مهاجرت تحصیلی آذربایجان

تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان برای تمام دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. در این نوشتار به بررسی این مبحث می پردازیم. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند به شما عزیزان اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان ارائه دهند. شرایط تحصیل در دانشگاه ها و موسسات این کشور در حال بهبود و توسعه است و این موضوع موجب افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در آذربایجان شده است. با ما همراه باشید تا به صورت کامل با شرایط تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان آشنا شوید.

قوانین تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

قبل از تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان، بهتر است با این کشور آشنا شوید. جمهوری آذربایجان کشوری در منطقه قفقاز است که در تقاطع اروپای شرقی و آسیای غربی واقع شده است و در همسایگی ارمنستان، دریای خزر، گرجستان، روسیه و ایران واقع شده است. جمهوری خودمختار نخجوان از شمال و شرق به ارمنستان، از جنوب و غرب به ایران محدود می شود، در حالی که از شمال غربی با ترکیه مرز کوتاه دارد. مساحت کل آذربایجان 86.600 کیلومتر مربع است. جمعیت کل کشور تقریبا 10 میلیون نفر است. در آذربایجان، زبان رسمی ترکی آذربایجانی است که تقریباً 92% مردم به عنوان زبان مادری صحبت می کنند. همچنین روسی و انگلیسی نقش مهمی به عنوان زبان دوم یا سوم آموزش و ارتباطات دارند. دوازده زبان دیگر نیز در این کشور بومی صحبت می شود.

دین رسمی آذربایجان اسلام است. حدود 95% مردم مسلمان و 3.1% مسیحی هستند. آذربایجان از رشد اقتصادی مداومی برخوردار بوده است. شایان ذکر است که تا سال 2013 تولید ناخالص داخلی آذربایجان 5 برابر نسبت به سطح 1995 افزایش یافت. در تولید ناخالص داخلی سهم هزینه آموزش 3.2% است در حالی که سهم هزینه تحصیلات عالی 0.25% است. مطابق با ماده 42 قانون اساسی جمهوری آذربایجان، در این کشور همه حق تحصیل دارند.

قوانین تنظیم آموزش عالی در آذربایجان عبارتند از:

  • قانون آموزش و پرورش
  • قانون اصلاح قانون آموزش

علاوه بر این، دولت جمهوری آذربایجان در سال 2012 و 2013 برنامه ریزی های جدیدی برای توسعه آموزش در آذربایجان تا سال 2025 انجام داد که هدف از آن توسعه سیستم آموزش و پرورش در جمهوری آذربایجان تا سال 2025 بود. این برنامه ریزی یکی از عوامل اصلی جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان می باشد.

موسسات آموزش و تحصیل در مقاطع مختلف در آذربایجان

موسسات آموزش عالی برای تحصیل در مقاطع مختلف در آذربایجان ممکن است دولتی و خصوصی باشند. مطابق با قوانین تحصیل در آذربایجان، موسسات آموزشی فارغ از مالکیت یا هویت بنیانگذار، از وضعیت برابر برخوردار هستند. دولت از طریق اعطای اعتبار به آنها، تخصیص کمک هزینه ها و اعطای امتیاز به موسسات آموزشی دولتی مطابق با قوانین، از توسعه کلیه موسسات آموزشی، از جمله موسسات آموزشی و دانشگاه های خصوصی، اطمینان حاصل می کند. تأسیس و فعالیت موسسات آموزشی و دانشگاه ها در آذربایجان اعم از دولتی و خصوصی، توسط وزارت آموزش و پرورش و مقامات ذیصلاح کنترل می شود. به منظور ارائه فعالیت های آموزشی، هر موسسه آموزشی باید از مجریه اجرایی مربوطه (وزارت اقتصاد) مجوز ویژه دریافت کند.

در نمودار زیر به تعداد دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی و خصوصی آذربایجان مشغول به تحصیل هستند اشاره شده است:

دانشگاه های دولتی و خصوصی آذربایجان

برای موسسات آموزشی دولتی آذربایجان مجوز دائمی ویژه صادر می شود. برای موسسات آموزشی خصوصی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری آذربایجان تأسیس شده اند مجوز (پروانه) ویژه برای مدت 5 سال صادر می شود. در جمهوری آذربایجان، دسترسی به آموزش عالی برای هر کسی که سطح تحصیلات متوسطه را در مدرسه عمومی به پایان برساند، امکان پذیر است. آذربایجان با پیوستن به روند بولونیا در سال 2005 و به دنبال آن تصویب قانون جدید آموزش در سال 2009، اصلاح سیستم آموزش عالی خود را آغاز كرد. اصلاحات انجام شده در سیستم آموزش عالی آذربایجان موجب افزایش تعداد متقاضیان مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل شده اند.

ساختار آموزش عالی در کشور آذربایجان

همانطور که گفته شد، آذربایجان 15 سال پیش به روند بولونیا پیوست. این قانون سیستم انتقال اعتبار اروپا، سیستم 3 دوره تحصیل و مکمل دیپلم را به طور رسمی معرفی کرد. در نتیجه، از سال تحصیلی 2009 و 2010، کلیه دانشجویان تازه پذیرفته شده تحت برنامه های مطالعاتی اصلاح شده در کلیه م موسسات آموزش عالی تحصیل کرده اند. استراتژی توسعه آموزش در آذربایجان تا سال 2025 که در سال 2013 تصویب شده است، همچنین سند مهمی برای شناسایی اهداف، جهت ها، ابزارها و سازوکارهای توسعه سیستم آموزش در جمهوری آذربایجان است. به عبارت دیگر، این استراتژی برای شکل دادن به توسعه این سیستم به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شده است. تحصیلات عالی در آذربایجان به 3 سطح تقسیم می شود.

این 3 سطح عبارتند از:

سطحمطالعات
1مطالعات کارشناسی
2مطالعات کارشناسی ارشد
3مطالعات دکترا

 

بررسی تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

بررسی تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

تحصیلات عالی در آذربایجان در دانشگاه ها، موسسات، آکادمی ها و هنرستان ها ارائه می شود. اولین سطح تحصیلات شامل مطالعات کارشناسی است که برای 4 تا 5 سال ادامه دارد و دارای 240 تا 300 واحد آموزشی یا ECTS 300 تا 360 واحد برای تحصیل پزشکی در آذربایجان است. سطح دوم مطالعات شامل مطالعات کارشناسی ارشد است که به مدت 1.5 تا 2 سال طول می کشد و دارای 90 تا 120 واحد آموزشی است. سطح سوم مطالعات شامل مطالعات دکترا است که در 2 برنامه انجام می شود.

این 2 برنامه عبارتند از:

  • دکترای فلسفه
  • دکتر علوم

مطالعات دکترا به صورت تمام وقت (ترک شغل) و نیمه وقت (بدون ترک شغل) انجام می شود. تحصیلات تمام وقت تحت برنامه دکترای فلسفه 3 سال، نیمه وقت 4 سال و از طریق تحقیقات پایان نامه 4 سال به طول می انجامد. تحصیلات تمام وقت تحت برنامه دکتر علوم 4 سال، نیمه وقت 5 سال و از طریق تحقیقات پایان نامه 5 سال طول می کشد. موسسات آموزش عالی برنامه های مطالعاتی را در 1 سال تحصیلی ترتیب می دهند و اجرا می کنند و به طور معمول از 15 سپتامبر و به مدت 12 ماه تقویمی می باشد.

تقسیم 1 سال تحصیلی در آذربایجان می توانند به صورت زیر باشد:

  • 2 ترم، هر ترم 20 هفته
  • ترم تابستان با حداکثر 6 هفته

اگر قصد دارید علاوه بر شرایط تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان از شرایط تحصیل در سایر کشورهای دنیا نیز مطلع شوید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *