مهاجرت تحصیلی بلاروس

رشته تربیت بدنی در بلاروس

رشته تربیت بدنی در بلاروس

رشته تربیت بدنی در بلاروس جزو گزینه های پرطرفدار نیست. با این حال با توجه به این که بلاروس کشوری ارزان قیمت به حساب می آید. البته باید توجه نمود به جز یکسری مشاغل خاص مثل جراحی، قضاوت، مدیریت و غیره، غالبا همان طور که هزینه های زندگی در بلاروس پایین است، سطح درآمد مردم نیز کم است. به طور که متوسط درآمد ماهانه کل مردم در بلاروس حدود 400$ (دلار آمریکا) گزارش شده است. با این حال نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که به دلیل دشواری اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های مطرح کشورهایی مثل هلند، آمریکا، انگلیس و غیره به دلیل پرمتقاضی بودن تحصیل در این دانشگاه ها، بلاروس گزینه ارزان قیمت و نسبتا خوبی است.

بلاروس کشوری محصور در خشکی یا اصطلاحا landlocked است که در شمال شرقی با روسیه، در جنوب با اوکراین، در غرب با لهستان و در شمال غربی با لاتویا و لیتوانی هم مرز و همسایه می باشد. بلاروس همچنین کشوری نسبتا کوچک است اما بیش از 9 میلیون نفر جمعیت دارد و از مساحت این کشور 40% را جنگل ها پوشانده اند. بهترین دانشگاه های بلاروس و بیشترین تعداد موقعیت های شغلی که درآمد بالاتری از سایر شهرهای بلاروس داشته باشند، در حال حاضر در پایتخت این کشور یعنی مینسک وجود دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در دانشگاه های بلاروس چقدر است؟
  • شرایط تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی از رشته تربیت بدنی در بلاروس با توجه به قوانین سال 2023 چگونه است؟

هزینه تحصیل رشته تربیت بدنی در بلاروس

بلاروس نظام تحصیلی رایگان ندارد اما به قدری ارزان قیمت است که هزینه های تحصیل و زندگی در آن حتی از کشوری مثل نروژ که دارای نظام تحصیلی رایگان است، نیز کم تر می شود. در واقع نه تنها شهریه دانشگاه های بلاروس برای تمامی رشته ها از جمله تربیت بدنی پایین است، بلکه هزینه ای بابت تهیه کتاب و لوازم التحریر نیز لازم نیست از سوی دانشجویان پرداخت گردد. چرا که شهریه ای که از سوی هر دانشگاهی در بلاروس اعلام می شود، دربردارنده هزینه های مزبور نیز می باشد. در نتیجه کتاب، دفتر، جزوات و سایر ملزومات تحصیلی از سوی کتابخانه دانشگاه های مختلف در بلاروس در اختیار دانشجویان قرار داده می شود بدون این که دانشگاه بخواهد مضاعفا هزینه ای از این بابت دریافت نماید.

هزینه تحصیل رشته تربیت بدنی در بلاروس

هزینه زندگی حین تحصیل رشته تربیت بدنی در بلاروس

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در بلاروس نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. هرچند بلاروس کشوری ارزان قیمت است و بهای اجاره مسکن در آن نیز با توجه به نرخ تورم پایین، به مرور افزایش پیدا نمی کند، دانشجویان می توانند با تهیه خوابگاه دانشجویی باز هم هزینه های زندگی خود در این کشور را پایین بیاورند. معمولا هزینه زندگی دانشجویی در بلاروس ماهانه بین 300$ تا 450$ (دلار آمریکا) است که بخش کمی از آن با مشغول شدن به کار دانشجویی قابل تامین می باشد. در جدول حدود اجاره بهای ماهانه در بلاروس نشان داده شده است:

نوع آپارتمانحدود اجاره بهای ماهانه در کشور بلاروس به دلار
آپارتمان 1 خوابهبین 250$ تا 500$
آپارتمان 3 خوابهبین 440$ تا 985$

همان طور که اشاره شد نرخ تورم در بلاروس نسبتا پایین است در نتیجه قیمت اجناس و خدمات مختلف در این کشور به مرور افزایش چشمگیری نخواهد داشت. البته اگرچه تورم بلاروس در مقایسه با کشورهایی مثل ونزوئلا، به مراتب پایین تر است، در مقایسه با تورم موجود در ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، سوئد و غیره، بالاتر می باشد. در نمودار ذیل نرخ تورم در بلاروس در سال های 2021 و 2022 نشان داده شده است:

نرخ تورم در بلاروس

اخذ ویزای تحصیلی بلاروس

بلاروس جزو کشورهایی است که غالبا در صدور ویزا برای ایرانی ها سختگیری های خاصی اعمال نمی کند. مادامی که فرد شرایط اصلی مورد توجه این کشور را داشته باشد و تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در بلاروس را ارائه نماید. منتهی برای اطمینان بیشتر راه هایی وجود دارد که می توان شانس ویزای تحصیلی را در هر کشوری از جمله بلاروس بالاتر برد و یکی از این راه ها اخذ پذیرش از دانشگاه های درجه 1 هر کشوری است. در بلاروس بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته تربیت بدنی عبارت هستند از:

  1. Belarusian State University
  2. Belarusian State Medical University
  3. Yanka Kupala State University of Grodno
  4. Belarusian State Pedagogical University
  5. Belarusian National Technical University

پس از اخذ پذیرش رشته تربیت بدنی از این دانشگاه ها یا سایر موسسات آموزش عالی در بلاروس، دانشجویان باید برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی بلاروس لازم است عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی دانشگاهی در بلاروس برای تحصیل رشته تربیت بدنی
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • نامه بانکی مبنی بر داشتن تمکن مالی لازم از سوی دانشجو یا والدین وی برای پرداخت هزینه زندگی در بلاروس به شرح گفته شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • 1 کپی از پاسپورت معتبر
  • نامه سلامت پزشکی حاوی این نکته که فرد مبتلا به HIV نمی باشد.
  • بیمه معتبر در بلاروس
  • مدرک زبان با توجه به زبان دوره تحصیلی مورد نظر
  • عکس پاسپورتی
  • مدرکی مبتنی بر تهیه محل اقامتی در بلاروس

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در بلاروس

باید توجه داشت که ویزای تحصیلی بلاروس پس از اتمام دوره تحصیلی رشته تربیت بدنی به اتمام می رسد اما راه هایی برای تمدید مجوز اقامت در این کشور وجود دارد. بهترین راه به این منظور پیدا کردن کار است که مستلزم تسلط فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به حداقل یکی از زبان های رسمی در این کشور یعنی بلاروسی و روسی است. معلمین ورزش معمولا در بلاروس به طور میانگین ماهی 2270BYN (روبل بلاروس) حقوق می گیرند که البته به مدرک تحصیلی، سابقه کار و غیره آن ها نیز بستگی دارد. علاقمندان به رشته تربیت بدنی در بلاروس، کانادا، ترکیه، ایتالیا، هلند و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *