مهاجرت کاری کویت

کار در کویت

کار در کویت

اگر انتخاب کرده اید که به کویت راه پیدا کنید و وارد فضای کار در کویت شوید، 2 گزینه برای استخدام دارید. از یک سو این راه وجود دارد که وارد بازار کار محلی شوید یا کارمندان خارجی با استعداد پیدا کنید. اگر مسیر دوم را می روید، باید اطمینان حاصل کنید که هر کارگر خارجی ویزا و مجوز کار مناسب در کویت را دارد. شرکت‌ هایی که تازه وارد بازار کویت می‌ شوند نیز می ‌توانند در حمایت از مجوزهای کار برای کارمندان مشکل داشته باشند، زیرا آنها باید مجوز محلی داشته باشند و برای انجام این کار ثبت ‌نام کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط با مهیا کردن شرایط کاری شما و همچنین چگونگی آماده سازی رزومه کاری برای راه یافتن میان شاغلان جهت مهاجرت به کویت راهنمایی شما می باشد.

دلایل جذابیت ورود به بازار کار در کویت

کویت با یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در سراسر جهان و بدون مالیات بر درآمد شخصی، بازار کار جذابی را برای مهاجران فراهم می کند. با این حال، کویت نیروی کار محلی را تشویق می کند تا مشاغل بیشتری را بالاتر از نردبان شغلی انتخاب کنند، که کار را برای مهاجران سخت تر می کند. به دلیل وجود شرکت های چند ملیتی و جامعه انگلیسی زبان، مهاجران برای کار نیازی به داشتن مهارت های زبان عربی ندارند. با تولید ناخالص داخلی بیش از 123 میلیارد دلار در سال 2015، اهمیت اقتصاد کویت بسیار بیشتر از اندازه کوچک جغرافیایی آن است. کویت دارای اقتصاد ثروتمند و نسبتا باز است که عمدتاً متکی به منابع عظیم نفتی این کشور است. کویت با 3%، یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در جهان را دارد. مهاجران دارای مهارت های مورد تقاضا در اقتصاد کویت با آغوش باز پذیرفته می شوند.

با این حال، این بیشتر در مورد کسانی است که فقط برای یک دوره موقت در کویت استخدام می شوند. به اتباع خارجی به طور کلی تابعیت داده نمی شود، صرف نظر از اینکه چه مدت اقامت در کویت با محدودیت های اعمال شده در مالکیت زمین یا دارایی. از سوی دیگر، باتوجه به اینکه بیشتر هزینه های گسترده دولت کویت از طریق درآمدهای نفتی تامین می شود. به نظر می رسد مالیات ها، منبع اصلی درآمد دولت در جاهای دیگر، غیرقابل جبران هستند. به این ترتیب، مالیات شخصی وجود ندارد، حتی برای مهاجرانی که در کویت کار می کنند. تنها کسانی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند، شرکت های خارجی هستند که در کویت کار می کنند. نرخ مالیات بر درآمد شرکتی برای مشاغل خارجی در حال حاضر 15% ثابت است. مشاغل متعلق به کویت از هرگونه مالیات معاف هستند.

درباره مهاجرت به کویت از طریق کار

کویت که در بالای خلیج فارس واقع شده و به عنوان یکی از پیشرفته ترین جوامع در خاورمیانه شناخته می شود، همچنین یکی از قدیمی ترین فرهنگ های جهان است. تلاقی بین تأثیرات مدرن امروز و آثار باستان، این کشور کوچک مکانی عالی برای کشف شگفتی های پنهان خاورمیانه است. کویت بیش از 120 میلیارد $ (دلار) تولید ناخالص داخلی و جمعیت 4.2 میلیون نفری دارد که این کشور را به چهارمین کشور جهان تبدیل می کند. اگرچه صنعت اصلی کویت نفت است، اما همچنین دارای یک بخش خدمات مالی قوی است.

از نظر تاریخی، کویت به دلیل اقتصاد مرفه و کم رونق، یک کشور بیش از حد مورد استقبال شرکت های خارجی نبوده است، اما روند تغییر روند در حال شروع است. با داشتن یک سیستم مالیاتی فوق العاده آرام و مازاد، فرصت های زیادی برای مشاغل حاضر در همکاری با مردم کویت برای گسترش شرکت خود فراهم شده است. با این وجود، آموختن مقررات مربوط به اسناد و مدارک و حقوق و دستمزد برای کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند دشوار است.

صنایع اصلی کار در کویت

اقتصاد کویت تحت سلطه صنعت عظیم نفت است. کویت دارای ذخایر نفت خام حدود 104 میلیون بشکه است که بیش از 8 درصد از ذخایر جهان را تشکیل می دهد. نفت نزدیک به نیمی از تولید ناخالص داخلی کویت و بیش از 90% درآمد دولت را تشکیل می دهد. بسیاری از مهاجران شاغل در کویت در این بخش مشغول به کار هستند. اما به دلیل کاهش اخیر قیمت نفت، اقتصاد کویت شروع به کوچک شدن کرده است. تولید ناخالص داخلی و صادرات سالانه از سال 2014 تا 2015 کاهش یافت، در حالی که کسری بودجه برای اولین بار در 16 سال گذشته ظاهر شد.

بخش تولید نیز تحت سلطه محصولات نفتی است و عمدتاً صادرات محور است. اخیراً، سریع ترین زمینه های در حال رشد در بخش خدمات، املاک و مستغلات، خدمات تجاری و امور مالی بوده است. اینها همچنین فرصت های مختلفی را برای مهاجران ارائه می دهد. از آنجایی که کویت عملا زمین زراعی ندارد، کشاورزی معنادار ندارد. ایالت بیش از 95% مواد غذایی خود را وارد می کند. تنها استثناء صنعت ماهیگیری است، زیرا غذاهای دریایی در آبهای ساحلی کویت فراوان است.

در تصویر زیر به صنعت های درحال رشد در کویت اشاره شده است:

صنعت های درحال رشد در کویت

نحوه مهاجرت به کویت از طریق کار

جهت انجام مهاجرت کاری به کویت باید در ابتدا پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در کویت دریافت کرده و آن کارفرما حاضر به حمایت شما شود. لذا وی باید مراحل اداری استخدام نیروی کار خارجی و اخذ مجوز را انجام دهد. برای یافتن کفیل و یا حامی می توانید به موسسات کاریابی کویت سر بزنید و درخواست خود را برای یافتن کار ارائه دهید. پس از یافتن پیشنهاد کاری می توانید از کنسولگری کویت درخواست ویزای کار کویت را ارائه دهید و با انجام مراحل اداری مانند انجام تست های پزشکی و ارائه مدارک مورد نیاز این ویزا را دریافت کنید. داشتن تسلط به هر دو زبان عربی و انگلیسی و داشتن سابقه کاری و مدارک معتبر و همچنین تخصص در لیست مشاغل مورد نیاز کویت می تواند شانس شما را برای یافتن کار در کویت افزایش دهد.

در جدول زیر مراحل کلی مهاجرت به کویت از طریق کار آورده شده است:

مراحلشرح
1کاریابی در کویت
2دریافت پیشنهاد کاری
3یافتن کفیل و یا حامی
4دریافت مجوز کار در کویت
5اخذ ویزا و مهاجرت به کویت

شرایط و مدارک ویزای کار در کویت

اکثر کارمندان شما قبل از کار برای شرکت شما نیاز به دریافت ویزای اقامت دارند. این نوع ویزا نیاز به پیشنهاد استخدام از یک شرکت خصوصی یا سازمان دولتی دارد. به عنوان کارفرما، پس از آن از طرف کارمندان خود برای مجوز کار یا ویزا درخواست خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار در کویت در جدول زیر اشاره شده است:

توضیحاتمراحل
گواهی پلیس بدون سابقه کیفری1
گواهی سلامت از یک پزشک محلی که نشان می دهد متقاضی در سلامت کامل است و بیماری مسری ندارد.2
آزمایش اچ آی وی/ایدز3
یک عکس در اندازه پاسپورت4
درخواست ویزای تکمیل شده صادر شده توسط وزارت امور خارجه کویت5
گذرنامه ای که حداقل 6 ماه قبل از تاریخ انقضا معتبر باشد.6

پس از ارسال این اسناد، کارمند شما یک “گواهی بدون اعتراض” دریافت می کند که به آنها اجازه ورود به کویت را می دهد. پس از آمدن به کویت، ویزای اقامت دریافت می کنند. پس از آن، کارمند شما می تواند ظرف 30 روز پس از دریافت ویزای اقامت، برای شناسه مدنی کویت اقدام کند.

شرایط و مدارک ویزای کار در کویت

فرآیند درخواست ویزای کار در کویت

همه مهاجران، به استثنای اتباع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (GCC)، قبل از اینکه بتوانند در کویت مشغول به کار شوند، باید مجوز کار دریافت کنند. مجوز کار تنها در صورتی صادر می شود که مهاجر دارای یک پیشنهاد کار معتبر باشد. سپس کارفرما در زمانی که کارمند خارج از کشور در کویت کار می کند به عنوان حامی مالی عمل می کند. این بدان معناست که شرکت تمام کارهای اداری را برای شما انجام می دهد، از ثبت درخواست ویزا گرفته تا افتتاح حساب بانکی شما. همچنین، حامی مالی شما تا زمانی که ساکن کویت هستید در قبال شما مسئول است و در صورت تخطی از مقررات، مسئول است.

وزارت امور خارجه کویت یک نسخه از مجوز کار را به سفارت کویت در کشور محل اقامت کارمند ارسال می کند. شما همچنین باید یک کپی از مجوز کار خود را برای کارمند ارسال کنید. اگر به عنوان یک کارفرمای ایجاد کنند شغل به کویت مهاجرت می کنید، باید به خاطر داشته باشید که کارمندان شما در کشوری بدون سفارت کویت زندگی می کنند، باید مجوز کار و NOC را به وزارت کشور ارائه دهید. قانون کار بخش خصوصی کویت الزامات خاصی برای کارفرمایان دارد.

به عنوان مثال، هر کارمند خارج باید پرونده ای داشته باشد که شامل کپی هایی زیر است:

  • مجوز کار
  • قرارداد کاری
  • کارت شناسایی شهروندی
  • مدارک مربوط به مرخصی سالانه و استعلاجی
  • ساعات اضافه کاری
  • صدمات یا بیماری های کار در صورت وجود
  • جریمه ها
  • تاریخ پایان خدمت و دلایل ترک کار
  • همچنین به کپی رسیدهایی نیاز دارید که تمام اسناد، ابزارها و گواهی‌ها پس از خدمت کارمند به شما بازگردانده شده است.

استخدام در کویت

کویت کشوری ثروتمند در خاورمیانه است که بین عراق و عربستان سعودی واقع شده و توسط خلیج فارس غرق شده است. این ایالت از نظر مساحت کوچک، حدود 6 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد که رفاه مردم محلی را تضمین می کند و باعث ایجاد علاقه کارگران مهاجر می شود. لازم به ذکر است که خارجی ها نمی توانند در کویت تابعیت بگیرند و حق مالکیت و تجارت در این کشور بسیار محدود است. مشاغل در کویت برای خارجی ها در سال 2023 در بخش نفت، مالی و بانکی در دسترس است، پزشکان، سازندگان، برنامه نویسان و دارندگان برخی از حرفه های ماهر دیگر مورد نیاز هستند. مشکل اصلی دولت وابستگی شدید اقتصاد به بخش نفت است که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور و بیش از %90 بخش درآمدی بودجه را تولید می کند.

کاهش ملموس قیمت نفت در چند سال گذشته، دولت کویت را مجبور کرده است که فوراً اقتصاد را متنوع کند، که در آینده می تواند مشاغل بیشتری از جمله برای خارجی ها ایجاد کند. جمعیت کویت در سال 2023 حدود 4.4 میلیون نفر است. بر اساس داده‌های مختلف، %70 نیروی کار کشور را کارگران خارجی تشکیل می ‌دهند و تا همین اواخر، مقامات محلی به هر طریق ممکن از هجوم کارگران مهاجر استقبال می‌کردند. امروزه شرایط به تدریج در حال تغییر است و یافتن شغل در کویت بسیار دشوارتر می شود. از این گذشته، متقاضیان خارجی موقعیت‌هایی را به عنوان کارگران غیر ماهر اشغال می‌ کنند و به ترتیب موقعیت ‌هایی را اشغال می‌ کنند که به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارند، به ترتیب با دستمزد مناسب.

در جدول زیر شاهد نرخ استخدام در کویت هستید:

نرخ استخدامسال
82%2021
79%2022
%792023

نکات اساسی قبل از کار در کویت

کار در کویت طی سالهای اخیر به یکی از مهمترین مقاصد کاری برای اتباع خارجی از کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است. اما لازم به ذکر است که قبل از اعزام به این کشور باید با نکات اساسی موجود برای کار در کویت به خوبی آشنا شوید. به طور کلی موارد خاصی وجود دارد که افراد مستعد باید قبل از پرواز برای کار در کویت به دقت بررسی و تحقیق کنند. این نکات اساسی شامل حقوق و هزینه زندگی می شود زیرا این موارد بر شرایط زندگی اتباع خارجی به عنوان یک مهاجر تاثیر می گذارد. یکی از اصلی ترین نکات که متقاضیان قبل از کار در کویت باید رعایت کنند این است که، باید ترتیب اقامت خود را در این کشور مشخص کنند. به طور کلی اگر ترتیبات اقامت، توسط کارفرمای شما ارائه شده است با خود بررسی کنید. زیرا با این کار می توانید در اغلب هزینه های زندگی در کویت صرفه جویی کنید.

از دیگر نکات اساسی که اتباع خارجی باید قبل از کار در کویت رعایت کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نکات اساسی قبل از کار در کویتتوضیحات
بارگیری مدارک ضروریبا توجه به اینکه دولت کویت قصد دارد فرصت های کاری مناسب تر برای اتباع کویتی فراهم کند، مهاجرانی که به دنبال کار در این کشور هستند، باید رزومه خود را تقویت کرده و برای کارفرمای خود در این کشور ارسال کنند.
درک فرهنگ کار در کویتاز آنجایی که کویت یک دولت اسلامی است، مجموعه ای از آئین نامه های فرهنگی و مذهبی دارد که اتباع خارجی باید حین کار در این کشور رعایت کنند.
زبانزبان رسمی در کویت عربی است، پس بتابراین افرادی که به دنبال کار در کویت هستند بهتر است با زبان عربی به خوبی آشنا شوند.
آداب لباس پوشیدنکویت یک کشور مسلمان و محافظه کار است، بنابراین لباس های تجاری و اداری در این کشور کاملا محافظه کارانه است.

کار در کویت در بخش های مهم اقتصادی

به طور کلی کشور کویت برای افرادی که به دنبال کار در کویت هستند، بخش های مهمی را در نظر گرفته است. در جدول زیر می توانید بخش های مهم اقتصادی برای کار در کویت را مشاهده فرمایید:

بخش های مهم اقتصادی کویت جهت کارتوضیحات
گردشگری، هتل و سرگرمیانتظار می رود تعداد گردشگران بین المللی از 355700 نفر در سال 2020 به 595000 نفر تا سال 2024 افزایش یابد. به همین جهت فرصت های بی شماری برای افرادی که به دنبال کار در کویت هستند ایجاد خواهد شد.
بانکداریبخس مالی قوی کویت و رژیم نظارتی فعال بانکی رد این کشور، افراد مختلفی را از سراسر جهان برای کار در کویت به این کشور می کشاند.
تولید مواد شیمیاییکویت قصد دارد ظرفیت تولید مواد شیمیایی خود را برای اتیلن و پلی اتیلن 2 برابر کند. همچنین فضایی را برای کارگران بین المللی و سرمایه گذاران باز کند.

درباره قرارداد اشتغال در کویت

به طور سنتی، بیشتر قراردادهای خارج از کشور در کویت فقط برای 2 سال بود، اما به طور فزاینده ای قراردادها نامحدود امضا می شوند. کارفرمایان دریافته اند که در صورت عدم رضایت کارمند، می توان آنها را برای مدت معینی نگه داشت و اکنون اکثر قراردادها دارای یک دوره اخطار فسخ بین یک تا 3 ماه یا پرداخت به جای اخطار هستند. قراردادها را می توان با رضایت متقابل تمدید یا لغو کرد و اغلب در صورت رضایت همه طرفین از کارها به همان شکلی که هستند، انجام می شود. ماندن در خارج از کشور برای 20 سال یا بیشتر در کویت کاملاً معمول است.

کویت کنترل پیشرفته نیروی کار آنها را تعیین کرده و دسته های شغلی را که برای کار خارجی باز هستند، مشخص می کند. مشاغل خاص برای افراد ملیت بخصوص در صنایع خدماتی محفوظ است. بنابراین، ممکن است دریابید که قرارداد شما عنوان شغلی مورد انتظار شما را به شما می دهد، اما نسخه رسمی ویزای کار شما کاملاً متفاوت است. این ممکن است به دلیل سهمیه های کامل شغلی یا دلایل دیگر باشد. برای اطمینان از اینکه هیچ شکایتی ندارید و لغو ویزای کار خود، لازم است که در پایان قرارداد آن را به مقامات اعلام کنید.

سیستم بیمه ای برای شاغلان بازار کار در کویت

کویت دارای یک سیستم جامع تامین اجتماعی است که تمامی اتباع کویتی شاغل در کویت را پوشش می دهد. حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی، و مزایای بیماری و همچنین مراقبت های بهداشتی عمومی رایگان را پوشش می دهد. این سیستم عمدتاً توسط دولت تأمین می شود. با این حال، سیستم تامین اجتماعی عمومی برای مهاجرانی که در کویت کار می کنند قابل دسترسی نیست. برخی از کارفرمایان طرح های بازنشستگی شرکتی برای کارمندان خارج از کشور دارند. اگر اینها در دسترس نیستند، توصیه می شود در زمانی که در کویت کار می کنید، به پرداخت به یک طرح بازنشستگی دولتی و/یا طرح بازنشستگی خصوصی در کشور خود ادامه دهید. مهاجران هنگام اقامت در کویت به مراقبت های پزشکی عمومی دسترسی دارند.

با این حال، در سال ‌های اخیر، فشار فزاینده‌ ای بر شرکت‌ های خارجی برای ارائه بیمه درمانی خصوصی برای مهاجرانی که در کویت کار می‌کنند به منظور کاهش بار سیستم عمومی، با برنامه ‌هایی برای محدود کردن ساعات خدمت مهاجران در بیمارستان‌ های دولتی و همچنین ساختمان ‌ها وجود داشته است. بیمارستان ‌های مخصوص مهاجران با هزینه بالاتر می باشد. البته در کل یک نظام متعادل خدمات رسانی برای تمام مهاجران شاغل وجود دارد. برای اطلاع از سایر محاسن و معایب بازار کار در کویت، با همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا از قوانین کویت در این زمینه، اطلاعات تکمیلی را به دست آورید.

پرتکرارترین سوالات درخصوص کار در کویت

در بخش پایانی مقاله کار در کویت توجه شما را به پاسخ سوالات پرتکرار جلب می داریم:

  • دلایل جذابیت ورود به بازار کار در کویت چیست؟ کویت با یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در سراسر جهان و بدون مالیات بر درآمد شخصی، بازار کار جذابی را برای مهاجران فراهم می کند. با این حال، کویت نیروی کار محلی را تشویق می کند تا مشاغل بیشتری را بالاتر از نردبان شغلی انتخاب کنند، که کار را برای مهاجران سخت تر می کند. به دلیل وجود شرکت های چند ملیتی و جامعه انگلیسی زبان، مهاجران برای کار نیازی به داشتن مهارت های زبان عربی ندارند. با تولید ناخالص داخلی بیش از 123 میلیارد دلار در سال 2015، اهمیت اقتصاد کویت بسیار بیشتر از اندازه کوچک جغرافیایی آن است. کویت دارای اقتصاد ثروتمند و نسبتا باز است که عمدتاً متکی به منابع عظیم نفتی این کشور است. کویت با 3%، یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در جهان را دارد. مهاجران دارای مهارت های مورد تقاضا در اقتصاد کویت با آغوش باز پذیرفته می شوند.
  • شرایط و مدارک ویزای کار در کویت شامل چه مواردی است؟ گواهی پلیس بدون سابقه کیفری، گواهی سلامت، آزمایش اچ آی وی/ایدز، یک عکس در اندازه پاسپورت، درخواست ویزای تکمیل شده صادر شده توسط وزارت امور خارجه کویت، ارائه گذرنامه معتبر
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *