مهاجرت تحصیلی روسیه

معرفی دانشگاه های روسیه

معرفی دانشگاه های روسیه

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی دانشگاه های روسیه در سال 2023 بپردازیم. در کنار معرفی برترین دانشگاه ها به شرایط تحصیل می پردازیم. امروزه جمعیت قابل توجهی از سراسر جهان برای تحصیل در روسیه راهی این کشور می شوند. هر ساله، بر اساس معیارهای مشخص علمی، از سوی موسسات مختلف جهان معرفی می شوند. یکی از معتبرترین این رده بندی ها، رده بندی QS است. این سازمان بر اساس 6 معیار مختلف امتیاز دانشگاه ها را مشخص می کند. این معیار ها عبارتند از:

  1. شهرت دانشگاه (40%)
  2. شهرت کارکنان (10%)
  3. نسبت اعضاء هیئت علمی به دانشجو (20%)
  4. اعتبار رسمی و مقالات علمی اعضاء هیئت علمی (20%)
  5. نسبت دانشجویان بین المللی (5%)
  6. نسبت اعضاء هیئت علمی بین المللی (5%)

از سوی دیگر یک سامانه رده بندی معتبر دیگر نیز در همین راستا وجود دارد. USnews نیز بر اساس شاخص های مورد پذیرش خود به رده بندی دانشگاه های سراسر جهان می پردازد. معیارهای این سامانه عبارتند از:

  1. شهرت تحقیقات بین المللی
  2. شهرت تحقیقات منطقه ای
  3. نشریه های علمی
  4. کتاب و کنفرانس ها
  5. درصد نشریاتی که در جمع برترین دانشگاه های جهان قرار دارند.
  6. همکاری های بین المللی

2023 تحصیل در روسیه در سال

دانش آموزان برای تحصیل در کشور روسیه موظفند 9سال را در مدارس این کشور سپری کنند. پس از پایان این دوره به همه دانش آموزان یک مدرک تحصیلی پایان دوره آموزشی تقدیم می شود. اما همه کسانی که قصد دارند وارد دانشگاه شوند باید 2 سال دیگر در مدرسه به تحصیل ادامه دهند. تا اجازه حضور در دانشگاه را بدست آورند. افرادی که قصد دارند با سرعت بیشتری وارد بازار کار روسیه شوند می توانند بجای این دوره 2 ساله در 1 دوره 3 ساله فنی و حرفه ای شرکت کرده و کار خود را شروع کنند.

در این کشور 3 نمونه دانشگاه وجود دارد که امکان تحصیل را برای شهروندان روس و خارجی فراهم می آورد. این تنوع دانشگاهی به شرح زیر است:

  • دانشگاه های پژوهش محور که تنها در زمینه های خاص مانند هنر، معماری یا علوم پایه فعالیت می کنند.
  • دانشگاه های عمومی که دامنه وسیعی از رشته های تحصیلی را پوشش می دهند.
  • موسسات و شعبه های وابسته به دانشگاه هایی که دوره های آموزشی خاصی را ارائه می دهند.

دوره کارشناسی در کشور روسیه بین 4 تا 6 سال به طول می انجامد. به کمک این مدرک تحصیلی دانشجویان می توانند وارد دوره 2 ساله کارشناسی ارشد شوند. این دوره در کشور روسیه دارای یک دوره 1 ساله پژوهشی است. در این دوره افراد تنها بر روی پایان نامه خود تمرکز داشته و در پایان آن باید در امتحانات نهایی و جامع خود شرکت کنند. دارندگان مدرک کارشناسی ارشد اجازه تحصیل در مقطع دکتری را خواهند یافت که بازه زمانی آن به رشته تحصیلی فرد بستگی دارد.

به طور خلاصه جزئیات مفید این کشور بدین شرح خواهد بود:

جزئیات کلی در خصوص کشور روسیه

معرفی و برترین دانشگاه های روسیه

همانگونه که در بخش قبل گفتیم، دانشگاه های سراسر جهان بر اساس معیارهای مختلف رده بندی می شوند. در این بخش بر اساس 2 نظر متفاوت، رده بندی دانشگاه های روسیه را بررسی خواهیم کرد.

ردیفنام دانشگاهرتبه جهانی بر اساس QSرتبه جهانی بر اساس USnews
1دانشگاه لومونوسوف مسکو90257
2دانشگاه سن پطرزبورگ235507
3دانشگاه نووسیبیرسک244433
4دانشگاه تومسک277572
5دانشگاه فنی بومن مسکو299
6موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو312460
7دانشگاه تحقیقات ملی انرژی هسته ای329419
8موسسه روابط بین الملل مسکو355
9دانشگاه پلی تکنیک تومسک373919
10دانشگاه پیتر اعظم سن پترزبورگ404
11دانشگاه ملی کازان439788

جهت مهاجرت به روسیه و کسب اطلاعات جامع ابتدا مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

بررسی و معرفی دانشگاه های روسیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های معتبر روسیه

هزینه خوابگاه های دانشگاه روسیه سالانه تقریبا بین 4000$ الی 6000$ (دلار آمریکا) می باشد. هزینه تحصیل در رشته های هنری مانند کارگردانی، نقاشی و موسیقی و دانشگاه های دولتی مسکو رشته های هنری و آرشیتکت و غیره بالا می باشد. هزینه های ماهانه زندگی در مسکو بین 300$ الی 500$ (دلار آمریکا) می باشد. این هزینه ها با توجه به زندگی فرد متفاوت می باشد. یکی از مزیت های ادامه تحصیل در روسیه هزینه پایین تحصیلی می باشد. یکی دیگر از هزینه هایی که برای متقاضیان اهمیت ویژه ای دارد هزینه های زندگی در این شهر می باشد. از این رو می توان گفت: هزینه های زندگی افراد با یکدیگر متفاوت می باشد. زیرا هر شخصی با توجه به نوع زندگی و منطقه ای که در آن ساکن است باید هزینه های متفاوتی پرداخت نماید.

بررسی و معرفی دانشگاه های روسیه

شرایط هر دانشگاه با دانشگاه دیگر طبیعتا متفاوت است. زمانی که قصد انتخاب دانشگاه خود را دارید باید مطمئن شوید که دانشگاه شما در آن رشته امکان پذیرش دارد یا خیر. شما همچنین باید از امکانات جانبی آن دانشگاه نیز با خبر شوید. همچنین تعداد دانشجویان بین المللی آن دانشگاه نیز می تواند به شما کمک کند تا شانس اخذ پذیرش در هر دانشگاه را تخمین بزنید. در بخش های بعدی برخی از دانشگاه های برجسته کشور روسیه را معرفی خواهیم کرد. جهت تحصیل در روسیه ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو در روسیه

دانشگاه لومونوسوف مسکو در آستانه 265 سالگی خود قرار دارد. تعداد اساتید این دانشگاه از 6000 نفر تجاوز می کند. در حدود 5000 محقق در این دانشگاه کار می کنند. تعداد دانشجویان این دانشگاه نیز در حدود 50000 نفر است. 5000 محقق نیز برای دستیابی به اهداف علمی خود در حال گذراندن دوره در این دانشگاه هستند. این دانشگاه سالیانه در حدود 4000 دانشجوی بین المللی را از سراسر جهان و در مقاطع مختلف تحصیلی جذب می کند. مساحت این دانشگاه در حدود یک میلیون متر مربع است. بیش از 1000 ساختمان اداری و آموزشی در این دانشگاه وجود دارد.

 

در این دانشگاه 8 خوابگاه دانشجویی برای ویزای تحصیلی روسیه احداث شده است. گنجایش اسکان بیش از 12000 نفر را دارد. سیستم گنجینه اطلاعاتی این دانشگاه نیز بسیار پیشرفته است. بیش از 9 میلیون جلد کتاب که 2 میلیون جلد از آن ها به زبان های خارجی است. در مجموعه کتابخانه این دانشگاه وجود دارد. در سال 2018، 55000 مراجعه کننده بیش از 5.5 میلیون جلد کتاب از این مجموعه را مطالعه کرده اند. این دانشگاه از 49 دانشکده تشکیل شده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه به رشته تحصیلی و طول مدت تحصیل شما بستگی دارد. با این وجود هزینه تحصیل در دانشگاه لومونوسوف در بیشتر رشته ها در حدود 325000RUB (روبل روسیه) یا 4100€ (یورو) در سال است.

معرفی دانشگاه تومسک در روسیه

دانشگاه دولتی تومسک که در سال 1878 تأسیس شد، یک موسسه آموزش عالی دولتی غیرانتفاعی است که در محیط شهری شهر بزرگ تومسک استان تومسک واقع شده است. دانشگاه دولتی تومسک (TSU) که ​​به طور رسمی توسط وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون این کشور به رسمیت شناخته شده است، یک مؤسسه آموزش عالی مختلط روسی بزرگ است. این دانشگاه دوره ‌ها و برنامه‌ هایی را ارائه می ‌دهد که منجر به دریافت مدارک تحصیلی عالی رسمی مانند مدارک فوق دیپلم، مدارک کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد و مدرک دکترا در چندین زمینه تحصیلی می‌ شوند.

این موسسه آموزش عالی این کشور با قدمت 142 سال دارای یک خط مشی پذیرش انتخابی براساس امتحانات ورودی است. متقاضیان بین المللی واجد شرایط درخواست برای ثبت نام هستند. این دانشگاه چندین تسهیلات و خدمات آکادمیک و غیر آکادمیک از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه های تبادل، دوره های آنلاین و فرصت های آموزش از راه دور و خدمات اداری را برای دانشجویان فراهم کرده است.

این دانشگاه در سایت QS دارای رتبه جهانی است. نمودار زیر رتبه این دانشگاه را در بین سال های 2019 تا 2022 نشان می دهد:

رتبه جهانی دانشگاه تومسک بین سال های 2019 تا 2022

دانشگاه سنت پترزبورگ و معرفی دانشگاه های روسیه

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه به طور میانگین در حدود 250000RUB (روبل روسیه) (3200€ (یورو)) است. پر هزینه ترین رشته در مقطع کارشناسی مدیریت بین المللی با هزینه 530000RUB (روبل روسیه) است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز در حدود 320000RUB (روبل روسیه) (4100€ (یورو)) است. هزینه تحصیل در مقطع دکترا نیز در حدود 270000RUB (روبل روسیه) (3400€ (یورو)) است.

برای تحصیل در این دانشگاه نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. در این دانشگاه دوره های آموزش زبان روسی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. همه مدارک تحصیلی دانشجویان برای اخذ پذیرش باید به زبان روسی ترجمه شود. در این دانشگاه 30 بورسیه تحصیلی وجود دارد. هر ساله به بیش از 400 نفر اهدا می شود. میزان بورسیه تا سقف 15000RUB (روبل روسیه) است. کتابخانه این دانشگاه بیش از 2 میلیون عنوان کتاب را در خود جای داده است. قدمت برخی از کتاب های آن به بیش از 2 قرن می رسد. چنانچه پس از تحصیل در این کشور تمایل به کار در روسیه دارید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

معرفی دانشگاه های روسیه و دانشگاه نووسیبیرسک

این دانشگاه در سال 2018، در حدود 7000 دانشجو داشته است. از این میان 1400 دانشجو از دانشجویان بین المللی بوده اند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه 4000€ (یورو) است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به رشته تحصیلی، 3300€ تا 4500€ (یورو) در سال است. برای تحصیل در مقطع دکترا نیز باید سالیانه 4800€ (یورو) به دانشگاه پرداخت کنید. در این دانشگاه بورسیه های تحصیلی بسیاری مناسبی وجود دارد. این بورسیه های به دانشجویان اجازه می دهد که هزینه های تحصیل خود را به صفر برسانند.

گاها بخشی از هزینه زندگی در روسیه نیز به کمک این بورسیه قابل پرداخت است. در مقاله حاضر شیوه رده بندی دانشگاه های برتر جهان را بیان کردیم و پس از آن به معرفی دانشگاه های روسیه پرداختیم. در کشور روسیه 24 دانشگاه معتبر وجود دارد که شرایط تحصیل در هر یک متفاوت است. با این وجود 3 دانشگاه برتر این کشور را در این مقاله معرفی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دانشگاه های کشور روسیه و مهاجرت به روسیه می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (9 امتیاز)

6 دیدگاه برای “معرفی دانشگاه های روسیه

  1. Arezoo گفت:

    سلام و سپاس بابت مطالب خوبتون.
    در این دانشگاه ها چه رشته هایی ارائه می شود؟؟
    همه رشته ها در این دانشگاه ها ارائه می شوند؟؟
    ممنون.

  2. مهراد گفت:

    دانشگاه های مهندسیش که خیلی هزینه هاش مناسبه و همچنین پزشکی تو این کشور خیلی ارزونه ممنون از اطلاعاتتون

  3. حمید هامون گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون
    فقط بفرمائید که ممورد تایید وزارت علوم هستن یا خیر

  4. asal گفت:

    اعتبار دانشگاه های روسیه در چه وضعیتی قرار داره و اگر من بخوام برای ادامه ی تحصیلاتم که کاردانی گردشگری دارم ایا گزینه ی مناسبی هست ؟

  5. سرو گفت:

    شنیدم روسیه کشور خوبی نیست

  6. diana گفت:

    با سلام ایا روسیه دانشگاه موسیقی خوب هم داره؟با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *