مهاجرت تحصیلی ارمنستان

حقوق بازنشستگی در ارمنستان

حقوق بازنشستگی در ارمنستان

اگر می خواهید پس از گذشت زمان اوج کاری خود در ارمنستان بازنشسته شوید پس حقوق بازنشستگی در ارمنستان نیز برای شما مساله ای مهم است. در ارمنستان شرایط برای شغل و کار و تحصیل برای یک مهاجر مناسب است. شما نیز می توانید در میان مهاجران این کشور به آینده درخشان خود بنگرید. همچنین اگر شما در سنین نزدیک به بازنشستگی هستد و در حال مهاجرت و عزیمت به ارمنستان هستید می توانید تحت شرایطی حقوق بازنشستگی ارمنستان را دریافت کنید. در ادامه مقاله ای که از نظر خواهید گذراند سعی شده است تا اطلاعات مفید ولی مختصر در زمینه حقوق بازنشستگی در کشور ارمنستان به شما ارائه شود. همچنین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه نحوه مهاجرت و ویزای ارمنستان به سوالات شما پاسخ خواهد داد.

آمار و ارقام حقوق بازنشستگی در ارمنستان

اگر می خواهید با ویزای کار ارمنستان در این کشور کار کنید باید حقوق بازنشستگی را نیز بررسی کنید و در نتیجه افزایش کلی حقوق بازنشستگی در سال 2021، میانگین مستمری بازنشستگی بیش از %7 افزایش یافت. در سال گذشته مفهوم حداقل مستمری تعریف شد، حداقل آستانه پرداخت مستمری 25 هزار و ֏500 (درام) تعیین شد، همچنین این آستانه به حداقل مزایای پرداختی با شروع سالمندی، از کارافتادگی، از دست دادن نان آور تبدیل شد. خاطرنشان می شود که از اول ژانویه 2022، میزان بازنشستگی و مزایا نیز افزایش یافت. در نتیجه مستمری حدود 34 هزار مستمری بگیر ارتش، 470 هزار مستمری بگیر و 71 هزار نفر از مستمری بگیران افزایش یافت. در پی نتایج اصلاحات در حوزه، میانگین مستمری تعیین شده در سال 2020 به ֏435904 (درام) رسید. سیستم بازنشستگی دولتی جمهوری ارمنستان دارای 2 جزء است: مستمری اجتماعی (مزایای) و مستمری کار.

در جدول زیر شاهد میزان نرخ افزایش مزایا در خصوص بازنشستگی در شرایط و سنین مختلف در ارمنستان هستید:

نوع بازنشستگیسنمیزان اخذ مزایا
بازنشستگی عادی50-5570-80%
بازنشستگی عادی55-6075-100%
بازنشستگی پیش از موعد50-5970-95%
بازنشستگی به دلیل بیماری50-5980-95%

شرایط حقوق بازنشستگی در ارمنستان برای مهاجران

مستمری اجتماعی و یا به عبارت دیگر مزایای دولتی مستمری با نرخ ثابت است که بر اساس پرداخت های انجام شده نیست. از بودجه دولتی تامین می شود و وظیفه اصلی آن تامین حداقل دستمزد به مستمری بگیرانی است که سابقه کار لازم را ندارند. مستمری کارگری یک مستمری مبتنی بر سن است که بر اساس پرداخت‌ها انجام می‌شود، اما میزان آن مستقیماً مشروط به پرداخت‌هایی نیست که فرد در سن کار انجام می‌دهد، بلکه مشروط به سال‌ها سابقه کار است. یک شهروند خارجی در طول مدت اقامت خود درکشور جمهوری ارمنستان از حق بازنشستگی برخوردار است. یک شهروند بین المللی بدون وضعیت پناهندگی در جمهوری ارمنستان در صورتی که از کشوری که شهروند آن است حقوق بازنشستگی دریافت نکند، حق بازنشستگی دارد.

تابعیت دوگانه جمهوری ارمنستان در مدت زمانی که به طور رسمی در ثبت نام دولتی جمعیت RA ثبت شده است، حق بازنشستگی دارد. یکی از بزرگترین نگرانی ها برای بسیاری وجود یک سیستم بازنشستگی خوب در یک کشور خاص است. برای ارمنستان، از آنجا که سقوط اتحاد جماهیر شوروی باعث هرج و مرج در آن سیستم خاص شد، هنوز هم در راه است. مستمری اجتماعی اولین بار در سال 1990 معرفی شد، اما اصلاحات در طول سال تضمین کرده است که از جمعیت فعلی تا حدی مراقبت می شود، در حالی که کسانی که امروز پرداخت می کنند، زمانی که به سن60 سالگی می رسند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. در حال حاضر بیش از %17 از جمعیت مستمری اجتماعی دریافت می کنند که به گفته کارشناسان انتظار می رود این رقم تا سال 2050 به %29 افزایش یابد.

در نمودار زیر شاهد میزان افزایش نرخ کلی حقوق بازنشستگی در کشور ارمنستان هستید:

افزایش نرخ کلی حقوق بازنشستگی در ارمنستان

انواع حقوق بازنشستگی در ارمنستان

در این کشور حقوق بازنشستگی شباهت هایی به دیگر کشورها دارد. حقوق بازنشستگی زمانی تعیین می شود که شهروند یک فرم درخواست را بنویسد. می توان از مستمری خودداری کرد اگر 1.) آنها مستحق آن نیستند. 2.) آنها هیچ اقامت دائم ثبت شده ای ندارند. 3.) از ارائه مدارک لازم به موقع کوتاهی کرده اند. مدت زمان دریافت مستمری بر اساس نوع و در صورتی که مدارک به درستی از طرف شما ثبت شده باشد متغیر است. می توانید حساب بازنشستگی خود را از طریق خودپرداز یا برخی از برنامه های بانکداری آنلاین بررسی کنید. گزارش های تفصیلی برای دریافت با مراجعه به اپراتور حساب بانک ها یا دفاتر های پست و یا ورود به صفحه حساب من امکان پذیر است.

در حال حاضر، حقوق بازنشستگی 3 جزء دارد:

  • مستمری دولتی: شامل حقوق اجتماعی و کارگری است که به تمام افرادی که به سن 60 سال می‌رسند اعم از کارگر و غیر کارگر تعلق می‌گیرد. این از بودجه دولتی خارج می شود.
  • بازنشستگی اجباری تأمین شده: این بازگشت سرمایه از بازنشستگی تأمین شده اجباری است که در طول سال ها جمع آوری می شود.
  • مستمری تأمین شده داوطلبانه: شامل کلیه پرداختی های مستمری تکمیلی است که در طول سال ها از درآمد به عنوان حق بیمه جمع آوری می شود.

مدارک لازم برای حقوق بازنشستگی در ارمنستان

مدارک لازم برای حقوق بازنشستگی در ارمنستان

از این 3 ستون، سیستم بازنشستگی ایالتی شامل بخش‌های کارگری، نظامی و اجتماعی است. حقوق بازنشستگی که از مشگلات زندگی در ارمنستان است صرف نظر از ملیت، نژاد، جنسیت، زبان، مذهب، دیدگاه‌های سیاسی یا سایر دیدگاه‌ها، منشاء اجتماعی، دارایی یا موقعیت‌های دیگر تعلق می‌گیرد. مدت خدمت برای سال های معین با اثبات حقوق و مالیات بر درآمد تعریف می شود، در حالی که پس از سال های اخیر از طریق دفترچه سوابق خدمت یا اسناد مشابهی که توسط دولت مشخص می شود. از 1 ژوئیه 2018، کارمندان ارمنستان متولد پس از 1973، برخلاف طرح داوطلبانه ای که از سال 2011 دنبال می شود، ملزم به پرداخت به صندوق بازنشستگی اجباری خواهند بود. این مساله نیز یکی از مهم ترین قوانین حقوق بازنشستگی در ارمنستان محسوب می شود.

با توجه به قوانین ارمنستان به طور رسمی، مستمری باید اعطا شود:

  • از تاریخ ارائه درخواست؛
  • از زمانی که نهاد مجاز دولتی مسئول معاینات تخصصی پزشکی-اجتماعی فرد را به عنوان یک فرد دارای معلولیت تشخیص دهد، در صورتی که درخواست اعطای مستمری ظرف 3 ماه پس از چنین روزی ارائه شده باشد.
  • از تاریخ فوت نان‌آور، در صورتی که درخواست اعطای مستمری ظرف 6 ماه پس از آن تاریخ تسلیم شده باشد.
  • از تاریخ بازنشستگی از خدمت سربازی مشروط بر اینکه سرباز وظیفه ظرف مدت 6 ماه پس از بازنشستگی خود برای بازنشستگی اقدام کند.

نحوه احتساب حقوق بازنشستگی در ارمنستان

به کسانی که واجد شرایط کار نیستند یا مستمری بازماندگان نظامی اما افرادی که خیرین خود را از دست داده اند، مستمری پایه بر اساس فوت یکی یا هر دو والدین دریافت می کنند. برای هر فرزند بدون پدر و مادر زیر 18 سال مستمری اجتماعی بازماندگان پنج برابر مستمری پایه محاسبه می شود. مستمری کار بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود. : P=B+ (N x V) x C، که در آن: P مبلغ مستمری ماهانه، B مبلغ بازنشستگی پایه است. N سال های خدمت است. V ارزش خدمات در سال است. C ضریب شخصی مستمری بگیر است. ضریب شخصی مستمری بگیر طبق فرمول زیر محاسبه می شود: 1) برای سنوات خدمت تا 25 سال (شامل): C=0.04 x N ; 2) برای سنوات خدمت بیش از 25 سال: C=1+0.02 x (N-25). موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به ارمنستان مشاور و راهنمای شماست.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *