مهاجرت سرمایه گذاری در رومانی

استارت آپ رومانی

استارت آپ رومانی

سال به سال استارت آپ رومانی در حال توسعه و پیشرفت است. این کشور از نظر ایجاد کسب و کار و استارت آپ بسیار کم هزینه و با بروکراسی کم می باشد. البته رومانی از میانگین اتحادیه اروپا از نظر تعداد استارت آپ ها و کارآفرینان پایین تر است. شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا می توانند با استفاده از استارت آپ و ایجاد کسب و کار در این کشور مجوز اقامت دریافت کنند. رومانی عضو اتحادیه اروپا است و با اقامت در این کشور می توانید کشورهای عضو این اتحادیه بدون مشکل سفر و تجارت کنید. تیم نگارش موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مطلب درباره استارت آپ رومانی که از طرق سرمایه گذاری رومانی می باشد، توضیحات کاملی را ارائه داده اند.

وضعیت استارت آپ رومانی

رومانی در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا (EU) درآمد. در طی این دهه گذشته، این کشور تلاش های قابل توجهی برای تنظیم سیاست های خود به بازار واحد، ایجاد شرایط چارچوب بهتر برای شروع و رشد مشاغل جدید و فراهم کردن دسترسی به آنها انجام داده است. رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی بدون شک توسط شرکت های کوچک و متوسط ​​(SME) که یک عنصر اصلی در اقتصاد بازار آزاد رومانی است، هدایت شده است. از سال 2015، بیش از 450 شرکت SME در رومانی وجود داشت که 99.7% از کل شرکت ها را تشکیل می دهد. ساختار SME با متوسط ​​اتحادیه اروپا کمی متفاوت بو.: سهم شرکت های خرد 5.1% کمتر از متوسط ​​اتحادیه اروپا است، در حالی که سهام شرکت های کوچک و متوسط ​​به ترتیب 4.2% و 0.8% بالاتر است.

بخش SME رومانی حدود 567.5 از اشتغال در بخش خصوصی را تأمین کرد که کمی بالاتر از متوسط ​​اتحادیه اروپا در سال 2015 بود. نیمی از ارزش افزوده را به خود اختصاص داد، اگرچه این سهم بیش از 7% کمتر از متوسط ​​اتحادیه اروپا در سال 2015 بود. این کشور به شدت تحت تأثیر بحران اقتصادی قرار گرفت که در سال 2008 در سراسر اروپا گسترش یافت. بخش خصوصی نقش مهمی در بهبود این وضعیت داشت. تا سال 2011، اقتصاد رومانی به مسیر رشد بازگشته بود، اما با وجود رسیدن به پویایی امیدوار کننده با رشد %4.8 تولید ناخالص داخلی در سال 2016، این کشور در حال خارج شدن از این بحران است.

در نمودار زیر رتبه رومانی در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده کنید:

رتبه رومانی در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

بررسی استارت آپ رومانی

در سال 2022، اکوسیستم استارت آپ رومانی به طور مداوم گسترش می یابد، شرکت های نوپا 50٪ سرمایه محلی بیشتر از سال 2019 جذب می کنند. پس از مدت کوتاهی عدم فعالیت در ابتدای شیوع ویروس کرونا، صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران شروع به هدایت سرمایه بیشتر و بیشتر به استارت آپ های محلی کردند. بر اساس این گزارش، 58 سرمایه گذاری با مجموع 30.39 میلیون € (یورو) انجام شده است که 6٪ افزایش حجم سرمایه گذاری ها و 51٪ افزایش سرمایه گذاری ها را نشان می دهد.

تعداد استارت آپ هایی که برای اولین بار سرمایه گذاری دریافت کرده اند در سال 2020 2 برابر نسبت به سال 2019 افزایش یافته و از 18 به 39 افزایش یافته است، در حالی که کل مبلغ از 5.65 میلیون € (یورو) به 13.92 میلیون € (یورو) رسیده است. متوسط ​​ارزش سرمایه گذاری دریافت شده توسط یک شرکت نوپای رومانیایی در ابتدای راه خود نیز به 357 هزار € (یورو) افزایش یافته است که به معنای افزایش %12 نسبت به سال 2019 است.

استارت آپ شهرهای رومانی

بخارست و کلوژ ناپوکا شهرهایی هستند که محیطی مناسب برای استارت آپ ها دارند. هر دو آنها یکی از بزرگترین دانشگاه های رومانی را دارند و شما می توانید جوانان زیادی را پیدا کنید که مایل به کار در یک شرکت نوپا هستند. بخارست بزرگترین شهر رومانی با بیش از 1.9 میلیون نفر جمعیت است، بنابراین شما تنوع زیادی از مردم را پیدا خواهید کرد. بزرگترین شرکت های رومانی در اینجا دفتر دارند و از نظر دانشجویان علوم کامپیوتر و مهندسی به احتمال زیاد بیشترین تعداد را در اینجا خواهید یافت.

به عنوان اولین گام مشخص برای حمایت از نوآوری در مراقبت های بهداشتی و هوش مصنوعی، شهرداری کلوژ ناپوکا صندوق نوآوری اختصاص داده شده به استارت آپ ها را با بودجه دولت محلی، در کنار بودجه خصوصی و اروپایی و همچنین فضای همکاری ایجاد خواهد کرد. مبلغ اعلام شده توسط شهردار به عنوان سرمایه گذاری توسط تالار شهر در صندوق نوآوری بالغ بر 500000RON (لئو رومانی) است که به آن کمک های خصوصی مشاغل محلی، کمک های بنیادهای بین المللی 350000€ (یورو) و بودجه اروپا اضافه خواهد شد.

در جدول زیر می توانید رتبه بهترین شهرهای رومانی را مشاهده کنید:

نام شهررتبه ملی
بخارست1
کلوژ ناپوکا2

کارآفرینی در بخش فناوری در رومانی

بیش از 100000 رومانیایی در حال حاضر در بخش IT شرکت می کنند، عمدتا به عنوان کارمند، فریلنسر و کار در رومانی از راه دور برای شرکت های خارجی که از استعدادهای محلی مطلع هستند. کارآفرینان رومانیایی از قبل با اتصال به اینترنت سریع از زیرساخت های بهبود یافته برخوردار هستند، اما این برای ساختن یک مرکز منطقه ای کافی نیست. باید مقیاس های بیشتری در اکوسیستم ایجاد شود و به تلاش بیشتری برای ارتقا اکوسیستم در سطح جهان به طرز زیادی نیاز است.

در خارج از پایتخت بخارست، یک شهر که موفق به ایجاد نام برای اکوسیستم خود شده است، کلوژ ناپوکا است، با توسعه دهندگان اکوسیستم که می دانند مسیر رشد شامل جذب بیشتر خارجی ها است. آخرین و نه مهمترین، پس از ایجاد اولین استارت آپ یونیکورن یا تک شاخ (ارزش بیش از 1 میلیارد $ (دلار))، UIPath در سال 2018، انتظار می رود که به زودی نقاط عطف دیگری توسط اکوسیستم های استارت آپی رومانی برآورده خواهد شد

فرصت های استارت آپ فناوری در رومانی

فرصت های استارت آپ فناوری در رومانی

بررسی جهانی بیش از 506 تجارت نشان می دهد که، نسبت به سایر مناطق جهان، اروپای غربی در حال حاضر جذاب تر از 10 سال پیش شناخته شده است. علاوه بر این، اروپای شرقی دومین منطقه جذاب برای سرمایه گذاری در جهان محسوب می شود. در این زمینه سرمایه گذاری مثبت، رومانی باید از دومین اقتصاد بزرگ خود در اروپای مرکزی و شرقی و سنت دیرینه خود در آموزش فناوری اطلاعات برای افزایش پتانسیل خود در منطقه استفاده کند.

در حال حاضر بخش های صنعت گرایش یافته توسط فناوری به شرح زیر هستند:

بخششرح
نرم افزار سازمانیشرکت های نوپای نرم افزار سازمانی به طور سنتی بهترین بخش بودجه در اکوسیستم محلی هستند. برنامه های نرم افزاری برای توسعه وب اخیرا راه حل های موفق به جذب بودجه محلی و بین المللی شدند.
فناوری مالیاستارت آپ های فناوری مالی با ارائه مجموعه ای از خدمات و راه حل ها در حال پیشرفت هستند. بیشتر استارت آپ های فعال را می توان در دسته های پرداخت ها و کیف پول ها، وام، مالی شخصی، سرمایه گذاری و ثروت و زیرساخت های مالی یافت.
امنیتامنیت بالاترین بخش بازار فناوری رومانی است. در حالی که آنتی ویروس رومانیایی (RAV) در سال 2003 به مایکروسافت فروخته شد، Bitdefender، دومین ارائه دهنده راه حل های آنتی ویروس، اکنون پس از UiPath دومین استارت آپ بزرگ از تجارت فناوری رومانی است.
بازاریابیبازاریابی بخشی است که بالاترین نرخ رشد را دارد. اتخاذ یک ذهنیت رشد به عنصری اساسی در تیم های بازاریابی تبدیل شده است. در این زمینه، شرکت های نوپا مدل های اجرای بازاریابی را با تمرکز بر تجربه مشتری، کالای اساسی برای رشد آنلاین ارائه می دهند

دلایل راه اندازی استارت آپ رومانی

سالانه هزاران سرمایه گذاری بین المللی از سراسر جهان، به دلایل مختلفی به فکر راه اندازی استارت آپ رومانی هستند. زیرا این کشور همواره طی سالهای اخیر با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه رو بوده است. علاوه بر این، از مهمترین دلایل سرمایه گذاران جهت راه اندازی استارت آپ در رومانی، عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در سال 2008 میلادی بوده است. از سوی دیگر رومانی یکی از اعضای ناتو است و به عنوان ستونی از قدرت در حفظ ثبات و امنیت در منطقه تلقی می شود. از مزایای عضویت رومانی در اتحادیه اروپا می توان به این مورد اشاره کرد که، شرکت های رومانیایی می توانند آزادانه با هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا بدون مواجه با هیچ مانعی تجارت کنند. به طور کلی راه اندازی استارت آپ رومانی برای افرادی که به دنبال کسب درآمد در اروپا هستند بهترین گزینه برای آنها محسوب می شود.

برای اینکه بیشتر با دلایل راه اندازی استارت آپ رومانی آشنا شوید، جدولی را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در این بخش از مقاله به آن ها می پردازیم:

دلایل راه اندازی استارت آپ رومانیتوضیحات
موقعیت جغرافیاییموقعیت جغرافیایی رومانی را می توان برای اهداف حمل و نقل، واردات و صادرات استراتژیک در نظر گرفت. رومانی یک دروازه آسان به سمت خاورمیانه است.
نیروی کاربا وجود کاهش هزینه نیروی کار در این کشور، رومانی دارای نیروی کار تحصیلکرده با دانش خوب زبان های خارجی است. اغلب کارگران رومانیایی زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، مجارستانی یا اسپانیایی را نیز می دانند.
دوستدار بودجهاین بدان معنی است که استارت اپی که در این کشور ثبت شده است، از عملیات تجاری کم هزینه بهره مند خواهد شد.
مالیات کمنرخ استاندارد مالیات بر درآمد شرکتی 16% یکی از پایین ترین نرخ ها در اروپا است.

در نمودار زیر می توانید نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها را در کشورهای مختلف اروپایی را با یکدیگر مقایسه فرمایید:

نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها را در کشورهای مختلف اروپایی

کمک های دولتی برای راه اندازی استارت آپ رومانی

نکته قابل توجه در خصوص استارت آپ رومانی این است که، دولت رومانی برای افرادی که به تازگی قصد راه اندازی استارت آپ در این کشور را دارند، کمک های قابل توجهی را ارائه می دهد. کمک های دولتی برای راه اندازی استارت آپ رومانی غیر قابل استرداد است به استارت آپ هایی اعطا می شود که معیارهای اصلی زیر را رعایت کنند:

  • استارت آپ متقاضیان باید پس از 1 ژانویه 2023 تاسیس شده باشد.
  • استارت آپ یا شرکتی که قصد دارید در رومانی تاسیس کنید، باید یک شخصیت حقوقی رومانیایی داشته باشد.
  • حوزه های فعالیتی که واجد شرایط تامین مالی هستند عبارت اند از: تولید، خدمات، صنایع خلاق، تجارت و فناوری اطلاعات
  • مشاغل جدید باید حداقل 2 سال پس از اعطای کمک های دولتی حفظ شوند.

ثبت شرکت در رومانی

برای اینکه قانونی در رومانی تجارت کنید، باید یک شرکت ثبت شده داشته باشید. شرکت ثبت شده قانونی این امکان را برای شما فراهم می کند تا منابع مالی (به ویژه در مورد وجوه اروپایی) را بدست آورید، اعتبارات بانکی را بدست آورید، افراد را استخدام کنید، برای مشارکت در مشاغل تجاری، با تأمین کنندگان و مشتریان همکاری داشته باشید. ثبت شرکت در رومانی شامل چندین روش اجباری است. بهره مندی از کمک های تخصصی در هر مرحله از این روند، نتایج مثبت نهایی و از همه مهمتر امنیت مالی را تضمین می کند. به طور کلی چند روز تا 2 هفته طول می کشد.

برای افتتاح یک شرکت در رومانی، لازم است که آن را در اداره ثبت تجارت ملی، نهادی که تحت اتاق تجارت و صنعت فعالیت می کند، ثبت کنید. این نهاد، اداره ثبت تجارت ملی، به عنوان یک موسسه دولتی تأسیس شده است که داده های مربوط به تمام شرکت های ثبت شده در سطح ملی را جمع آوری می کند. دولت رومانی ویزای اولیه را برای کارآفرینان سایر کشورها که می خواهند در رومانی تجارت کنند، راه اندازی کرده است. برای دریافت اجازه اقامت دیگر نیازی به تحقق برخی از شرایط خاص سرمایه یا اشتغال ندارند. اگر ایده تجاری توسط هیئت متخصصان تأیید شود، مبنایی برای درخواست اجازه اقامت موقت است. برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در رومانی به نگارش تنظیم شده توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید.

سوالات متداول در باب استارت آپ رومانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول می باشیم:

  • دلایل راه اندازی استارت آپ رومانی چیست؟ سالانه هزاران سرمایه گذاری بین المللی از سراسر جهان، به دلایل مختلفی به فکر راه اندازی استارت آپ رومانی هستند. زیرا این کشور همواره طی سالهای اخیر با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه رو بوده است. علاوه بر این، از مهمترین دلایل سرمایه گذاران جهت راه اندازی استارت آپ در رومانی، عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در سال 2008 میلادی بوده است. از سوی دیگر رومانی یکی از اعضای ناتو است و به عنوان ستونی از قدرت در حفظ ثبات و امنیت در منطقه تلقی می شود. از مزایای عضویت رومانی در اتحادیه اروپا می توان به این مورد اشاره کرد که، شرکت های رومانیایی می توانند آزادانه با هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا بدون مواجه با هیچ مانعی تجارت کنند. به طور کلی راه اندازی استارت آپ رومانی برای افرادی که به دنبال کسب درآمد در اروپا هستند بهترین گزینه برای آنها محسوب می شود.
  • بهترین شهرها  برای استارت آپ رومانی کدام اند؟ بخارست و کلوژ ناپوکا شهرهایی هستند که محیطی مناسب برای استارت آپ ها دارند.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “استارت آپ رومانی

  1. اکبر گفت:

    مقاله جالبی بود مرسی

    1. صادقی گفت:

      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *