مهاجرت کاری قطر

حقوق بازنشستگی در قطر

حقوق بازنشستگی در قطر

افراد بین 60 تا 55 سال در قطر با اخذ ویزای بازنشستگی این کشور می توانند از مزایا و حقوق بازنشستگی در قطر بهره مند شوند. از اواسط دهه 1800، این کشور خود را از یک تحت الحمایه بریتانیا به یک کشور مستقل با درآمدهای قابل توجه نفت و گاز طبیعی تبدیل کرد. به طوری که، این کشور را قادر می ‌سازد تا درآمد سرانه ‌ای تقریبا بالاتر از کشورهای صنعتی پیشرو اروپای غربی داشته باشد. این کشور میزبان ایستگاه تلویزیونی الجزیره است و با میزبانی بازی های آسیایی 2006 و میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 به سرعت در بین خارجی ها مورد توجه قرار گرفته است.

نفت و گاز بیش از 30% تولید ناخالص داخلی، تقریبا 80% درآمدهای صادراتی و 58% درصد از درآمدهای دولت را تشکیل می دهند. ذخایر اثبات شده نفت 15 میلیارد بشکه ای باید تولید را در سطح فعلی برای 23 سال تضمین کند. نفت سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور را با تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرو صنعتی اروپای غربی مقایسه کرده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را کاملا به موضوع حقوق بازنشستگی در قطر اختصاص داده است.

سیستم بازنشستگی در قطر

سیستم بازنشستگی دولتی این کشور توسط ادارات زیر اداره می شود:

  • اداره عمومی بازنشستگی
  • بیمه اجتماعی (GRSIA)

به همین ترتیب توسط وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی نظارت می شود. GRSIA مسئول حمایت اجتماعی از اتباع بازنشسته بومی و اعضای خانواده آن ها در صورت فوت آن ها از طریق تخصیص حقوق بازنشستگی در قطر مطابق با مفاد قانون بازنشستگی و شماره 24 سال 2002 است. از طریق جمع آوری مستمری به این هدف می رسد.

میزان مستمری براساس حقوق نهایی کارمند در زمان بازنشستگی (حقوق در آخرین سال استخدام) تعیین می شود. مزایای کمک هزینه اجتماعی اضافی با توجه به حقوق نهایی و زمان خدمت فرد تعیین می شود. طرح بازنشستگی برای کارکنان قطری در وزارتخانه ها، مؤسسات عمومی، آژانس ها، شرکت های سهامی و سایر موارد که توسط شورای وزیران در GRSIA تعیین می شود، آزاد است. همچنین برای بازنشستگان غیرنظامی و لشکری ​​و یا مشمولان واجد شرایط آن ها در صورت فوت، مستمری صادر می شود.

بومی هایی که در سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کار می کنند و واجد شرایط دریافت مستمری دولتی هستند، تحت قانون شماره 7 سال 2007 قرار می گیرند. بومی هایی که در بخش خصوصی کار می کنند، مشمول طرح دولتی نیستند. این مسئولیت فرد است که با کارفرمای خود در مورد توافقنامه بازنشستگی مذاکره کند یا به طرح بازنشستگی شرکت بپیوندد.

معرفی حقوق بازنشستگی در قطر برای مهاجران

معرفی حقوق بازنشستگی در قطر برای مهاجران

از آنجایی که کارمندان مهاجر از حقوق بازنشستگی دولتی برخوردار نیستند، معمولا فقط در پایان قرارداد خود کمک هزینه دریافت می کنند. در صورتی که بیش از 1 سال شاغل بوده باشید، در پایان قرارداد کاری، پاداش یا «معامله» ارائه می شود. میزان این انعام با توافق کارفرما و کارمند و یا حداقل 3 هفته دستمزد به ازای هر سال استخدام می باشد. طبق قوانین قطر، کارمندان بومی می توانند این کمک هزینه یا حقوق بازنشستگی در قطر را که به او تعلق می گیرد، دریافت کنند.

طرح بازنشستگی دولتی برای بومی ها برای مردان 60 سال و بالاتر و زنان 55 سال و بالاتر که 15 سال حق بیمه پرداخت کرده اند، حقوق بازنشستگی در نظر می گیرد. حداقل پرداخت مستمری دولتی 75% از درآمد ناخالص ماهانه بیمه شده کارگر و حداکثر 100% درصد است. مهاجران باید از حقوق نسبتا بالاتر در این کشور برای راه اندازی یک برنامه بازنشستگی خصوصی استفاده کنند. برخی از شرکت های خصوصی طرح های بازنشستگی شرکتی را ارائه می دهند. اما آن ها موظف به انجام این کار نیستند. اگر قبل از نقل مکان به قطر به یک طرح بازنشستگی دولتی در کشور خود پرداخت می‌کردید، حتی اگر با نرخ کاهش ‌یافته باید به این کار ادامه دهید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله ویزای بازنشستگی قطر را مطالعه کنید.

بررسی حقوق بازنشستگی در قطر

کارمند باید سهم ماهیانه معادل 5% حقوق را بپردازد. کارفرما 10% دیگر (حقوق ناخالص) سهم را افزایش می دهد، و دولت نیز برای اطمینان از کل سهم کمک می کند، امور اجرایی را پوشش می دهد و هرگونه کسری را جبران می کند. کمک های کارکنان قطری در سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ممکن است بالاتر باشد و از 5.5% تا 8% حقوق متغیر باشد تا 15% کل سهم بازنشستگی مورد نیاز را تشکیل دهد. در برخی موارد، دولت این کمبود را جبران می کند.

مهاجران واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی در قطر از سوی دولت قطر نیستند و انتظار می رود که امور خود را مدیریت کنند. در حالی که سن بازنشستگی برای اتباع مشاغل بخش دولتی 60 سال است، هیچ محدودیت سنی برای کارمندان بخش خصوصی وجود ندارد. با این حال، برای تمدید ویزا باید درخواست های کتبی ارائه شود و تغییر حمایت مالی برای کارمندان خارج از کشور بالای 60 سال مجاز نیست.

حقوق ماهیانه کار در قطر در نمودار زیر آمده است:

حقوق ماهیانه کار در قطر

زندگی در قطر

زندگی در این کشور می ‌تواند تجربه ‌ای کاملا فرهنگی باشد. زیرا، می‌ توانید راه‌ های کشور جدیدی را که ممکن است از بسیاری جهات عمیقا متفاوت از کشور شما باشد، کشف کنید. در سال 2013، این کشور به عنوان ثروتمندترین کشور جهان در فهرست فوربس قرار گرفت و طبق برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بالاترین توسعه انسانی را داشته است. اعتقاد بر این است که روزانه بیش از 500 مهاجر وارد این کشور می شوند. بنابراین، این کشور خانه بسیاری از مهاجرانی است که برای کار به اینجا نقل مکان کرده ‌اند، و کسانی که به زندگی تجملی افسانه ‌ای آن کشیده شده ‌اند.

این کشور مناظر بیابانی خیره‌ کننده و سواحل زیبا را ارائه می‌دهد، و همچنین می‌توانید از پارک‌ ها، موزه‌ ای فراوان لذت ببرید. بازارهای محلی و سایر گزینه های سرگرمی موجود است. اگر به آب و هوای خلیج عادت ندارید، پس این چیزی است که ممکن است کمی به آن عادت کنید. زیرا، دما می تواند تا 50 درجه سلسیوس یا بیشتر برسد. با این حال، اکثر ساختمان ‌ها، ماشین‌ ها و امکانات ورزشی سرپوشیده دارای تهویه مطبوع هستند که این امر باعث می‌ شود که مقابله با آب و هوای گرم بسیار قابل کنترل ‌تر باشد.

برترین شهرها برای زندگی در نمودار زیر آمده است:

برترین شهرها برای زندگی در قطر

هزینه اجاره خانه در جدول زیر آمده است:

پارامترهزینه به ریال قطر
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر10500QAR
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر5500QAR

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مسیر مهاجرت به قطر با ارائه برترین راهکارها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *