مهاجرت تحصیلی ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا به دلیل عدم محدودیت سنی و طیف گسترده ای از بورسیه های تحصیلی در میان دانشجویان بین المللی محبوب است. استقبال عده زیادی از افراد از امر اعزام دانشجو به ایتالیا می تواند دلایلی مختلفی را دارا باشد. جزایر اطراف ایتالیا بر جذابیت ها و زیبایی های این کشور افزوده است. بنابراین می تواند متقاضیان بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند. علاوه بر آن، ایتالیا به عنوان کشوری اروپایی و صنعتی در جهان شناخته شده است. از این رو شرکت ‌ها و کمپانی های بسیار بزرگ و نامداری در این کشور مشغول فعالیت های بین المللی هستند. در نتیجه برای دانشجویان فارغ التحصیل در این کشور می تواند زمینه ‌ها و فرصت های شغلی بسیاری وجود داشته باشد. این مقاله متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا 2023

سطح و کیفیت آموزشی دانشگاه های کشور ایتالیا در بالاترین درجه قرار دارد. از این رو در زمینه اعزام دانشجو به ایتالیا زمینه های مناسبی را برای دانشجویان تحصیل در مقاطع بالا فراهم نموده است. دوره های تحصیلی که در دانشگاه ایتالیا ارائه می گردند، به زبان ایتالیایی هستند. لازم به ذکر است برخی دوره‌ها نیز به زبان انگلیسی برای دانشجویان برگزار می شوند که مختص مقطع کارشناسی است. دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا این امکان را دارند که بدون مدرک زبان به ادامه تحصیل در این ‌کشور مشغول شوند. این موضوع مناسب متقاضیانی است که تسلط کافی به زبان نداشته و قادر به صحبت به زبان انگلیسی نیستند. همچنین شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا در سال 2023 با توجه به نوع ملیت متقاضی و دیگر موارد پیش از اخذ پذیرش تحصیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اعزام دانشجو به ایتالیا در رشته های پزشکی

هزینه ‌ها در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا بسیار پایین بوده و بورسیه های تحصیلی در این خصوص برای رفاه تحصیلی متقاضیان در نظر گرفته شده است. جهت ورود به رشته پزشکی در ایتالیا، شرکت در آزمون ورودی پزشکی به نام IMAT و لفاتست الزامی است. کسب نمره قبولی در این آزمون ها بسیار دشوار است، اما غیر ممکن نخواهد بود. آزمون های مذکور به زبان های انگلیسی و ایتالیایی برگزار می شوند. این آزمون ها کلیه رشته های پزشکی مانند داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته ها را شامل می گردد. لازم به ذکر است کلیه دانشگاه های پزشکی ایتالیا در لیست تاییدیه وزارت علوم و بهداشت کشور ایران قرار دارند. چنانچه تماسل دارید که در سال 2023 در خصوص تحصیل پزشکی در ایتالیا به تحصیل بپردازید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور خواهد بود.

رنکینگ دانشگاه های ایتالیا

در زمینه اعزام دانشجو به ایتالیا بایستی از وضعیت دانشگاه های این کشور آگاهی یافت. از لحاظ رتبه بندی جهانی و رنکینگ، دانشگاه‌ های ایتالیا عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده اند. در نتیجه در رتبه های عالی به شرح ذیل قرار گرفته اند:

دانشگاهرتبه
دانشگاه بولونیا167
دانشگاه ساپینزا رم171
دانشگاه پلی تکنیک دی میلانو139

از دیگر دانشگاه های کشور ایتالیا در خصوص مبحث اعزام دانشجو به ایتالیا می توان دانشگاه های ذیل را نام برد:

  1. دانشگاه رم
  2. دانشگاه دگلی استادی دی میلانو
  3. دانشگاه دگلی استادی دی پادوا در پادا
  4. دانشگاه دگلی استادی دی فیرنزه در فلورانس
  5. دانشگاه دی پیزا در پیزا

تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا

ایتالیا ازجمله کشورهایی است که در فرآیند بولونیا و اصلا آموزش عالی نقش بسیار مهمی را ایفا نموده است. این کشور بنیانگذار موسسات آموزش عالی در سطح مناطق اروپایی به شمار می‌ رود. بنابراین به عنوان اولین قدم در این امر، در سال 1988 از سوی دانشگاه سورین امضاء گردید. لازم است بدانید در حال حاضر فرآیند بولونیا در سراسر اروپا اجرایی گردیده است. یکی از دانشگاه‌ های قدیمی کشور ایتالیا، بولونیا می‌ باشد که در سال 1088 میلادی به تاسیس رسید. در نتیجه عنوان قدیمی ‌ترین دانشگاه ایتالیا را به خود اختصاص داده و در حوزه اعزام دانشجو به ایتالیا بسیار فعال است. لقب مهد موسسات آموزشی و دانشگاه‌ ها معتبر به کشور ایتالیا تعلق دارد. بنابراین تحصیل در ایتالیا به طور کامل در مقاله لینک شده شرح داده شده است.

طول دوره تحصیلی در کشور ایتالیا در مقاطع تحصیلی متفاوت بدین قرار است:

مقطع تحصیلیطول دوره
کارشناسی3 الی 4 سال
کارشناسی ارشد1 الی 2 سال
دکتری3 سال

تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا

جزییات انواع دانشگاه های ایتالیا

کشور ایتالیا در مجموع تعداد 89 دانشگاه را در خود جای داده است. این دانشگاه در زمینه اعزام دانشجو به ایتالیا بسیار فعال بوده و در 3 گروه تقسیم‌ بندی می ‌شوند. در ذیل به شرح آنها می ‌پردازیم:

توضیحاتنام دانشگاه 
بسیاری از دانشگاه های بزرگ ایتالیا در لیست دانشگاه های دولتی قرار دارند. آنها از سوی دولت و از طریق بودجه های دولتی به تاسیس رسیده اند.دانشگاه های دولتی ایتالیا
بودجه های دولتی در فعالیت دانشگاه های خصوصی هیچ گونه نقشی ندارند.دانشگاه های خصوصی
این دانشگاه ها به نام موسسات آموزش عالی مستقل شناخته شده می باشند. آموزش های تخصص و بسیار پیشرفته و امکان تحقیقات گسترده جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از خدمات آنها است. بنابراین دانشجو در بهترین زمینه های تحصیلی و پژوهشی امکان ادامه تحصیل در ایتالیا و در مقاطع بالا را دارد.دانشگاه های ممتاز (دانشگاه ممتاز اسکولا)

هزینه تحصیل در خصوص اعزام دانشجو به ایتالیا

در دوره کارشناسی مخارج از €70 الی 800€ (یورو) می باشند. بورسیه تحصیلی در این کشور برای ایرانیان بسیار مناسب است و سالانه از 3200€ الی 5500€ (یورو) به دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه شده اند تعلق می یابد. بسیاری از دانشگاه های ایتالیا، به دلیل نداشتن خوابگاه، برای دانشجویان خارجی خود آپارتمان یا خانه اجاره می کنند. جهت اعزام دانشجو به ایتالیا ابتدا بایستی از هزینه های مربوط به پرداخت شهریه و سایر موارد اطلاع داشته باشید.

افرادی که در رشته تحصیلی خود و نمرات خود موفق می باشند، از مزایای مختلفی مانند بورسیه، وام و کمک هزینه های مختلف و همچنین تخفیف های دانشجویی بهره می برند. این مزایا به عملکرد دانشجو در درس های خود دارد. دانشجویان دانشگاه های ایتالیا می توانند هفته ای 20 ساعت کار کنند تا از مخارج کاسته شود. در خصوص کسب اطلاعات بیشتر مقاله مهاجرت به ایتالیا را مطالعه بفرمائید.

ویزای تحصیلی ایتالیا 2023

دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا جهت اعزام دانشجو به ایتالیا الزامی می باشد. دریافت این ویزا به نوع ملیت دانشجو مرتبط است. بدین منظور که چنانچه دانشجو عضو اتحادیه اروپا باشد، جهت ادامه تحصیل در ایتالیا نیازی به ویزا ندارد. اما اگر فرد متقاضی یک فرد غیر اروپایی است، می‌بایست در مرحله اول نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام نماید.

وجه مشترک بین دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی اخذ مجوز سکونت است. هر 2 دسته از دانشجویان بایستی مجوز سکونت در این کشور جهت تحصیل را اخذ نمایند. البته جهت اخذ اجازه سکونت، برای هر یک از این دو گروه شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. اما هر 2 گروه بایستی برای مدت 3 ماه اقامت تقاضا دهند.

از دیگر موارد مهم در اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، شرایط زیر است:

  • گواهی تمکن و ثبات مالی
  • بیمه درمانی و بهداشت دانشجو
  • ارائه نامه پذیرش نهائی
  • ارائه مدرک زبان

با همه اینها، اگر قصد ادامه تحصیل در ایتالیا و مهاجرت به این کشور را دارید، از طریق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدام نمایید. کارشناسان این موسسه با در نظر گرفتن شرایط شما، مناسب ‌ترین گزینه مهاجرت و اعزام دانشجو به ایتالیا را به شما ارائه می ‌نمایند. کسب مشاوره در این زمینه به صورت تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری امکان پذیر خواهد بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *