مهاجرت تحصیلی ارمنستان

رشته تربیت بدنی در ارمنستان

رشته تربیت بدنی در ارمنستان

رشته تربیت بدنی در ارمنستان خیلی کم هزینه است؛ اما مزیت خاصی برای افراد به شمار نمی آید. در واقع ارمنستان کشوری ارزان قیمت است. چه از نظر هزینه های زندگی و چه به لحاظ شهریه دانشگاه ها، منتهی دانشگاه های خیلی مطرحی ندارد که فارغ التحصیل شدن از آن ها رزومه افراد را قوی تر سازد. پس افرادی که به دنبال قوی تر کردن رزومه خود هستند تا در نهایت به کاریابی یا ادامه تحصیل در برترین کشورهای دنیا از جمله آمریکا و انگلیس بپردازند یا موفق به اخذ بورسیه های تحصیلی شوند، از میان کشورهای همسایه ایران بهتر است ترکیه را انتخاب کنند. ترکیه هم مثل ارمنستان جزو کشورهای در حال توسعه به حساب می آید، اما درجه توسعه یافتگی آن بهتر از ارمنستان است و دانشگاه های بهتری هم دارد.

در ارمنستان علاقمندان به تحصیل رشته تربیت بدنی می توانند به یکی از زبان های انگلیسی، روسی یا ارمنی تحصیل کنند. همچنین اگر کسی بخواهد از مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی پذیرش بگیرد ابتدائا باید 1 سال دوره پیش دانشگاهی را در ارمنستان بگذراند که برای اخذ پذیرش از این دوره های 1 ساله نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. چرا که با توجه به انتخاب هر فرد به او یکی از زبان های انگلیسی، ارمنی یا روسی آموزش داده می شود. البته نباید فراموش کرد که غالب افراد در ارمنستان تنها به زبان ارمنی مسلط هستند پس کاریابی در ارمنستان چه به عنوان مربی، چه معلم تربیت بدنی و غیره مستلزم تسلط داشتن به این زبان می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در ارمنستان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان کدام اند؟

هزینه تحصیل در ارمنستان

تحصیل در کالج های پیش دانشگاهی درارمنستان معمولا 3000$ (دلار آمریکا) شهریه دربردارد. پس از قبولی در دانشگاه مورد نظر نیز دانشجویان باید با توجه به مقطع تحصیلی خود شهریه بپردازند و توجه داشته باشند هر کدام از دانشگاه های ارمنستان شهریه های متفاوتی را اخذ می نمایند. اما به طور معمول چنین می توان بیان کرد که هزینه های تحصیل در ارمنستان به 2 دسته عمده تقسیم می شود:

  1. شهریه دانشگاه
  2. هزینه زندگی

از این میان شهریه دانشگاه های ارمنستان برای رشته تربیت بدنی اگرچه با هم متفاوت است اما به طور میانگین 1600€ (یورو) در هر سال تحصیلی می باشد. این در حالی است که دانشگاه های دولتی ترکیه معمولا ارزان قیمت تر هستند چرا که شهریه دوره های تربیت بدنی این دانشگاه ها وقتی به زبان انگلیسی ارائه می شود سالی 600€ تا 1500€ (یورو) و وقتی به زبان ترکی استانبولی است سالانه تنها 350€ تا 800€ (یورو) شهریه دربرخواهد داشت. البته زندگی در ارمنستان غالبا کم هزینه تر از کشور ترکیه می باشد که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه هزینه زندگی به صورت ماهانه در ترکیه و ارمنستان (یورو)

دانشگاه های برتر تربیت بدنی در ارمنستان

به عنوان یک خارجی کار پیدا کردن در کشورهای در حال توسعه ای مثل ارمنستان، ترکمنستان و غیره که برای نیروهای کار داخلی خود هم موقعیت های کاری زیادی ندارند، راحت نیست. خصوصا در رشته هایی غیر از گرایش های مختلف مهندسی ازجمله مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی عمران و غیره. پس اهمیت زیادی دارد اگر کسی به هر دلیلی از جمله ارزان بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ارمنستان این کشور را انتخاب کند، حداقل دانشگاه های برتر ارمنستان را انتخاب نماید. البته برعکس دانشگاه های برتر کشورهایی مثل آمریکا که جایگاه بین المللی خیلی خوبی دارند، اخذ پذیرش از دانشگاه های درجه 1 ارمنستان دشوار نیست. چرا که اگرچه جایگاه ملی خوبی دارند، به لحاظ بین المللی رتبه های خیلی متمایزی ندارند و نتیجتا دانشجویان بین المللی معمولا راغب به اخذ پذیرش از آن ها نیستند.

در سال تحصیلی 2024-2023 بهترین دانشگاه های ارمنستان عبارت هستند از:

رتبه ملیبهترین دانشگاه های ارمنستان برای رشته تربیت بدنیشهری که دانشگاه مورد نظر در آن واقع شده است.
1Yerevan State UniversityYerevan
2American University of ArmeniaYerevan
3Russian-Armenian UniversityYerevan
4Armenian State University of EconomicsYerevan
5Yerevan State Medical UniversityYerevan

ویزای تحصیلی ارمنستان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر در ارمنستان نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد که البته دشواری زیادی ندارد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در ارمنستان
  • فرم تکمیل شده ویزای ارمنستان
  • پاسپورت معتبر
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی
  • تمکن مالی
  • دلیل انتخاب ارمنستان برای تحصیل و زندگی
  • پرداخت هزینه های سفارت ارمنستان
  • بلیت رفت و برگشت ارمنستان
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در ارمنستان

کار ضمن تحصیل در رشته تربیت بدنی در ارمنستان

کار ضمن تحصیل در رشته تربیت بدنی در ارمنستان

برخلاف کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان، در ارمنستان دانشجویان خارجی هم اجازه مشغول شدن به کار پاره وقت را دارند. یعنی در حالی که در آذربایجان دانشجویان در صورتی که بخواهند مشغول به کار شوند باید ترک تحصیل کنند و با پرداخت 1500$ (دلار آمریکا) درخواست اخذ ویزای کاری آذربایجان را دهند، در ارمنستان اینگونه نیست. یعنی در ارمنستان حتی غیر ارمنی ها و از جمله دانشجویان ایرانی تا سقف 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت. در ضمن پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند درخواست دهند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند تا بتوانند همچنان در ارمنستان اقامت داشته باشند.

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در ارمنستان

ارمنستان بازار کار جالبی ندارد و موقعیت های شغلی این کشور حتی برای خود ارمنی ها نیز کافی نیست. به عبارت دقیق تر در سال های 2021 و 2022 نرخ بیکاری در ارمنستان به ترتیب 21.7% و 17.5% می باشد. رشته تربیت بدنی نیز جزو مشاغل مورد نیاز ارمنستان نیست پس کاریابی در این کشور برای فارغ التحصیلان این رشته ساده نخواهد بود. اما اگر بتوانند کاریابی کنند معمولا با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه کار خود ماهانه بین 350$ تا 500$ (دلار آمریکا) در ارمنستان درآمد خواهند داشت. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته تربیت بدنی و شرایط تحصیل در ارمنستان توضیحاتی ارائه شده که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *