مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

رشته هنر در تاجیکستان

رشته هنر در تاجیکستان

دانشجویان علاقه مند به رشته هنر در تاجیکستان می توانند در موسسه دولتی هنر بهترین دوره ها و رشته های هنری را انتخاب و تحصیل نمایند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباره تاریخ رشته هنر در تاجیکستان این مقاله را به نگارش درآورده اند. این کشور شمال با قرقیزستان، از شرق با چین، از جنوب با افغانستان و از غرب و شمال غربی با ازبکستان همسایه است. این کشور شامل منطقه خودمختار کوه بدخشان (Gorno-Badakhshan) است که مرکز آن خوروغ (خروگ) است.

این کشور کمترین مقدار زمین را در میان 5 کشور آسیای میانه در بر می گیرد، اما از نظر ارتفاع از همه آن ها پیشی می گیرد. کوه ها بالاتر از هر کشور دیگر در منطقه را در بر می گیرد. این کشور از سال 1929 تا زمان استقلال آن در سال 1991 جمهوری تشکیل دهنده (اتحادیه) اتحاد جماهیر شوروی بود. پایتخت این شهر دوشنبه است. بیش از نه دهم قلمرو این کشور کوهستانی است. تقریبا نیمی از سطح دریا 10 هزار فوت (3000 متر) یا بیشتر قرار دارد. محدوده ترانس آلای، بخشی از سیستم تین شان، به شمال می رسد. رشته های عظیم جنوب تین شان، کوه های ترکستان و رشته های کمی پایین تر زراوشان و گیسار، قسمت شرقی و مرکزی کشور را تعریف می کنند.

تاریخچه رشته هنر در تاجیکستان

رشته هنر در تاجیکستان به دوران اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد. همانطور که در دوران اتحاد جماهیر شوروی انجام دادند، تاجیک های تحصیل کرده میراث فرهنگی خود را به طور گسترده تعریف می کنند و ادعای میراث غنی فرهنگ فوق نژادی آسیای میانه و سایر مناطق جهان اسلام از شرق مدیترانه تا هند را مطرح می کنند. حاکمیت شوروی اشکال هنری غربی، نشر و رسانه های جمعی را نهادینه کرد، برخی از عناصر متعاقبا مورد حمایت خودجوش جمهوری قرار گرفتند. با این حال، از آغاز حکومت شوروی در دهه 1920، رسانه ها و هنرها همیشه در معرض محدودیت های سیاسی بوده اند.

اتحاد جماهیر شوروی از موارد زیر در بخش هنر حمایت می کردند:

  • اپرا
  • ارکسترهای سمفونیک
  • ادبیات
  • نقاشی
  • مجسمه سازی

همه آن ها مورد توجه مردم قرار می گرفتند. در سال 1990، این کشور دارای 27 موزه، 14 تئاتر و 1 استودیوی فیلم بود. تا اواسط دهه 1980 بیش از 1600 کتابخانه در این کشور فعالیت داشتند. کتابخانه ایالتی فردوسی، که مجموعه قابل توجهی از نسخه های خطی شرقی را در خود جای داده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تعداد موزه های این کشور در سال 1990 که به 27 تا می رسید، نسبت به دوره شوروی کمتر بود.

از مشهورترین آن ها می توان به موزه تاریخ، مطالعات منطقه ای و هنر بهزد و موزه مردم نگاری فرهنگستان علوم، هر 2 در شهر دوشنبه اشاره کرد. همچنین موزه های تاریخی و مطالعات منطقه ای قابل توجهی در چندین شهر دیگر جمهوری وجود دارد. استودیوی فیلم جمهوری از سال 1958 به نام تاجیک فیلم، در دوشنبه در سال 1930 افتتاح شد.

در جدول زیر تعداد فیلم سینمایی، مستند را در این استودیوی فیلم مشاهده می کنید:

پارامترتعداد
فیلم سینماییبین 7 تا 8
فیلم مستند30

تاریخچه رشته هنر در تاجیکستان

تحصیل در موسسه هنر دولتی تاجیکستان

موسسه دولتی هنر تاجیکستان (TSIA) یکی از موسسه هایی می باشد که برای علاقه مندان به تحصیل رشته هنر در تاجیکستان مناسب است. موسسه دولتی هنر تاجیکستان که در سال 1973 تاسیس شد، یک موسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در شهر بزرگ دوشنبه واقع شده است. TSIA که به طور رسمی توسط وزارت آموزش و علوم جمهوری تاجیکستان شناخته شده است، یک موسسه آموزش عالی این کشور است. TSIA دوره ها و برنامه هایی را ارائه می دهد که منجر به مدارک آموزش عالی رسمی در چندین زمینه تحصیل می شود. TSIA همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه و همچنین خدمات اداری به دانشجویان ارائه می دهد.

تحصیل رشته هنر در تاجیکستان

تاجیک ها دوست دارند خود را با فرهنگ ترین مردم آسیای میانه بدانند. آن ها دوست دارند اشاره کنند که بسیاری از بزرگان شعر و ادبیات «پارسی» در واقع تاجیک بودند. شوروی سعی داشت تأثیرات فارسی، عربی و اسلامی را از فرهنگ این کشور حذف کند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تاجیک ها سعی کرده اند با شیرین کردن شخصیت های سامانی قرن دهم مانند ابن سینا و عمان خاين، خود را تعریف کنند و فرهنگ سنتی خود را احیا کنند.

فرهنگ این کشور به عنوان ترکیبی از فرهنگ ایرانی و مغولی توصیف شده است. فرهنگ آن ها شباهت زیادی به فرهنگ ازبکستانی دارد به جزء اینکه تاجیکان به زبان فارسی صحبت می کنند و ازبک ها به زبان ترکی صحبت می کنند. علاقه مندان به تحصیل رشته هنر در تاجیکستان می توانند در بسیاری از شاخه های هنری از جمله موارد زیر تحصیل نمایند:

  • هنر و علوم انسانی
  • طراحی گرافیک

به طوری که هر کدام از موارد گفته شده در بالا خود زیر شاخه های بسیاری دارند. دوره های طراحی گرافیک کارشناسی هنر و کارشناسی هنرهای زیبا، برنامه های مختلفی برای مدرک BA طراحی گرافیک وجود دارد که طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهد، این شامل یک دوره عملی است که در آن به دانشجویان آموزش داده می شود که از ابزارهای کامپیوتری و گرافیکی طراحی استفاده کنند چاپگرها، فراگیران همچنین در سخنرانی های تاریخ هنر شرکت می کنند.

طول دوره طراحی گرافیک کارشناسی هنر در نمودار زیر آمده است:

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، طول دوره طراحی گرافیک کارشناسی هنر بین 3 تا 4 سال می باشد.

تحصیل در تاجیکستان

از آنجا که دولت این کشور پس از فروپاشی اتحادیه اروپا توسط بی ثباتی سیاسی داخلی بی حرکت شده بود، سیستم آموزشی از جهت و پشتیبانی کافی برخوردار نبود. این امر منجر به یک وضعیت غیرمعمول شد که در آن نسل های مسن تر از تحصیلات بالاتری نسبت به نسل های جوان برخوردار هستند و با بازنشستگی معلمان با تحصیلات، اعتبار معلمان واجد شرایط به طور مداوم کاهش می یابد. در اوایل قرن بیستم، تاجیک ها در آن جوامع آسیای میانه که جنبش اصلاح طلب جدید، مدارس جدید خود را در آنجا نصب کرده بود، اصول اولیه آموزش مدرن، را دریافت کردند.

اما تأسیسات آموزشی تا دهه 1920 تحت سلطه شبکه استاندارد مکتب ها و مدارس مسلمانان بود. تلاش های اتحاد جماهیر شوروی سرانجام تحصیلات سکولار را برای کل مردم به ارمغان آورد و سطح سواد این کشور اکنون نسبتا بالا است. موسسات آموزش عالی این کشور شامل موسسات تحقیقاتی متعددی بود که تحت بودجه جداگانه آکادمی علوم در مسکو تا زمان فروپاشی اتحادیه اروپا کار می کردند. از آن زمان، کاهش شدید حمایت مالی از دولت، فعالیت های قبلی این موسسات را کاهش داده است.

چنانچه تمایل به تحصیل در این کشور دارید، برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله اعزام دانشجو به تاجیکستان را مطالعه نمایید. دانشجویان علاقه مند به رشته هنر در تاجیکستان و تحصیل در تاجیکستان می توانند توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات کامل درباره این رشته و نحوه پذیرش بدست آورند.

Rate this post

2 دیدگاه برای “رشته هنر در تاجیکستان

  1. علی مظاهری گفت:

    با سلام من با سابقه تدریس در رشته هنر نقاشی وهنر مینیاتور به مدت ۳۷ سال در هنرستان هنرهای تجسمی تهران مشغول تدریس بودم وهمینطور در شهر یزد ودانشگاه ازاد هنر ومعماری نیز مدتی تدریس کردم و در اموزشگاها و اتلیه شخصی خیلی علاقه مند هستم در تاجیکستان نیز اگر نیاز باشد کار کنم در ضمن تصویر گر کتاب کودک ونوجوان هم هستم. در ضمن من بازنشسته فرهنگ وهنر نیز هستم. با تشکر

    1. صادقی گفت:

      با سلام قوانین کار در این کشور بر پایه استخدام نیروی کار داخلی است.برای اگاهی از سایر طرق مهاجرت با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *