مهاجرت به کشور ترکیه

تولد در ترکیه

تولد در ترکیه

چگونگی قوانین تولد در ترکیه ممکن است سوال بسیاری از والدین بخصوص متقاضیان خارجی در سراسر جهان باشد. قانون شهروندی دوگانه در ترکیه تصویب شده است. بدین معنا که افراد خارجی می‌ توانند با ازدواج یا تولد فرزند اقامت دائم در ترکیه را گرفته و شهروند کشور ترکیه محسوب گردند. در ترکیه با صرف ‌نظر از اینکه محل تولد نوزاد کجاست. والدین می‌ توانند برای کودکان خود تابعیت ترکیه بگیرند. با این شرط که پدر یا مادر از شهروندان این کشور باشند. مادران بسیاری در ترکیه از روش طبیعی برای زایمان استفاده می‌ کنند. مگر در شرایطی که جان مادر یا فرزند در خطر بوده و یا خود مادر زایمان سزارین را درخواست نماید. چنانچه در جستجوی اطلاعات دقیق‌ تری در این خصوص هستید،‌ این مقاله که متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد را تا پایان دنبال کنید.

شهروندی و تابعیت ترکیه

تابعیت از روش تولد، از مهم‌ ترین راه‌ های مهاجرت محسوب می ‌شود. اخذ تابعیت و اقامت یک کشور، در واقع پل ارتباطی سیاسی، معنوی بین فرد مقیم و کشور پذیرنده است. تولد در ترکیه و اخذ تابعیت این کشور، از 2 روش امکان‌ پذیر است.

  1. روش اول قانون خون است. بدین صورت که پدر کودک عامل اصلی جهت تابعیت فرزند است. در برخی کشورها نیز مادر را عامل اصلی این تابعیت می ‌دانند. اصل قانون خون برای ترکیه حائز اهمیت است. لازم است بدانید قانون خون در کشورهای دارای نظام سیویل ‌لا (مهاجرفرست) مرسوم است.
  2. در روش دوم، قانون خاک حاکم است. کشورهایی که نظام کامن ‌لا (مهاجرپذیر) را دارا هستند. قانون خاک را می‌پ ذیرند.

از نظر این نوع کشورها اخذ تابعیت از راه تولد در محدوده جغرافیایی، حتی هواپیما یا کشتی امکان ‌پذیر است. عامل پدر در اخذ این نوع تابعیت دخیل نیست. بلکه غیرارادی انجام می‌ گیرد. والدین بایستی از طریق کنسولگری یا سفارت مربوطه در کشور خود درخواست ثبت‌ نام داده و گذرنامه اخذ نمایند.

پس از صدور گواهی تولد و گذرنامه، باید به اداره پلیس محلی منطقه مراجعه نموده و درخواست اقامت کنند. این قبیل کودکان دارای مجوز شهروندی ترکیه، باید نام در لیست آمار حیاتی (Nufus Mudurlugu) به ثبت برسد.

اقامت از طریق تولد در ترکیه

رعایت قوانین اقامت در ترکیه توسط کودکان تازه متولد شده در این کشور، الزامی بوده و به شرح ذیل می ‌باشد:

  • مدت زمان ارائه کارت تولد نوزاد،‌ 6 ماه پس از تولد است. این در شرایطی است که والدین باید نامه پدر شدن (پدر) و احراز مادر بودن (مادر) را تسلیم نمایند.
  • شرایط و وضعیت اقامت کودک باید تا پایان زمان 6 ماهه تعیین شده کودک، مشخص ‌گردد. بنابراین این مدت زمان به کودک تعلق می ‌گیرد.
  • نوزادی که 6 ماه اجازه اقامت به دلیل تولد را دارد، باید اجازه اقامت، مسکن و شغل را نیز اخذ نماید.
  • برگه تولد برای والدین جهت ورود و خروج از ترکیه، حکم برگه روادید را دارد.
  • افرادی که صرفا با برگه تولد در ترکیه اقامت نموده ‌اند، باید جهت اخذ اقامت درخواست قانونی بدهند. در غیر این صورت به جرم اقامت غیرقانونی متهم شناخته شده و مجازات می ‌شوند.

رشد نرخ تولد در این کشور از طریق نمودار زیر شرح داده شده است:

نرخ تولد در کشور ترکیه

مدارک لازم ثبت ‌نام و تولد در کشور ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت ثبت ‌نام و اخذ اقامت کودک از طریق تولد به شرح ذیل است:

  • ارائه اسناد معتبر در خصوص اقامت والدین و مدارک هویتی‌ پدر و مادر
  • سند قانونی ازدواج پدر و مادر
  • سند رسمی تولد نوزادان
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه ‌های لازم در این مورد

در ترکیه چنانچه زنی باردار شده و فرزند وی در ترکیه متولد شود. قانون به مدت 6 ماه این اجازه را دارد که در این کشور زندگی کند. زیرا فرزندش مقیم ترکیه محسوب می‌ شود. اما زمانی که کودک به سن قانونی برسد. ممکن نیست از روش تولد در این کشور تابعیت این کشور به او تعلق گیرد. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله تحصیل در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

مدارک لازم ثبت ‌نام و تولد در ترکیه

نامگذاری نوزاد در ترکیه

در ترکیه درباره نحوه تصمیم‌ گیری جهت تعیین نام فرزند نیز قوانینی وجود دارد. اگر پدر و مادر کودک هر 2 ترک باشند، نام کودک، مشترک توسط هر 2 آنان انتخاب می‌ گردد. ناگفته نماند در ترکیه کلیه حقوق مربوط به کودک، متعلق به پدر است. چنانچه پدر این توانایی را نداشته باشد که برای فرزند نام انتخاب کند. این حق به مادر منتقل می ‌گردد. جالب است بدانید در صورتی که یکی از والدین (پدر یا مادر) ترک باشند، آنها این اجازه را دارند که برای کودک خود، 2 نام انتخاب کنند.

اهمیت ثبت زاد و ولد در ترکیه

ثبت نوزاد در ترکیه اهمیت ویژه ‌ای دارد و الزامی است. هنگامی که تولد فرزند را در این کشور ثبت نمایند. فرزند می‌ تواند از امکانات این کشور استفاده نماید. این امکانات که از حقوق شهروندی محسوب می ‌شود، شامل آموزش، درمان و غیره است. روند ثبت تولد در این کشور به طور رسمی در سیستم اداری و دولتی این کشور انجام می‌ گیرد. این امر از لحاظ قانونی هویت فرزندان را مشخص و به اثبات می ‌رساند.

در صورتی که روند ثبت تولد در بدو تولد فرزندان انجام نگیرد. از این رو می‌ تواند مشکلات عدیده‌ ای را برای فرزند ایجاد نماید. از جمله اینکه کودک بدون تابعیت تلقی می ‌گردد. ثبت تولد مزایای بسیار دیگری نیز دارد. با این کار سن کودک شما را مشخص می ‌نماید تا از خطرات سوء استفاده جنسی، ازدواج قبل از سن قانونی، قاچاق کودکان و غیره در امان باشد. ثبت تولد همچنین باعث می‌ شود اگر والدین از فرزند خود جدا شده باشند.‌ پس از سال ‌ها دوری بتوانند یکدیگر را بیابند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه های مربوط به زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

ماده 8 قانون تابعیت ترکیه

بر طبق این ماده کودک متولد ترکیه، که والدین از شهروندان ترکیه نیستند،‌ می ‌تواند درخواست تابعیت نماید. در نتیجه می‌ تواند اقامت این کشور را اخذ کند. لازم به ذکر است این قانون در مورد کودک با والدین بدون تابعیت متفاوت است. بدین منظور که کودک متولد خاک ترکیه که والدین تابعیت ترکیه را نداشته باشند نمی ‌تواند تابعیت ترکیه و اقامت بگیرد. همچنین نمی ‌تواند شناسنامه ترکیه ‌ای داشته باشد. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است و اقداماتی در باب مهاجرت به ترکیه از طریق تولد صورت نمی گیرد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *