مهاجرت تحصیلی اندونزی

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی

طبق قوانین اندونزی تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی برای شهروندان خارجی در صورت دریافت مجوز اقامت و پذیرش امکان پذیر است. به صورت کلی در مقایسه با کشورهای همسایه مانند مالزی و سنگاپور، اندونزی دارای جمعیت کم دانشجوی بین المللی است. این کشور در سال های گذشته توجه کمی به جذب دانشجویان بین المللی داشته است و با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در این کشور این برنامه عوض شده و اکنون اندونزی به دنبال جذب دانشجوی خارجی است.

همچنین علاوه بر دانشجویان، دانش آموزان نیز می توانند در مدارس بین المللی در این کشور ثبت نام کنند. یکی از نکات منفی در مورد اندونزی زبان اصلی باهاسا اندونزیایی است. اما زبان انگلیسی نیز در مقاطع مختلف اندونزی به صورت محدود ارائه می شود. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه درباره تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی سخن گفته اند، شرح داده اند.

سیستم آموزش در اندونزی

ریشه های سیستم آموزشی فعلی اندونزی را می توان در دوران استعمار هلند جستجو کرد. شکل مدرن آموزش در اندونزی در همان دوره استعمار هلند در آنجا معرفی شد. در طول این دوره، مدارس سنتی مانند مدارس شبانه روزی اسلامی با مدارس هلندی زبان برای فرزندان استعمارگران و شخصیت های اداری محلی تکمیل شد. همچنین مدارس روستایی وجود داشت که سایر دانش آموزان اندونزیایی در آنها تحصیل می کردند. اولین موسسات آموزش عالی در اندونزی در دهه 1920 در جاوا تأسیس شد. متأسفانه، سیستم آموزشی دوران نخبه گرا بود. آموزش با کیفیت بالا فقط برای تعداد کمی از افراد قابل دسترسی بود. پس از استقلال در سال 1945، اندونزی قانون اساسی آموزش و پرورش را به عنوان حق همه شهروندان ثبت کرد. این نهاد با تلاش برای ایجاد یک سیستم آموزشی برابر که می تواند در قانون فعلی کشور دیده شود، از این ادعا حمایت کرد.

اگرچه آموزش عمومی عموماً سکولار است و اندونزی رسماً یک کشور سکولار است، اما آموزش اسلامی بخشی مهم در بخش آموزش خصوصی اندونزی است. به عنوان مثال سازمان اسلامی محمدیه، در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها، مدارس ابتدایی و مدارس متوسطه را در سراسر اندونزی اداره می کند. این موسسات از یک برنامه درسی عمومی سکولار استفاده می کنند که همراه با آموزش دینی است که در این مدارس مذهبی تدریس می شود. وزارت امور دینی بر اینگونه مدارس نظارت دارد. همگن سازی و یکنواختی سیستم آموزشی اندونزی طی سال های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد موسسات آموزشی در اندونزی نیز از دهه های اخیر به سرعت رشد کرده است. امروزه تقریباً:

  • 170،000 مدرسه ابتدایی
  • 40،000 مدرسه متوسطه اول
  • 26،000 مدرسه متوسطه دوم
  • 4،378 موسسه آموزش عالی در اندونزی وجود دارد.

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی و آموزش پایه

سیستم آموزش غیررسمی اندونزی شامل گروه های بازی و کودکستان است. چنین نهادهایی تحت برنامه آموزش رسمی رایگان وجود ندارند. گروه های بازی (Kelompok Bermain) کودکان بین 2 تا 3 سال را پذیرش می کنند. مهد کودک (TK) کلاس A برای کودکان 4 ساله است. TK کلاس B برای کودکان 5 ساله است. گرچه ارسال به مهد کودک برای والدین اجباری نیست، اما با این وجود در آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان، که برای کودکان 6 تا 12 ساله است و آغاز آموزش اجباری است، مهم است. این به این دلیل است که مهارت های ساده خواندن و شمارش را به کودکان معرفی می کند.

یک کودک باید برای پذیرش در ماه جولای در آوریل در Sekolah Dasar ثبت نام کند. ورود دانش آموزان به یک مدرسه دولتی معمولاً به تشخیص مدیر مدرسه انجام می شود. در مدارس خصوصی، بنیاد مدرسه که ممکن است شامل انجمن والدین نیز باشد، معمولاً سیاست ورود به مدرسه را تعیین می کند. در مدارس اندونزی، زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی آموزش داده می شود. برای تکمیل آموزش ابتدایی و ورود به دوره متوسطه دانش آموزان کلاس 6 باید دو امتحان نهایی را بگذرانند:

  • امتحان نهایی مدرسه
  • امتحان سراسری

در جدول زیر مقاطع مختلف آموزشی برای تحصیل در اندونزی ارائه شده است:

مقطعسنوضعیت
آموزش پیش دبستانی2 تا 5 سالگیاختیاری
آموزش ابتدایی6 تا 12 سالگیاجباری
آموزش متوسطه سطح اول12 تا 15 سالگیاجباری
آموزش متوسطه سطح دوم15 تا 18 سالگیاختیاری

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی و متوسطه

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی و متوسطه

تحصیل در مقطع متوسطه در اندونزی با دانش آموزانی که قبل از شروع سال تحصیلی بین 12 تا 13 سال دارند، با Sekolah Menahga Pertama (SMP) یا دبیرستان آغاز می شود. سیستم مدرسه در SMP مشابه سیستم Sekolah Dasar است زیرا دانش آموزان در یک کلاس باقی می مانند و معلمان مطابق برنامه کلاس به کلاس می آیند. شرایط ثبت نام در مدارس متفاوت است. با این حال، مواردی که تقریباً از همه SMP ها در اندونزی مورد نیاز است شامل

  • فرم درخواست
  • شناسنامه متقاضی
  • کارت خانواده
  • گواهی خروج دانش آموز از Sekolah Dasar (برای دانشجویان سال اول)
  • گزارش های پایان ترم برای سال گذشته برای دانش آموزان منتقل شده از مدارس دیگر در دوره 3 ساله SMP
  • 2 عکس به اندازه گذرنامه

پس از گذراندن 3 سال در SMP، دانش آموزان ممکن است با ثبت نام در یک دبیرستان ارشد، که به عنوان Sekolah Menahga Atas (SMA) نیز شناخته می شود، تحصیلات خود را ادامه دهند. با این حال، کسانی که برای ورود به SMA به سطح لازم پیشرفت تحصیلی نرسیده اند، ممکن است تحصیل در یک دبیرستان را برای آموزش حرفه ای انتخاب کنند که همچنین به عنوان Sekolah Menahga Kejuruan (SMK) شناخته می شود. در کلاس سوم SMA، دانش آموزان در هر یک از سه گروه تخصصی مختلف قرار می گیرند. اینها IPA (علوم)، IPS (مطالعات اجتماعی و اقتصادی) و Bahasa (زبان و ادبیات) است. تخصص کلاس سوم در SMA برای آماده سازی دانش آموزان برای تحصیلات عالی استفاده می شود.

تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی و آموزش عالی

سیستم آموزش عالی اندونزی به آکادمی، پلی تکنیک، دانشگاه، موسسات و مدارس عالی پیشرفته (Sekolah Tinggi) تقسیم شده است. هر یک از این موسسات آموزش عالی به صورت خصوصی یا دولتی دسته بندی می شوند. نهادهای عمومی سالهاست که وجود داشته اند. موسسات خصوصی نسبتاً جدید هستند. تعداد موسسات آموزش عالی در اندونزی به سرعت افزایش یافته است. اندونزی همچنین به مقصد محبوب دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در سال های اخیر، دولت اندونزی برای کمک به غلبه بر برخی از مشکلات، سیستم آموزش عالی این کشور را تغییرات اساسی داده است. این موارد شامل:

  • دسترسی محدود به خانواده های کم درآمد
  • کمبود مکان در نهادهای عمومی
  • و تعدد بیش از حد بوروکراسی دولتی است.

یکی از مهمترین مشکلات مدارس و دانشگاه های اندونزی توزیع نابرابر معلمان و مربیان است. کیفیت انحرافی مربیان باعث افزایش نابرابری بین طبقات بالا، متوسط ​​و پایین در اندونزی می شود. کسانی که توانایی پرداخت هزینه تحصیل در اندونزی با کیفیت بالاتر را دارند، احتمال تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می کنند. در نتیجه، بسیاری از افراد در طبقات بالا و متوسط ​​قادر به تحصیل در خارج از کشور هستند. بر این اساس تعداد دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند بسیار زیاد شده است. آماری که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) جمع آوری شده ثابت می کند که بیشتر دانشجویان اندونزیایی که در خارج از کشور تحصیل می کنند در استرالیا، ایالات متحده و مالزی این کار را انجام می دهند.

در نمودار زیر می توانید 3 مقطع تحصیلی اصلی در آموزش عالی اندونزی را مشاهده کنید:

زمان تحصیل در اندونزی در مقاطع مختلف

درباره تحصیل در مقاطع مختلف اندونزی

سرمایه گذاران خارجی از کمبود استعداد به عنوان مانعی برای کار در اندونزی یاد می کنند. بدون پیشرفت چشمگیر در سیستم آموزش و پرورش، شرکت ها به طور فزاینده ای کارمندان حرفه ای و مدیریتی را نمی یابند و کل کشور در تحقق پتانسیل اقتصادی خود ناکام خواهد ماند. رئیس جمهور جوکو ویدودو آموزش و پرورش را به عنوان موضوعی اصلی در مبارزات انتخاباتی خود قرار داد، وعده داده است که از نظر کیفیت و دسترسی به آموزش را بهبود بخشد. وی با روی کار آمدن در اکتبر 2014، تحصیلات عالیه را در وزارت جدید تحقیقات، فناوری و آموزش عالی در تلاش برای پیوند نزدیکتر آموزش و تحقیقات و فناوری قرار داد.

در حالی که تعمیرات اساسی سازمانی حاکی از آن است که دولت جدید اهمیت ویژه ای به تحصیلات عالی می دهد، اما تاکنون تغییرات عمده ای در سطح ابتدایی و متوسطه اتفاق نیافتاده است. با این وجود، تعالی علمی برای اندونزی برای موفقیت در جامعه اقتصادی آینده آسیا، که در آن آموزش و پرورش به عنوان یک بازار به جای یک خدمات دولتی تصور می شود، مهم خواهد بود. از آنجایی که اندونزی می خواهد با کیفیت دانشگاه های پیشرو در منطقه و جهان مطابقت داشته باشد، اندونزی باید از طریق همکاری جهانی در تحقیقات و فناوری، بخش آموزش عالی خود را بین المللی کند. همچنین باید دانشگاه های محلی را برای اساتید و دانشجویان خارجی و همچنین سرمایه گذاران خارجی جذاب کند.

موسسات آموزشی عالی در اندونزی

اندونزی بیش از 4000 موسسه آموزش عالی را در خود جای داده است که شامل دانشگاه های عمومی، آکادمی ها و کالج ها، پلی تکنیک ها و موسسات تخصصی است. طبق داده های رسمی بیش از 90% این موسسات به طور خصوصی اداره می شوند، در حالی که بقیه توسط بودجه دولتی تأمین می شوند. با این وجود، نهادهای عمومی تقریباً 40% از 6.9 میلیون دانشجو و 234.000 معلم را به خود اختصاص داده اند. با افزایش تقریباً %2 در سال، تعداد دانشجویان در اندونزی از رشد عمومی جمعیت طی سال های گذشته پیشی گرفته است. با تلاش دولت برای بهبود نرخ ثبت نام و فارغ التحصیلی در مدارس ابتدایی و متوسطه، انتظار می رود رشد همچنان پابرجا بماند.

در مقایسه با سایر کشورها، از جمله مالزی همسایه، تعداد کمی از فارغ التحصیلان دبیرستان در اندونزی به تحصیلات عالی متوسل می شوند و کسانی که تحصیل می کنند اغلب از تجهیزات کافی برخوردار نیستند، که دانشگاه ها را به سمت تزلزل سوق می دهد و سطح یادگیری علمی را کاهش می دهد. برای معرفی دانشگاه های رایگان اندونزی این مقاله را مطالعه کنید. برای کسب مشاوره تخصصی در رابطه با مهاجرت همواره کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده خدمت هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *