مهاجرت به کشور ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان

درخواست مهاجرت به ارمنستان هر ساله بین ایرانیان روندی صعودی داشته است. در این مقاله به تشریح این طرق مطابق با قوانین می پردازیم. کشور ارمنستان نیز به نوبه خود، امتیازات و مزایایی و نسبت به برخی کشورها حتی برتری هایی دارد که مجموعا باعث به وجود آمدن تقاضا برای مهاجرت به آن کشور می شود. البته باید به یاد داشت که در پروسه مهاجرت، همواره مهاجر مستقیما از کشور مبدا به کشور مقصد نمی رود. بسیار پیش می آید که بنا به محدودیت هایی، فرد مهاجر نمی تواند بی واسطه به کشور مورد نظرش برود بلکه نیاز است که ابتدا به کشور واسطی برود و سپس از آن جا به کشور مقصد نهایی اش برود و بدین نحو، برخی محدودیت های مهاجرتی را دور بزند.

همچنین مواردی نادر دیگری نیز هست که برخی مهاجرت ها مقطعی می باشند. یعنی فردی به دلیل برخی مسائل و مشکلات در کشور خویش، موقتا به کشور دیگری می رود و بعد از برطرف شدن آن مسئله یا مشکل در کشور خویش، به آن بازگردد. در این حالت، شاید کیفیت سطح زندگی در کشور دوم چندان مهم نباشد و مهم، سپری کردن آن مدت با حداقل هزینه باشد. به نظر می رسد که مهاجرت به ارمنستان بیشتر بر مبنای دوم و سوم انجام می شود؛ اگرچه که بر مبنای مورد اول نیز طرفداران و متقاضیان خاص خود را دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مشاور امین و راهنمای کاردان شما در امور مهاجرتی می باشد.

معرفی ارمنستان

ارمنستان سرزمینی کهن واقع در منطقه قفقاز جنوبی است. این کشور از جنوب با ایران، از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان و از غرب با ترکیه مرز مشترک دارد. این کشور از معدود کشورهایی در جهان است که مبتنی بر قومیت واحد و دین واحد هویت یافته است. حکومت ارامنه، اولین حکومتی در تاریخ است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود اعلام داشت. امروز نیز کلیسای ارامنه، به طور خود مختار و مستقل از کلیساهای مذاهب مسیحی در سایر نقاط دنیا می باشد.

فراتر از مسیحیت، ارامنه معتقدند که پس از طوفان عالمگیر نوح، کشتی او در کوه های آرارات به زمین نشست و حیات مجدد روی زمین اصلا از این سرزمین آغاز گردید و نام آن ها نیز برگرفته از نام یکی از نوادگان نوح است. ارمنستان، تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. این سرزمین سال ها مورد مناقشه قدرت های منطقه ای مانند ترکیه و روسیه بوده است تا آن که نهایتا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به عنوان کشوری مستقل، حیات جدیدی یافت. در حال حاضر هزینه زندگی در ارمنستان برای دانشجویان مقورن به صرفه است.

طرق مهاجرت به ارمنستان

راه های شناخته شده ای وجود دارد که افراد غیر ارمنی که به هر دلیلی خواهان مهاجرت به ارمنستان هستند، می توانند از طریق آن ها اقدام نمایند. این راه ها عبارتند از:

البته شرایط و آثار این راه ها، یکسان و همانند همدیگر نیست. ولی اجمالا همه آنها راهی برای مهاجرت به آن کشور هستند. برخی تنها اقامت موقت را در پی دارند. برخی منجر به اقامت دائم می شوند و نهایتا برخی هک منجر به کسب تابعیت یا همان شهروندی ارمنستان می شود.

طرق مهاجرت به ارمنستان

اقامت ویژه و مهاجرت به ارمنستان

امکان خاصی درباره مهاجرت به ارمنستان وجود دارد که “وضعیت اقامت ویژه” نامیده می شود. قانون وضعیت قانونی شهروندان خارجی در جمهوری ارمنستان که در سال 1994 تصویب شد و سپس قانون بازبینی شده در مورد اتباع خارجی، به شهروندان خارجی اجازه می دهد که “وضعیت اقامت ویژه” در جمهوری ارمنستان دریافت کنند. وضعیت اقامت ویژه توسط رئیس جمهور ارمنستان به شهروندان خارجی ارمنی تبار و همین طور به سایر افراد برجسته که خدمات قابل توجهی را به دولت و ملت ارمنستان ارائه کرده اند و یا در فعالیت های اقتصادی و فرهنگی در ارمنستان مشغول به فعالیت هستند اعطاء می گردد. وضعیت اقامت ویژه برای یک دوره 10 ساله اعطاء می شود.

در حالی که آن ها در ارمنستان از حمایت کامل قانونی برخوردارند، همچون سایر شهروندان ارمنی حقوق و تعهداتی دارند به جزء حق رای، اداره مقام و مناصب و نیز ثبت نام در سازمان های سیاسی. آنها از خدمات نظامی در ارتش ملی ارمنستان معاف خواهند شد. توجه داشته باشید که گذرنامه ویژه ارمنستان، برای سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع، معاف از ویزا محسوب نمی گردد و برای سفر به این کشورها و سایر کشورها، فرد دارنده پاسپورت ویژه باید از پاسپورت ملی خود استفاده کند. جهت اطلاع از شرایط زندگی در ارمنستان ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مهاجرت به ارمنستان از طریق کار

مهاجرانی که مایل به کار در این کشور هستند برای انجام این کار به مجوز کار نیاز دارند. ارمنستان قبلا هیچ سیاستی در مورد جابجایی افراد و مجوزهای کار نداشت، اما اخیرا قوانینی وضع کرده است که خارجی ها را ملزم می کند قبل از مهاجرت به این کشور برای اقامت و مجوز کار اقدام کنند. برای به دست آوردن مجوز کار در این کشور، به حمایت از کارفرمای احتمالی خود در این کشور نیاز دارید، که همچنین باید مجموعه ای از معیارها را برآورده کند، از جمله اینکه هیچ شهروند ارمنی نمی تواند نقش را ایفا کند. در نتیجه، شما باید قبل از ارائه درخواست خود در این شکور کار مطمئنی داشته باشید. زیرا، بدون حمایت کارفرمای شما احتمالا درخواست رد می شود. جهت اطلاع از شرایط کار در ارمنستان ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

برای دریافت مجوز کار از طرف کارمندان خود باید مدارک خاصی را به وزارت کار و امور اجتماعی (MLSA) ارسال کنید، از جمله موارد زیر:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت متقاضی
  • مدرک تحصیلی یا مدرک تحصیلی برای این شغل
  • 2 عکس
  • اثبات پرداخت هزینه های دولتی

یک مجوز کار حدود 25000AMD (درام ارمنستان) هزینه دارد. اجازه اقامت موقت 105000AMD (درام ارمنستان) است. مجوز کار در کمتر از 13 روز کاری صادر خواهد شد.

شهروندی ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان به منظور کسب شهروندی یا همان تابعیت آن کشور تابع قوانین خاص خود است. شرایط به دست آوردن یا ترک تابعیت ارمنستان، بر اساس قانون جمهوری ارمنستان در مورد “شهروندی جمهوری ارمنستان” و تصمیم دولت 1390-N (23 نوامبر 2007) حل و فصل می شود. هر شخص 18 ساله یا بالاتر می تواند برای شهروندی ارمنی درخواست دهد.

الزامات عمومی عبارتند از:

  • اقامت ارمنستان به صورت قانونی برای 3 سال گذشته
  • دانش خوب ارمنی
  • آشنایی با قانون اساسی ارمنستان

روند به دست آوردن اقامت ارمنستان برای ارمنی تبارها، برای همسران شهروندان ارمنی، برای بچه های شهروندان سابق ارمنستان (باید در عرض 3 سال پس از رسیدن به سن بلوغ 18 سال) و برای افرادی که پس از سال 1995 میلادی تابعیت ارمنی خود را ترک کرده اند، ساده تر شده است. در این موارد الزام اقامت قانونی و دانش ارمنی اعمال نمی شود. شهروندی ارمنستان بدون هیچ گونه الزامی، به افرادی که خدمات استثنایی به جمهوری ارمنستان داده اند، اعطاء می گردد. شهروندی ارمنستان بر اساس حکم رئیس جمهور ارمنستان اعطاء می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تسلط بر قوانین مهاجرتی کشورهای دنیا، مشاور شما در تصمیم و مجری تصمیم شما در عمل خواهند بود.

5/5 - (15 امتیاز)

9 دیدگاه برای “مهاجرت به ارمنستان

  1. حسن گفت:

    چطوری میشه ویزا برای کانادا گرفت؟

  2. ترنم گفت:

    ایا با خواندن دوره های پیش پزشکی در ارمنستان میشه وارد دانشگاهای پزشکی ترکیه شد؟

  3. مهراد گفت:

    برای کار میشه اقدام کرد بدون گیشنهاد کاری؟

  4. ali ram گفت:

    بابت مطلب خوبتون تشکر میکنم من نمیدونستم شرایط مهاجرت به ارمنستان به این سختی باشه اگه امکانش درمود مهاجرت به اتریش هم مطلب بذارید

  5. سحر گفت:

    سلام
    لطفا در مورد ویزای کاری ارمنستان توضیح دهید.
    ممنون از سایت به روزتون

  6. سعید گفت:

    به نظر من مهاجرت به ارمنستان باید جزء آخرین گزینه ها باشه، فقط برای حالتی که تحت هر شرایطی میخوای بری ولی امکان بهتری برات نیست. هرچند نزدیک بودنش خوبه

  7. سورنا غفاری زاده اصل گفت:

    آخه ارمنستان کشور زندگی نیست برا تفریح خوبه

  8. امیر رضا گفت:

    سلام من میخواستم در مورد شرایط مهاجرت به ارمنستان برای اخذ تابعیت این کشور بدونم. و این که تابعیت چه فرقی با اقامت دایم داره؟

  9. mani گفت:

    سلام من دانشجوی رشته پزشکی هستم من بین ارمنستان و مالزی برای ادامه تحصیل مردد هستم ممنونم میشم راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *