مهاجرت تحصیلی به کویت

اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل

اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل

یکی از روش های مهاجرت و سکونت در کشور کویت، اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل است. کویت از کشورهای مرفه عربی که دارای کالج و مدارس بین المللی است. سیستم آموزشی این کشور همواره مورد اهمیت دولتمردان این کشور قرار دارد. زبان رایج تحصیل در کویت عربی و انگلیسی است و به خصوص مدارس خصوصی تمامی دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کند. نظام تحصیلی کویت در مدارس شامل تحصیل 12 ساله و سپس ورود به آموزش عالی است. کویت به دلیل داشتن اقتصادی پویا و همچنین ثروت زیاد به همراه جمعیت کم از جمله کشورهای ثروتمند در میان کشورهای عربی است.

در هر صورت توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در این کشور نیز گزاف است و دریافت ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی دشوار است. چنانچه به فکر اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل هستید می توانید این مقاله را که به دست مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است را مطالعه کنید.

آموزش و تحصیل در کویت

به گفته یونیسف، میزان سطح سواد در کویت بیش از 97% است که با اکثر کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و اکثر دانش آموزان کویتی با مهارت های خوب مدرسه را ترک می کنند. سیستم آموزشی شامل مدارس بین المللی و دانشگاه های برجسته است. با این وجود، براساس شاخص هایی از ریاضیات و علوم گرفته تا دسترسی به اینترنت در مدارس، کشور کویت همچنان برای پیشرفت در سطح جهانی در تلاش است. هزینه های آموزش دولت در سال های اخیر به سرعت رشد کرده است، زیرا رهبران همچنان بر اهمیت آموزش در ایجاد اشتغال پایدار برای کویتی ها و تجهیز آنها به مهارت های رقابت در بازار جهانی تأکید می کنند. هزینه های دولت برای آموزش و پرورش با متوسط ​​نرخ سالانه 14.8% رشد کرده است.

کاهش قیمت نفت نیاز به تنوع اقتصادی را دوباره مورد توجه قرار داده و به تلاش های کویت برای توسعه بخشهایی با دانش زیاد مانند تولید با فناوری پیشرفته و ICT دامن زده است. کویت یکی از مرفه ترین جوامع جهان است که بر اساس آمارهای بانک جهانی، درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی بیش از 70000$ (دلار) در سال برابری با قدرت خرید دارد. با آگاهی از اهمیت تحصیل در بازار بین المللی که به طور فزاینده ای رقابتی است، کویتی ها و مهاجران به طور یکسان تمایل و توانایی بیشتری برای سرمایه گذاری در آموزش فرزندان خود در همه سطوح دارند.

 در جدول زیر می توانید مقاطع تحصیلی در مدارس کویت را مشاهده کنید:

بازه سنیمقطع
4 تا 6 سالپیش دبستانی
6 تا 11 سالدبستان
12 تا 16 سالراهنمایی
19 تا 17 سالمتوسطه

 اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل در پیش دبستانی

مقطع پیش دبستانی در کویت یک مقطع اختیاری است و کودکان می توانند در بازه سنی 4 تا 6 سال برای آموزش ابتدایی جهت ورود به پیش دبستانی آموزش ببیند. پیش دبستانی ها در کویت هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی اداره می شوند. خارج از مدارس دولتی، مدارس خصوصی دولتی یارانه ای در کویت با آموزش حدود یک سوم کودکان نقش مهمی را در ارائه خدمات آموزشی پر می کنند. مدارس خصوصی یک جایگزین برای بخش آموزشی تحت کنترل دولت برای آن دسته از والدینی ارائه می دهند که خواهان یک مسیر آموزشی خاص برای فرزندان خود هستند، به عنوان مثال یک برنامه درسی آمریکایی، انگلیسی، هندی ارائه می شود.

بسیاری از مهاجران خارج از کویت که به همراه خانواده های خود در کویت زندگی می کنند این امکان را دارند که کودک را در مدرسه ای قرار دهند که از یک برنامه درسی مشابه مدارس کشورهای خودشان پیروی کند. بنابراین هنگام بازگشت مهاجران به خانه، فرزندان آنها می توانند به راحتی به مدارس ملی خود منتقل شوند. برای والدین کویتی، ثبت نام فرزندان خود در یک مدرسه متوسط ​​انگلیسی نه تنها دارای اعتبار است بلکه راهی برای اطمینان از مواجهه زود هنگام با زبان و تسلط به آن زبان است که به زبان مشترک ارتباطات بین المللی تبدیل شده است.

 اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل در دبستان

آموزش مقدماتی در کویت شامل آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است. دانشجویانی که تحصیلات مقدماتی خود را به پایان می رسانند واجد شرایط تحصیلات عالی هستند. تحصیلات ابتدایی در کویت اجباری است. این سطح دانش پایه ای در حساب، خواندن و نوشتن را فراهم می کند. مدت زمان آن 5 سال است و بازه سنین 6-11 را شامل می شود. مقطع ابتدایی در کویت سطح 1-5 را در بر می گیرد. برنامه درسی ارائه شده در این مقطع شامل:

  • آموزش اسلامی
  • زبان عربی
  • علوم
  • زبان انگلیسی
  • ریاضیات
  • موسیقی
  • تربیت بدنی
  • هنرهای زیبا
  • و مطالعات اجتماعی

وزارت آموزش و پرورش استانداردها را در مدارس دولتی کنترل می کند و در تأسیس، مشروعیت و اداره افراد در بخش خصوصی تأثیر دارد، در برخی موارد مقرر می کند که ساعت و روزهای مدرسه با مدارس دولتی مطابقت داشته باشد. شهروندان خارجی معمولا اجازه ثبت نام در مدارس دولتی را به دلیل اولویت شهروندان کویتی ندارند.

 اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل در دبستان

اقامت کویت از طریق تحصیل در مقطع راهنمایی

سطح تحصیلات راهنمایی در کویت اجباری است. دانش آموزانی که این سطح را پشت سر بگذارند واجد شرایط تحصیلات متوسطه هستند. این سطح فرصت هایی را برای دانش آموزان برای دستیابی به دانش فنی فراهم می کند و توانایی دانش آموز را برای ایجاد و گسترش خلاقیت خود افزایش می دهد.

  • مدت زمان: 4 سال
  • سنین: 11-16 سال
  • سطح: 6 تا 10

برنامه درسی ارائه شده در این مقطع معمولا شامل زبان عربی، علوم پایه، انگلیسی، ریاضیات، مطالعات رایانه ای، مطالعات اسلامی، مطالعات عملی و مطالعات اجتماعی است. به صورت کلی یک انتخاب نسبتاً گسترده در مدارس در کویت وجود دارد، اگرچه مدارس دولتی (به عنوان مثال شامل بودجه دولتی) معمولاً گزینه ای برای کودکان خارجی نیستند. اعراب محلی و خارج از کشور، که از فرهنگ، زبان و دین مشترک هستند، در این مدارس شرکت می کنند. بخش خصوصی برای جوامع خارج از کشور تأمین می شود و مدارس آن بخصوص برای تحصیلات ابتدایی از استاندارد معقولی برخوردار هستند.

 اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل در مقطع متوسطه

این سطح دانش و مهارت دانش آموزان را توسعه می دهد و آنها را برای تحصیلات عالی و همچنین زندگی عملی آماده می کند. مدت زمان آن 2 تا 3 سال است و از سنین 16-18 سال را شامل می شود. از جمله برنامه های درسی ارائه شده در این بخش شامل آموزش اسلامی، عربی، انگلیسی، ریاضیات، مطالعات اجتماعی و تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی و علوم فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی و هنرهای زیبا یا مطالعات عملی، تربیت بدنی، مطالعات رایانه ای و اقتصاد است. گواهی اعطاء شده در پایان تحصیل گواهی دیپلم متوسطه (شهادت الثانویه) است. اخذ این مدرک و یا عادل سازی آن برای تحصیل در مقطع عالی به خصوص در مقطع تحصیل کارشناسی در کویت مورد نیاز است.

اقامت کویت از طریق تحصیل در دانشگاه های کویت

پس از اتمام مقطع متوسطه در کویت مقطع عالی آغاز می شود که به صورت اختیاری اما واجب برای ورود به بازار کار تخصصی در کویت می باشد. مقطع عالی شامل سه دوره مختلف کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد در کویت و دکترا می باشد. جهت اخذ اقامت کویت از طریق تحصیل در دانشگاه های کویت در ابتدا باید نامه پذیرش را از موسسه و یا دانشگاه معتبر در کویت دریافت کنید و سپس برای اخذ ویزای اقدام نمایید. کویت دارای دانشگاه های متعدد و معتبری است که برنامه های مختلفی را به زبان عربی و انگلیسی ارائه می دهند. در زیر می توانید نام این دانشگاه ها را مشاهده کنید.

  • دانشگاه آمریکایی خاورمیانه
  • دانشگاه آمریکایی کویت
  • دانشگاه آزاد عرب
  • کالج استرالیای کویت
  • کالج باکس هیل کویت
  • دانشگاه علوم و فناوری خلیج فارس
  • دانشکده تجارت ماستریخت کویت
  • دانشگاه کویت
  • دانشگاه کویت آسیا
  • دانشگاه آتلانتا کویت
  • آکادمی مطالعات بازرگانی انگلیس

در نمودار زیر می توانید شمای کلی تحصیل در کویت از ابتدایی تا بالاترین سطح عالی را مشاهده کنید:

شمای کلی تحصیل در کویت

درباره تحصیل در کویت

توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد مدارس دولتی یک گزینه نیستند و اکثریت قریب به اتفاق مهاجران غیر عرب فرزندان خود را به مدارس خصوصی می فرستند. اگر غیر مسلمان باشید، ممکن است اجازه دسترسی به مدارس دولتی را نداشته باشید. به احتمال زیاد کودکان محلی عرب و کودکان عرب تبعیدی نسبت به سایر افراد خارجی برای مکان هایی که ممکن است کمیاب باشند اولویت دارند. مدت زمان اقامت در منطقه را پیش بینی کنید. اگر فکر می کنید که سالها در کویت خواهید بود، ممکن است یک موسسه دولتی در نظر بگیرید که به کودک شما فرهنگ محلی را بیاموزد، اگرچه تعداد بسیار کمی از مهاجران حتی در این شرایط فرزندان خود را به مدارس دولتی می فرستند. فرستادن فرزند خود به موسسه دولتی تا حدود زیادی آنها را از جامعه مهاجران خارج می کند.

اسلام شیوه اساسی زندگی در جهان عرب است و ممکن است به فرزندان شما برای تغییر مذهب فشار وارد شود. اگر چشم اندازهای کاری شما نشان دهنده آینده بلند مدت خانواده شما در کویت است ادغام فرزندتان در جامعه محلی را بسیار مهم است. بعدا ممکن است تغییر به سمت آموزش خصوصی دشوار باشد و رشد کودک شما را متوقف کند. توجه داشته باشید که تابعیت و اقامت در درازمدت به ندرت به خارجی ها اعطا می شود. مانع آشکار استفاده از زبان عربی در مدارس دولتی است. برنامه درسی کاملاً مبتنی بر زبان عربی است و انگلیسی فقط به عنوان یک زبان خارجی آموزش داده می شود. جهت بررسی سایر کشورهای عرب زبان مانند تحصیل در امارات می توانید به مقاله ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *