مهاجرت سرمایه گذاری در ترکیه

کارآفرینی در ترکیه

کارآفرینی در ترکیه

پروسه کارآفرینی در ترکیه از جمله موضوعات مهم سرمایه گذاری است که هر ساله سرمایه گذاران زیادی تمایل به انجام دادن آن را در کشور ترکیه دارند. ترکیه کشوری در همسایگی غربی کشور ایران می باشد. این کشور دارای شهرهای بزرگی همچون استانبول و آنکارا می باشد. نیمی از کشور ترکیه در قاره اروپا و نیمی دیگر در قاره آسیا واقع شده است. به همین دلیل کشور ترکیه سعی بر این دارد تا بتواند هرچه سریعتر کشور خود را توسعه داده و به عنوان عضوی در اتحادیه اروپا نقش داشته باشد. ما در این مقاله سعی نموده ایم تا خصوصیات سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی را به اطلاع دوستان برسانیم.

یکی از ویژگی های کشورهای توسعه یافته پایین بودن نرخ بیکاری در این کشورها می­ باشد. به همین دلیل کشور ترکیه با ایجاد کارآفرینی در ترکیه در تلاش است تا نرخ بیکاری در این کشور را پایین آورد. از همین رو افرادی که قصد اقامت در ترکیه و پس از آن دریافت پاسپورت این کشور را دارند، می ­توانند از این طریق شانس اقامت خود ا دوچندان نمایند.

کشور ترکیه از کارآفرینانی که در جهت کاهش نرخ بیکاری تلاش می ­کنند استقبال می ­کند. در اکثر کشورهای در حال توسعه که سخت در تلاشند تا بیکاری در کشور را از بین ببرند. بدون در نظر گرفتن کیفیت شغلی فقط به افزایش شغل در کشور می­ اندیشند. این باعث شده است که شغل هایی با درآمدهای بسیار پایین در کشور ایجاد شوند. در این صورت افراد با سطح درآمد پایین حاضر به انجام کار نیستند.

بررسی کارآفرینی در ترکیه

اگر چه کشور ترکیه در سال 2012 توانسته بود نرخ بیکاری را از 12.58% به 8.17% برساند. اما پس از بحران اقتصاد جهانی این موضوع (افزایش شغل با درآمدهای پایین) انتقادی بود که به سمت کشور ترکیه اشاره شد. البته در سال های اخیر کشور ترکیه توانسته است شغل هایی با کیفیت بالا و سطح درآمد بالا ایجاد نماید. از جمله دلایل این موفقیت در نظر گرفتن موقعیت های جغرافیایی برای ایجاد شغل و انتخاب افراد از لحاظ جنسیت و سن برای شغل های ایجاد شده می­ باشد. کشور ترکیه سعی بر خصوصی سازی نمودن صنایع خود(برق و مخابرات) دارد. این فرصتی برای سرمایه گذران خارجی محسوب می شود.

اقامت از طریق کارآفرینی در ترکیه

از آنجا که کشور ترکیه به موضوع کارآفرینی اهمیت ویژه ایی می دهد. افرادی که قصد اقامت در ترکیه را دارند می­ توانند از این طریق و با داشتن حداقل 35000$ (دلار) به ایجاد شغل در این کشور بپردازد. در نظر داشته باشید کارآفرینی در ترکیه به این معناست که فرد حداقل برای 5 نفر که تابعیت کشور ترکیه را دارند شغل ایجاد نماید. این پروسه بایستی به مدت 3 سال تداوم داشته باشد. در طول این مدت فرد باید بیمه، حقوق و مالیات را نیز پرداخت نماید.

افراد خارجی سرمایه گذار کارآفرین به هنگام تمدید اقامت خود بایستی به دولت ترکیه ثابت نمایند که در طول این مدت برای 5 تبعه ترکیه ایی ایجاد شغل نموده است. همچنان شغل ایجاد شده جزء مشاغل با کیفیت (حقوق متوسطی که دولت ترکیه برای کارکنان می­ پردازد) است. باعث ایجاد مزایای اقتصادی برای این کشور شده است.

در نمودار زیر به بررسی رتبه این کشور در عوامل مهمی مانند سرمایه گذاری و تجارت خواهیم پرداخت:

رتبه ترکیه در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

مخارج و هزینه های زندگی در کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است. کشور ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه ایران (ارمنستان، آذربایجان وترکمنستان) از اقتصاد بالاتری برخوردار می ­باشد. با توجه به موارد فوق که گفته شد افرادی که قصد دریافت اقامت در ترکیه را دارند می توانند با کارآفرینی به کسب درآمد بالایی نیز دست یابند.

از آنجائیکه ایرانیان برای مسافرت به کشور ترکیه احتیاج به اخذ ویزا ندارند. اما در صورت اقامت بیش تر از 3 ماه بایستی اقدام به اخذ ویزا نمایند. به همین دلیل افرادی که قصد سرمایه گذاری و کارافرینی در کشور ترکیه را دارند. جهت اخذ ویزا بهتر آنست از ویزای تحصیلی ترکیه استفاده نمایند.

ثبت شرکت در ترکیه

افراد از روش های متعددی سعی در ایجاد کارآفرینی در ترکیه را دارند. اما می ­توان ثبت شرکت در کشور ترکیه را یکی از بهترین روش های کارآفرینی در این کشور دانست. برای این منظور فرد بایستی ابتدا برنامه اقتصادی خود را به تأیید سفارت ترکیه در ایران برساند. پس از آن مجوز کار از وزارت کار ترکیه تهیه نماید. همه سرمایه گذاران در کشور ترکیه اعم از داخلی و خارجی مورد حمایت این دولت قرار می­ گیرد. همچنان همه شرکت های خصوصی در ترکیه اجازه ثبت دارند. افراد با تایید نمودن پلان بیزینسی خود قبل از سفر به کشور ترکیه باعث می ­شود حمایت دولت ترکیه را نسبت به ثبت شرکت خود اخذ نماید. جهت اطلاع از شرایط اقامت این کشور مقاله اقامت در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

انواع شرکت های خصوصی در ترکیه

شرکت های خصوصی انوع مختلفی دارد که می ­توان به شرکت هایی با مسئولیت های محدود، شرکت های سهامی، شرکت های تعاونی و شرکت های جمعی در این کشور اشاره نمود. افراد جهت ثبت شرکت در کشور ترکیه ابتدا باید نام تجاری شرکت خود را در سامانه ایی به نام مرسیس ثبت نام نمایند. پس از آن نیز جهت پیگیری و تایید پرونده نیز به همین سامانه مراجعه کنند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مزایای سرمایه گذاری و کارآفرینی در ترکیه

مزایای سرمایه گذاری و کارآفرینی در ترکیه

کشور ترکیه دارای ویژگی هایی است که عبارتند از:

  • داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب (منظور واقع شدن بین 2 قاره آسیا و اروپا)
  • دارا بودن از زیرساخت اقتصادی مناسب
  • داشتن فرهنگ و عادات مشترک با اروپا
  • مرکزیت منطقه ای و مالیات کم

مدارک ثبت شرکت در ترکیه

مدارک زیر برای ثبت شرکت در ترکیه الزامی است:

  • به همراه داشتن اصل گذرنامه با 2 نسخه کپی از آن
  • به همراه داشتن اساسنامه شرکت
  • دریافت نمودن و به همراه داشتن شماره مالیاتی از اداره دارایی ترکیه
  • افتتاح حساب برای شرکت در حال ثبت
  • معرفی نمودن شخصی به عنوان حسابدار شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه

افراد هنگامی که برای اولین قصد سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی در کشور ترکیه دارند با سوالات زیادی از قبیل:

  • آیا پرداخت مالیات برای مشاغل مختلف در ترکیه متفاوت است؟
  • حقوق دریافتی کارکنان در ترکیه چقدر است؟
  • آیا کارآفرینی امتیاز ویژه ایی برای دریافت اقامت محسوب می شود؟
  • هزینه ویزا پس از 3 ماه چقدر است؟

از این رو ما پیشنهاد می ­کنیم عزیزان قبل از تصمیم گیری جهت مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط قرار نموده و اطلاعات جامع تری دریافت نمایند.

5/5 - (12 امتیاز)

10 دیدگاه برای “کارآفرینی در ترکیه

  1. طلایی پور گفت:

    کارآفرینی در ترکیه درآمد مالی خوبی دارد؟

  2. Hasti گفت:

    کارآفرینی در ترکیه نیازمند ثبت اولیه طرح و یا اخذ امتیاز خاصی برای طرح تحاری می باشد؟ موسسه سفیران سروش سعادت ثبت شرکت رو بیشتر توصیه می کند یا کارآفرینی را؟؟

  3. منوچهر گفت:

    این کشور برای بعضی ایرانیا که روحیات خاصی دارن خوبه وگرنه که جای پیشرفت نیست

  4. leila گفت:

    به نظرم ترکیه جای مناسبی برای پیشرفت نیست. چیز خاصی نداره

  5. قراری گفت:

    آیا امکان اخذ ویزای کارآفرینی برای شهروندان ایرانی امکان پذیر است؟

  6. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد کارآفرینی در ترکیه تشکر می کنم اگه اککانش هست در مورد کار آفرینی در ایتالیا هم مطلب بذارید

  7. شجاعی گفت:

    فکر نکنم زمینه خاصی برای کارآفرینی در ترکیه باشه

  8. sadegh گفت:

    کارآفرینی در ترکیه ریسکی جند بازار کار نداره

  9. amirali گفت:

    سلام برای کارآفرینی در ترکیه حداقل میزان سرمایه برای شروع چقدر است ؟

  10. kooshan گفت:

    سلام
    ایا برای کارآفرینی در ترکیه نیاز به ضامن معتبر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *