مهاجرت تحصیلی ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا به خصوص تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا، این روزها از برترین و پر استقبال ترین انتخاب های دانشجویان ایرانی است. احتمال دریافت بورسیه در این کشور برای دانشجویان کشورهای جهان سومی بسیار بالاست که همین امر در کنار سطح بالای این کشور در آموزش و نظام آموزشی موجب شده تا دانشجویان خارجی بیش از پیش برای ورود به این کشور علاقه مند باشند. می توان گفت که تحصیل یکی از ممکن ترین راه های ورود به این کشور است. شرایط بی نظیر تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا تعدد متقاضیانی که از این راه اقدام می نمایند افزایش یابد. شرایط بی نظیر تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا تعدد متقاضیانی که از این راه اقدام می نمایند افزایش یابد.

در مقاله زیر که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین گردیده، به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

  • مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چه می باشد؟
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به چه صورت می باشد؟
  • سوالات آی مت به چه صورت می باشد؟
  • زمان برگزاری آزمون آی مت چه زمانی می باشد؟

بررسی تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا در سال های اخیر، به ویژه برای برنامه های پزشکی به کشوری بسیار مورد علاقه تبدیل شده است. بسیاری از دانشگاه ها آموزش کلاس بین المللی را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشگاه Siena تنها گزینه ای برای دانشجویانی است که می خواهند دندانپزشکی را به زبان انگلیسی در ایتالیا تحصیل کنند (گزینه های دانشگاه بیشتری برای تحصیل دندانپزشکی به زبان ایتالیایی وجود دارد.) مدت زمان اجرای این برنامه در ایتالیا 6 سال است. این دانشجویان با ارائه دوره هایی در زمینه علوم بیولوژیکی، علوم بالینی و عمل دندانپزشکی فارغ التحصیل دندانپزشکی می شوند.

دانش آموزان، در 2 سال اول با مؤلفه های اساسی و بیماری های بدن انسان با درس زیست شناسی آشنا می شوند. دروس عملی از سال دوم به بعد شروع می شود. بنابراین، دانش آموزان با عملی کردن آموزش های تئوری، تجربه کسب می کنند. سال سوم و چهارم این برنامه با تمرین بیشتر در حال پیشرفت خواهند بود. هدف از این دوره، دستیابی به تخصص لازم در زمینه تشخیص و معالجه بیماری های دهان و ارتباط با بیماران است. بنابراین، وقتی فارغ التحصیل می شوند، بلافاصله به عنوان دندانپزشکان ماهر شروع به کار می کنند.

اهداف و شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

هدف مشترک آموزش دندانپزشکی در ایتالیا به شرح زیر است:

  • آموزش شایسته در علوم پایه و زیست شناسی
  • ارائه خدمات دندانپزشکی باکیفیت به کلیه اقشار جامعه
  • استانداردهای عالی اخلاقی و حرفه ای در بهداشت عمومی

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چندین مرحله وجود دارد که باید انجام شود و جزء اصلی ترین شرایط شناخته می شود:

  • داشتن حداقل 12 سال سابقه تحصیلی (دیپلم 12 ساله معتبر)
  • ارتقا سطح علمی که منجر به ورود سهمیه تعیین شده برای دندانپزشکی در آزمون IMAT شود.
  • عموما برای شرکت در آزمون IMAT مهارت انگلیسی کفایت می کند و نیازی به دریافت مدرک زبان انگلیسی نیست.
  • به دلیل افزایش تقاضای سالانه، مدرک زبان معتبر بین المللی از جمله TOEFL / IELTS بهتر است ارائه شود.
  • دوره تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به مدت 6 سال می باشد.
  • رشته دندانپزشکی را می توان به زبان انگلیسی در این کشور فرا گرفت.
  • مدارک دانشگاه های این کشور از اعتبار جهانی برخوردار می باشد.
  • برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید در آزمون آی مت شرکت نمود.
  • این آزمون همزمان با آزمون پزشکی در ماه سپتامبر (September) برگزار خواهد شد.
  • ظرفیت از قبل تعیین شده دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی شانس قبولی این افراد را بیشتر می نماید.

آزمون ورودی رشته دندانپزشکی ایتالیا آی مت (IMAT)

این آزمون یک بار در سال برگزار می گردد. زمان برگزاری این آزمون در ماه سپتامبر (شهریور ماه) با آزمون پزشکی برگزار می گردد. این آزمون علاوه بر ایتالیا در برخی دیگر از کشورها برگزار می گردد. مثلا: دانشگاه کمبریج انگلستان یکی از محل های برگزاری این آزمون می باشد. سوالات این آزمون براساس استانداردهای کشور ایتالیا طراحی می گردد. پذیرفته شدگان در این آزمون با توجه به ظرفیت های موجود انتخاب شده و می توانند ثبت نام نهایی نمایند. در خصوص اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا، مطالعه مقاله لینک شده خالی از لطف نخواهد بود.

سوالات آزمون آی مت (IMAT) ایتالیا

در این آزمون 60 سوال تستی در مدت زمان 100 دقیقه به طور کتبی به متقاضیان برای پاسخگویی ارائه می گردد. فرمت سوالات آزمون آی مت (IMAT) ایتالیا به شرح زیر می باشد:

پارامترشرح
پارت اولشامل 22 سوال است که 20 تای آن مرتبط با هوش، منطق، مهارت های عمومی حل مساله، سوالات مفهومی و آنالیز اطلاعات می باشد. 2 سوال دیگر عمومی است.
پارت دومشامل 18 سوال با موضوعات بیولوژی و زیست شناسی و آناتومی
پارت سومشامل 12 سوال شیمی
پارت چهارمشامل 8 سوال ریاضی و فیزیک

برای پذیرش دانشجو نمره حداقلی تعیین نشده است. این آزمون حداکثر 90 امتیاز دارد. پذیرفتگان براساس رتبه و امتیازی که کسب کرده اند انتخاب می شوند. هر دانشگاهی باتوجه به ظرفیت خود نفرات برتر را پذیرش می نماید. متقاضیان برای آمادگی در آزمون 2023 قادر به استفاده از منابع و جزوه های به روز رسانی شده می باشند. با توجه به تغییر هر ساله این آزمون حتما از نسخه های به روز شده استفاده نمایید. در این آزمون منابع اهمیت و تاثیر زیادی بر روی قبولی متقاضی می گذارد.

امتیازدهی در آزمون آی مت به صورت زیر می باشد:

پارامترشرح
امتیاز مثبت برای سوالات صحیح5/1
امتیاز جهت سوالات پاسخ داده نشده0
امتیاز منفی جهت هر پاسخ اشتباه4/0

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

با اهمیت ترین مزایای تحصیل در ایتالیا در رشته دندانپزشکی به شرح زیر می باشد:

  • اعتبار جهانی مدرک تحصیلی و کیفیت آموزشی بالا در این رشته در دانشگاه رتبه اول ایتالیا
  • تمام طول 6 ساله دوره به زبان انگلیسی برگزار می گردد.
  • کم هزینه بودن تحصیل در این کشور (مبلغ شهریه دانشگاه حداکثر سالانه 1000€ (یورو))
  • اخذ تخفیف شهریه تا سقف 100%، بدون توجه به سوابق تحصیلی و معدل دیپلم امکان پذیر می باشد.
  • استفاده از تسهیلات بورسیه تحصیلی سالانه تا سقف 10000€ (یورو) امکان پذیر می باشد.
  • مشارکت در برنامه های تبادل دانشجو در اروپا و گذراندن بخشی از تحصیل در سایر دانشگاه های اروپایی
  • بورسیه های تحصیلی را به شکل برنامه های تبادل دانشجو در اروپا می توان اخذ نمود.
  • دوره تخصص می تواند در کشورهای آمریکا، کانادا و یا سایر کشورهای اروپایی گذرانده شود.
  • تمام کشورهای معتبر در دنیا مدارک صادر شده را برای انجام فعالیت قبول و تایید می نمایند.
  • مدارک اخذ شده مورد تایید وزارت علوم دردانشگاه های خارجی در رده A قرار دارند.
  • دانشجویان رشته دندانپزشکی بدون آزمون قادر به جابه جایی در سایر دانشگاه ها می باشد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

دانشگاه های برتر برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا دانشگاه های معتبر و سطح بالای بسیاری دارد که ذیلا به برخی از آنها در زمینه رشته های پزشکی که در سطح جهانی دارای رنکینگ های فوق العاده هستند اشاره خواهیم کرد:

برترین دانشگاه های ایتالیارنک جهانی (QS)
دانشگاه میلان324
دانشگاه بولونیا167
دانشگاه ساپینزا رم171
دانشگاه پادوا243
دانشگاه تورین475
دانشگاه پیزا422
دانشگاه فلورانس460
دانشگاه پاویا561
دانشگاه جنوا651

هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه تحصیل در این کشور توسط هر مؤسسه جداگانه تعیین می شود. این بدان معناست که هزینه ها بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی می تواند بسیار متفاوت باشد. توصیه می شود برای اطلاع از هزینه ها و هزینه های خاص با مؤسسات مورد نظر خود مشورت کنید. دانشجویان می توانند هر ساله وب سایت خود را برای هزینه های به روز شده بررسی کنند، با این حال شهریه استاندارد دوره دندانپزشکی در دانشگاه siena حداکثر 5000€ (یورو) در سال برای دانشجویی بدون ملاحظات مالی است. اما می تواند به 156€ (یورو) نیز برسد. با این حال، مانند هر دانشگاه دولتی این کشور، این به وضعیت مالی شما بستگی دارد. بنابراین اگر بتوانید اسنادی را ارائه دهید که درآمد خود یا خانواده خود را بیان می کند، سیستم این کشور معمولا بسیار سخاوتمندانه است.

هزینه های آموزشی سالانه برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا در دانشگاه های دیگر بین 500€ تا 3000€ (یورو) است. هزینه زندگی در این کشور برای دانشجویان بسته به محل زندگی شما می تواند بسیار بالا یا پایین باشد. به عنوان مثال، مناطق توریستی و شهرهای اصلی به ویژه در شمال گران تر از شهرهای کوچکتر هستند. در یک ماه، بودجه ای از 1000€ الی 1500€ (یورو) می تواند هزینه های زندگی در ایتالیا را تامین کند.

که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • تغذیه
  • اسکان
  • حمل و نقل
  • خرید کتاب

امکان کار حین تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

امکان اشتغال دانشجویان در مشاغل پاره وقت، برای جبران هزینه های مرتبط با مطالعات و تحصیل در ایتالیا وجود دارد. موقعیت های شغلی براساس حضور منظم و عملکرد علمی خوب دانشجویان که به وسیله نمرات وکارنامه های آنها اثبات می شود، اهدا خواهد شد. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برای اهدای چنین موقعیت های شغلی، به دانشجویانی که بورسیه EDISU دریافت نمی کنند، اولویت اول داده می شود. دانشجویان بین المللی که اتباع غیر اتحادیه اروپا هستند، محدودیت های مشخصی در رابطه با کار در ایتالیا دارند. آنها نمی توانند بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند. حق کار تمام وقت در طول تعطیلات را هم ندارند. همچنین هیچ یک از اتباع غیر اتحادیه اروپا در ایتالیا، نمی توانند به صورت خود اشتغالی، فعالیت کنند.

در ساعت 5€ الی 15€ (یورو)، شغل های پاره وقت برای پرداخت شهریه دانشجویان در ایتالیا کافی نیست. اما می تواند در وعده های غذایی، قبوض انرژی و سایر امکانات رفاهی کمک کند. دانشجویان می توانند به عنوان دستیاران کتابخانه و مسئولان دفتر در دانشگاه ها مشغول به کار شوند. در خارج از دانشگاه ها نیز، فرصت های شغلی در بخش های فناوری اطلاعات، رسانه در مراکز تماس و در نمایشگاه ها وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله کار ضمن تحصیل در ایتالیا مراجعه نمایید. برای آگاهی از منابع این آزمون و پاسخگویی سوالات خود می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *