مهاجرت سرمایه گذاری در روسیه

استارت آپ روسیه

استارت آپ روسیه

مالیات پایین، هزینه های مقرون به صرفه و نیروی متخصص از جمله ویژگی های استارت آپ روسیه است که در این مقاله بررسی می شود. هزینه های راه اندازی مشاغل و استارت آپ در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً کم است. این دلیل خوبی برای در نظر گرفتن روسیه برای تجارت به عنوان یک کارآفرین خارجی با بودجه ویژه سرمایه گذاری است. استارت آپ روسیه در بین 30 کشور برتر جهان است و نشان از فعالیت استارت آپ ها در این کشور دارد. چنانچه علاقه مند به ایجاد استارت آپ در روسیه و یا سایر کشورهای اروپایی هستید می توانید از کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تمامی شرایط و ضوابط را جویا شوید.

معرفی استارت آپ روسیه

روسیه همیشه به خاطر فناوری های پیشرفته و مهندسان با کیفیت بالا شهرت داشته است. اکثر شرکت های بزرگ فناوری چند ملیتی توسعه دهندگان و برنامه نویسان روسی دارند. ثروت استعدادهای ارشد فناوری باعث پیشرفت جامعه استارت آپی روسیه شده است. امروزه، این جامعه فعال تر از هر زمان دیگری است، زیرا استعدادهای باتجربه تر برای ایجاد مشاغل شخصی خود اقدام می کنند. این امر بیشتر با افزایش برنامه های آموزشی پیرامون شرکت های کارآفرینی که به دنبال مشارکت در پروژه های مرحله اولیه هستند و در نهایت ظهور سازمان های سرمایه گذاری، پشتیبانی می شود. بسیاری از استارت آپ هایی که در این موج بعدی نوآوری ظهور می کنند، از همان ابتدا طرز تفکر بین المللی را اتخاذ می کنند، نه اینکه فقط به مصرف کنندگان داخلی بپردازند.

مانع اصلی برای ادامه رشد اکوسیستم کمبود سرمایه گذاری است. در بیشتر موارد، صندوق های بین المللی در روسیه فعالیتی ندارند. بسیاری از صندوق های خصوصی روسیه در لوکزامبورگ، ایرلند و سایر کشورها فعالیت می کنند و تمرکز خود را برای سرمایه گذاری در بازار ایالات متحده ترجیح می دهند. علاوه بر این، شرکت های روسی شروع به استفاده از پیشاهنگی بین المللی برای کار با بهترین استارت آپ های جهان کرده اند، اما تعداد کمی از این شرکت ها شرکت های محلی راه اندازی کرده اند و در نتیجه تعداد نسبتاً کمی خروج از آن ایجاد شده است.

در نمودار زیر رتبه روسیه در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کنید:

رتبه روسیه در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری

چالش ها و ویژگی های استارت آپ روسیه

تمرکز سرمایه گذاری روسیه در بازارهای دیگر به جای اکوسیستم محلی به این معنی است که موفقیت اکوسیستم استارت آپ روسیه به دستیابی به سرمایه خارجی وابسته است. بنابراین، برای استارت آپ های روسی بسیار مهم است که به سرعت وارد بازارهای بین المللی شوند و از طرف بازیکنان سرمایه گذاری بین المللی سرمایه گذاری کنند. چالش انجام این کار موقعیت ژئوپلیتیک روسیه است.

روسیه جمعیت زیادی دارد، اما به دلیل فضای سیاسی، طبقه متوسط ​​کمی وجود دارد. در نتیجه، توسعه استارت آپ های B2C کاملاً دشوار است و سرمایه گذاری های مخاطره آمیز از صندوق های محلی یا فرشتگان تجاری عمدتا توسط شرکت هایی که یک نهاد حقوقی در سایر حوزه های قضایی ایجاد می کنند دریافت می شود. از سوی دیگر، موفقیت بزرگی در استارت محلی روسیه وجود دارد. غول اینترنت Yandex همچنان موتور جستجوی محلی پیشرو است و همچنین فعالیت های Uber را در سال 2017 در روسیه به دست آورد.

در جدول زیر از جمله ویژگی های روسیه و چالش های استارت آپ را مشاهده می کنید:

چالش هاویژگی ها
کمبود سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری در روسیه (داخلی و خارجی)متخصصان ارزان و واجد شرایط
تعداد کم مصرف کنندهشبکه بزرگی از فارغ التحصیلان و مربیان باتجربه فناوری
عدم وجود ابزارهای پشتیبانی تجاریبنیانگذاران مولد و خلاق

فرصت های ایجاد کسب و کار نو در روسیه

در جدول زیر فرصت های نوین استارت آپی در روسیه در بخش های مختلف معرفی شده اند:

صنعتشرح
ITدر روسیه، متخصصان فناوری اطلاعات حقوق بالاتری نسبت به افراد معمولی دارند، اما باز هم بسیار کمتر از توسعه دهندگان سایر کشورها هستند. با بهره گیری از این پویایی، بسیاری از بنیان گذاران روسی سرمایه های زیادی را از صندوق های بین المللی جمع می کنند، اما هزینه بسیار کمتری نسبت به رقبای بین المللی خود برای استعداد صرف می کنند. محبوبیت فناوری اطلاعات همچنان در بین جوانان رشد می کند و منابع آموزشی IT بیش از هر زمان دیگری در دسترس است.
فناوری مالیدر آغاز دهه 2000، روسیه از روند بین المللی فناوری مالی بسیار عقب مانده بود بود، اما این امر باعث شد تا با معرفی فناوری های جدید زودتر از اکثر کشورهای دیگر رشد کند. به عنوان مثال، Raiffeisenbank، یک گروه بانکی بین المللی، راه حل های نوآورانه فناوری مالی خود را قبل از گسترش آنها به مناطق دیگر، در روسیه توسعه و راه اندازی کرد.
فناوری بهداشتیاز زمان اتحاد جماهیر شوروی، هزینه های زیادی برای توسعه حوزه بیوتکنولوژی هزینه شده است. روسیه دارای موسسات آموزشی و پژوهشی قوی متمرکز بر مراقبت های بهداشتی و پرورش متخصصان مراقبت های بهداشتی است.

توسعه کارآفرینی در روسیه

توسعه استارت آپ ها از موضوعات مهم برای روسیه است، زیرا بیشتر اقتصادهای منطقه ای نوعی اولویت دارند. بنابراین، شرکت های نوپا می توانند برای توسعه این منطقه کار کنند:

  • در اکاترینبورگ: ایجاد راه حل های نوآورانه برای شرکت های بزرگ صنعتی
  • در تیومن: برای تولید روغن.

در آغاز سال 2021 در روسیه، به جز مسکو و سنت پترزبورگ، 12 زیست بوم کامل منطقه ای برای کارآفرینی نوآوری وجود داشت:

  • ولادیوستوک
  • اکاترینبورگ
  • کالینینگراد
  • نووسیبیرسک
  • کراسنودار
  • وورونژ
  • سامارا
  • کازان
  • پرم
  • ایژوسک
  • یاکوتسک
  • نیژنی نووگورود.

انجمن مناطق نوآور از سال 1999 در روسیه کار می کند، این 16 انجمن فدراسیون را متحد می کند. هدف این سازمان کمک به مناطق شرکت کننده در جهت گیری نوآورانه است. در زیر، می توانید موارد جالب توجه درباره توسعه کارآفرینی در روسیه را ببینید:

  • بیش از 700 استارت آپ فناوری در روسیه فعالیت می کنند. 62% آنها مربوط به B2C بودند.
  • در روسیه به ازای هر 1 میلیون نفر 6 شرکت استارت آپ وجود دارد.
  • هزینه داخلی برای تحقیق و توسعه علمی و کارهای طراحی آزمایشی به 1.1% از تولید ناخالص داخلی می رسد. برای مقایسه، در کشورهای پیشرفته این رقم معادل 2% تا 4% است.

استارت آپ شهرهای روسیه

طبق گزارش استارت آپ بیلینک که رتبه بندی اکوسیستم استارت آپ خود را در سال 2022 منتشر کرد، مسکو وارد 10 شهر برتر جهان با بهترین اکوسیستم های استارت آپی شد. این رتبه بندی شامل 1000 شهر و 200 کشور در سراسر جهان است. در مقایسه با سال 2017 روسیه 4 پله رتبه رفت. سان فرانسیسکو رتبه اول را داشت، پس از آن نیویورک و لندن در رده های بعدی بودند. برخی دیگر از شهرهای روسیه موقعیت های خود را در رتبه بندی افزایش دادند، به عنوان مثال، ایرکوتسک (61+)، پرم (57+) و سنت پترزبورگ (522+). هنگام تدوین رتبه بندی، متخصصان تعداد یا شرکت های نوپا، شتاب دهنده ها، فضاهای همکاری، رویدادها برای کارآفرینان و همچنین فضای کسب و کار کشور را در نظر گرفتند.

در جدول زیر رتبه بهترین شهرهای روسیه از نظر استارت آپ را مشاهده می کنید:

نام شهررتبه جهانیامتیاز کمیتامتیاز کیفیت
مسکو96.713.11
سنت پترزبورگ1470.40.2
کازان3410.110.3
نوو سیبریسک3660.100.03

استارت آپ شهرهای روسیه

ثبت شرکت در روسیه

شرکت های نوپا می توانند تحت قوانین شرکت با مسئولیت محدود در روسیه همانطور که شناخته شده است محبوب ترین ساختار تجاری موجود فعالیت کنند. 1000RUB (روبل روسیه) حداقل سرمایه سهام برای افتتاح یک شرکت با مسئولیت محدود در روسیه است. شایان ذکر است که نیمی از سرمایه باید در زمان ثبت شرکت در روسیه واریز شود، در حالی که نیمی دیگر تقریباً در 3 ماه از تاریخ تأسیس است. در اینجا برخی از جزئیات و اطلاعات مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود در روسیه، گزینه های عالی برای استارت آپ های ایجاد شده توسط خارجی ها در روسیه وجود دارد:

روند ثبت شرکت در روسیه پیچیده نیست، اما انجام برخی از تشریفات توسط یک متخصص انجام می شود. به همین دلیل حمایت از یک عامل تشکیل شرکت در روسیه برای سرمایه گذاران خارجی که مایل به راه اندازی شرکت های نوپا در روسیه هستند مورد نیاز است.

کارآفرینی در بخش کشاورزی در روسیه

کشاورزی گزینه مناسب دیگر برای ایجاد یک شرکت نوپا در روسیه است، زیرا بخش کشاورزی کاملاً پربار و برای انواع سرمایه گذاری ها باز است. سرمایه گذاران بین المللی که به دنبال استارت آپ هستند باید ساختار مناسب تجاری خود را انتخاب کنند. همچنین، شرکت با مسئولیت محدود می تواند گزینه ای ایده آل برای راه اندازی مزرعه یا افتتاح شرکت هایی باشد که خدمات مشاوره ای را به شرکت های کشاورزی در روسیه ارائه می دهند. توجه به این نکته مهم است که برنامه دولتی توسعه کشاورزی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی یک پروژه مهم در روسیه است که هدف آن جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی در این زمینه است.

اکوسیستم استارت آپ در روسیه

روسیه همیشه به خاطر فناوری های پیشرفته و مهندسین باکیفیت خود شناخته شده است. اکثر شرکت های بزرگ فناوری چند ملیتی توسعه دهندگان و برنامه نویسان روسی دارند. ثروت استعدادهای ارشد فناوری باعث توسعه جامعه استارتاپی روسیه شده است. امروزه، این جامعه بیش از هر زمان دیگری فعال است، زیرا استعدادهای با تجربه تر به راه اندازی کسب و کار خود تبدیل می شوند. این امر با افزایش برنامه‌ های آموزشی پیرامون شرکت ‌های کارآفرینی که به دنبال مشارکت با پروژه‌های مراحل اولیه هستند و در نهایت ظهور استودیوهای مخاطره‌آمیز پشتیبانی می‌ شود. نکته مهم این است که بسیاری از استارت ‌آپ‌ هایی که در این موج بعدی نوآوری ظهور می ‌کنند، به جای تمرکز بر جمعیت مصرف‌کننده داخلی، از ابتدا یک ذهنیت بین ‌المللی را اتخاذ می ‌کنند.

تمرکز سرمایه گذاری روسیه بر بازارهای دیگر به جای اکوسیستم محلی به این معنی است که موفقیت اکوسیستم استارتاپی روسیه به دسترسی به سرمایه خارجی بستگی دارد. بنابراین، ورود سریع به بازارهای بین ‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری از سوی بازیگران سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای استارت‌آپ ‌های روسی بسیار مهم است. چالش در انجام این کار موقعیت ژئوپلیتیک روسیه است. شرکت‌های روسی شروع به استفاده از جستجوی بین‌ المللی برای همکاری با بهترین استارت‌آپ‌ های جهان کرده ‌اند، اما تعداد کمی از این شرکت ‌ها استارت ‌آپ ‌های محلی را خریداری کرده‌اند که منجر به تعداد نسبتاً کمی خروج شده است.  مانع اصلی برای ادامه رشد اکوسیستم کمبود سرمایه سرمایه گذاری است. صندوق های بین المللی در روسیه فعالیت ندارند. بسیاری از صندوق ‌های خصوصی روسیه در لوکزامبورگ، ایرلند و سایر کشورها فعالیت می‌ کنند و تمرکز اصلی خود را بر سرمایه ‌گذاری در بازار ایالات متحده انتخاب می ‌کنند.

در بخش زیر شاهد زمینه کارهای استارت آپ در روسیه هستید:

زمینه کارهای استارت آپ در روسیه

ایجاد استارت آپ فناوری در روسیه

بخش فناوری در روسیه همچنان در حال گسترش و جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی است. نوآوری قوی، سیاست های صحیح دیجیتال و زیرساخت های موجود برای افراد علاقه مند به افتتاح یک شرکت نوپا در بخش فناوری اطلاعات نقاط قوت است. همچنین پتانسیل بازار فناوری و بازار کار در روسیه توسط علاقه مندان به سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات در روسیه تأیید می شود. نوع مصرف کننده، نیازهای مشتری و جذب محصولات دیجیتالی جدید جنبه های مهمی است که در پایه افتتاح یک شرکت نوپا در بخش فناوری در روسیه قرار دارد. نمایندگان ثبت شرکت ما در اروپا در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند نکات مهم و روند کلی آن را به متقاضیان عزیز شرح دهند.

سوالات متداول در باب استارت آپ روسیه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در همین باب می باشیم:

  •  فرصت های ایجاد کسب و کار نو در روسیه چیست؟ فناوری مالی، فناوری بهداشتی و IT
  • کشاورزی گزینه مناسب دیگر برای ایجاد یک شرکت نوپا در روسیه است، زیرا بخش کشاورزی کاملاً پربار و برای انواع سرمایه گذاری ها باز است. سرمایه گذاران بین المللی که به دنبال استارت آپ هستند باید ساختار مناسب تجاری خود را انتخاب کنند. همچنین، شرکت با مسئولیت محدود می تواند گزینه ای ایده آل برای راه اندازی مزرعه یا افتتاح شرکت هایی باشد که خدمات مشاوره ای را به شرکت های کشاورزی در روسیه ارائه می دهند. توجه به این نکته مهم است که برنامه دولتی توسعه کشاورزی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی یک پروژه مهم در روسیه است که هدف آن جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی در این زمینه است. کارآفرینی در بخش کشاورزی در روسیه به چه صورت است؟
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *