مهاجرت تحصیلی ترکیه

رشته باستان شناسی در ترکیه

رشته باستان شناسی در ترکیه

رشته باستان شناسی در ترکیه در دانشگاه های برتر این کشور تدریس شده و گزینه ای عالی برای دانشجویان بین المللی به خصوص ایرانیان است. دروازه بین اروپا و خاورمیانه، این کشور، یک کشور گسترده با تأثیرات فرهنگی و سیاسی قوی است. از غرب با یونان و بلغارستان، از شرق با گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایران و از جنوب شرقی با عراق و سوریه همسایه است. این کشور همچنین به عنوان دروازه بین مدیترانه و دریای سیاه عمل می کند. پایتخت آنکارا است. اما بزرگترین و مهم ترین شهر آن استانبول است. استانبول در غرب کشور واقع شده است و تنگه بسفر (خط جداکننده اروپا و آسیا) از مرکز شهر می گذرد.

شهرهای بزرگ دیگر عبارتند از:

  • بدروم
  • آنتالیا
  • غازیانتپ
  • ازمیر

این کشور از دیرباز نقش مهمی هم در اروپا و هم در خاورمیانه ایفا کرده است. این امر امروزه نیز در فرهنگ ترکیه، آداب و رسوم آن و حتی زبان ترکی منعکس شده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله در نظر دارد تا درباره رشته باستان شناسی در ترکیه اطلاعات خود را به شما عزیزان منتقل کند.

تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه

در سال 1981، این کشور به طور کامل سیستم آموزش عالی خود را بازسازی کرد. در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به سرعت مدرن شد و گسترش یافت. امروزه بیش از 200 مدرسه در این کشور وجود دارد. آن ها به 2 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

انواع دانشگاه ها در ترکیه بودجه مدارس دولتی توسط دولت تامین می ‌شود. در حالی که مدارس خصوصی خصوصی ‌سازی می ‌شوند که به بودجه خارجی و درآمد حاصل از هزینه‌های تحصیل وابسته است. دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه هستند، در تمامی مقاطع تحصیلی می توانند شرکت کنند. طول دوره در جدول زیر آمده است:

مقطع تحصیلیطول دوره
کارشناسی4 سال
کارشناسی ارشد2 سال
دکترا4 سال

همچنین امکان اخذ مدرک کاردانی وجود دارد. این مقطع 2 سال طول می کشد و منجر به مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم دبیرستان می شود. اما با مدرک کارشناسی همتراز نیست. برای تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه می توانید دانشگاه های زیر را انتخاب کنید:

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه آنکارا801-1000
دانشگاه سلیمان دمیرل ترکیه
دانشگاه غازیانتپ
دانشگاه اقتصاد و صنعت TOBB
دانشگاه توکات گازیوسمانپاشا
دانشگاه کوچ511-520
دانشگاه فنی استانبول701-750
دانشگاه Hacettepe801-1000
دانشگاه استانبول801-1000
دانشگاه ساکاریا1201

کار در حوزه رشته باستان شناسی در ترکیه

کار در حوزه رشته باستان شناسی در ترکیه

باستان شناسان شواهدی از فعالیت های انسانی فرهنگ های گذشته را بررسی، بازیابی و حفظ می کنند. آن ها بقایای انسان و مصنوعات مانند ابزار، سفال، نقاشی های غار و ویرانه های ساختمان ها را تجزیه و تحلیل می کنند. آن ها یافته های خود را با اطلاعات مربوط به محیط های گذشته مرتبط می کنند تا در مورد تاریخ، آداب و رسوم و عادات زندگی مردم در دوره های قبلی بیاموزند.

باستان شناسان همچنین محوطه های باستانی را مدیریت و محافظت می کنند. برای کار در حوزه باستان شناسی در ترکیه می توانید بخش های مختلفی را انتخاب کنید. برخی در پارک‌ های ملی یا در مکان‌های تاریخی کار می‌ کنند و حفاظت از سایت را ارائه می ‌کنند و به مردم آموزش می‌دهند. برخی دیگر سایت های ساختمانی را ارزیابی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که طرح های ساخت و ساز با مقررات فدرال مربوط به حفظ سایت مطابقت دارند. باستان شناسان اغلب در یک منطقه جغرافیایی خاص، دوره یا موضوع مورد مطالعه، مانند بقایای حیوانات یا محوطه های زیر آب، تخصص دارند.

حقوق ماهیانه کار در ترکیه برای باستان شناسان در نمودار زیر بررسی شده است:

حقوق ماهیانه کار در ترکیه برای باستان شناسان

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در این کشور برای دانشگاه های خصوصی و دولتی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، شهریه ‌های دانشگاه های دولتی معمولا از 1500$ (دلار آمریکا) در سال بیشتر نمی شود. در حالی که دانشگاه های خصوصی می ‌توانند تا 20000$ (دلار آمریکا) برای دوره معادل دریافت کنند. در کل، برنامه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند معمولا گران تر از برنامه هایی هستند که به زبان ترکی تدریس می شوند. همچنین دانشگاه های فارسی زبان در ترکیه وجود دارند که می توانید در آن ها تحصیل کنید.

برنامه هایی که عنصر کاربردی تری دارند، مانند مهندسی یا پزشکی، معمولا هزینه بیشتری نیز خواهند داشت. شما باید هزینه های خود را خودتان تامین کنید، اما در مدارس دولتی، این کار به راحتی انجام می شود. از آنجایی که این کشور همچنان یک مقصد تحصیلی محبوب در خارج از کشور است، گزینه های بورسیه تحصیلی زیادی وجود دارد. یکی از محبوب ترین آن ها بورسیه ترکیه است. همچنین بورسیه های زیادی وجود دارد که مختص مدارس، حوزه های موضوعی و مناطق جغرافیایی است. همچنین ممکن است کشور شما بورسیه تحصیلی ویژه این کشور داشته باشد. می توانید قبل از درخواست بررسی کنید.

ویزای تحصیلی ترکیه

اگر می خواهید در این کشور تحصیل کنید، باید ویزا داشته باشید. سیاست های ویزای فردی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بنابراین قبل از درخواست بررسی کنید. اما این چیزی است که به طور کلی برای دریافت ویزای دانشجویی این کشور باید ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • نامه پذیرش از مدرسه ای که در آن تحصیل خواهید کرد.
  • گواهی بیمه مسافرتی معتبر در ترکیه برای مدت اقامت شما
  • مدرک بیمه درمانی معتبر در ترکیه برای مدت اقامت شما
  • تایید پروازها
  • رسیدی که نشان می دهد هزینه پردازش ویزا را به طور کامل پرداخت کرده اید.
  • شواهدی مبنی بر خودکفایی مالی
  • مدرکی که نشان می دهد در طول مدت اقامت خود در ترکیه جایی برای اقامت دارید، مانند قرارداد اجاره
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات قبلی

تمامی این مدارک باید به زبان ترکی ارائه شود. اگر اصل آن ها به زبان ترکی نیست، باید نسخه اصلی را همراه با ترجمه محضری ارائه دهید. شما باید این کار را حضوری در نزدیکترین سفارت، کنسولگری یا مرکز پردازش ویزا انجام دهید. همچنین کسانی که قصد پناهندگی دارند، می توانند مقاله شرایط پناهندگی در ترکیه را مطالعه کنند. با این حال این روش، توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه نمی شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *