ترسیم شده بررسی شده است:

نرخ تورم در اسکاتلند

اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند

اسکاتلند در صدور ویزا معمولا همان حساسیت های انگلیس را دارد؛ از آن جمله می توان به شرایط سنی اشاره نمود. مثلا اگر کسی می خواهد رشته تربیت بدنی را در مقطع کارشناسی بخواند باید نهایتا در بازه سنی تا 23 سال قرار داشته باشد. چرا که در غیر این صورت اگرچه تحت شرایطی امکان اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند وجود خواهد داشت اما شانس ویزا در غالب پرونده ها کاهش می یابد. مهم ترین مدارکی که به منظور اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند لازم است عبارت هستند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اصل مدارک به همان ترتیب و شرایطی که در بیان CAS ذکر شده است
  • آیلتس معتبری که از زمان اخذ آن 2 سال نگذشته باشد و از دید بریتانیا مورد قبول باشد (UKVI)
  • گواهی تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی فرد یا والدین وی در پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در اسکاتلند
  • پرداخت هزینه سفارت اسکاتلند برای ویزای تحصیلی با توجه به شرایط سنی

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در اسکاتلند

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در اسکاتلند

تا سقف 20 ساعت در هفته دانشجویان اجازه کار ضمن تحصیل در اسکاتلند را خواهند داشت که علاوه بر تامین بخشی از هزینه های زندگی در این کشور، رزومه افراد را نیز تقویت می کند. در واقع مطابق بررسی ها کسانی که ضمن تحصیل در اسکاتلند مشغول به کار دانشجویی بوده اند هم به دلیل آشنایی بیشتر با بازار کار اسکاتلند و نیازهای بازار کار این کشور و هم به دلیل بهبود رزومه خود، در مقایسه با افرادی که تا به حال در این کشور کار نکرده اند، سریع تر می توانند کاری پیدا کنند.

همچنین کسانی که فارغ التحصیلی دانشگاه های مطرح اسکاتلند باشند برای کاریابی رشته تربیت بدنی شانس بهتری دارند. برترین دانشگاه های اسکاتلند در سال 2021 عبارت هستند از: The University of Edinburgh،University of Glasgow University of St Andrews ،Heriot-Watt University و University of Aberdeen. کسانی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شوند علاوه بر اسکاتلند می توانند شانس خود را برای کاریابی در ولز، ایرلند و انگلیس هم امتحان نمایند. لازم به ذکر است اگر پس از گذشت 2 سال از فارغ التحصیلی فرد نتواند شغلی در اسکاتلند پیدا کند، ناچارا باید خاک این کشور را ترک نماید. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقمندان به تحصیل رشته تربیت بدنی در اسکاتلند اطلاعاتی را ارائه نمودند که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *