مهاجرت تحصیلی ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا فرصت عالی برای تحصیل در اروپا است زیرا دانشگاه های ایتالیا جزء قدیمی ترین دانشگاه های اروپا هستند. کیفیت بسیار خوبی دارند. با تحصیل در دانشگاه های ایتالیا می توانید مدرک معتبر در کل اتحادیه اروپا را کسب کنید. این کشور جذاب و شلوغ با داشتن جاذبه های توریستی، فرهنگ عالی و مردمی خون گرم می تواند زندگی دانشجویی فوق العاده ای را برای شما رقم بزند. ایتالیا دوره های مختلف تحصیلی را در مقاطع مختلف در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می کند.

این کشور میزبان بیش از 30000 دانشجوی خارجی است و نزدیک به 2 میلیون دانشجو دارد. دانشگاه های ایتالیا در رتبه بندی جهانی همچنین رتبه بالایی دارند و از نظر کیفیت تضمین شده هستند. برای کسب ویزای تحصیلی ایتالیا و پروسه مهاجرت می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

بررسی تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا جایی است که اولین دانشگاه های جهان در قرن 11 در آن تاسیس شدند، اما همچنین مکانی است که در اواخر قرن 20، هماهنگی سیستم آموزش عالی اروپا (روند بولونیا) را در آن آغاز شد. با داشتن ریشه های محکم در گذشته، تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بسیار جذاب است. بنابراین، نه تنها در هنر، تاریخ و ادبیات، بلکه در طراحی معاصر، معماری، مهندسی، اقتصاد، علوم زیستی و علوم کاربردی نیز برتری های علمی وجود دارد. دولت ایتالیا تحقیقات را بخشی از استراتژی خود برای حفظ استانداردهای بالا در حوزه توسعه پایدار تکنولوژیکی جهان می داند. سیستم آموزشی ایتالیا دارای بسیاری از دانشگاههای دولتی و خصوصی و موسسات هنری است که طیف وسیعی از مسیرهای مطالعه، تجربیات زندگی و فرصت های شغلی را پوشش می دهند.

بسیاری از دوره ها (نزدیک به 500 دوره)، به ویژه برای مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری، به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می شود و برخی از بورسیه ها نیز در دسترس است. هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا بسیار مقرون به صرفه است و کیفیت زندگی اجتماعی در جامعه دانشجویی به طور معمول عالی است. حدود 80000 دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در ایتالیا هستند!

شرایط تحصیل در دانشگاه های الیتالیا

دوره های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

به صورت کلی می توان دانشگاه ها و موسسات آموزشی در ایتالیا را در سطح پس از تحصیلات متوسطه به 2 دسته تقسیم کرد:

  • دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا
  • موسسات غیر دانشگاهی شامل موسسات هنری و سایر

در حال حاضر در مجموع 97 دانشگاه دولتی و خصوصی در ایتالیا وجود دارد که این دانشگاه ها برخی زیر نظر استان های ایتالیا و برخی به صورت خصوصی اداره می شوند. اکثر این دانشگاه ها در رده بندی جهانی لیست شده اند و بیش از 30 مورد آنها جزو 1000 دانشگاه برتر در جهان معرفی شده اند. موسسات غیر دانشگاهی موسسات آموزشی هستند که در زمینه های خاص مانند رشته های هنری، فشن، طراحی، هنرهای کاربردی، موسیقی و مترجمی زبان دوره هایی را ارائه می کنند. شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

دوره های ارائه شده در دانشگاه های دولتی و خصوصی در ایتالیا به شرح زیر هستند:

برنامه های تحصیلی در ایتالیاشرح
چرخه اول (کارشناسی)این دوره اولین چرخه تحصیلات در دانشگاه های ایتالیاست که به 3 سال تحصیل نیاز دارد.
چرخه دوم (مستر)این چرخه همان معادل مدرک کارشناسی ارشد است و به 2 سال تحصیل نیاز دارد.
چرخه سوم (دکترا)این برنامه پس از کارشناسی ارشد و دوره های PHD و آخرین سطح تحصیلات دانشگاهی است که 3 تا 5 سال زمان می برد.
برنامه کارشناسی ارشد یکپارچهاین برنامه ها حداقل 5 یا 6 ساله هستند و بیشتر برای دوره های پزشکی ارائه می شوند.
برنامه کارشناسی ارشد تخصصیاین برنامه ها به صورت یک ساله هستند و دانش تخصصی را به دانشجویان ارائه می کند.
برنامه دیپلم تخصصیاین برنامه یک برنامه 2 ساله برای اخذ دیپلم حرفه ای در رشته های مختلف است.

دوره های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

به صورت کلی شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بسته به رشته و مقطع و همچنین نوع دانشگاه تعیین می شود. لذا بایستی به صورت تخصصی و مورد به شرایط تحصیل در ایتالیا رجوع کنید. اما به صورت کلی می توان گفت دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور نسبت به مقطع بایستی مدارک تحصیلی مقطع قبلی را به صورت ترجمه شده و همراه با ریز نمرات ارائه دهند. همچنین یکی از نکات مثبت و امتیازات تحصیل در ایتالیا نداشتن شرایط سنی است. لذا افراد حتی 40 سال به بالا نیز می توانند برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا اقدام کنند.

همچنین یکی از نکاتی که همواره مورد مسئله است بحث مدرک زبان است. اکثر دوره های ارائه شده در ایتالیا به زبان ایتالیایی می باشد و برخی از دوره های تحصیلات تکمیلی نیز به زبان انگلیسی هستند. لذا ارائه مدرک زبان B2 و یا حداقل آیلتس 6 برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازم است.

به صورت کلی شرایط تحصیل در ایتالیا:

شرایط تحیل در دانشگاه های ایتالیا

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا از نظر علمی دارای سطح بسیار خوبی در جهان هستند. حدود 440 دوره در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی در ایتالیا ارائه می شود. دانشگاه های این کشور با توجه به قدمت و ارائه برنامه های به روز و نوین در سطح جهان شناخته شده هستند.

 از جمله برنامه های محبوب تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:

بهترین دانشگاه های ایتالیا در شهرهای مختلف ایتالیا واقع شده اند و گستردگی منطقه ای را در سراسر ایتالیا برای تحصیل فراهم کرده اند. در جدول زیر می توانید با بهترین دانشگاه های ایتالیا آشنا شوید:

نام دانشگاهرتبه جهانی 2023
دانشگاه پلی تکنیک میلان139
دانشگاه بولونیا167
دانشگاه ساپینزا رم171
دانشگاه پادوا243
دانشگاه میلان139
دانشگاه پلی تکنیک تورین325
دانشگاه پیزا404
دانشگاه ناپلز فدریکو II416
دانشگاه ویتا سالوته445
دانشگاه ترنتو457

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی

در حالی که اکثر مردم می دانند که این کشور یک مقصد محبوب برای گردشگران است، کمتر می دانند که این کشور زیبا و آفتابی مقصدی جذاب برای هزاران دانشجوی بین المللی نیز می باشد. در زیر برنامه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند آمده است:

  • بیش از 185 کارشناسی انگلیسی
  • بیش از 700 کارشناسی ارشد انگلیسی
  • بیش از 70 دکترای آموزش انگلیسی
  • بیش از 150 دوره آموزش از راه دور (آنلاین) انگلیسی

در لیست زیر به معرفی دانشگاه های ایتالیا که دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، آمده است:

  • دانشکده مدیریت SDA Bocconi
  • دانشگاه کاتولیک قلب مقدس
  • دانشگاه تور ورگاتا رم
  • دانشگاه سینا
  • دانشگاه پاویا

دانشگاه ‌های این کشور ممکن است برنامه ‌های آموزشی انگلیسی دیگری را در وب سایت خود فهرست کنند. در این صورت، شما باید کمی تحقیق کنید تا بفهمید که آیا این برنامه ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند یا دانشجویان بین المللی واجد شرایط درخواست هستند. اگر برای یافتن این اطلاعات مشکل دارید، در تماس مستقیم با دانشگاه دریغ نکنید.

برای درخواست در موسسات آکادمیک تحت آموزش انگلیسی در این کشور، باید یکی از آزمون ‌های زبان انگلیسی که به طور گسترده پذیرفته شده است را بگذرانید:

  • PTE آکادمیک
  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT

مانند بسیاری از کشورها، این کشور نیز به عنوان یک کشور انگلیسی زبان شناخته نشده است. در حالی که زبان انگلیسی برای تحصیل در آنجا کافی است، برای زندگی یا اقامت در ایتالیا کافی نخواهد بود.

هزینه تحصیل در ایتالیا

همانطور که گفته شد هزینه ارزان تحصیل در ایتالیا به همراه بورسیه های تحصیلی این کشور یکی از امتیازات ویژه این کشور است. هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا متغیر است و هر دانشگاه بسته به رشته و مقطع هزینه ای متفاوت را از دانشجویان خود دریافت می کند. اما به صورت کلی میزان هزینه تحصیل در ایتالیا سالیانه 2000€ الی 5000€ (یورو) هستند. البته هزینه تحصیل برخی از دوره ها در دانشگاه های خصوصی ایتالیا بیشتر هستند. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز حدود 5000€ الی 7000€ (یورو) در سال است. یک نکته جالب در رابطه با ایتالیا ارائه بورسیه های تحصیلی در این کشور است.

ایتالیا بورسیه های تحصیلی مختلف شامل بورسیه های زیر را ارائه می کند:

  • بورسیه های تحصیلی استانی
  • بورسیه های تحصیلی طلائی
  • بورسیه های تحصیلی نقره ای
  • بورسیه های تحصیلی علمی
  • بورسیه های تحصیلی اقتصادی

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا می توانید شرایط را از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوید.

5/5 - (11 امتیاز)

7 دیدگاه برای “تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

  1. Arezoo گفت:

    سلام. با تشکر از مقاله خوبتون.
    در چه رشته هایی میشه در این کشور تحصیل کرد؟
    با تشکر

  2. مهراد گفت:

    من هر چی میگردم تو مقطع کارشناسی دانشگاه های زیادی نیست که برنامه انگلیسی برای ارائه داشته باشن کجا میشه یه همچین برنامه ای پبدا کرد ؟

  3. ali ram گفت:

    بابت مطلب به روزتون تشکر میکنم من نمیدونستم شرایط تحصیل در دانشگاههای ایتالیا اینقدر خوب هست اگه امکانش هست در مورد شرایط تحصیل در کشور اسپانیا هم مطلب بذارید.

  4. ساسان احتشامی گفت:

    ایتالیا کشور خوبیه ولی فکر کنم فرصت شغلی کم داره

  5. asal گفت:

    آیا میشه از طریق تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به اقامت دائم رسید و همونجا هم کار پیدا کرد ؟

  6. سرو گفت:

    بسیار عالی

  7. hiva گفت:

    با سلام من28 ساله هستم ایا برای ادامه تحصیل در مقطع فوق میتونم در دانشگاه های ایتالیا اقدام کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *