مهاجرت کاری لیتوانی

اقامت لیتوانی از طریق کار

اقامت لیتوانی از طریق کار

اقامت لیتوانی از طریق کار یکی از ساده ترین روش های کسب اقامت در این کشور می باشد. پیدا کردن یک شغل در این کشور پروسه راحت نمی باشد. اما براساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یافتن شغل مناسب در این کشور به دلایل مختلف می تواند برای هموطنان ایرانی امر آسانی نباشد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از مهاجرت کاری و درخواست اقامت این کشور از طریق کار، متقاضیان اطلاعات کافی از شرایط زندگی و اشتغال در این کشور کسب کنند. در ادامه می توانید با همراهی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط کسب مجوز و اقامت لیتوانی از طریق کار به طور کامل آگاه شوید.

درباره اقامت لیتوانی از طریق کار

اقامت این کشور از طریق کار در صورتی امکان پذیر می باشد که افراد موفق به کار به صورت قانونی و با درآمد کافی در این کشور شوند. یک متقاضی خارجی که قصد کار قانونی در این کشور را دارد. باید مجوز کار و ویزای ملی D را اخذ کند. یک مهاجر خارجی که مایل به کار در این کشور است ابتدا باید یک کارفرما و یا یک شرکت لیتوانیایی که مایل به استخدام متقاضی است پیدا کند. پس از یافتن کارفرما، متقاضی باید برای کسب مجوز کار در جمهوری لیتوانی و ویزای ملی D اقدام کند. قبل از ارائه مدارک برای صدور پروانه کار در این کشور، سازمان خدمات استخدام عمومی کار در این کشور باید جای خالی را در این شرکت ثبت کند. جای خالی (برای استخدام نیروی کار خارجی) باید حداقل 5 روز کاری قبل از ارسال اسناد برای صدور پروانه کار در لیتوانی ثبت شود.

مراحل اخذ قانونی مجوز کار در این کشور بدین شرح می باشد:

مراحل اخذ قانونی مجوز کار لیتوانی

در این دوره، شهروندان این کشور با رعایت شرایط کارفرما، می توانند به طور قانونی استخدام شوند. اگر در این دوره، کارفرما یا شرکت لیتوانیایی نتواند نامزد مناسبی برای شغل مورد نظر (جای خالی) پیدا کند، متقاضی خارجی می تواند اسناد مورد نیاز برای کسب پروانه کار در این کشور را ارسال کند. اجازه اقامت موقت به یک متقاضی خاجی حق زندگی در این کشور را برای مدت معینی اعطاء می کند. چنین مجوزهایی به ساکنان غیر اتحادیه اروپا صادر می شود. اجازه اقامت دائم به افرادی که قصد زندگی دائمی در این کشور را دارند و افرادی که اقامت دائم خارجی خود را تأیید کرده اند داده می شود. چنین مجوزهایی به مدت 5 سال صادر می شود. کسب اقامت این کشور از طریق کار نیز می تواند به اقامت موقت و دائم این کشور برسد.

شرایط اخذ اقامت لیتوانی از طریق کار

برای مهاجرت کاری به لیتوانی روش ساده است و مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا به سرمایه گذاری هنگفت نیاز ندارد. علاوه بر این، قیمت غذا، لباس، مواد غذایی نسبتاً پایین‌تر است و سیستم مالیاتی نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا آزادتر است. نکته مهم این است که داشتن مجوز اقامت در جمهوری لیتوانی  به یک خارجی اجازه می دهد تا آزادانه به تمام کشورهای منطقه شینگن رفت و آمد کند. علاوه بر این، راه اندازی کسب و کار در لیتوانی کل بازار اتحادیه اروپا را باز می کند. شما آزاد هستید که در هر کشور اتحادیه اروپا فعالیت کنید، جذاب ترین بازارها را انتخاب کنید، املاک و مستغلات، اتومبیل بخرید، هم برای نیازهای تجاری و هم برای هدف خود

مجوز اقامت موقت در لیتوانی سندی که به یک شهروند خارجی حق اقامت موقت در لیتوانی را اعطا می کند. برای شهروندان خارجی صادر می شود که شهروند 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیستند. معمولاً برای 1 سال صادر می شود (در پایان سال ممکن است برای یک سال تمدید شود و تا 5 سال). برای افراد دارای اصالت لیتوانیایی و شهروندان خارجی که حق شهروندی جمهوری لیتوانی را حفظ کرده اند، اجازه اقامت موقت به مدت 5 سال صادر می شود.

در این بخش شاهد مهم ترین شرایط لازم جهت اخذ اقامت لیتوانی از طریق کار هستید:

مهم ترین شرایط لازم جهت اخذ اقامت لیتوانی از طریق کار

علت انتخاب کشور لیتوانی برای کار

افراد بسیاری برای یافتن کار به کشورهای جدید مهاجرت می کنند. با کمبود مهارت های مهندسی، بسیاری از شرکت های بین المللی به دنبال یافتن متخصصان ماهر مورد نیاز خود از کشورهای خارجی هستند و این خبر بسیار خوبی برای نامزدهایی است که می خواهند در خارج از کشور کار کنند. این کشور به دلایل مختلف به عنوان یک کشور مناسب برای زندگی و کار به شمار می رود و به طور کلی دلایل زیادی برای زندگی و کسب اقامت این کشور از طریق کار وجود دارد. این کشور یکی از ارزان ترین کشورهای روپایی برای اقامت و زندگی می باشد. هزینه زندگی در لیتوانی به طور متوسط ​​30% پایین تر از کشوری مانند انگلستان است. همچنین این کشور در توده مرکزی اروپا قرار دارد و مکانی عالی برای کار است زیرا امکان سفر آسان بین سایر کشورهای اتحادیه اروپا را فراهم می کند.

در جدول زیر می توانید با بزرگترین شرکای صادرات کشور لیتوانی آشنا شوید:

نام کشورهادرصد شراکت
روسیه15%
لتونی9.9%
لهستان8.1%
آلمان7.3%
آمریکا5.3%
استونی5%
سوئد4.8%

علاوه بر این، در نمودار زیر به شرکای اصلی واردات این کشور اشاره شده است:

شرایط کسب مجوز کار در لیتوانی

افرادی که از کشور دیگری از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس وارد این کشور می شوند، نیازی به مجوز کار در این کشور را ندارند. این افراد فقط می توانند با پر کردن فرم مناسب، هویت خود را در کشور ثبت کنند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قصد کار در این کشور را دارند، باید مجوز کار دریافت کنند. این امر باید قبل از ورود به این کشور انجام شود. افرادی که مطمئن نیستند که حرفه یا زمینه کاری آنها در این کشور شناخته شده است، می توانند پایگاه داده مشاغل تنظیم شده اتحادیه اروپا را بررسی کنند که در آن هر کشور عضو اتحادیه اروپا حرفه های تنظیم شده خود را اعلام می کند. این نکته ضروری است که متقاضیان بدانند آیا برای زندگی در این کشور به مجوز نیاز دارید یا خیر.

الزامات اساسی اقامت لیتوانی از طریق کار

الزامات اساسی زیر برای یک متقاضی خارجی که قصد کار در این کشور را دارد، تعیین شده است:

  • یک متقاضی خارجی که قصد کار در این کشور را دارد، باید در یک رشته مناسب، مدارک تحصیلی (گواهی های پایان دوره ها، سمینارها، آموزش عملی، دیپلم ها و غیره) را کسب کند.
  •  متقاضی خارجی باید حداقل 2 سال سابقه کار در 2 سال گذشته در یک زمینه مناسب و مدارک پشتیبان داشته باشد.
  • رعایت قوانین و شرایط تعیین شده توسط سازمان خدمات استخدام عمومی کار این کشور برای استخدام نیروی کار خارجی

یکی دیگر از مواردی که می باید در خصوص کار در این کشور مورد توجه قرار گیرد، مبحث حقوق ماهیانه کار در لیتوانی می باشد.

الزامات اساسی اقامت لیتوانی از طریق کار

پروسه اخذ ویزای کار لیتوانی

به دلیل رشد اقتصادی و نیاز بازار کار لیتوانی به نیروی کار متخصص تعداد افرادی که برای کار به کشور لیتوانی مهاجرت می کنند رو به افزایش است. برای شهروندان اتحادیه اروپا پروسه استخدام در این کشور آسان است. اما متقاضیانی که از کشورهای خارج از اتحادیه برای کار مهاجرت می کنند باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارند .در ابتدای امر متقاضیان باید برای دریافت یک قراداد کاری از یک کارفرمای معتبر با درآمد استاندارد و حق بیمه با کارفرماهای مختلف ارتباط برقرار کنند. به طور کلی پیدا کردن کار برای افرادی که خارج از کشور لیتوانی اقامت دارند از طریق جستجو در وب سایت های معتبر کاریابی انجام می شود.

متقاضی ابتدا باید بررسی کند که آیا شغل وی در زمره مشاغل مورد نیاز کشور مقصد قرار دارد یا خیر، در صورتی که بازار کار آن کشور به حرفه و تخصص فرد نیاز داشته باشد شانس اخذ قرارداد بسیار بالاتر است. پس از دریافت قرارداد کاری متقاضی باید پروسه دریافت ویزای کار متناسب با نوع قرارداد کاری را طی کند. بسته به نوع ویزای کاری دریافتی مهلت اقامت موقت نیز متفاوت باشد. معمولا ویزای کار یک یا 2 ساله صادر می شود و قابل تمدید می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ مجوز اقامت موقت کاری را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری موقت لیتوانی

مدارک لازم برای استخدام مهاجران در لیتوانی

همچنین برای استخدام یک متقاضی خارجی تحت قرارداد کاری در این کشور، مدارک زیر باید به سازمان خدمات استخدام عمومی کار لیتوانی ارسال شود:

  • فرم های برنامه
  • کپی پاسپورت
  • اطلاعات کارفرمای در مورد صلاحیت متقاضیان خارجی و حداقل یک سال سابقه کار با توجه به صلاحیت وی در طی 2 سال گذشته (نامه کارفرمایان باید حاوی صلاحیت متقاضیان خارجی، فرصت های کاری فعلی و سابق باشد که در آن متقاضی خارجی تحت صلاحیت خود کار کرده است، عنوان شغلی و مدت زمان اشتغال باشد.)
  • تعهد به استخدام متقاضیان خرجی تحت قرارداد کار برای مدت زمانی بیش از 6 ماه و پرداخت میانگین دستمزد کارگر
  • نسخه ای از دستور پرداخت برای صدور پروانه کار

کارفرما باید اطمینان حاصل کند که متقاضی خارجی دارای مدارکی است که صلاحیت خود را (مدرک تحصیلی، گواهی و غیره) را تأیید کند و حداقل 1 سال سابقه کار با توجه به صلاحیت خود در 2 سال گذشته داشته باشد. اسناد متقاضی خارجی باید به طور قانونی تایید و به زبان لیتوانیایی ترجمه و مهر شوند. همچنین کپی اسناد باید با امضاء و تمبر رئیس شرکت تأیید شود. تقریبا 7 روز طول می کشد تا مجوز کار متقاضی در این کشور صادر شود و پس از دریافت مجوز کار در این کشور، مدارکی برای صدور ویزای ملی D ارائه می شود. به یاد داشته باشید که صدور ویزای D تقریبا 15 روز کاری طول می کشد. برای کسب اطلاعات کاملتر از شرایط کسب اقامت لیتوانی از طریق کار، مهاجرت به لیتوانی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات متداول در باب اقامت لیتوانی از طریق کار

در این بخش از مطلب به سوالات متداول شما در باب اقامت لیتوانی از طریق کار پاسخ داده ایم:

  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار و مهاجرت به لیتوانی از طریق کار چیست؟ کپی پاسپورت و اطلاعات کارفرمای در مورد صلاحیت متقاضیان خارجی و حداقل 1 سال سابقه کار با توجه به صلاحیت وی در طی 2 سال گذشته (نامه کارفرمایان باید حاوی صلاحیت متقاضیان خارجی، فرصت های کاری فعلی و سابق باشد که در آن متقاضی خارجی تحت صلاحیت خود کار کرده است، عنوان شغلی و مدت زمان اشتغال باشد.
  • برای اخذ اقامت لیتوانی از طریق کار چند سال باید در این کشور اقامت داشت؟ پس از 5 سال اقامت از طریق کار در لیتوانی می توانید جهت اخذ اقامت دائم لیتوانی اقدام کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *