مهاجرت تحصیلی آذربایجان

تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان همانند سایر کشورهای جهان به عنوان مقطع دوم تحصیل عالی در دانشگاه های خصوصی عمومی دنبال می شود. آذربایجان یکی از کشورهای جذاب در منطقه قفقاز در میان دو قاره آسیا و اروپا برای تحصیل رشته های مختلف در مقاطعی همانند کارشناسی ارشد در آذربایجان است. این کشور امکان تحصیل کارشناسی ارشد را به زبان های انگلیسی، روسی و آذربایجانی فراهم کرده است. هزینه تحصیل در این کشور نیز مقرون به صرفه است و زندگی در آذربایجان علی الخصوص برای دانشجویان ایرانی به دلیلی نزدیکی مسافت و فرهنگ با ایران بسیار گزینه مناسبی است. با مطالعه این مطلب مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سوالات زیر را جواب داده اند.

  • تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کشور آذربایجان چه مدت زمان می برد؟
  • شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان چگونه است؟
  • پذیرش تحصیلی در کارشناسی ارشد در آذربایجان به چه شکل است؟
  • هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان به چه میزان می باشد؟

کشور آذربایجان

آذربایجان کشوری بین قاره ای است که در اروپای شرقی و آسیای غربی واقع شده و از شرق به دریای خزر محدود شده است. این کشور از جنوب با ایران و ترکیه، از شمال با روسیه، از شمال غربی با گرجستان و از غرب با ارمنستان همسایه است. این بزرگترین کشور در منطقه قفقاز جنوبی است که اکثریت جمعیت مسلمان و ترک زبان آن به زبان آذربایجانی (آذری) صحبت می کنند. در سال 2023 جمعیت کشور برابر با 10 میلیون است که بیش از نیمی از آنها در مناطق شهری زندگی می کنند. آذربایجانی ها اکثریت ملت (91.6%) را تشکیل می دهند، در حالی که لزگین ها (2%)، ارامنه (2%)، تالیش (1.3%) و روس ها (1.3%) بزرگترین گروه های اقلیت را تشکیل می دهند.

از ابتدای دهه 1990 به دلیل کاهش شدید نرخ زاد و ولد رشد متوسط ​​جمعیتی وجود داشته است. با این حال، این یک کشور جوان است و حدود 28% از جمعیت را 19-24 ساله را تشکیل می دهند. توسعه سیستم آموزش و پرورش آذربایجان تحولات تاریخی این کشور را منعکس می کند. این کشور اولین بار در سال 1918 با تأسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان (ADR) استقلال خود را اعلام کرد. اولین دانشگاه در این کشور، دانشگاه دولتی باکو، توسط ADR در سال 1919 تاسیس شد. جمهوری دموکراتیک جدید توسط نخبگان آذربایجانی تأسیس شد، که در اروپا تحصیل کرده بودند و ضرورت ایجاد یک سیستم آموزش عالی ملی را درک می کردند. عمر کوتاه ADR به موسسین اجازه گسترش دانشگاه و ایجاد یک سیستم آموزش عالی تمام عیار را نداد. با این حال اولین دانشگاه کشور پس از سقوط ADR به کار خود ادامه داد.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

آذربایجان از جمله کشورهای آسیا است که روند و سیستم تحصیلی خود را مطابق با فرایند بولونیا پیش می برد و اعتبار دروس بر اساس ECTS می باشد که همگام با تمامی دانشگاه های اروپا است. لذا دانشجویان با تحصیل در آذربایجان می توانند ادامه تحصیلات خود را در هر یک از کشورهای اروپایی انجام دهند. آذربایجان همچنین یکی از کشورهای پر رونق در اقتصاد بوده و در سال های اخیر روند مناسبی را برای توسعه طی می کند. پیش بینی می شود این کشور کوچک در سال های آینده از بسیاری از کشورهای همسایه خود پیشی بگیرد. کیفیت آموزش و زندگی در آذربایجان بسیار مناسب است و دانشجویان می توانند از تجربه زندگی و تحصیل در این کشور لذت ببرند. در اینجا از جمله مزایای تحصیل در آذربایجان و کارشناسی ارشد در آذربایجان آورده شده است:

  • مهاجرت تحصیلی به آذربایجان
  • اخذ مدرک کارشناسی ارشد معتبر در قاره اروپا
  • تحصیل به زبان های متنوع از جمله انگلیسی
  • زندگی در کشور همسایه
  • تحصیل با هزینه ای مناسب
  • ورود آسان به دانشگاه های آذربایجان
  • امکان اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

مهاجرت تحصیلی به آذربایجان

پیوستن آذربایجان به روند بولونیا همچنین با ایجاد فرصت های مشارکت در برنامه های مختلف تبادل، گسترش مشارکت دانشگاه ها و انتقال اعتبارات به دانشگاه های دیگر، تحرک دانشجویان را در آموزش عالی افزایش داد و بین المللی سازی را تحت تأثیر مثبت قرار داد. در حال حاضر، دانشگاه های آذربایجان در برنامه های آموزشی اتحادیه اروپا مانند برنامه تحرک بین اروپا برای مطالعات دانشگاهی (Tempus) و اراسموس + شرکت می کنند.

افزایش روابط سیاسی با کشورهای همسایه پس از استقلال باعث افزایش جابجایی دانشجویان در منطقه شده و به جابجایی دانشجویان در جماهیر شوروی سابق کمک کرد. پس از استقلال، روابط با همسایگان مانند ایران نسبت به زمان اتحاد جماهیر شوروی قویتر و نزدیکتر شد. بیشتر دانشجویان بین المللی در آذربایجان در حال حاضر از ترکیه و ایران می آیند. همچنین دانشجویان زیادی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بیشتر از ترکمنستان و قزاقستان و همچنین گرجستان به آذربایجان مهاجرت می کنند.

در نمودار زیر می توانید میزان درصد ملیت دانشجویان مهاجر در آذربایجان را ببینید:

دانشجویان مهاجر در آذربایجان

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

سطح دوم آموزش عالی در کشور آذربایجان شامل مطالعات کارشناسی ارشد است که به مدت 1.5 الی 2 سال به طول می انجامد که این شامل گذراندن 90 تا 120 ECTS می باشد. برای ثبت نام در یک برنامه کارشناسی ارشد، دانشجویان باید یک دوره کارشناسی را با حداقل 240 ECTS گذرانده باشند. برای تکمیل دوره مطالعه کارشناسی ارشد در آذربایجان، دانشجوی باید پایان نامه کارشناسی ارشد خود را بنویسد و از آن دفاع کند. پس از اتمام این سطح از تحصیل، دانشجو مدرک کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس را دریافت می کند. شرایط تحصیلات کارشناسی ارشد در AzQF در سطح 7 قرار دارد. شاخه های اصلی تحصیلات کارشناسی ارشد باید با شاخه های تحصیلات کارشناسی یکسان باشد. لذا دانشجویان حتما باید مطابق با رشته تحصیل قبلی خود در کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

در نمودار زیر حداقل مدت زمان تحصیل در آذربایجان در مقاطع مختلف عالی را مشاهده می کنید:

پذیرش کارشناسی ارشد در آذربایجان

پس از اتمام دوره های کارشناسی دانشجویان می توانند برای پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد اقدام کنند. امتحانات توسط کمیسیون دولتی پذیرش دانشجو جمهوری آذربایجان تعیین می شود. تحصیلات بعدی که دانشجو دنبال می کنند باید با سوابق تحصیلی آنها در سطح کارشناسی مطابقت داشته باشد. شرایط پذیرش در آذربایجان در مقطع کارشناسی ارشد بسته به رشته ممکن است تفاوت داشته باشد. برخی از دانشگاه ها نمرات خاص در دوره کارشناسی را رصد می کنند و برخی آزمون های ورودی را برگزار می کنند. در کل شرایط ورود به دانشگاه های آذربایجان چندان سخت نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید شرایط پذیرش را در سایت دانشگاه مورد نظر خود مشاهده کنید.

برنامه های کارشناسی ارشد در آذربایجان

برنامه های دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی بین ماژول های تدریسی و تئوری و تحقیقات علمی تقسیم می شوند. زبان اصلی تحصیل زبان آذربایجانی است اما دوره هایی به زبان های انگلیسی و روسی نیز برگزار می شوند. حدود 45% الی 50% از ساعات تحصیل صرف رشته هایی می شود که تحت ماژول های آموزشی تئوری قرار می گیرند. حدود 20% الی 25% از موضوعات علوم انسانی و حدود 75% الی 80% موضوعات اصلی تحت تحقیقات علمی و عملی دنبال می شود. موسسات آموزش عالی، برنامه های مطالعاتی را در 1 سال تحصیلی ارائه می کنند که به طور معمول از 15 سپتامبر (September) و به مدت 12 ماه تقویمی می باشد.

1 سال تحصیلی را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

پارامترشرح
دو ترم اصلیهر کدام 20 هفته به طول می انجامد.
ترم تابستانبه مدت 6 هفته می باشد.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

دانشگاه ها برای جذب دانشجویان بین المللی آزاد هستند. در سال 2013، بیش از 3971 دانشجوی بین المللی در آذربایجان تحصیل می کردند که 2.6% از کل دانشجویان را تشکیل می داد. اگرچه برخی از دانشگاه ها برنامه های بین المللی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند اما دولت ارائه دوره های اصلی به زبان آذربایجانی را موظف می کند. بنابراین، در صورت تسلط بر زبان آذربایجانی یا روسی، از دانشجویان بین المللی انتظار می رود که یک دوره مقدماتی زبان آذربایجانی را برای یک یا دو ترم بگذرانند. اکثر دانشجویان بین المللی در آذربایجان تحصیل در رشته هایی مانند رشته های زیر را انتخاب می کنند:

در راستای تحرک دانشجویان ورود تعداد دانشجویان آذربایجانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند نیز رشد کرد. اندکی پس از پیوستن به روند بولونیا، دستور آغاز بورس تحصیلی برای شهروندان آذربایجانی برای تحصیل در خارج از کشور توسط رئیس جمهور در سال 2006 امضا شد. در سال 2015، در مجموع 3558 دانشجو بورسیه تحصیلی دولتی را برای تحصیل در 32 کشور در 379 دانشگاه دریافت کردند. هزینه تحصیل در دانشگاه های آذربایجان در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد از 2000€ الی 4000€ (یورو) بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است. جهت اخذ ویزای دانشجویی آذربایجان و اقامت در این کشور به سایر مقالات ما در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رجوع کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *