مهاجرت به کشور ترکیه

اقامت در ترکیه

اقامت در ترکیه

مجوز اقامت در ترکیه برای مدت بالای 3 ماه با هدف اسکان، کار یا تحصیل از راه های مختلف برای افراد بین المللی امکان پذیر می باشد. اجازه اقامت در این کشور به افراد خارجی این امکان را می دهد که در ترکیه زندگی، تحصیل، کار و یا ازدواج کنند و یک گواهی نامه تایید اقامت در این کشور با اخذ کارت کیملیک دریافت نمایند.

سپس افراد با پرداخت مالیات و اخذ شماره مالیاتی به آن ها این اجازه داده می شود که یک حساب بانکی باز کنند، ملک خریداری کنند و یا سرمایه گذاری کنند که البته هر کدام از این پروسه ها دارای نکات خاصی می باشد که باید قبل از آن با وکیل مشورت کنید تا پرونده شما دچار ریسک نشود که در این زمینه کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خدمت شما هستند.

واجدین شرایط مجوز اقامت ترکیه

هر شخصی که قصد دارد بیش از سه ماه در این کشور بماند و به این کشور مهاجرت می کند، باید هنگام ورود مجوز اقامت ترکیه را دریافت کند. بدون اجازه اقامت، اقامت شما در ترکیه غیرقانونی تلقی خواهد شد.

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما اعمال شود، از این شرط معاف خواهید شد:

  • شما یک “گواهی ثبت نام” برای برنامه محافظت بین المللی دارید.
  • شما طبق کنوانسیون های متقابل یا چند جانبه ای که جمهوری ترکیه نیز عضو آن است، از اجازه اقامت معاف هستید.
  • شما یک افسر دیپلماسی یا کنسولگری هستید که در ترکیه مسئولیت دارید.
  • شما در دفاتر نمایندگی establish موسسات بین المللی در ترکیه کار می کنید.
  • شناسنامه شما حاوی یکی از برچسب های: (متقاضی حمایت بین المللی)، (بی تابعیتی) و یا (شما یک پروانه کار معتبر) دارد.

اجازه اقامت کوتاه مدت در ترکیه

اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه در میان سایر مجوزهای اقامت بیشترین درخواست را دارد این اجازه اقامت را می توانید برای هر یک از اهداف زیر دریافت کنید:

  • برای تحقیقات علمی
  • برای ایجاد ارتباطات تجاری یا تجاری
  • برای شرکت در یک برنامه آموزش ضمن خدمت
  • برای اهداف آموزشی یا موارد مشابه در چارچوب برنامه های تبادل دانشجو
  • برای اهداف گردشگری
  • افراد تحت درمان پزشکی
  • برای شرکت در دوره های آموزش ترکی
  • افراد شهروند قبرس شمالی

مجوز اقامت بلند مدت در ترکیه

اگر فردی حداقل هشت سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشد و تحت اجازه اقامت صادر شده از سوی مقامات ترکیه باشد در این صورت می تواند درخواست مجوز طولانی مدت ترکیه را که دارای اعتبار نامحدود است ثبت نماید.

توجه داشته باشید که اگر برای مدت مشخص شده در ترکیه به عنوان پناهنده، پناهنده مشروط و یا دارندگان وضعیت حفاظت ثانویه، دارندگان اجازه اقامت بشردوستانه و محافظت موقت در ترکیه اقامت داشته باشید، واجد شرایط درخواست اقامت در نخواهید بود به همین منظور تیم مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هیچ عنوان پناهندگی را برای هیچ کشور به افراد پیشنهاد نمی دهد.

اقامت در ترکیه از طریق خانوادگی

اجازه اقامت خانوادگی می تواند به همسر خارجی تبعه ترکیه، فرزندان خردسال وی و فرزند خارجی وابسته وی اعطا شو. حامی مالی باید درآمد کافی برای حمایت از متقاضیان اجازه اقامت را داشته باشد تا آنها مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کنند.

اقامت در ترکیه از طریق تحصیل

اگر با هدف ثبت نام در تحصیلات ابتدایی یا متوسطه در ترکیه هستید، می توانید اجازه اقامت دانشجویی را دریافت کنید، اگر قبلاً اجازه اقامت خانوادگی داشته باشید دیگر به این اجازه احتیاج ندارید. همچنین اگر قصد تحصیل در مقاطع کاردان، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، آموزش تخصصی پزشکی (TUS) و آموزش تخصصی دندانپزشکی (DUS) در مقاطع بالاتر را دارید، واجد شرایط درخواست این اقامت نیز خواهید بود، درصورت ورود و اخذ پذیرش از دانشگاه برای متقاضی صادر می شود که پس از 10 سال اقامت تحصیلی در ترکیه با شرایط خاص می تواند به اقامت دائم تبدیل گردد

انواع دانشگاه در ترکیه

دانشگاه ها در ترکیه به 3 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. دولتی
  2. خصوصی
  3. نیمه خصوصی

بیش از 80% از دانشگاه با آزمون YOS اقدام به اخذ پذیرش می کنند این در حالی است که 10% دیگر با آزمون SAT و مابقی بدون آزمون اقدام به اخذ پذیرش می کنند. در جدول بررسی زیر به شرح آزمون پرداخته می گردد:

نام آزمونشرح آزمون
YOAآزمون بومی دانشگاه های ترکیه و شامل دروس هوش و ریاضی و هندسه در حد دبیرستان و دارای 100 سوال
SATمخصوص دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه در مقطع لیسانس و شامل ریاضی و زبان انگلیسی است و دارای ۳ قسمت می باشد.

لازم به ذکر است معیار هر دوی این آزمون ها سنجش استعداد داوطلب می باشد و نه سنجش اطلاعات وی به همین سبب از لحاظ درجه سختی، تعداد داوطلبین شرکت کننده و مباحث امتحانی با کنکور ایران قابل مقایسه نمی باشد.

شرایط و مدارک لازم اقامت در ترکیه از طریق تحصیل

تنها شروط و مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشند.

  • داشتن دیپلم 12 ساله نظام قدیم یا دیپلم جدید به همراه مدرک پیش دانشگاهی
  • قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی یا پرداخت شهریه برای دانشگاه های خصوصی
  • ارائه اصل مدارک هویتی
  • ارائه اصل پاسپورت
  • شرکت در آزمون در صورت وجود
  • ترجمه و اصل مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات
  • ترجمه و اصل مدرک پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا زبان ترکی Tommar

مجوز کار دانشجویی برای اقامت در ترکیه

مجوز کار دانشجویی برای اقامت در ترکیه

طبق قانون دانشجویان خارجی که در دوره های کارشناسی ارشد یا PhD ثبت نام می کنند، قادر به درخواست کار حین تحصیل در ترکیه می باشند. دانشجویان خارجی که در دوره های فوق دیپلم یا کارشناسی ثبت نام می کنند، نمی توانند برای اجازه کار درخواست دهند. ولی مانع قانونی نیز برای یافتن شغل های پاره وقت برای این دسته وجود ندارد و می توانند با مشغول شدن به کار پاره وقت بخش عمده هزینه های زندگی و تحصیل خود را از این طریق تامین نمایند.

دانشجویانی که تحصیل در ترکیه را به پایان رسانده اند، می توانند برای مدت یکسال از تاریخ فارغ التحصیلی خود درخواست مجوز کار کنند، درخواست باید مطابق با اصول تعیین شده المللی ارزیابی شود. پس از پیدا کردن شغلی در یک شرکت ترکی، این شرکت باید از طرف خارجی برای مجوز کار درخواست کند.

اقامت در ترکیه از طریق کار

اکثر مجوزها و شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه برای مدت یکسال صادر می شوند. زمانی که آنها تمدید می شوند، مجوز جدید معمولا برای 3 سال و سپس برای 6 سال است و اگر فرد 8 سال ساکن ترکیه باشد و مجوز شغلی برای 6 سال داشته باشد، پس باید بتواند برای اجازه کار دائمی درخواست دهد. دانشجویان خارجی که در دوره کارشناسی دولتی بورس تحصیلی در ترکیه دریافت کرده اند، پس از فارغ التحصیلی اجازه دریافت مجوز کار ندارند، حتی اگر اجازه اقامت آنها به اجازه اقامت کوتاه مدت تغییر کند دریافت اجازه کار ترکیه برای تمامی افرادی که قصد استخدام در ترکیه و یا راه اندازی کسب و کار در ترکیه دارند الزامی است. شامل:

  • افرادی که از یک شرکت ترک پیشنهاد همکاری دارند.
  • شهروندان خارجی که کارت اقامت معتبر دارند (مانند دارندگان اقامت توریستی ترکیه، درمان پزشکی، فعالیت ورزشی و حداقل ویزای 6 ماهه معتبر، به جز دارندگان اقامت تحصیلی
  • بعد از 4 سال کار رسمی در ترکیه می توانید جهت اخذ شهروندی این کشور درخواست بدهید و در صورت موافقت مسئولین پاسپورت ترک دریافت کنید.

با کار در ترکیه، افراد دارای سابقه کار بین المللی خواهند بود و می توانند از آن برای مهاجرت به کشورهای دیگر استفاده کنند. اکثر کارفرمایان و شرکتهای ترک تمایل دارند که فرد تسلط کافی به زبان ترکی برای ارتباط موثر با مشتریان را داشته باشد.

اقامت در ترکیه از طریق خرید ملک

برای خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت دائم این کشور افراد می توانند از مبلغ 60.000$ (دلار) به بالا آپارتمان و خانه ویلایی در ترکیه خریداری کنند و به مدت 3 سال در این کشور اقامت موقت داشته باشند اما این اقامت به پاسپورت متنهی نخواهد شد مگر اینکه بر اساس آخرین آیین نامه اطلاعی از سوی دولت این کشور سرمایه گذاران خارجی می توانند به ارزش 250.000$ (دلار) در ترکیه صاحب املاک و مستغلات شوند و طبق قوانین این کشور بر روی این خرید ملک درخواست پاسپورت و شهروندی ترکیه را نمایند و دیگر شرایط اخذ تابعیت ترک را نیز همراه خود داشته باشند طی این مدت شخص مالک باید طی مدت 3 سال ملک خریداری شده را حفظ نماید و اجازه فروش ملک را در طول این مدت ندارد و پروسه اخذ پاسپورت ترکیه 3 الی5 ماه کاری زمان می برد.

هزینه زندگی در ترکیه

مهم ترین هزینه زندگی در ترکیه برای اقامت عبارت اند از:

پارامترهزینه به TL (لیر)
یک وعده غذا در رستوران ارزان30.00
یک وعده غذا در رستوران معمولی برای دو نفر130.00
مک دونالد25
1.5لیتر آب معدنی2.37
یک لیتر شیر5.32
یک کیلو برنج11.07
یک شانه تخم مرغ10.76
یک کیلو گوشت ران – سینه22.70
یک کیلو گوجه5.71
یک کیلو سیب زمینی3.37
یک کیلو پیاز3.26
انواع میوه14
آپارتمان 1 اتاق در مرکز شهر2.285.22
آپارتمان یک اتاق در حومه شهر1.312.60
آپارتمان سه اتاق در مرکز شهر3.988.86
آپارتمان سه اتاق در حومه شهر2.331.50

پرمخاطب ترین راه های اخذ اقامت در ترکیه راه های مهاجرتی از طریق تحصیل، کار، خرید ملک می باشد که هر کدام به صورت مجزا به صورت دقیق توضیح داده شده در این راستا افرادی نیز هستند که می خواهند از این کشور پاسپورت در یافت کنند که راه های مرسوم آن ازدواج، خرید ملک می باشد که برای اطلاعات بیشتر آن می توانید به مقالات مرتبط به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *