مهاجرت تحصیلی صربستان

رشته تربیت بدنی در صربستان

رشته تربیت بدنی در صربستان

دانستن هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان ممکن است برای برخی افراد جالب باشد. صربستان کشوری محصور در خشکی است. این کشور با مجارستان از شمال، رومانی از شمال شرقی، بلغارستان از جنوب شرقی، مقدونیه شمالی از جنوب، بوسنی و هرزه گوین از غرب و مونته نگرو از جنوب غربی همسایه و هم مرز است. البته صربستان که در حال حاضر 7 میلیون نفر جمعیت دارد، ادعای هم مرزی با آلبانی را از طریق سرزمین مورد اختلاف کوزوو دارد. با این وجود چه به لحاظ سیاسی و اجتماعی و چه از نظر اقتصادی، می توان صربستان را کشور نسبتا امنی دانست. چرا که از نظر نظامی هم صربستان اعلام بی طرفی و صلح طلبی کرده است. پایتخت صربستان یعنی شهر بلگراد نیز یکی از کهن ترین و بزرگ ترین شهرهای اروپای جنوب شرقی است و دانشجویی ترین شهر صربستان می باشد.

اگرچه صربستان عضویت در معاهده های مهمی را داشته است، در حال حاضر هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است. منتهی بیان کرده که تا سال 2025 به این هدف می رسد و عضوی از اتحادیه اروپا می شود. در حال حاضر صربستان اقتصادی با درآمد متوسط دارد و به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه 64 را در دنیا به خود اختصاص داده است. همچنین امکان تحصیل رایگان در دوره ابتدایی و دبیرستان در مدارس صربستان برای شهروندان این کشور وجود دارد منتهی در دانشگاه دانشجویان لازم است شهریه پرداخت نمایند. با این وجود تحصیل در صربستان علاقمندانی هم دارد؛ به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل در این خصوص پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی صربستان کدام اند؟
  • درآمد فارغ التحصیلان تربیت بدنی در صربستان در سال 2023 چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان

هزینه های متعددی بر دانشجویان تحمیل می شود، اما عمده هزینه های مورد نیاز برای تحصیل در صربستان عبارت هستند از:

  • شهریه دانشگاه برای رشته تربیت بدنی
  • هزینه زندگی در صربستان

شهریه دانشگاه های صربستان بسیار کم است به طوری که تحصیل در رشته های تحصیلی مختلف معمولا سالانه بین 500€ تا 2500€ (یورو) هزینه به دنبال دارد. تربیت بدنی هم جزو رشته های تقریبا ارزان قیمت دانشگاه های صربستان است و غالبا شهریه آن سالی 1000€ تا 1500€ (یورو) می باشد. البته در صربستان 8 دانشگاه دولتی و 10 دانشگاه خصوصی وجود دارد و شهریه دوره های تربیت بدنی در دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه بالای 7000€ (یورو) می باشد. البته هر دانشگاهی شهریه مخصوص به خود را دارد و برخی دانشگاه های صربستان از دانشجویان غیر اروپایی شهریه های بالاتری اخذ می نمایند. در نتیجه بهترین راه این است که دانشجویان با توجه به دانشگاهی که انتخاب کرده اند، در وب سایت همان دانشگاه جزییات شهریه را بررسی نمایند.

هزینه های زندگی در صربستان نیز بخش دیگری است که باید مورد توجه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه های این کشور باشد. صربستان کشوری ارزان قیمت است و در این کشور می توان با ماهانه 390€ (یورو)، آپارتمان 3 خوابه اجاره کرد. به طور کلی با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فردی، زندگی در صربستان ماهانه بین 300€ تا 650€ (یورو) هزینه دارد. هرچند در بلگراد که بزرگ ترین و گران ترین شهر صربستان است، هزینه های زندگی 1 نفره ممکن است به ماهی 700€ (یورو) هم برسد. صربستان علاوه بر ارزان قیمت بودن، کشور خیلی امنی هم می باشد. به طوری که در میان 162 کشور، رتبه 31 را به لحاظ میزان امنیت به خود اختصاص داده است.

ویزای تحصیلی صربستان

بهترین دانشگاه های صربستان برای تحصیل رشته تربیت بدنی عبارت هستند از:

  • Univerzitet u Beogradu
  • Univerzitet u Novom Sadu
  • Univerzitet u Nišu
  • Univerzitet u Kragujevcu
  • Universiteti i Prishtinës

پس اخذ پذیرش یکی از این دانشگاه ها یا سایر موسسات آموزش عالی صربستان، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی صربستان مورد نیاز است، عبارت هستند از:

  • پاسپورت معتبر که حداقل 2 صفحه خالی داشته باشد.
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در صربستان
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی تحصیلی
  • نمره زبان معتبر تافل یا آیلتس
  • نامه تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه های زندگی در صربستان
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه پس از اخذ پذیرش قطعی
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در صربستان
  • ترجمه رسمی گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان

دانشجویانی که بیش از 90 روز در صربستان اقامت تحصیلی دارند، حتی اگر تابعیت کشورهای اروپایی را نداشته باشند، اجازه دارند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. البته با وجود این که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی صربستان و در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های خصوصی این کشور وجود دارد، کار در صربستان مستلزم تسلط به زبان صربستانی است.

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در صربستان

بنابر آمار اعلامی از سایت ceicdata به نقل از صندوق بین المللی پول در سال 2022 نرخ بیکاری صربستان 8.9% است. یعنی موقعیت های شغلی موجود در کشور صربستان در مقایسه با سوئد، مجارستان، فرانسه، آلمان، اتریش، کانادا، آمریکا، ترکیه، دانمارک، هلند و غیره، کم تر می باشد و کاریابی در صربستان سخت تر خواهد بود. منتهی فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی اگر از دانشگاه های معرفی شده در همین مقاله فارغ التحصیل شده باشند شانس خوبی برای کار به عنوان معلم ورزش در کالج ها و مدارس صربستان دارند. درآمد معلمین ورزش در صربستان در نمودار ذیل نشان داده شده است:

درآمد ماهانه معلمین ورزش در صربستان

البته میزان درآمد هر معلمی در صربستان با توجه به سال های سابقه کار، سطح تحصیلات، جنسیت و غیره متفاوت است. به طور کلی در سال 2023 متوسط درآمد ماهانه معلمین در کشور صربستان 169000RSD (دینار صربستان) است. یعنی متوسط درآمد سالانه معلمین در این کشور 1980000RSD (دینار صربستان) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به رشته تربیت بدنی در صربستان، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی صربستان و غیره توضیحاتی بیان گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *