مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

اعزام دانشجو به تاجیکستان

اعزام دانشجو به تاجیکستان

علاقه مندان به تحصیل در تاجیکستان با بررسی شرایط اعزام دانشجو به تاجیکستان و آشنایی با نظام آموزشی می توانند در دانشگاه ها پذیرش بگیرند. به صورت کلی اعزام دانشجوی به تاجیکستان کار راحتی است چرا که شرایط پذیرش در تاجیکستان ساده است. البته یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با اعزام دانشجو به تاجیکستان عدم پذیرش مدرک در تاجیکستان توسط وزارت بهداشت و علوم ایران است. لذا مدارک اخذ شده در این کشور در ایران کاربردی ندارد. تاجیکستان یکی از کشورهای ارزان در آسیای میانه است و هزینه اعزام دانشجو به این کشور بسیار مقرون به صرفه است. جهت اطلاع بیشتر درباره اعزام دانشجو به تاجیکستان با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

شرایط اعزام دانشجو به تاجیکستان

جهت اعزام دانشجو به تاجیکستان و تحصیل در این کشور دانشجویان کافی است مدرک معتبر خود را به دانشگاه ارسال کنند البته این مدرک باید ترجمه شده و از سوی دانشگاه مهر تاییدیه داشته باشد. علاوه بر این نیز دانشجویان باید به زبان تحصیل در تاجیکستان که عمدتا تاجیکی و در برخی دوره ها روسی و انگلیسی است مسلط باشند. همچنین شرایط اعزام دانشجو به تاجیکستان با توجه به رشته نیز متفاوت است. برای تحصیل در رشته های پزشکی در تاجیکستان دانشجویان باید در دروس اصلی حداقل 50% نمرات مناسب را دریافت کرده باشند. معمولا دانشگاه های تاجیکستان آزمون ورودی ندارند و ارائه مدرک و مصاحبه برای پذیرش کافی است.

حداقل شرایط پذیرش در آموزش عالی و اعزام دانشجو به تاجیکستان:

  • مدرک معتبر ترجمه شده
  • رده سنی 18 تا 31 سال
  • مدرک زبان تاجیکی یا روسی یا انگلیسی
  • اخذ ویزای تحصیلی تاجیکستان
  • داشتن سایر مدارک مانند مدارک پزشکی

اعزام دانشجو به تاجیکستان در مقاطع مختلف

تاجیکستان در حال حاضر با هدف توسعه سیستم آموزش عالی خود و ادغام آن در منطقه آموزش عالی، در حال پیوستن به روند بولونیا است. دولت اصلاحات لازم را آغاز کرده است که از جمله آنها می توان به تصویب سیستم آموزشی سه دوره ای در کالاهای عالی و اجرای سیستم انتقال و انباشت اعتبار اروپا (ECTS) در سال 2004 اشاره کرد. قانون جدید آموزش (مصوب 2013) و استراتژی توسعه ملی آموزش 2020 (مصوب 2012) اسناد مهمی با هدف نوسازی و بازسازی سیستم آموزشی به منظور اطمینان از دستیابی به آموزش با کیفیت برای شهروندان به عنوان یک هدف اولویت دار است. برای آموزش عالی، هدف این است که برنامه های درسی آکادمیک موجود را به سمت مهارت های حرفه ای تر، به منظور پاسخگویی بهتر به تقاضای فعلی بازار کار و ایجاد سرمایه انسانی تاجیکستان، مدرن سازد.

آنها همچنین با هدف مشارکت فعال کارفرمایان اصلاح استانداردهای آموزشی را از یک رویکرد مبتنی بر شایستگی انجام می دهند. در جمهوری تاجیکستان دسترسی به آموزش عالی برای هر کسی که یک مدرسه متوسطه عمومی، ابتدایی یا حرفه ای (VET) را به پایان برساند آزاد است. در حال حاضر، آموزش عالی به 3 سطح تقسیم می شود:

سطوحمقاطع
سطح اولمطالعات کارشناسی
سطح دوممطالعات کارشناسی ارشد
سطح سوممطالعات دکترا

واحد بندی دروس دانشگاهی در تاجیکستان

این واحد بندی نیز به چند مقطع تقسیم می شود که شامل:

  • تحصیلات کارشناسی که 4 سال طول می کشد و 240 ECTS را شامل می شود.
  • تحصیلات کارشناسی ارشد به مدت زمان 2 سال و اخذ 120 ECTS
  • کارشناسی ارشد مطالعات کاربردی به مدت زمان 1 سال و حمل 60 ECTS، طراحی شده برای دانشجویانی که از دوره های قبلی کارشناسی خود دیپلم تخصصی دریافت کرده اند.
  • سطح سوم تحصیلات شامل دوره های آکادمیک دکترا (PhD) شامل حداقل 3 سال تحصیل یا 180 ECTS است.
  • در رشته های علوم پزشکی (مطالعات پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی) دوره های تلفیقی 5 سال طول می کشد و حداقل 360 ECTS را شامل می شود. تحصیل داروسازی در تاجیکستان همچنین دوره های یکپارچه ای را ارائه می دهد که شامل 240 ECTS (4 سال تحصیل) است.

در نمودار زیر میزان واحد بندی در مقاطع مختلف تاجیکستان آورده شده است:

اعزام دانشجو به دانشگاه های تاجیکستان

مطابق با قانون تحصیلات عالی و تحصیلات تکمیلی حرفه ای در جمهوری تاجیکستان، سه نوع موسسه آموزش عالی (HEI) وجود دارد:

  • دانشگاه
  • آکادمی
  • دانشکده

دانشگاه ها دروس و کورس های مختلف را در طیف گسترده ای از رشته ها ارائه می دهند. آکادمی ها در تعداد محدودی از رشته ها متمرکز شده اند که در آنها برنامه هایی را ارائه می دهند و تحقیق می کنند. موسسات آموزش را در یک یا چند زمینه ارائه می دهند. دانشگاه ها و آکادمی ها کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و مدارک تخصصی (حجم کار کمتر از پنج سال) را ارائه می دهند، در حالی که دانشکده ها فقط برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشدرا ارائه می دهند. در مجموع 39 دانشگاه عالی وجود دارد که متشکل از 14 دانشگاه، 14 موسسه، 5 شعبه دانشگاه (که دو شاخه از دانشگاههای عالی روسیه)، یک هنرستان، چهار دانشگاه علوم، آموزش، کشاورزی و اجرای قانون (ارتش، پلیس، امور داخلی) و یک موسسه خصوصی است.

شرایط اعزام دانشجو به تاجیکستان در مقطع کارشناسی

تحصیلات دوره اول در انواع موسسات آموزش عالی در تاجیکستان ارائه می شود. شرط ورود به یک دوره مطالعاتی دوره اول تکمیل تحصیلات متوسطه یا VET و گذراندن امتحانات ورودی دانشگاه واحد در مرکز آزمون ملی (NTC) تحت ریاست جمهوری تاجیکستان است. تحصیلات کارشناسی در دانشگاه ها، آکادمی ها و موسسات چهار سال طول می کشد (240 ECTS). پس از اتمام این سطح از تحصیل، دانشجو مدرک کارشناسی دریافت می کند. یک برنامه تحصیلی کارشناسی می تواند شامل یک پایان نامه نهایی باشد که دانشجو باید در پایان تحصیل از آن دفاع کند، اما این به برنامه درسی خاص برنامه مطالعه بستگی دارد. شاخه های اصلی تحصیلات عالی در تاجیکستان عبارتند از:

  • علوم طبیعی و فنی
  • اقتصاد و جغرافیا
  • فلسفه، آموزش و هنر
  • علوم اجتماعی و حقوق
  • علوم پزشکی، زیست شناسی و تربیت بدنی

شرایط اعزام دانشجو به تاجیکستان در مقطع کارشناسی

توسعه تحصیل در تاجیکستان

چارچوب صلاحیت های ملی تاجیکستان در مرحله توسعه است. فعالیت های توسعه NQF از پروژه تمپوس QUADRIGA ، که در سال 2012 در سه جمهوری آسیای مرکزی، از جمله تاجیکستان با هدف ایجاد چارچوب های صلاحیت ملی در هر یک از این کشورها و همچنین یک منطقه آسیای میانه آغاز شده است، بهره مند است. کشورهای شریک چارچوب های صلاحیت را مطابق با اصول بولونیا ایجاد کردند و همکاری های منطقه ای را آغاز کردند. چارچوب توسعه یافته می تواند به عنوان پایه ای برای توسعه برای بحث و تصویب چارچوب ملی صلاحیت ها مورد استفاده قرار گیرد. در آینده تاجیکستان باید براساس قوانین تاجیکستان و روند بولونیا باشد. اهداف خاص پروژه شامل موارد زیر بود:

  • ایجاد کمیته های ملی در چارچوب های صلاحیت به همراه وزارتخانه های ملی آموزش و پرورش در هر یک از کشورهای شریک و راه اندازی شبکه منطقه ای آسیای مرکزی در کمیته ها در چارچوب های صلاحیت ها
  • بهبود مقررات عمومی ملی مربوط به استانداردها در زمینه های خاص، بر اساس ایده های چارچوب صلاحیت ها، اصول بولونیا و تجربه دانشگاه های اتحادیه اروپا
  • معرفی استانداردهای بخشی جدید در کشورهای شرکت کننده آسیای میانه

اعزام دانشجو به تاجیکستان در کارشناسی ارشد

در تاجیکستان، تحصیلات کارشناسی ارشد توسط موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه ها، آکادمی ها و موسسات برگزار می شود. طول تحصیلات در این سطح دو سال است (120 ECTS). برای ثبت نام در یک برنامه کارشناسی ارشد، دانش جویان باید یک دوره کارشناسی با 240 ECTS را گذرانده باشند یا باید یک دیپلم تخصصی داشته باشند (برای ثبت نام در یک دوره کارشناسی ارشد یک ساله). یک برنامه کارشناسی ارشد از دو مولبفه تشکیل شده است: مولفه دوره و تحقیقات مستقل. تحصیلات کارشناسی ارشد توسط تصدیق نهایی دولت که شامل دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و قبولی در امتحانات نهایی دولت است، به پایان می رسد. پایان نامه کارشناسی ارشد بخشی از تحقیقات مستقل است که تحت راهنمایی یک استاد راهنما تهیه شده است. موسسات آموزش عالی، برنامه های مطالعاتی را در یک سال تحصیلی، از 1 سپتامبر، به عنوان قاعده آغاز می کنند.

دانشگاه ها در تاجیکستان طیف گسترده ای از تخصص ها و گزینه های تحقیقاتی را ارائه می دهند. تعداد کل موسسات آموزش عالی کشور از 13 در سال 1991 به بیش از 38 مورد افزایش یافته است. بخش آموزش عالی پس از 2000 به سرعت در حال رشد است. تا سال تحصیلی 2014، 157،791 دانشجو مشغول به تحصیل بودند. تقریباً 73٪ در برنامه های تمام وقت و 27٪ در برنامه های نیمه وقت ثبت نام کرده اند. موسسات و شاخه های آموزش عالی جدید در شمال کشور (منطقه سغد)، در منطقه ختلون و در منطقه خودمختار گورنو بدخشان افتتاح شدند. تعدادی از موسسات نیز تحت نظارت مقامات مختلف از جمله وزارتخانه های نظامی تأسیس شده اند. جهت بررسی هزینه زندگی در تاجیکستان و هزینه تحصیل به مطالب ارائه شده مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را دنبال کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *