مهاجرت به کشور کویت

تبدیل اقامت به تابعیت در کویت

تبدیل اقامت به تابعیت در کویت

یکی از نکات مهم درباره مهاجرت به کویت و اقامت در آن بحث تبدیل اقامت به تابعیت در کویت است. حدود 70% از جمیع کویت را خارجیان تشکیل می دهند. برخی از آنها بدون تابعیت و برخی دیگر با تابعیت هستند. در دهه های گذشته امیر کویت به دلایل سیاسی از حضور شهروندان خارجی استقبال می کرد و به صورت شخصی به برخی از آنها تابعیت ارائه می کرد. اما اکنون به دلیل افزایش افراد خارجی دولت کویت در تصمیمی قصد دارد تا جمعیت خارجی را کاهش دهد. لذا در حال حاضر اخذ تابعیت کویت و تبدیل اقامت به تابعیت در کویت بسیار دشوار است. در این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قوانین تبدیل اقامت به تابعیت در کویت را شرح داده اند.

زندگی در کویت و اخذ تابعیت

در کشور کویت رسماً قانونی بری ارائه تابعیت وجود ندارد که به افراد خارجی طبق مسیر قانونی تابعیت ارائه شود. با این حال، دسترسی به تابعیت در کویت توسط خانواده حاکم الصباح کنترل می شود و تحت هیچ نظارت خاصی نیست. ارائه تابعیت کویت در این کشور به طور خودسرانه توسط امیر اجرا می شود و فاقد شفافیت است. این عدم شفافیت مانع می شود تا مسیر مشخصی برای دریافت تابعیت وجود داشته باشد. در هر صورت این امیر کویت است که به صورت شخصی می تواند با درخواست تابعیت موافقت کند. لازم به ذکر است در کویت تعداد زیادی از افراد بدون تابعیت بوده و امیر این کشور تابعیت به آنها ارائه نداده و دولت نیز طبق برنامه ای قصد بر کاهش تعداد شهروندان خارجی کویت را داده است.

در جدول زیر 3 روش اصلی وجود دارد که یک فرد می تواند تابعیت کویت را بدست آورد:

شرحردیف
تابعیت براساس اقامت 15 تا 20 ساله مستمر در کویت1
ازدواج با مرد کویتی2
داشتن پدر کویتی3

تاریخچه تبدیل اقامت به تابعیت در کویت

3 دهه پس از استقلال کویت در سال 1961، خانواده حاکم الصباح صدها هزار مهاجر بادیه نشین خارجی را که عمدتا از عربستان سعودی بودند، شهروند کویت کرد. تا سال 1980، حدود 200.000 مهاجر در کویت تابعیت یافتند. در طول دهه 1980، سیاست تابعیت با انگیزه سیاسی الصباح ادامه یافت. تعداد دقیق تابعیت ناشناخته است اما تخمین زده می شود که تا 400000 مهاجر به طور غیرقانونی در کویت تابعیت یافته باشند. تابعیت توسط قانون کویت تنظیم نشده و مجازات نشده است.

مهاجران بادیه نشین خارجی عموما به صورت درخواست تابعیت گرفتند تا تغییر شکل جمعیتی شهروندان را به گونه ای تغییر دهند که قدرت خانواده حاکم الصباح را ایمن تر کند در نتیجه اخذ تابعیت با انگیزه های سیاسی، تعداد شهروندان با تابعیت از تعداد بدون در کویت بیشتر است. خانواده حاکم الصباح فعالانه مهاجران بادیه نشین خارجی را به مهاجرت و استقرار در کویت تشویق می کردند شهروندان تابعیت یافته عمدتا مهاجر سعودی اهل تسنن از قبایل جنوبی بودند. بر این اساس، در کویت هیچ فرد بدون تابعیتی متعلق به قبیله عجمان وجود ندارد.

تاریخچه تبدیل اقامت به تابعیت در کویت

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کویت

همانطور که گفته شد شرایط ارئه تابعیت در کویت یکی از سخت ترین ها در جهان است و اصولا هیچ گونه تضمینی در این رابطه وجود ندارد. اما طی یک قاعده کلی که برخی توانسته اند در کویت اقامت خود را به تابعیت تبدیل کنند به شرح زیر می باشد:

  • باید حداقل 18 سال سن داشته باشید.
  • چنانچه غیر عرب هستید باید به صورت قانونی حداقل 20 سال در کویت اقامت داشته باشید.
  • چنانچه عرب هستید باید به صورت قانونی حداقل 15 سال در کویت اقامت داشته باشید.
  • قادر به صحبت به زبان عربی باشید.
  • مسلمان باشید و اگر مسلمان شده اید حداقل 5 سال از آن گذشته باشد.
  • هیچ گونه مجازات كيفري نداشته باشید.
  • از نظر قانونی قادر به تامین هزینه زندگی خود باشید
  • در صورت به دست آوردن تابعیت کویت، با از دست دادن تابعیت قبلی خود موافقت کنید

درخواست شما باید توسط امیر تایید شود. در صورت ترک کویت به صورت غیرقانونی و یا بدون اجازه و همچنین گرویدن به دینی غیر از اسلام تابعیت شما سلب می شود.

قوانین تابعیت در کویت

قانون ملیت کویت مانند تولد در ترکیه مبتنی بر خون است اما تنها تفاوت خون پدری است و این قانون اعتراض برخی از نهادها به عدم برابری جنسیت در کویت را ایجاد کرده است. در هر صورت تابعیت کویت از طریق خون پدر به فرزند تعلق می گیرد و فارغ از محل تولد فرزند است. قانون ملیت کویت در سال 1959 حق زنان کویتی را در انتقال تابعیت خود به همسران و فرزندان غیرکویتی با شرایط برابر با مردان کویتی به رسمیت نمی شناسد. ماده 2 قانون می گوید: هر شخصی كه در كویت یا در خارج از كویت متولد شود و پدر وی تابعیت كویت را داشته باشد، خود شخصیتی كویتی خواهد بود.

نمونه هایی از تبعیض جنسی که در قانون ملیت کویت وجود دارد، از جمله:

  • زنان کویتی متاهل و مجرد نمی توانند تابعیت خود را به فرزندان متولد شده در یا خارج از کشور به طور برابر با مردان منتقل کنند.
  • در صورت تغییر تابعیت پدر، فرزندان وی ممکن است بدون در نظر گرفتن تابعیت مادر، تابعیت خود را از دست دهند.
  • زن متاهل نمی تواند تابعیت خود را به همسر خارجی خود به طور برابر با مرد متاهل منتقل کند.

تبدیل اقامت به تابعیت در کویت از طریق ازدواج

یکی از روش های اخذ تابعیت کویت مانند ازدواج در اندونزی است. البته تبدیل اقامت به تابعیت در کویت به صورتی است فرد باید همسر یک مرد کویتی شود و تمایل به تابعیت کویت داشته باشد. تنها پس از 5 سال از تاریخ ازدواج ممکن است به فرد تابعیت داده شود. البته وزیر کشور می تواند تعداد سال ها را کاهش دهد. لازم به ذکر است شوهر کویتی برای واگذاری تابعیت خود به همسرش باید مسلمان باشد. علاوه بر این به همسری که شوهرش به عنوان کویتی تابعیت گرفته است، تنها در صورت اعلام تمایل خود به اخذ تابعیت کویت ظرف 1 سال از تابعیت گرفتن شوهرش، می تواند تابعیت گرفت. در صورت آوردن فرزند، آنها نیز تابعیت کویتی دریافت می کنند چرا که پدر کویتی است.

البته فرزندان می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند کویتی باشند یا به تابعیت قبلی والدین دست پیدا کنند. همسر شوهری که تابعیت كشور دیگری را به دست می آورد، تابعیت خود را از دست نمی دهد مگر اینكه بخواهد این كار را انجام دهد.

*نکته مهم در رابطه با کویت این است که شوهر خارجی زن کویتی حق اخذ تابعیت ندارد. فرزندان آنها حق تابعیت ندارند مگر اینکه پدر فوت کرده باشد، اسیر شود و یا جدا شده باشد.

:در نمودار زیر می توانید ارزش پاسپورت کویت را بررسی نمایید

شاخص گذرنامه های جهان در سال 2021

ازدواج در کویت

در یک ازدواج اسلامی، قراردادی بین داماد و مردی از خانواده عروس منعقد می شود. به طور رسمی در حضور یک شخصیت مذهبی مجاز یا قاضی، دو شاهد مرد و قاضی اجرا می شود. لازم است که همسران، سرپرست زن و دو شاهد مرد در این مراحل شرکت کنند. یک قرارداد اسلامی عروس و داماد را مشخص می کند، اگرچه مشخص کردن فرقه اسلام الزامی نیست. در این قرارداد تعداد همسران داماد ذکر شده است. دین اسلام در کویت به مرد اجازه می دهد تا حداکثر 4 زن همزمان داشته باشد، به شرط آنکه بتواند به طور مساوی از آنها حمایت کند. مسلما اگر مرد هستید و می خواهید ازدواج دیگری کنید، زن اول باید با این ازدواج موافقت کند. اگر همسر اول موافقت نكرد، مرد می تواند تقاضای طلاق کند و پس از بررسی شرایط، دادگاه به او طلاق می دهد.

با این حال، این عمل اکنون در حال اتمام است، زیرا فقط تعداد کمی از مردم توانایی پرداخت آن را دارند و همچنین به دلیل اینکه زنان استقلال بیشتری دارند و دیگر حاضر به تحمل چنین قوانینی نیستند. عروس نمی تواند شوهرش را از ازدواج مجدد منصرف کند، اما با اجازه داماد و متصدی قاضی می تواند بندى را در نظر بگیرد که به او اجازه می دهد در صورت ازدواج همسر با زن دیگر، شوهر خود را طلاق دهد. قرارداد ازدواج شامل مبلغ مهریه و جزئیات آن نیز می شود، مانند جهیزیه فوری قابل پرداخت داماد به عروس در تاریخ ازدواج و جهیزیه موکولی، که در صورت طلاق شوهر یا فوت به عروس قابل پرداخت است. در قرارداد هر دو مهریه ذکر خواهد شد. برای اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در کویت می توانید این مطلب را در وبسایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جستجو کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *