مهاجرت سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری در ارمنستان به دلیل طیف وسیعی از توافق نامه های تجارت آزاد و توافق با اتحادیه اروپا و موقیعت بسیار محبوب شده است. ارمنستان به بازارهای مختلف بدون عوارض و تجارت آزاد دسترسی دارد و از این رو می تواند فرصت های مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کند. این کشور یکی از کمترین بارهای مالیاتی در جهان است که طرح مالیات انعطاف پذیر را برای سرمایه گذاری های کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می دهد.

جهت کسب و کار در این کشور و ایجاد سرمای گذاری این کشور در رتبه 8 جهان و برای ثبت املاک در رتبه 14 قرار گرفته است که نشان از مطلوبیت قوانین و نبود مانع ها برای سرمایه گذاری در این کشور است. سرمایه گذاری همچنین یکی از روش های مهاجرتی مطمئن است. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در زمینه سرمایه گذاری و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری مشاور و کمک شما عزیزان باشند.

آشنایی با ارمنستان

ارمنستان کشوری محصور در خشکی است که بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است و از شمال و شرق با گرجستان و آذربایجان و از جنوب و غرب با ایران و ترکیه همسایه است. واحد پول ملی این کشور درام است و زبان ارمنی در کشور به طور گسترده ای صحبت می شود. صنایع اصلی این کشور عبارتند از

  • برش و پردازش الماس
  • برش فلزات
  • ماشین آلات

سرمایه گذاری اقتصادی در این کشور با انگیزه های مورد حمایت دولت از جمله منطقه آزاد اقتصادی مطلوب می باشد. شرکت های فعال در مناطق آزاد اقتصادی کاملاً از مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر سود و عوارض عرفی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده خدمات ارائه شده به سازمان دهنده و مجری و محصولات در قلمرو منطقه آزاد اقتصادی معاف می شوند. سرمایه گذاری در این کشور همچنین می تواند وضعیت اقتصادی را سامان دهد و نرخ بیکاری در این کشور را کم تر کند.

در نمودار زیر نرخ بیکاری در ارمنستان مشاهده می شود:

نرخ بیکاری در ارمنستان

مزایای سرمایه گذاری در ارمنستان

ارمنستان که در تقاطع خاورمیانه، اروپا و کشورهای قفقاز واقع شده است و به کشوری تبدیل شده است که برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت بیشتری دارد. موقعیت در این کشور می تواند دریچه باز به بازارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مشترک المنافع باشد (CIS) و ایران را فراهم کند. این کشور یکی از مراکز تجاری با رشد سریع در منطقه قفقاز است و از نظر اقتصادی آزادترین و بازترین اقتصاد CIS محسوب می شود. اقتصاد جمهوری ارمنستان در حال رونق است و امکانات سرمایه گذاری جهت ایجاد یا انجام تجارت با ارمنستان چند برابر می شود.

از جمله مزایای سرمایه گذاری در ارمنستان:

  • قوانین شرایط مناسب برای سرمایه گذاری خارجی
  • تضمین سرمایه و کاهش ریسک عدم بازگشت سرمایه
  • مزایای مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی
  • مالیات مضاعف با بسیاری از کشورها
  • حمایت از سرمایه گذاری خارجی با انجام توافقات
  • عضویت در سازمان تجارت جهانی و سازمان گمرک
  • مجوز برای واردات بدون سهمیه بندی
  • موافقت نامه های تجارت آزاد با کشورهای CIS
  • عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا
  • امکان ثبت شرکت (شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام و غیره).
  • عدم محدودیت برای افراد خارجی جهت مدیریت شرکت های داخلی.
  • ثبت شرکت بدون تاخیر
  • نیروی کار بسیار تحصیل کرده و ماهر، هزینه های حقوق بسیار پایین

اقامت از روش سرمایه گذاری در ارمنستان

همانطور که اشاره کردیم یکی از مزایای سرمایه گذاری در کشور ارمنستان امکان مهاجرت به ارمنستان و اخذ اقامت این کشور برای خود و خانواده می باشد. بدین ترتیب سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری مناسب در ارمنستان اقامت این کشور را برای خود و خانواده شامل همسر، فرزند، پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ بدست آورند.

در جدول زیر به طور خلاصه روش های سرمایه گذاری در ارمنستان و امکان اخذ اقامت بررسی شده است:

روش سرمایه گذاری در ارمنستانامکان اخذ اقامت
ثبت شرکت در ارمنستاندارد
سرمایه گذرای از طریق خرید املاک و مستغلاتدارد
خرید اوراق قرضه در ارمنستانندارد
سرمایه گذاری مستقیمدارد

اقامت از روش سرمایه گذاری در ارمنستان

بخش های اصلی سرمایه گذاری خارجی در ارمنستان

بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی UNCTAD در سال 2020، سرمایه های مستقیم خارجی به کشور ارمنستان در سال 2018، 254 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. در سال 2019، کل سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی 5.7 میلیارد دلار برآورد شده است. کشورهای روسیه، یونان، قبرس و آلمان 4 سرمایه گذار عمده در ارمنستان هستند، اگرچه توسط اعضای دیاسپورای ارمنی (نزدیک به 6 میلیون نفر) سرمایه گذاری قابل توجهی نیز انجام می شود. بخش های اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ارمنستان شامل:

  • انرژی
  • ارتباطات از راه دور
  • متالورژی
  • خدمات هتلداری و حمل و نقل هوایی

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ارمنستان

بر اساس گزارش بانک جهانی، ارمنستان در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در میان کشورهای مشترک المنافع در رتبه برتر قرار دارد. دولت همچنین شرایط و قوانینی را برای سرمایه گذاری خارجی وضع کرده است. این اقدامات شامل مناطق آزاد اقتصادی برای صنایع با فن آوری پیشرفته است كه در زمینه مالیات بر سود شركت، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر املاك و حقوق گمركی مزایایی را به شركت ها ارائه می دهند. این کشور محدودیت هایی را در زمینه کنترل خارجی و حقوق مالکیت خصوصی و تأسیس ایجاد نمی کند و مراحل ثبت مشاغل سریع است. FDI همچنین از طریق توافقنامه مشارکت جامع و پیشرفته اتحادیه اروپا و ارمنستان ارتقا می یابد.

با این حال، این کشور به شدت وابسته به سلامت اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا برای FDI است. این کشور دارای یک بازار داخلی کوچک است و فساد هنوز در آن جریان دارد. گزارش انجام تجارت جهانی 2023 بانک جهانی، ارمنستان را در جایگاه 47 از میان 190 کشور قرار داده است که در مقایسه با سال قبل شش رده موقعیت خود را از دست داده است.

در نمودار زیر می توانید سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ارمنستان نسبت به تولید ناخالص داخلی را در سال های اخیر ببینید:

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ارمنستان

ویزای طلائی ارمنستان

در حال حاضر در کشور ارمنستان ویزایی به نام ویزای طلائی وجود ندارد اما سرمایه گذاران به سرمایه گذاری مستقیم حدود 100000€ (یورو) می توانند برای دریافت اقامت ارمنستان اقدام نمایند. البته جهت اخذ اقامت موقت در ارمنستان سرمایه گذاران می توانند با مبلغ حداقل 20000€ (یورو) شرکتی را در ارمنستان ثبت کنند و با زندگی به مدت 3 سال در این کشور اقامت دائم ارمنستان را برای خود و خانواده خود دریافت کنند. اخذ پاسپورت و تابعیت ارمنستان نیز پس از اخذ اقامت دائم این کشور از طریق درخواست امکان پذیر است. لازم به ذکر است در صورت سرمایه گذاری بلند مدت افراد متقاضی می توانند علاوه بر همسر و فرزند برای خانواده اول خود یعنی پدر و مادر و خواهر و برادر خود ویزای اقامت در ارمنستان را کسب نمایند.

فرصت های سرمایه گذاری در ارمنستان

متنوع سازی عنصر اصلی هر نمونه کار سرمایه گذاری موفق است. برخی ترجیح می دهند با خرید اوراق و سهام از شرکت های مختلف تنوع ایجاد کنند و برخی دیگر سرمایه گذاری های خارجی را ترجیح می دهند. هفته ها و ماه ها طول می کشد تا سرمایه گذاران تحقیق کنند و کشور مناسب و زمینه مناسبی را پیدا کنند که دارای محیط پایدار برای سرمایه گذاری های خود باشد. كشورهاي در حال توسعه معمولا فهرست کشورهای ارجح را در اختيار دارند، زيرا اين كشورها شرايط مطلوبي مانند ماليات كم را ارائه مي دهند و از چشم انداز خوبي برخوردار هستند.

از طرف دیگر میدان مناسب، کاهش خطرات و بازده بالا را تضمین می کند. معیارهای طبقه بندی یک کشور به عنوان سرمایه گذاری مناسب شامل موارد زیر است:

  • تولید با کیفیت بالا
  • منابع انسانی
  • چارچوب قانونی حمایتی
  • توافق نامه های بین المللی بدون تعرفه یا تعرفه محدود
  • به طور کلی هزینه های پایین

ارمنستان برای هر یک از امتیازات واجد شرایط است، بنابراین جایگاه خود را در لیست کشورهای آینده نگر سرمایه گذاری کسب می کند. تعدادی از بخشهای جذاب و فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در ارمنستان شامل:

  • جواهرات و الماس
  • فناوری اطلاعات
  • انواع نوشیدنی
  • ساخت و ساز
  • توریسم

درباره سرمایه گذاری در ارمنستان

ارمنستان اکو سیستمی ایجاد کرده است که در آن سرمایه گذاران می توانند تجارت خود را گسترش دهند و از مزایای 2 منطقه آزاد اقتصادی بدون مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر دارایی بهره مند شوند. سرمایه گذاران خارجی نیز توسط قوانین در مورد سرمایه گذاری های خارجی مورد حمایت قرار می گیرند که هیچ مالی یا مصادره املاک را به همراه ندارد. با مقرراتی که برای سرمایه گذاری های خارجی در این کشور به وجود آمده سرمایه گذاران بزرگ و بیشتری را از سراسر جهان جذب می کند. دولت ارمنستان از ضرورت ایجاد فضای تجاری جذاب تر آگاه است و تلاش های هدفمندی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی که برای توسعه اقتصاد در حال توسعه ضروری است، انجام داده است. قانون کاهش فقر و فساد به همراه اصلاحات دیگری که به طور خاص مربوط به فضای کسب و کار در ارمنستان است لازم الاجرا شده است.

در هر صورت برای سرمایه گذاری و مهاجرت به کشورهای خارجی دریافت مشاوره از وکلای آگاه و باتجربه می تواند بسیار کمک کننده باشد که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این امر را برای شما ممکن ساخته است. برای برقراری ارتباط می توانید به صورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *