مهاجرت تحصیلی در صربستان

شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان

شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان

شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان بسته به برنامه تحصیلی، نوع مقطع آموزش و موسسه آموزشی مربوطه برای دانشجویان خارجی و اروپایی متفاوت است. از شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان این است که متقاضیان علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز، ممکن است در آزمون پذیرش یا تست استعداد نیز شرکت نمایند. همچنین دانشجویان خارجی ملزم هستند که قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان نسبت به اعتبار سنجی مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند. مکاتبه با دانشگاه مربوطه در صربستان به منظور انجام اعتبار سنجی مدارک تحصیلی امری الزامی است.

در این مقاله تلاش می شود شرح کاملی از شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان به حضور هموطنان عزیز ارائه گردد. اما جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر در خصوص درباره پذیرش دانشگاه های صربستان، توصیه می شود با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

تحصیل و شرایط پذیرش در دانشگاه های صربستان

شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان با همدیگر متفاوت است. هر دانشگاه شرایط پذیرش متفاوتی دارد. ما در این بخش از مقاله شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان را در هر 3 مقطع دانشگاهی بررسی می کنیم:

  • مقطع کارشناسی: دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در برنامه های دوره کارشناسی دانشگاه های صربستان می باشند بایستی علاوه بر اتمام 4 سال آموزش متوسطه در آزمون ورودی دانشگاه های صربستانی نیز قبول شوند.
  • مقطع کارشناسی ارشد: دانشجویانی که خواستار ثبت نام و تحصیل در برنامه های کارشناسی ارشد 1 ساله می باشند. بایستی مدرک کارشناسی خود را با 240 واحد اخذ کرده باشند. اما دانشجویانی که مایل به ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد 2 ساله هستند، بایستی مدرک کارشناسی خود را با پاس کردن 180 واحد، دریافت نمایند.
  • مقطع دکتری (PhD): دانشجویان علاقه مند ادامه تحصیل در مقطع دکتری در صربستان بایستی تحصیلات کارشناسی ارشد خود را به اتمام رسانده و حداقل 300 ACTS کسب کرده باشند. از شرایط دیگر تحصیل در مقطع دکتری، تعداد مقالات پژوهشی منتشر شده در ژورنال های معتبر و کسب حداقل معدل تحصیلی (GPA) می باشد.

امتیازات تحصیل در دانشگاه های صربستان

دلایل متعددی برای تحصیل در صربستان وجود دارد که آگاهی از این دلایل قبل از تصمیم گیری دانشجویان ایرانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. کیفیت آموزشی برتر امتیازی است که دانشگاه های صربستان از طریق ارائه دامنه وسیعی از دوره ها و برنامه های تحصیلی به آن مهم دست یافته اند. اعتبار دانشگاه های صربستانی در بین دانشجویان خارجی به واسطه تبعیت از فرآیند بلونیا و استفاده از سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) بسیار بالاست.

دانشگاه های صربستان تجربه دانشجویی منحصر به فردی را در اختبار دانشجویان قرار می دهند. وجود تنوع فرهنگی، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه، مجوز کار ضمن تحصیل و نیز برنامه های مختلف بورسیه تحصیلی از اختصاصات دانشگاه های صربستان می باشد. از بین دانشگاه های صربستان که در جدول زیر نیز مشاهده می نمائید. دانشگاه بلگراد با رتبه جهانی 484 از جمله معتبرترین دانشگاه صربستان و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز می باشد:

رتبه ملیرتبه جهانینام دانشگاهرتبه حضوررتبه ایمپکترتبه آزادیرتبه برتری
1484دانشگاه بلگراد220942914355
21083دانشگاه نوی ساد224182117041059
31523دانشگاه نیس1266201533001043
41910دانشگاه کراگوجواچ1334452419891603

شیوه و شرایط پذیرش از دانشگاه های صربستان

دانشجویان درخواست خود را بایستی مستقیما به موسسه آموزش عالی مربوطه تحویل دهند. در این درخواست، برنامه تحصیلی خود را انتخاب نمایند. در این خصوص، گزینه درخواست آنلاین نیز در دسترس متقاضیان می باشد. دانشجویان باید فرم درخواست را تکمیل و به همراه مدارک زیر به موسسه آموزش عالی مربوطه تحویل دهند:

  • آخرین مدارک تحصیلی: حداقل 2 فوتوکپی از مدرک اتمام دوره متوسطه برای مقطع کارشناسی و دانشنامه دانشگاهی و ریزنمرات مربوطه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • پاسپورت معتبر و چند قطعه عکس پاسپورتی
  • شناسنامه که باید به زبان صربستانی ترجمه شود
  • مدرک اثبات تمکن مالی متقاضی
  • جزئیات مقالات پژوهشی منتشر شده در ژورنال های علمی معتبر
  • توصیه نامه حداقل 2 مورد
  • انگیزه نامه (SOP) که در قالب آن مواردی همچون دلایل تحصیل در موسسه آموزشی، برنامه تحصیلی منتخب و انتظارت از تحصیل دار صربستان قید شده باشد.

شیوه و شرایط پذیرش از دانشگاه های صربستان

اعتبار سنجی مدارک تحصیلی در صربستان

3 نوع موسسه آموزش عالی در صربستان وجود دارد که شامل دانشگاه ها، کالج های علوم کاربردی و کالج های علوم آکادمیک می باشند. برخی دانشگاه های بین المللی نیز در صربستان وجود دارند. مدرک معتبری در پایان دوره به دانشجویان ارائه می دهند. New York University از آن طیف دانشگاه های خارجی است که رشته MBA به زبان انگلیسی ارائه می دهد. در مجموع، 17 دانشگاه معتبر در کشور صربستان موجود است. از این تعداد 8 دانشگاه دولتی و 9 دانشگاه خصوصی می باشد. شرایط پذیرش هر یک از این دانشگاه ها نیز متفاوت از هم می باشد.

یکی دیگر از شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان، انجام فرآیند اعتبار سنجی مدارک و گواهی های تحصیلی دانشجویان خارجی توسط دانشگاه های صربستان می باشد. طی پروسه اعتبار سنجی مدرک تحصیلی منوط به مکاتبه دانشجویان با یکی از دانشگاه های صربستانی بلگراد، نوی ساد، نیس و کراگوجواچ می باشد. لازم به ذکر است که فرآیند اعتبار سنجی مدرک دیپلم متوسطه توسط وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری جمهوری صربستان انجام می گیرد. جهت کسب اطلاع از شرایط تحصیل در صربستان می توانید مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

هزینه های تحصیل و زندگی در صربستان

شرایط زندگی در صربستان به گونه ای است که صربستان مقصد تحصیلی مقرون به صرفه ای برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. تحصیل شهروندان صرب در دانشگاه های این کشور رایگان می باشد. اما دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی می باشند. با این حال، شهریه تحصیلی دانشگاه های صربستان در مقایسه با هزینه تحصیل در انگلستان خیلی پایین است. شهریه های دانشگاه های صربستان توسط خود دانشگاه ها تنظیم و تعیین می شود. معمولا بین €500 تا 1500€ (یورو) در سال می باشد.

هزینه های جانبی تحصیل در صربستان شامل هزینه اجاره منزل، غذا، لباس و سایر می باشد. این هرینه ها بیشتر به محل تحصیل و سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد. میانگین ماهیانه هزینه های زندگی در صربستان در حدود 134730€ (یورو) معادل $1500 (دلار) می باشد. در این مقاله سعی بر آن شد تا آخرین اطلاعات پیرامون شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان به علاقه مندان تحصیل در اروپا ارائه شود.

الزامات زبان در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در صربستان باید الزامات زبان مجود در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان را به خوبی رعایت فرمایند. به طور کلی زبان اصلی آموزش بریا تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه های صربستان زبان صربی است. البته برنامه های تحصیلی متعددی نیز وجود دارد که به زبان های خارجی معتبر تدریس می شوند که عمدتا به زبان انگلیسی صورت می پذیرد. علاوه بر این، در بسیاری از دانشگاه های صربستان، امکانات اضافی برای دانشجویان ارز خارجی وجود دارد که شامل سازماندهی مشاوره با اساتید با زبان انگلیسی و غیره می شود. در نهایت اینکه بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، الزامات زبانی پیچیده ای در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان وجود ندارد. در نمودار زیر می توانید روند پذیرش دانشحویان بین المللی در دانشگاه های صربی و انگلیسی زبان مشاهده فرمایید:

 

الزامات زبان در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان به دو دسته مختلف تقسیم می شود که عبارت اند از:

الزامات زبان در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستانتوضیحات
شرایط پذیرش به زبان انگلیسیدر حال حاضر بیش از 180 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در اغلب دانشگاه های انگلیسی زبان صربستان موجود است. با وجود اینکه ممکن است سخنرانی ها و فعالیت های گروهی بیشتر به زبان صربی باشد، اما فرصت های بی شماری برای دانشجویانم بین المللی انگلیسی زبان وجود دارد. یکی از اصلی ترین الزامات پذیرش در این دانشگاه ها ارائه مدارک تافل و آیلتس با نمرات بالا است.
شرایط پذیرش به زبان صربیدانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در صربستان را دارند نیز می توانند به زبان صربی در این کشور تحصیل کنند. برای پذیرش در دانشگاه های صربی، همواره توصیه می شود که حداقل زبان صربی را آموزش ببینید. برای اینکه خود را برای ثبت نام در یک برنامه تحصیلی که فقط به زبان صربی است آماده کنید.

هموطنان گرامی می توانند علاوه بر تحصیل در صربستان، جهت ارزیابی شرایط اولیه پذیرش برای تحصیل در بهترین دانشگاههای انگلستان با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

سوالات متداول در باب شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان

در بخش پایانی مقاله بر آن شدیم تا به برخی از سوالات پرتکرار شما عزیزان در خصوص شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان پاسخ دهیم. این سوالات به شرح زیر می باشند:

  • شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان برای متقاضیان ایرانی چگونه است؟ به طور کلی شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان برای اتباع کشورهای اروپایی بسیار ساده تر از کشورهای ثالث یا غیر اتحادیه اروپا می باشد.
  • الزامات اصلی در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان چه چیزهایی است؟ همانطور که اشاره کردیم یکی از اصلی ترین الزامات اساسی در شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان مهارت زبان است، اما ارائه کارنامه تحصیلی گذشته متقاضیان به همراه ریز نمرات نیز بسیار مهم است.
4.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان

  1. حامد گفت:

    سلام…کارشناسی حقوق با معدل ۱۲ و ارشد حقوق با معدل ۱۷/۳۰دارم…..۳۱ ساله.بدون مدرک زبان..ایا امکان ادامه تحصیل ارشد مجدد تو صربستان برام هست؟؟

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. مدرک زبان انگلیسی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی هست که با توجه به شرایط سنی شما هم الزامی است. در خصوص بررسی شرایط با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *