مهاجرت تحصیلی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه

دانشجویان ایرانی می توانند با اخذ ویزای تحصیلی روسیه از مزایای نظیر تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران در روسیه برخوردار شوند. این کشور پهناور اخیرا به یکی از مکان های محبوب برای ایرانیان جهت مهاجرت و تحصیل تبدیل شده است. متقاضیان تحصیل در این کشور با استفاده از ویزای تحصیلی می توانند در این کشور اقامت یابند. زبان تحصیل در این کشور روسی و انگلیسی است. دانشجویان با یادگیری این زبان ها و ارائه مدرک معتبر می توانند در دانشگاه های این کشور پذیرش شوند. با اخذ ویزای تحصیلی روسیه در این کشور اجازه اقامت یابند.

  • انواع ویزای تحصیلی روسیه کدامند؟
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه 2023 چیست؟
  • تحصیل در مقاطع مختلف روسیه با ویزای تحصیلی روسیه چقدر است؟
  • آیا امکان کار در روسیه با ویزای تحصیل روسیه وجود دارد؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه کدامند؟

روسیه به خصوص در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ دارای دانشگاه های معتبر و پیشرفته ای است. برخی از دانشگاه های این کشور نیز مورد تایید وزارت علوم ایران است. در ادامه این مطلب همراه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید تا پاسخ سوالات زیر درباره ویزای تحصیلی روسیه را بیابید.

اینفوگرافی ویزای تحصیلی روسیه

مزایای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

روسیه یکی از کشورهای پیشرفته و تاثیرگذار در جهان است. دانشگاه های معتبر این کشور بسیار شناخته شده می باشند. زندگی در شهرهای بزرگ و مهم این کشور مانند مسکو و سنت پترزبورگ از رفاه عالی اجتماعی برخوردار است. مهاجرین به این کشور از مزایای بسیاری برخوردار می شوند. اخذ ویزای تحصیلی این کشور یکی از روش های دریافت اقامت و مهاجرت به این کشور است. در اینجا از جمله مزایا تحصیل در روسیه و اخذ ویزای تحصیلی ذکر شده است:

  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در روسیه
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر
  • دریافت مدرک تحصیلی معتبر
  • مورد تایید بودن وزارت علوم ایران
  • امکان یادگیری زبان روسی
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • اخذ اقامت روسیه پس از تحصیل
  • استفاده از مزایای بورسیه تحصیلی و خوابگاه دانشجویی در این کشور

ابتدا در این بخش به کسب آگاهی در خصوص جزئیات این کشور می پردازیم:

جزئیات کلی در خصوص کشور روسیه

انواع ویزای تحصیلی روسیه

یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق تحصیل به این کشور است. چرا که دانشگاه های معتبر اتفاق خواهد افتاد. دانشجویان پس از تحصیل و اخذ مدرک و همچنین آشنایی با روسیه و محیط این کشور می توانند برای اقامت پس از تحصیل در این کشور نیز اقدام کنند. یکی از مزایای ویزای تحصیلی، تبدیل این ویزا به ویزای کاری خواهد بود. متقاضی پس از اتمام تحصیل و یافتن شغل مورد نظر خود می تواند در این کشور زندگی کند. ویزای تحصیلی این کشور به 2 گونه بلند مدت و کوتاه مدت صادر می شود.

در جدول زیر شرح داده شده اند:

نوع ویزامدت اعتبارقابلیت تمدید
ویزای تحصیلی کوتاه مدت3 ماهدارد
ویزای تحصیلی بلند مدتیک سالهدارد

تحصیل در مدارس روسیه در سال 2023

سیستم آموزشی روسیه یکی از برترین نظام های آموزشی در جهان است. بیش از 98% مردم این کشور با سواد و تحصیل کرده اند. تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه از سنین 6 تا 15 سالگی می باشد اجباری است. دانش آموزان پس از تحصیل این مقاطع می توانند وارد کالج ها یا مدارس دیگر به نام تکنیکوم شوند و به مدت 2 سال تحصیل کنند. سپس برای ورود به دانشگاه ها یا موسسات عالی اقدام نمایند.

در خصوص اطلاع از مراحل تحصیل در کشور روسیه به نمودار زیر توجه فرمائید:

مراحل تحصیل در کشور روسیه

شرح تحصیل در مدارس روسیه

مدارس خصوصی در روسیه نسبتا نادر هستند. این مدارس بر یادگیری زبان انگلیسی و سایر مهارت های مهم تاکید دارند. بر خلاف مدارس دولتی، مدارس خصوصی معمولا شهریه دریافت می کنند. دانش آموزان مهاجر با اخذ ویزای تحصیلی این کشور می توانند در مدارس روسیه تحصیل کنند. در شهرهای مهم این کشور نیز مدارس بین المللی برای ثبت نام مهاجرین مانند مدرسه انگلیسی-آمریکایی مسکو و مدارس بین المللی دیگر وجود دارد. همچنین تحصیل در دوره پادفک روسیه یکی از مقالات پیشنهادی ما به شما در خصوص مهاجرت تحصیلی به این کشور خواهد بود.

ساختار تحصیل در مدارس بدین شرح است:

مقطع تحصیلیسن تحصیل
مهد کودک3 الی 6 سالگی
ابتدایی6 الی 10 سالگی
متوسطه10 الی 15 سالگی
مدارس فنی و یا کالج15 الی 18 سالگی

ویزای تحصیلی روسیه برای مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل در اولین مقطع تحصیل عالی در این کشور یعنی مقطع کارشناسی می توانند با دریافت دعوتنامه یا نامه پذیرش از دانشگاه روسی در این کشور مشغول به تحصیل شوند. مقطع کارشناسی در روسیه 4 ساله است. دانشجویان با دریافت ویزای تحصیلی روسیه می توانند در این مدت در این کشور اقامت تحصیلی داشته باشند. تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور بیشتر به زبان روسی صورت می گیرد. برخی از دانشگاه های این کشور نیز دوره های انگلیسی را نیز ارائه می کنند. با ارائه مدرک آیلتس حداقل 6 تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور قابل انجام است. هزینه تحصیل در این مقطع نیز با توجه به رشته تحصیلی و همچنین دانشگاه متفاوت می باشد. برای ورود به این مقطع ارائه مدرک دیپلم معتبر و همچنین مدارک زبان و نمرات خوب تحصیلی الزامی است.

ویزای تحصیلی روسیه برای مقطع کارشناسی ارشد

به طور کلی برای تحصیل در این کشور شرایط خاصی وجود ندارد. هر چه میزان سن پایین تر باشد میزان شانس برای دریافت نامه پذیرش بالاتر می رود. تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور نیز به مدت 2 سال است که شامل دروس تئوری و تحقیقاتی است. لذا دانشجویان با دریافت ویزای تحصیلی روسیه در مقطع کارشناسی ارشد می توانند به مدت 2 سال در این کشور از طریق تحصیل اقامت یابند.

تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور نیز شامل ارائه پایان نامه و دفاع از آن می باشد. در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور دوره های متنوعی به زبان های مختلف انگلیسی و روسی ارائه می شود. این مقطع یکی از بهترین مقاطع تحصیلی برای مهاجرین است، چرا که هم مدت زمان کمتری دارد و هم برنامه های تحصیلی متنوع تر می باشند. در هر صورت برای تحصیل در این کشور به خصوص رشته های پزشکی شرکت در دوره یک ساله پادفک ضروری می باشد.

ویزای تحصیلی روسیه برای مقطع دکترا

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می توانند برای تحصیل دکترا در این کشور درخواست دهند. با اخذ ویزای تحصیلی این کشور مهاجرت کنند و در دوره های دکترای این کشور که به مدت 4 سال به طول می انجامد شرکت کنند. در این مدت در این کشور اقامت یابند. تحصیل دکترا در روسیه نیز جایگاه ارزشمندی دارد. دوره های تحصیلی آن بر اساس تحقیقات و پژوهش می باشد.

دانشگاه های برتر این کشور همواره بخش زیادی از بورسیه های تحصیلی خود را به مقطع دکترا اختصاص می دهند. دانشجویان بین المللی با بورسیه تحصیل می توانند با هزینه بسیار کم در روسیه در مقطع دکترا به تحصیل بپردازند. تحصیل در این مقطع نیز به 2 زبان روسی و انگلیسی ارائه می شود. ارائه مدرک معتبر آیلتس 6.5 یا 7 برای پذیرش مورد نیاز می باشد. توجه داشته باشید که مقطع دکترا آخرین مقطع تحصیلی در این کشور اسمی باشد.

ویزای تحصیلی روسیه برای مقطع دکترامدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه در سال 2023

متقاضیان تحصیل در این کشور با دریافت دعوتنامه از یکی از دانشگاه های این کشور می توانند با مراجعه به کنسولگری این کشور جهت دریافت ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنند. ویزای تحصیلی این کشور در ابتدا به صورت کوتاه مدت به متقاضی ارائه می گردد. با مهاجرت فرد به این کشور و ثبت نام در دانشگاه و درخواست ویزای تحصیلی بلند مدت، ویزای بلند مدت به مدت 1 سال برای متقاضی صادر می گردد. پس از اتمام آن تمدید می شود. هزینه ویزا با توجه به ملیت متقاضی تعیین خواهد شد.

در اینجا از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه اشاره شده اند:

  • ارائه دعوتنامه نامه دانشگاه از این کشور
  • ارائه پاسپورت معتبر به مدت 2 سال و دارای 2 صفحه خالی
  • ارائه فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی این کشور
  • ارائه مدرک تحصیلی معتبر ترجمه شده
  • 2 قطعه عکس رنگی متناسب با سایز پاسپورت
  • بیانات و انگیزه تحصیل در روسیه
  • پرداخت هزینه های مربوط به ویزای تحصیلی این کشور
  • ارائه مدارک دال بر توانایی فرد برای برآمدن از پس هزینه تحصیل و زندگی در روسیه
  • ارائه گواهی پزشکی و سلامت به تاریخ کم تر از 90 روز
  • ارائه مدارک شناسائی و کپی
  • ارائه بیمه نامه تحصیلی
  • ارائه عدم سوء پیشینه

تحصیل در بهترین دانشگاه های روسیه

خوشبختانه دانشگاه های برتر کشور این کشور بسیار شناخته شده هستند و 10 دانشگاه برتر این کشور رتبه زیر 400 در رده بندی های جهان را دارا هستند و این رتبه ها نشان از کیفیت بالای دانشگاه های این کشور در سطح جهان دارد. البته ورود به این دانشگاه ها رقابت زیادی وجود دارد و دانشجویان شایسته با داشتن ویژگی های منحصر به فرد و همچنین درجات بالای علمی می توانند به راحتی در این دانشگاه ها ورود پیدا کنند و ویزای تحصیلی روسیه را دریافت کنند.

در اینجا از جمله برترین دانشگاه های معتبر روسیه در سال 2023 معرف شده اند:

رتبهنام دانشگاهشهررتبه QS 2023
1دانشگاه لومونسوف مسکومسکو75
2دانشگاه نووسیبیرسکنووسیبیرسک260
3دانشگاه سنت پترزبورگسنت پترزبورگ270
4دانشگاه تامسکتامسک264
5دانشگاه فنی باومنمسکو230
6موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکومسکو267
7دانشگاه تحقیقات ملی اقتصادمسکو322
8دانشگاه تحقیقات ملی هسته ایمسکو308
9دانشگاه آرالاکاترینبورگ335
10دانشگاه روابط بین الملل مسکومسکو366

تبدیل ویزای تحصیلی روسیه به ویزای کاری

یکی از مزایای تحصیل در این کشور یادگیری زبان روسی در حین تحصیل و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه و سازگاری با محیط روسیه است. لذا دانشجویان با تحصیل در روسیه ضمن یادگیری و اخذ مدرک علمی معتبر می توانند در حین تحصیل نیز به مدت محدود و موقت در این کشور کار کنند و با محیط کار روسیه و کارفرمایان این کشور آشنا شوند. دانشجویان پس از تحصیل و اتمام مدت زمان ویزای تحصیلی روسیه موظف هستند که به کشور خود باز گردند اما چنانچه آنها بتوانند در روسیه پیشنهاد شغلی دریافت کنند می توانند با کار در روسیه در این کشور اقامت یابند و ویزای تحصیلی این کشور خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. دانشجویان در صورت اقامت 5 ساله پس از تحصیل در این کشور نیز می توانند اقامت دائم روسیه و پاسپورت این کشور را اخذ کنند.

میزان درآمد پس از تحصیل در روسیه

میزان درآمد در این کشور در مشاغل مختلف در جدول زیر شرح داده شده است:

نام موقعیت شغلی میزان درآمد به روبل روسیه
تحلیلگر مالی125000RUB
عکاس54100RUB
مهندس عمران97000RUB
دندانپزشک248000RUB
حسابداری68400RUB

میزان درآمد در این کشور طبق آخرین برآورد در سال 2023 بدین صورت می باشد:

میزان درآمد در روسیه

 

ویزای همراه روسیه

متقاضیان متاهل برای تحصیل در این کشور در صورت درخواست می توانند با استفاده از ویزای همراه برای مهاجرت اعضاء خانواده شامل همسر و فرزند زیر 18 سال خود اقدام کنند. البته داشتن تمکن مالی برای زندگی خانواده خود برای فرد متقاضی حیاتی است و ارائه مدارک لازم مانند گردش حساب مالی در اثبات این مورد الزامی است. پیشنهاد کارشناسان ما به شما این است که ابتدا ثبات مالی در این کشور پیدا نمایید، سپس برای مهاجرت و الحاق خانواده اقدام نمایید.

علاوه بر این ارائه مدارکی مانند موارد زیر الزامی است:

  • سند ازدواج
  • مدارک شناسایی همراهین
  • تکمیل فرم ویزای همراه تحصیلی به سفارتخانه

در این خصوص ابتدا مقاله مهاجرت به روسیه را مطالعه بفرمائید.

فرآیند پس از دریافت ویزای تحصیلی روسیه

اغلب متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی روسیه بر این باورند که اخذ ویزای تحصیلی روسیه، پایان کار جهت تحصیل در روسیه می باشد. اما فرآیند پس از دریافت ویزای تحصیلی روسیه از اصلی ترین مراحل در دریافت ویزا می باشد. بنابراین اگر درخواست ویزای تحصیلی شما موفقیت آمیز باشد، ویزای روسیه را دریافت کرده و به این کشور سفر می کنید. با این حال پس از ورود به روسیه باید فرآیند زیر را انجام دهید:

  • کارت مهاجرت خود را دریافت نمایید: تمامی اتباع خارجی در بندر ورودی روسیه، کارت مهاجرت دریافت خواهند کرد. کارت مهاجرت روسیه از دو قسمت تشکیل شده است که حاوی سوالاتی در مورد شما و سفرتان به این کشور است.
  • ویزای تحصیلی روسیه خود را به ثبت برسانید: ثبت ویزای تحصیل شما در روسیه بر عهده هتل یا صاحبخانه شخصی شما در روسیه است. شما باید یک کپی از صفحات اطلاعات پاسپورت خود به آنها ارائه دهید.

هزینه و مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی روسیه

از بخش های طاقت فرسا در فرآیند ویزای تحصیلی روسیه هزینه و مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی این کشور می باشد. تمامی متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی روسیه، باید هزینه درخواست ویزا را به مبلغ RUB850 (روبل روسیه) بپردازند. اما هزینه ویزای تحصیلی روسیه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبرات اند از:

  • ملیت متقاضی
  • تعداد ورودی های مورد نظر به روسیه
  • طول مدت اقامت در نظر گرفته شده در این کشور
  • زمان پردازش ویزا
  • نوع ویزای تحصیلی

برای آشنایی بیشتر با هزینه درخواست ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف اروپایی به نمودار زیر مراجعه فرمایید:

هزینه درخواست ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف اروپایی

اما متوسط زمان پردازش ویزای تحصیلی روسیه برای هر فرد 10 روز می باشد. البته به این نکته نیز توجه فرمایید که ممکن است پردازش ویزای تحصیلی تا 30 روز کاری نیز به طول بینجامد. اما متقاضیانی که عجله دارند می توانند برای رسیدگی سریع که فقط 4 روز کاری طول می کشد درخواست دهند.

کار دانشجویی با ویزای تحصیلی روسیه

بر خلاف اغلب کشورهای اروپای غربی، تمامی دانشجویانی که با ویزای تحصیلی روسیه وارد این کشور می شوند. می توانند به کار دانشجویی نیز حین تحصیل در روسیه مشغول شوند. اما دارندگان ویزای تحصیلی روسیه به مجوز کار از سرویس مهاجرت فدرال روسیه نیز نیاز دارند. مگر اینکه کار دانشجویی شما در طول تعطیلات یا در موسسه یا سازمانی که در آن تحصیل می کنید باشد. به این نکته نیز توجه فرمایید که، تنها در صورتی مجوز کار برای شما صادر می شود که دانشجوی تمام وقت در دانشگاه های معتبر روسیه باشید. همچنین بایستی حداقل 18 سال سن داشته باشید. همچنین این مجوز کار دانشجویی فقط به شما این امکان را می دهد که در زمینه یا حرفه ای که در مجوز تعیین شده است کار کنید.

هزینه زندگی در کشور روسیه

یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه داشت هزینه های زندگی در کشور روسیه است. هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در مسکو برای مثال در حدود 2000$ (دلار) است. در سنت پترزبورگ اما این مبلغ به 1600$ (دلار) کاهش پیدا می کند. نمودار زیر توزیع کلی هزینه زندگی در روسیه را نشان می دهد.

توزیع کلی هزینه زندگی در روسیه

برای بررسی راه های مهاجرتی به کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی متناسب با شرایط مالی و دیگر شرایط می توانید بر تجربه و دانش همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تکیه کنید و با تماس با مشاورین ما از کمک و راهنمایی متخصصین این مجموعه بهره مند شوید. در هر صورت برای مهاجرت نیازمند به یک متخصص و مشاور آگاه خواهید داشت که این موسسه این امر را برای شما ممکن می سازد. در میان رشته های تحصیلی در این کشور رشته بازیگری در روسیه را مطالعه فرمائید.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در روسیه

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب هزینه زندگی در روسیه می باشیم:

  • چرا ویزای تحصیلی روسیه ارزشمند است؟ از آن جایی که دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت هستند و سطح علمی بالایی برخوردارند، دانشجویان ایرانی زیادی متقاضی تحصیل در این کشور هستند. از طرفی تحصیل در این کشور علاوه بر زبان روسی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و بدون مدرک زبان نیز ورود به این کشور برای تحصیل امکان پذیر است.
  • ویزاهای تحصیلی روسیه چند نوع هستند؟ ویزای تحصیلی روسیه 2 نوع بلند مدت و کوتاه مدت دارد که 3 ماهه و 1 ساله است. هر 2 این ویزاها قابلیت تمدید نیز دارند.
  • شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه چیست؟ متقاضیان تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی 4 ساله با دریافت ویزای تحصیلی این کشور امکان پذیر است. اگر تحصیل در این مقطع به زبان روسی باشد گذراندن دوره پادفک الزامی است. اما اگر به زبان انگلیسی باشد مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6) باید ارائه شود. علاوه بر این ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی نیز لازم است.
  • چه مدارکی برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه لازم است؟ ارائه نامه پذیرش از دانشگاهی معتبر در روسیه/ دعوتنامه تحصیلی و ارائه فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی روسیه الزامی است. مدارک هویتی معتبر/ عکس/ انگیزه نامه/ پرداخت هزینه های ویزا/ گواهی پزشکی سلامت و مدارک دال بر تمکن مالی نیز از دیگر مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی به شمار می رود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *